Svenska - Sara

Moderator:Johanna

User avatar
globetrottersara
Posts:398
Joined:2010-09-03, 12:50
Real Name:Sara
Gender:female
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)
Contact:
Svenska - Sara

Postby globetrottersara » 2010-09-04, 12:08

Hej alla,

Jag är ny här. Jag har börjat studera denna vecka. Jag använder en ordbok för att skriva. Jag ber om ursäkt för mitt misstag.
Tack Dingbats och Johanna för det välkomnande och förslag. Jag ska försöka att presentera mig själv nu. Var vänlig, förbarma dig;)

Jag är italienska och jag arbetar som veterinär och forskare i Storbritannien. Jag flyttade till England förra året. Jag gillar att läsa, skriva och filmer. Jag gillar också att rita, men jag har inte mycket tid.
Jag har nyligen beslutat att lära sig svenska. Jag försöker läsa och jag tycker denna webbplats användbar http://8sidor.lattlast.se/?page=42 jag kan lyssna och följa texten.
Jag försöker också lyssna på Radio P1, men jag förstår fortfarande inte mycket. Jag förstår några ord ...

Tack för att du hjälper mig! :)
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby Dingbats » 2010-09-04, 12:22

globetrottersara wrote:Hej alla,

Jag är ny här. Jag har börjat studera denna vecka*. Jag använder en ordbok för att skriva. Jag ber om ursäkt för mitt mina misstag.
Tack Dingbats och Johanna för det välkomnande och förslag välkomnandet och förslagen. Jag ska försöka att presentera mig själv nu. Var vänlig, förbarma dig*;)

Jag är italienska och jag arbetar som veterinär och forskare i Storbritannien. Jag flyttade till England förra året. Jag gillar att läsa, skriva och (se på) filmer. Jag gillar också att rita, men jag har inte mycket tid.
Jag har nyligen beslutat att lära sig mig svenska. Jag försöker läsa och jag tycker att denna webbplats är användbar http://8sidor.lattlast.se/?page=42 jag kan lyssna och följa texten.
Jag försöker också lyssna på Radio P1, men jag förstår fortfarande inte mycket. Jag förstår några ord ...

Tack för att du hjälper mig! :)

Du verkar behärska språket bra för att bara ha studerat det i en vecka! Några kommentarer till rättelserna:

- "Denna vecka" (och liknande användningar av denna/detta/dessa) låter ganska formellt och jag tror inte att någon säger så till vardags. I den svenskan man hör på tv och läser i tidningar, som är mest påverkad av de dialekter som talas i Mälardalen, är "den här veckan" vanligast (och motsvarande det här/de här). I södra Sverige säger man istället ofta "denna veckan".

- "Mitt misstag" är inte fel, men det är singular, och plural passar bättre här tycker jag.

- Jag vet inte exakt vad du ville säga med "det välkomnande och förslag", men jag rättade till en rimlig gissning.

- Det vet du säkert, men "var vänlig förbarma dig" är en konstig blandning av formellt och gammaldags språkbruk :P Man skriver hur som helst inget kommatecken efter "var vänlig".

- Pronomenet som hör till reflexiva verb måste stämma överens med vilken person som är subjekt till verbet, här första person singular.

- Kutym är att tilltala alla som läser inlägget, dvs. plural, vilket du gör med "hej alla", men sen går du över till "du", vilket låter lite konstigt i sammanhanget.

Fråga hemskt gärna om det är någonting du inte förstår!

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Svenska - Sara

Postby Johanna » 2010-09-04, 12:31

Dingbats wrote:- "Denna vecka" (och liknande användningar av denna/detta/dessa) låter ganska formellt och jag tror inte att någon säger så till vardags. I den svenskan man hör på tv och läser i tidningar, som är mest påverkad av de dialekter som talas i Mälardalen, är "den här veckan" vanligast (och motsvarande det här/de här). I södra Sverige säger man istället ofta "denna veckan".

Jag ska tillägga att man skriver antingen det "denna vecka" eller "den här veckan", aldrig "denna veckan".

*muttrar något om diskriminering mot oss i den här delen av landet* :P
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
globetrottersara
Posts:398
Joined:2010-09-03, 12:50
Real Name:Sara
Gender:female
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby globetrottersara » 2010-09-04, 12:34

Tack för korrigeringarna!

"För det välkomnande och förslag" innebär att du föreslog mig att öppna en ny tråd som den här :)

Jag började titta på svenska filmer, 2 månader sedan. Jag behöver alltid engelsk textning. Nu vill jag studera på allvar. Jag kan inte skriva utan lexikon. Jag talar aldrig svenska. Jag läste bara :(

Jag använde "förbarma dig" med flit, hehe ... ;)
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

User avatar
globetrottersara
Posts:398
Joined:2010-09-03, 12:50
Real Name:Sara
Gender:female
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby globetrottersara » 2010-09-04, 12:36

Johanna wrote:Jag ska tillägga att man skriver antingen det "denna vecka" eller "den här veckan", aldrig "denna veckan".

*muttrar något om diskriminering mot oss i den här delen av landet* :P


:D Jag vill inte starta ett krig :ohwell:
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby Dingbats » 2010-09-04, 12:37

globetrottersara wrote:Tack för korrigeringarna!

"För det välkomnande och förslag" innebär att du föreslog mig att öppna en ny tråd som den här :)

Jag började titta på svenska filmer, för 2 månader sedan. Jag behöver alltid engelsk textning. Nu vill jag studera på allvar. Jag kan inte skriva utan lexikon. Jag talar aldrig svenska. Jag läste bara har bara läst :(

Jag använde "förbarma dig" med flit, hehe ... ;)

Film är ett jättebra sätt att lära sig, men det tar tid. Att konversera via chatt eller genom att prata är nog det effektivaste, eftersom man inte har lika mycket tid på sig att tänka efter och lär sig uttrycka sig snabbare.

User avatar
globetrottersara
Posts:398
Joined:2010-09-03, 12:50
Real Name:Sara
Gender:female
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby globetrottersara » 2010-09-04, 12:48

Dingbats wrote:Film är ett jättebra sätt att lära sig, men det tar tid. Att konversera via chatt eller genom att prata är nog det effektivaste, eftersom man inte har lika mycket tid på sig att tänka efter och lär sig uttrycka sig snabbare.


Du är mycket rätt! Jag är fortfarande långsamt. Jag måste tänka. Chatten är snabb ... Jag känner förlorade.
Johanna sover i chatten väntar på mina svar :ohwell:
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby Dingbats » 2010-09-04, 13:42

globetrottersara wrote:Du är mycket rätt! Jag är fortfarande långsamt. Jag måste tänka. Chatten är snabb ... Jag känner mig förlorade borta.
Johanna sover i chatten väntar på mina svar :ohwell:

Du måste kanske öva upp din svenska först genom att läsa tidningar och skriva här osv, innan du kan börja chatta!

Vad du menar med din sista mening förstår jag inte riktigt.

User avatar
globetrottersara
Posts:398
Joined:2010-09-03, 12:50
Real Name:Sara
Gender:female
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby globetrottersara » 2010-09-04, 14:09

Dingbats wrote:Johanna sover i chatten väntar på mina svar :ohwell:

Du måste kanske öva upp din svenska först genom att läsa tidningar och skriva här osv, innan du kan börja chatta![/quote]

Sanna :( Också... jag behöver mer ordförråd.

Dingbats wrote:
globetrottersara wrote: Johanna sover i chatten väntar på mina svar :ohwell:

Vad du menar med din sista mening förstår jag inte riktigt.


Vi var på skype och jag var långsam. Johanna måste ha sovit (?) för att hon var tvungen att vänta --jag skriver långsamt-- :)
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby Dingbats » 2010-09-04, 14:20

globetrottersara wrote:Sanna Sant :( Också... jag behöver (Och) dessutom behöver jag mer större ordförråd.


Vi var på skype och jag var långsam. Johanna måste ha sovit (?) för att hon var tvungen att vänta --jag skriver långsamt-- :)

"Sovit" är helt rätt om du menar "slept"; "fallen asleep" heter "somnat".

Jag är imponerad av din svenska! Har det verkligen bara gått en vecka? Att du sätter en sån grej som "var tvungen" till exempel, det brukar det ta lång tid innan man lär sig!

User avatar
globetrottersara
Posts:398
Joined:2010-09-03, 12:50
Real Name:Sara
Gender:female
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby globetrottersara » 2010-09-04, 14:42

Kanske är det tur!!! Syntaxen liknar engelska. Verb kan vara lätt för mig. Ibland liknar italienska, ibland liknar engelska. Preteritum liknar italenska... :)

Men jag talar inte! Och jag kan aldrig skriva utan ordbok och grammatik :(
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby Dingbats » 2010-09-04, 14:50

globetrottersara wrote:Kanske är det tur!!! Syntaxen liknar engelska. Verb kan vara lätt för mig. Ibland liknar det italienska, ibland liknar det engelska. Preteritum liknar italienska... :)

Men jag talar pratar inte! Och jag kan aldrig skriva utan ordbok och grammatik :(

"Tala" låter lite högstämt, utom möjligen i "tala svenska" och liknande, men annars säger man hellre "prata".

Vad använder du för böcker?

User avatar
globetrottersara
Posts:398
Joined:2010-09-03, 12:50
Real Name:Sara
Gender:female
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby globetrottersara » 2010-09-04, 15:03

Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

CKyle22
Posts:646
Joined:2009-01-09, 0:50
Real Name:Kyle K
Gender:male
Country:USUnited States (United States)

Re: Svenska - Sara

Postby CKyle22 » 2010-09-04, 19:57

Jag började lära mig svenska med den här boken:

http://www.amazon.com/Swedish-Essential ... b_title_bk
Really good at: Image
If I'd only stop making silly mistakes I'd be really good at: Image
Need more practice in: Image

User avatar
globetrottersara
Posts:398
Joined:2010-09-03, 12:50
Real Name:Sara
Gender:female
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby globetrottersara » 2010-09-05, 8:44

:shock: en helt ny värld ligger framför mina ögon :thanks:
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Svenska - Sara

Postby Jurgen Wullenwever » 2010-09-05, 8:57

globetrottersara wrote:Vet du mycket bra böcker?

Den svenska meningen skulle lyda:
"Känner du till många bra böcker?"
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
globetrottersara
Posts:398
Joined:2010-09-03, 12:50
Real Name:Sara
Gender:female
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby globetrottersara » 2010-09-05, 9:01

Jurgen Wullenwever wrote:
globetrottersara wrote:Vet du mycket bra böcker?

Den svenska meningen skulle lyda:
"Känner du till många bra böcker?"


Jag tror att jag tänkt "vet du bättre böcker?" :hmm:
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby hashi » 2010-09-05, 9:05

Still känner du till, not vet :)
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
globetrottersara
Posts:398
Joined:2010-09-03, 12:50
Real Name:Sara
Gender:female
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)
Contact:

Re: Svenska - Sara

Postby globetrottersara » 2010-09-05, 9:09

Tack :)

::: ta anteckningar :::
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Svenska - Sara

Postby Jurgen Wullenwever » 2010-09-05, 9:18

globetrottersara wrote:Jag tror att jag tänkte "vet du bättre böcker?"

Man skulle kunna använda vet om man skriver om meningen något:
"Vet du om det finns några bättre böcker?"
men "känner till" är det som vanligen används i det här sammanhanget.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests