Ord med vacklande tonaccent

Moderator:Johanna

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:
Ord med vacklande tonaccent

Postby Dingbats » 2010-08-18, 12:48

Jag tycker det är intressant med svenska ord som kan variera mellan grav och akut accent. Jag har några exempel här, kan ni komma på flera? Naturligtvis varierar det säkert en hel del mellan olika dialekter, men det är bara kul att höra vilka dialektala skillnader som finns. Mellan de dialekter som har tonaccent överhuvudtaget då.

I min dialekt (Stockholm) har jag lagt märke till bland annat de här:

- "Tio", "tjugo", ..., "nittio". Det vanliga uttalet är med grav accent, men särskilt när det handlar om hastighetsbegränsningar har de hellre akut (säkert i andra sammanhang också). Så "hon är sjùtti år gammal", men "jag kör i sjútti". "Nio" känns konstigt att uttala akut.

- "Vänta", imperativ. Vanligtvis grav, men som utrop när man precis har kommit på någonting är det akut. "Vä`nta på mig", men "fast vä´nta... idag är det ju lördag".

Jag hade fler, men jag kommer inte på dem just nu.

Det vore kul om någon hade skrivit en avhandling om det här eller någonting sånt.
Last edited by Dingbats on 2010-08-22, 9:49, edited 1 time in total.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Ord med vacklande tonaccent

Postby Jurgen Wullenwever » 2010-08-19, 21:37

Ett närliggande fall gäller vid sammansättningar, tòmte-tòmten-jultómten.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Ord med vacklande tonaccent

Postby Dingbats » 2010-08-19, 22:19

Jurgen Wullenwever wrote:Ett närliggande fall gäller vid sammansättningar, tòmte-tòmten-jultómten.

Fast det är ju en regel som gäller för alla ord. Nu pratar jag om mysko undantag.

Grytolle
Posts:1122
Joined:2007-07-24, 18:00
Gender:male

Re: Ord med vacklande tonaccent

Postby Grytolle » 2010-08-22, 9:05

Hemma hos oss säger vi ofta "Dags för lite kaffe" med annan accent än vanligt på "kaffe"

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Ord med vacklande tonaccent

Postby Dingbats » 2010-08-22, 9:48

Grytolle wrote:Hemma hos oss säger vi ofta "Dags för lite kaffe" med annan accent än vanligt på "kaffe"

Vilken dialekt är det?

Grytolle
Posts:1122
Joined:2007-07-24, 18:00
Gender:male

Re: Ord med vacklande tonaccent

Postby Grytolle » 2010-08-22, 10:04

Dingbats wrote:
Grytolle wrote:Hemma hos oss säger vi ofta "Dags för lite kaffe" med annan accent än vanligt på "kaffe"

Vilken dialekt är det?


ingen aning... men om jag skulle gissa har nån börjat säga så på skoj hemma hos oss för att de sa så i Sunne (vi lärde oss tyvärr aldrig prata nån värmländska)

vi uttalar det också med [ɑ] istället för [a] när vi gör så


edit: och med ett riktigt [ə] ist för vårt vanliga [ɛ]

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Ord med vacklande tonaccent

Postby Dingbats » 2010-08-22, 10:38

Grytolle wrote:ingen aning... men om jag skulle gissa har nån börjat säga så på skoj hemma hos oss för att de sa så i Sunne (vi lärde oss tyvärr aldrig prata nån värmländska)

Okej, så det är på skoj.

Du kan inte komma på några helt allvarliga exempel?

Grytolle
Posts:1122
Joined:2007-07-24, 18:00
Gender:male

Re: Ord med vacklande tonaccent

Postby Grytolle » 2010-08-22, 10:43

alltså, det var nått i förrgår eller så som jag kom på och lärde Leen, men jag kommer verkligen inte ihåg vad, och inte hon heller :(

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Ord med vacklande tonaccent

Postby Dingbats » 2012-09-01, 15:46

Bläddrar igenom mina gamla trådar och hittar den här, så dunderbump på den. Ett exempel jag kan komma på ytterligare är titta (imperativ), som vanligen har grav accent, men (åtminstone för mig) kan ta akut när ordet används som plötsligt utrop. Även i samtal när man ska förklara något: 'ja men titta, så här var det...'.

Gäller även kolla, förresten. Men inte till exempel lyssna.


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests