Danske Nyheder - Danish News

Moderator: Mulder-21

ILuvEire
Country: US United States (United States)

Danske Nyheder - Danish News

Postby ILuvEire » 2010-05-02, 6:44

Jeg skal oversætte nogle danske nyheder. Måske skal jeg også oversætte nogle danske blogposts eller noget. Den catalansk forum har noget, hvori mennesker oversætter nyheder, og jeg vil have noget på denne måde på den dansk forum! Jeg taler ikke dansk flydende, så jeg håber at en dansker kan rette mine fejler her, og også når jeg lave en oversættelse fejl. Tak :)

Århus har lejlighed til forfulgt forfatter
Århus has residence for persecuted author
Originalartikelen (med en meget utilrækkende billede)

Århus er som den første by i landet klar til at huse en forfulgt forfatter som et led i den såkaldte friby-ordning.
Århus is one of the first cities in the country ready to house a persecuted author as part of the so-called "free town scheme."

I øjeblikket er håndværkerne i færd med at færdiggøre en lejlighed til forfatteren, der skal flytte ind senere på sommeren, skriver jpaarhus.dk.
Currently, the artisans are in the middle of finalizing the opportunity for the author to move in later this summer, writes jpaarhus.dk.

Vi kan præsentere forfatteren i midten af juni. Han er flygtet fra det land, som han oprindeligt boede i, og selv i det land han bor i nu, modtager han trusler, siger kulturrådmand i Århus, Marc Perera Christensen (K) til jpaarhus.dk.
We can present it to the author in the middle of June. He fled from the country that he originally lived in, and he gets threats in the country that he lives in now, says the Århus cultural councilman, Mar Perera Christensen (K*) to jpaarhus.dk.

Forfatteren er udpeget af den internationale organisation ICORN, der er sammenslutning af byer rundt omkring i verden, som tilbyder at huse forfattere, der bliver forfulgt som følge af deres holdninger.
The author is designated by the international organization ICORN, which is an association of cities all over the world, that suggests housing authors that have been persecuted because of their position on subjects.

Forfatterens ophold bliver betalt dels af Århus Kommune dels af staten, der vias kulturministeriet giver et økonomisk skulderklap på 300.000 kr..
The author's stay will be paid partly by Århus municipality and partly by the state, through a 300,000 kr economic pat of the back from the ministry of culture.

Foruden Århus kan Frederiksberg Kommune også blive friby for en forfulgt forfatter i løbet af sommeren oplyser, Helge Lunde fra ICORN.
Besides Århus, the Frederiksberg municipality can also become a free town for a persecuted author during the summer, informs Helge Lunde from ICORN.

Senere er det hensigten, at Odense og Fanø også skal give husly til forfulgte forfattere.
Later it's intended that Odense and Fanø will also give shelter to persecuted authors.

*K is used here to signify that he is a member of the Christian Democrat party, I believe.
[flag]de[/flag] [flag]da[/flag] [flag]fr-qc[/flag] [flag]haw[/flag] [flag]he[/flag] [flag]es[/flag]
Current focus: [flag]ga[/flag] [flag]ar[/flag]
Facebook | tumblr | Twitter
“We need to make books cool again. If you go home with somebody and they don't have books, don't fuck them.” —John Waters

hekkenfeldt
Country: DK Denmark (Danmark)

Re: Danske Nyheder - Danish News

Postby hekkenfeldt » 2010-06-23, 18:54

ILuvEire wrote:Jeg skal oversætte nogle danske nyheder. Måske skal jeg også oversætte nogle danske blogposts eller noget. Den Det catalansk catalanske forum har noget, hvori mennesker oversætter nyheder, og jeg vil have noget på denne måde lignendeden det dansk danske forum! Jeg taler ikke dansk flydende, så jeg håber at en dansker kan rette mine fejler fejl her, og også når jeg lave laver en oversættelse fejl oversættelsesfejl. Tak :)

Århus har lejlighed til forfulgt forfatter
Århus has residence for persecuted author
Originalartikelen (med en et meget utilrækkende billede)

Århus er som den første by i landet klar til at huse en forfulgt forfatter som et led i den såkaldte friby-ordning.
Århus is as one of the first cities city in the country ready to house a persecuted author as part of the so-called "free town scheme."

I øjeblikket er håndværkerne i færd med at færdiggøre en lejlighed til forfatteren, der skal flytte ind senere på sommeren, skriver jpaarhus.dk.
Currently, the artisans builders (could mean both, but I think "artisan" is a little, um, too artistic in this context?) are in the middle of finalizing the opportunity appartment for the author to move in later this summer, writes jpaarhus.dk.

*K is used here to signify that he is a member of the Christian Democrat party, I believe. Close. It's the conservatives.
Please correct me!

Return to “Danish (Dansk)”