"sje-ljud" i danska?

Moderator:Mulder-21

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)
"sje-ljud" i danska?

Postby Johanna » 2008-10-23, 17:54

På svensk:

Jag tittade just på nyheterna och de intervjuade någon dansk, en dansk som sade "kanske" (vet inte hur man stavar det på danska eller om det ens är vanligt) med sk uttalat som på många svenska dialekter, alltså som [ʂ] eller [ʃ].
Det tredje sättet är det där sje-ljudet som liknar [x] och som han inte använde, däremot uttalas aldrig detta ord med [sk].

Finns detta ljud i danska alls i det här ordet, eller pratade den här dansken någon slags blandning mellan svenska och danska? Han pratade väldigt tydligt jämfört med andra danskar jag sett intervjuas också, så det kanske lutar åt att det var en blandning? Svenska var det i vilket fall inte.
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Mulder-21
Posts:3140
Joined:2003-04-22, 7:15
Real Name:Johan Petur Dam
Gender:male
Location:Funningur
Country:FOFaroe Islands (Faroe Islands)
Contact:

Re: "sje-ljud" i danska?

Postby Mulder-21 » 2008-10-23, 20:04

Så vidt jeg ved, så siger man ikke 'kanske' på dansk, så han må have tilpasset sig svensk ved at sige kanske. På dansk siger man 'måske'. Men 'kan ske' findes dog. Videre, så er K og G vidt jeg aldrig bløde, med undtagelse af visse franske låneord (f.eks. 'genre', men ikke 'general').

Har du et link til interviewet? Så kunne jeg hjælpe bedre.
Gløgt er gestsins eyga. (Føroyskt orðafelli)
Wise is the stranger's eye. (Faroese saying)
L'occhio dell'ospite è acuto. (Proverbio faroico)
Hosťovo oko je múdre. (Faerské uslovie)

Fluent: Faroese, Danish, English, German
Almost fluent: Norwegian, Swedish
Basic: Slovak (studying), Spanish
Have studied: Hebrew, Russian
Interests: Ukrainian, Romanian, Italian, Albanian, Armenian, Ossetic, Hungarian, Estonian, Baltic languages

SImon Gray
Posts:197
Joined:2006-12-22, 20:57

Re: "sje-ljud" i danska?

Postby SImon Gray » 2008-10-24, 14:45

Det er slet ikke unormalt for danskere at bruge nogle af de svenske ord de kender når de snakker dansk til svenskere. Mange danskere går ud fra at svenskere ikke kender danske ord som "måske" og udtalen er i forvejen meget svær at forstå for svenskere, så derfor bruger de det svenske ord "kanske" i stedet for.

User avatar
maikengj
Posts:141
Joined:2010-01-02, 14:59
Real Name:Maiken Grønvig Jesse
Gender:female
Location:Copenhagen
Country:DKDenmark (Danmark)

Re: "sje-ljud" i danska?

Postby maikengj » 2010-01-13, 16:41

Der er danske dialekter hvor man siger kanske både som det staves men også /kansje/.
Jeg kender jyder der bruger det, men jeg ved ikke hvor præcist i Jylland man bruger der og om der er andre der også bruger det - måske bornholmerne??
Native: [flag]dk[/flag]
Fluent: [flag]en[/flag]/[flag]us[/flag]
Different degrees of knowledge: [flag]no[/flag][flag]sv[/flag][flag]es[/flag][flag]de[/flag]
Beginner: [flag]el[/flag][flag]pl[/flag]
Hopefully in the future: [flag]hy[/flag][flag]ka[/flag][flag]is[/flag][flag]et[/flag][flag]tr[/flag][flag]fa[/flag][flag]ga[/flag][flag]lt[/flag][flag]hu[/flag][flag]sr[/flag][flag]it[/flag][flag]ar[/flag][flag]he[/flag]

User avatar
ILuvEire
Posts:10398
Joined:2007-12-08, 17:41
Gender:male
Location:Austin
Country:USUnited States (United States)
Contact:

Re: "sje-ljud" i danska?

Postby ILuvEire » 2010-01-16, 4:02

Hmmm, jeg er ikke dansker, men på rigsdansk udtales sj som /ɕ/, tror jeg. Meste danskere tale rigsdansk også, og hvis han var på fjernsyn, så han formentlig talte rigsdansk.
[flag]de[/flag] [flag]da[/flag] [flag]fr-qc[/flag] [flag]haw[/flag] [flag]he[/flag] [flag]es[/flag]
Current focus: [flag]ga[/flag] [flag]ar[/flag]
Facebook | tumblr | Twitter
“We need to make books cool again. If you go home with somebody and they don't have books, don't fuck them.” —John Waters

User avatar
Jayan
Posts:223
Joined:2009-05-04, 13:39
Real Name:Jayan Nair
Gender:male
Country:USUnited States (United States)
Contact:

Re: "sje-ljud" i danska?

Postby Jayan » 2010-01-16, 19:47

ILuvEire wrote:Hmmm, jeg er ikke dansker, men på rigsdansk udtales sj som /ɕ/, tror jeg. Meste danskere tale rigsdansk også, og hvis han var på fjernsyn, så han formentlig talte rigsdansk.


Men hvis han sagde 'kanske,' det kunne jo ik' være rigsdansk, fordi man si'r 'måske' på rigsdansk. :para: Måske svenskerne har invaderet Danmark :P :hmm:
[flag]zh[/flag] [flag]th[/flag] [flag]da[/flag] | [flag]id[/flag] [flag]is[/flag] [flag]eu[/flag] | [flag]es[/flag] [flag]de[/flag] [flag]la[/flag]


Return to “Danish (Dansk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests