Diskussionstråd / Discussion and Minor Questions

Moderator:Johanna

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:
Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby hashi » 2014-09-10, 9:07

Ludwig Whitby wrote:Tjena folkens! Ville bara säga att jag kommer till att besöka denna här svenska forumet mer i framtiden, förhoppningsvis. Vänligen rätta på mina fel, spesielt om jag skriver noget på norska. :)

Finnes det många diskutioner på svenska här, eftersom det är relativt många svensktalande medlemmar?
Det finns några av oss som besöker forumet ofta, men det är ganska inaktiv :/ De flesta diskussionerna som sker här är när svenskarna pratar om deras dialekter. Om du tycker om att diskutera dialekter så är det bra, annars kan du också spela spel med oss i forumet :)

I alla fall hoppas jag att du kommer ha mycket nöje här :)
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-09-10, 16:41

Haken är snarast att vi är så få medlemmar nuförtiden som alls är aktiva, och då bara lite grann, så inte ens dialektdiskussioner brukar bli särskilt långvariga. :(

Dock, om du/någon/vem som helst faktiskt skulle börja skriva inlägg och försöka sätta igång diskussioner så skulle forumet kanske vakna till liv igen. :)
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby hashi » 2014-09-10, 21:11

Jurgen Wullenwever wrote:Dock, om du/någon/vem som helst faktiskt skulle börja skriva inlägg och försöka sätta igång diskussioner så skulle forumet kanske vakna till liv igen. :)


I så fall... hur går det med dig Jurgen? :)
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-09-11, 18:46

hashi wrote:I så fall... hur går det med dig Jurgen?

Hur menar du? Att jag skulle skriva inlägg om diverse saker? I de fall där jag har startat en ny tråd om något så har detta oftast inte resulterat i något större gensvar från resten av mänskligheten, fast ibland har det lyckats.

Eller missförstår jag dig?
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby hashi » 2014-09-12, 1:55

Det har du gjort :P Menade hur är allt med dig? Vad har nyligen hänt i livet? Jag försöker chatta bara, inte försöker föreslå att du borde starta någon tråd.
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-09-12, 17:58

Aha! Då förstår jag (nästan). Rätt verb kan göra mycket.

För tillfället verkar jag befinna mig i någon sorts lågintensiv period, där verkligheten bara mal på, medan jag aldrig riktigt åstadkommer något, fast jag har så många saker som borde göras eller skulle kunna göras. Månaderna passerar utan att jag ens har kommit in i dem, och varje arbetsvecka följs av en helg, som följs av en ny arbetsvecka ...
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby hashi » 2014-09-13, 0:25

Hmmmm. Jag känner mig detsamma faktiskt. Jag har jobbat i två år vid mitt nuvarande jobb... varje dag är samma som de andra och det gör mig lite galen ibland. Jag bestämmde mig för några månader sen till att plugga vid universitetet igen nästa år. Kan inte vänta tills oktober där jag kan äntligen ansöka om kursen och studiepengar från riksdagen. :D
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

Ludwig Whitby
Posts:3664
Joined:2009-03-30, 13:44
Gender:male
Location:Belgrade
Country:RSSerbia (Србија)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Ludwig Whitby » 2014-09-21, 14:26

Jag trodde inte at svenskforumet kunde bli så inaktivt... Det har alltid varit många svensktalande medlemmar här.
Jurgen Wullenwever wrote:
För tillfället verkar jag befinna mig i någon sorts lågintensiv period, där verkligheten bara mal på, medan jag aldrig riktigt åstadkommer något, fast jag har så många saker som borde göras eller skulle kunna göras. Månaderna passerar utan att jag ens har kommit in i dem, och varje arbetsvecka följs av en helg, som följs av en ny arbetsvecka ...


Hmm... Jag kände mig detsamma då jag jobbat fulltids. Under arbetsveckan kunde jag inte göra mycket annat enn att jobba för jag brukade vara så sliten då jag kom hem. Och under helgen rekupererade jag och gjorde mig klar till nästa arbetsveckan. Jättetråkigt...

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-09-21, 20:48

Ludwig Whitby wrote:Jag trodde inte at[t] svenskforumet kunde bli så inaktivt... Det har alltid varit många svensktalande medlemmar här.

Det hänger delvis samman med den allmänna nedåtgående trenden för hela Unilangforumet, men så väldigt aktivt var subforumet inte när jag kom hit 2009 heller. :(
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

Unknown
Posts:2212
Joined:2010-12-23, 22:06
Country:CACanada (Canada)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Unknown » 2014-10-04, 4:19

Hej, skulle ni snälla kunna förklara för mig vad dessa svenska dialektord betyder:

me -
te -
i -
o -
e -
u -
ti -

Tack på förhand.

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby hashi » 2014-10-04, 5:34

Vet inte men jag skulle gissa:

me - vi
te - till
i - vet inte
o - och
e - är
u - vet inte
ti - tio

Det beror på vilken dialekt du pratar om dock.
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Johanna » 2014-10-04, 21:20

Cesare M. wrote:Hej, skulle ni snälla kunna förklara för mig vad dessa svenska dialektord betyder:

me -
te -
i -
o -
e -
u -
ti -

Tack på förhand.

Det beror helt och hållet på vilken dialekt.

För att ta ett exempel: "me" kan betyda "mig" eller "med", och sen finns det nog någon där det betyder "vi".
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
TeneReef
Posts:3074
Joined:2010-04-17, 23:22
Gender:male
Location:Kampor
Country:HRCroatia (Hrvatska)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby TeneReef » 2014-10-05, 0:16

Me är på nynorska. :P
विकृतिः एवम्‌ प्रकृति
learning in 2019: (no-nn)

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby hashi » 2014-10-05, 0:19

TeneReef wrote:Me är på nynorska. :P
Jo, det vet jag. Trodde det kunde kanske också betyda "vi" på någon svensk dialekt ;)
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

Allekanger

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Allekanger » 2014-10-05, 6:10

hashi wrote:
TeneReef wrote:Me är på nynorska. :P
Jo, det vet jag. Trodde det kunde kanske också betyda "vi" på någon svensk dialekt ;)
Jodå, i Jämtland och Härjedalen finns eller för 'vi'. :)

Jag lägger till lite på din lista:
hashi wrote:Vet inte men jag skulle gissa:

me - vi, med
te - till
i - ni
o - och, hon
e - är, en/ett, det, tacka*
u - och, att, ur
ti - tio, till, i

*fåret, inte verbet.

Det beror på vilken dialekt du pratar om dock.
Last edited by Allekanger on 2014-10-05, 6:41, edited 1 time in total.

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby hashi » 2014-10-05, 6:25

Oj, jag borde har vetat att "ni" brukade vara "i".
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

Allekanger

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Allekanger » 2014-10-05, 6:40

hashi wrote:Oj, jag borde har vetat att "ni" brukade vara "i".
Det är inte lätt! :P Jag missade att e också kan betyda 'en/ett'.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-10-05, 6:54

Från personen under mig-tråden:
Allekanger wrote:
linguoboy wrote:"Hade" uttalas inte "ha"?

Dialektalt förekommer uttalet 'ha', men jag kan tänka mig att det ibland förekommer i snabbt icke-dialektalt tal också. Men i skrift är det hade. :) Fast sade uttalas 'sa'...

Äldre preteritum havde utvecklades till ha, med långt a, men senare uppkom det nutida uttalet hadde med kort a genom läsuttal.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby hashi » 2014-10-05, 13:28

Allekanger wrote:
hashi wrote:Oj, jag borde har vetat att "ni" brukade vara "i".
Det är inte lätt! :P Jag missade att e också kan betyda 'en/ett'.
Bra att veta ;)

Jag har en liten fråga om svensk kultur (antar jag). Jag tänkte om ordet "middag" häromdagen, och undrade varför det kallas för det eftersom middag äts ju inte mitt i dagen, men i kvällen.

Sen läste jag att lunch brukade kallas för "middag" när det var den största måltiden i dygnet. Får jag anta att middag/dinner är nu den största måltiden svenskar äter?

Vet någon varför det ändrade sig till senare i dygnet?
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Johanna » 2014-10-07, 21:26

Jurgen Wullenwever wrote:Äldre preteritum havde utvecklades till ha, med långt a, men senare uppkom det nutida uttalet hadde med kort a genom läsuttal.

Är det verkligen läsuttal överallt? Med tanke på att man i sydöstra Norge vad jag vet säger det på samma sätt som oss (och stavar det med två d) menar jag.

Dessutom stavar vi ju det med ett d, så borde det inte ha ett långt a om det rör sig om rent läsuttal? :hmm:
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests