Päivän nousu nostajani

Moderator:Naava

User avatar
Alcadras
Posts:5508
Joined:2005-04-16, 11:45
Real Name:Mirac Özdağ
Gender:male
Location:Ankara
Country:TRTurkey (Türkiye)

Postby Alcadras » 2005-10-22, 10:54

miksi pahaa on se ?
en ymmärrä mitä sinä deklamoidat :roll:

User avatar
CoBB
Posts:5265
Joined:2004-08-26, 8:34
Real Name:PG
Gender:male
Location:An island...
Country:HUHungary (Magyarország)
Contact:

Postby CoBB » 2005-10-22, 11:12

Koska koirat ovat elämän ilonaiheet. :)

"Deklamoida", hmm, mielenkiintoinen sananvalinta.
Tanulni, tanulni, tanulni!

A pő, ha engemély, kimár / De mindegegy, ha vildagár... / ...mert engemély mindet bagul, / Mint vélgaban a bégahur!...

User avatar
Liisi
Posts:1394
Joined:2004-06-07, 9:08
Country:FIFinland (Suomi)

Postby Liisi » 2005-10-22, 20:50

Mitäköhän tuo "deklamoida" tarkoittaa :?:

CoBB wrote:Koska koirat ovat elämän ilonaiheet. :)


Ovatko? Eivät minun elämäni ainakaan ;). Makuja on erilaisia.
I appreciate corrections to my mistakes in any language.

Varislintu
Posts:15429
Joined:2004-02-09, 13:32
Country:VUVanuatu (Vanuatu)

Postby Varislintu » 2005-10-25, 9:26

Deklamoida = lausua (etenkin mahtipontisesti esiintyen).

Minä deklamoin.
Sinä deklamoit.


Koirat ovat minunkin elämäni ilonaihe (<- usually in singular in this general statement)!

Mutta ymmärrän kyllä Liisiä. Jos ei omista koiraa, kuinka se voisi olla elämän ilonaihe? Ehkä Liisillä on kissa?

Mikä on sinun elämäsi ilonaihe? (kuka tahansa saa vastata, jos haluaa)
Last edited by Varislintu on 2005-10-25, 12:53, edited 1 time in total.

User avatar
Liisi
Posts:1394
Joined:2004-06-07, 9:08
Country:FIFinland (Suomi)

Postby Liisi » 2005-10-25, 10:00

Varislintu wrote:Mutta ymmärrän kyllä Liisiä. Jos ei omista koiraa, kuinka se voisi olla elämän ilonaihe? Ehkä Liisillä on kissa?


Minulla oli joskus vuosia sitten kaksi siamilaista kissaa. Pidän kyllä kissoista edelleenkin, mutta en ole ottanut uutta käytännön syistä. Koirista en taas ole välittänyt koskaan (etenkään kovaäänisistä koirista naapurissamme ;)). Minun suurimmat ilonaiheeni ovat mieheni ja tyttäreni. Jos minulla olisi kissa tai muu lemmikkieläin, se tulisi vasta kaukana perässä.
I appreciate corrections to my mistakes in any language.

Varislintu
Posts:15429
Joined:2004-02-09, 13:32
Country:VUVanuatu (Vanuatu)

Postby Varislintu » 2005-10-25, 13:03

Liisi wrote:
Varislintu wrote:Mutta ymmärrän kyllä Liisiä. Jos ei omista koiraa, kuinka se voisi olla elämän ilonaihe? Ehkä Liisillä on kissa?


Minulla oli joskus vuosia sitten kaksi siamilaista kissaa. Pidän kyllä kissoista edelleenkin, mutta en ole ottanut uutta käytännön syistä. Koirista en taas ole välittänyt koskaan (etenkään kovaäänisistä koirista naapurissamme ;)). Minun suurimmat ilonaiheeni ovat mieheni ja tyttäreni. Jos minulla olisi kissa tai muu lemmikkieläin, se tulisi vasta kaukana perässä.


Ahaa, Liisi onkin kissaihminen :)!

Jos minullakin olisi aviomies ja lapsi, voi olla että lemmikkieläin olisi minullekin vähemmän tärkeä. Mutta se riippuu siitä, kuka tulee ensin ;). Nyt kun E. (koirani) on minulle jo niin rakas, en tiedä voisinko verrata sitä kehenkään. En halua edes ajatella asiaa sillä tavalla.

Kovaääniset koirat eivät minustakaan ole mukavia (varsinkaan pienet, jatkuvasti haukkuvat koirat). Koiratkin ovat yksilöitä. Ei niistä kaikista voi pitää. Minä pidin ennen naapurin uudesta taskukoirasta, mutta en enää, sillä se on alkanut haukkua aina, kun joku liikkuu rappukäytävässä :roll:. Sellainen ei sovi kerrostalossa.

User avatar
Liisi
Posts:1394
Joined:2004-06-07, 9:08
Country:FIFinland (Suomi)

Postby Liisi » 2005-10-25, 18:42

Varislintu wrote:Jos minullakin olisi aviomies ja lapsi, voi olla että lemmikkieläin olisi minullekin vähemmän tärkeä. Mutta se riippuu siitä, kuka tulee ensin ;). Nyt kun E. (koirani) on minulle jo niin rakas, en tiedä voisinko verrata sitä kehenkään. En halua edes ajatella asiaa sillä tavalla.


No, sanotaanko vaikka niin, että Elvis ei koskaan ole sinulle vähemmän tärkeä, vaan aviomies ja lapsi ovat ehkä tulevaisuudessa vielä tärkeämpiä? ;)

Varislintu wrote:Minä pidin ennen naapurin uudesta taskukoirasta, mutta en enää, sillä se on alkanut haukkua aina, kun joku liikkuu rappukäytävässä :roll:. Sellainen ei sovi kerrostalossa.


Juuri tuollaisia ovat meidänkin naapurin koirat. Ei ole hauskaa etenkään silloin, kun pieni lapsi heräilee niiden takia (uudelleen nukuttaminen ei ole mikään helppo homma). Tarkoittaako rappukäytävässä kulkijoiden haukkuminen vain sitä, että koirat ovat huonosti kasvatettuja? Eihän se voi olla normaalia käytöstä?
I appreciate corrections to my mistakes in any language.

User avatar
Egein
Posts:4382
Joined:2004-08-15, 21:56
Real Name:Étienne Poisson
Gender:male
Location:Í útlöndum
Country:CACanada (Canada)
Contact:

Postby Egein » 2005-10-25, 21:33

En tiedä, kuinka lähellä Egeinin ja Alcadrasin sydämiä koirat ovat.



HAHAH!

Kun olin pikku poika sitten haluasin aina koiroja mutta minun äitini ja isä , ne eivät koskaan antanut minulle koiraa...

Niin en haluan nyt koira.
(is)(fi)
Nouse pois nokinen poika / nokiselta nuotiolta / havuisilta vuoteilta /pihkaisilta pään aloilta
www.flickr.com/otsebmi

Varislintu
Posts:15429
Joined:2004-02-09, 13:32
Country:VUVanuatu (Vanuatu)

Postby Varislintu » 2005-10-26, 10:40

Liisi wrote:No, sanotaanko vaikka niin, että Elvis ei koskaan ole sinulle vähemmän tärkeä, vaan aviomies ja lapsi ovat ehkä tulevaisuudessa vielä tärkeämpiä? ;)


Tässä voin olla samaa mieltä. Näin se varmaan olisi :).

Liisi wrote:Juuri tuollaisia ovat meidänkin naapurin koirat. Ei ole hauskaa etenkään silloin, kun pieni lapsi heräilee niiden takia (uudelleen nukuttaminen ei ole mikään helppo homma). Tarkoittaako rappukäytävässä kulkijoiden haukkuminen vain sitä, että koirat ovat huonosti kasvatettuja? Eihän se voi olla normaalia käytöstä?


Joillakin koiraroduilla haukkuminen on niin perinnöllistä, ettei sille voi mitään. Useimmat koirat voi kuitenkin opettaa olemaan hiljaa sisätiloissa. Jos on itse kotona, se on helppoa. Täyttää vain suihkupullon vedellä ja suihkuttaa koiraa jos se haukkuu. Paljon tehokkaampaa kuin kieltäminen. Koirat inhoavat vesisuihketta!

Jos ei itse ole kotona, se on vaikeampaa, sillä koirille ei voi opettaa ihmisen moraalia. Jos koiran mielestä ei ole väärin haukkua (koirien maailmassa se ei ole väärin), se on haukkumatta vain jos se tietää, että ihminen (lauman ylempi jäsen) ei pidä siitä, tai jos se ei saa mitään iloa haukkumisesta.

Minä luulen, että naapurimme koirilla on tylsää. Ne tietävät, että ääni rapussa tarkoittaa ihmistä, ja ne haukkuvat aikansa kuluksi joka kerta, kun saavat tekosyyn. Ehkä niitä ei ole opetettu olemaan rauhallisesti yksin. Ne voivat luulla, että haukkuminen tuo ihmiset nopeammin takaisin.

Tai sitten ne ovat niin epävarmoja asemastaan ja reviiristään, että ne oikeasti pelkäävät muita rapussa liikkujia. Ne haukkuvat varoittaakseen. Tällekin asialle voi tehdä jotakin, mutta monet eivät viitsi :(. Ja vieraille ihmisille on vaikea ehdottaa, että he voisivat kouluttaa koiraansa enemmän :roll:.

Tulipas pitkä selitys :).

Varislintu
Posts:15429
Joined:2004-02-09, 13:32
Country:VUVanuatu (Vanuatu)

Postby Varislintu » 2005-10-26, 10:43

Egein wrote:HAHAH!

Kun olin pikku poika silloin halusin aina koiria mutta minun äitini ja isäni , ne eivät koskaan antaneet minulle koiraa...

Niin en halua nyt koiraa.


Ymmärrän :). Onko jotakin eläintä, jollaisen haluaisit?

User avatar
Liisi
Posts:1394
Joined:2004-06-07, 9:08
Country:FIFinland (Suomi)

Postby Liisi » 2005-10-26, 11:08

Varislintu wrote:Tulipas pitkä selitys :).


Kiitos, se oli mielenkiintoista, itse kun en tiedä mitään koirista. :)
I appreciate corrections to my mistakes in any language.

User avatar
Egein
Posts:4382
Joined:2004-08-15, 21:56
Real Name:Étienne Poisson
Gender:male
Location:Í útlöndum
Country:CACanada (Canada)
Contact:

Postby Egein » 2005-10-26, 18:43

Μeh!
I hate it when I post at school because then im in a hurry and I pay no attention what so ever at what I write.

Näytän mä olevan huonosta?

Vihaan itseni kun teen tätä.
(is)(fi)
Nouse pois nokinen poika / nokiselta nuotiolta / havuisilta vuoteilta /pihkaisilta pään aloilta
www.flickr.com/otsebmi

User avatar
Liisi
Posts:1394
Joined:2004-06-07, 9:08
Country:FIFinland (Suomi)

Postby Liisi » 2005-10-27, 19:50

Egein wrote:Vihaan itseäni kun teen tätä.


As for your first sentence, I'm not sure what you mean...

Do I seem bad? = Vaikutanko/näytänkö minä huonolta?

Älä huoli, Egein, sehän on harjoitusta kuitenkin, vaikka nopeasti kirjoittaisitkin. Mitä enemmän teet virheitä, sitä enemmän opit ;).

Don't worry, Egein, it's still exercise, even if you write fast. The more you make mistakes, the more you learn ;).
I appreciate corrections to my mistakes in any language.

User avatar
Egein
Posts:4382
Joined:2004-08-15, 21:56
Real Name:Étienne Poisson
Gender:male
Location:Í útlöndum
Country:CACanada (Canada)
Contact:

Postby Egein » 2005-10-27, 20:56

no i hate it. i just really really hate it.

I can't reson myself to be a learner.

Vihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan sitä.
(is)(fi)
Nouse pois nokinen poika / nokiselta nuotiolta / havuisilta vuoteilta /pihkaisilta pään aloilta
www.flickr.com/otsebmi

User avatar
Alcadras
Posts:5508
Joined:2005-04-16, 11:45
Real Name:Mirac Özdağ
Gender:male
Location:Ankara
Country:TRTurkey (Türkiye)

Postby Alcadras » 2005-10-28, 10:20

moi

i am sorry to tell you that but i really have to pause my Finnish Studies.

i will definitely continue but i don't know when.
maybe in semestre holiday.
because my exams have started and today , i had maths exam , it was superb :D

i may have a look at forum
mina rakastan suomeasta kielista

Varislintu
Posts:15429
Joined:2004-02-09, 13:32
Country:VUVanuatu (Vanuatu)

Postby Varislintu » 2005-10-28, 12:45

Alcadras wrote:mina rakastan suomeasta kielista



:arrow: Minä rakastan suomen kieltä. (partitive, not elative)

Voi surku :(. Toivottavasti aloitat suomen opiskelun pian uudestaan, Alcadras!

Oh bummer :(. Hopefully you'll start studying Finnish again soon, Alcadras!


Täällä Espoossa ensilumi tuli ja meni, ja illat pimenevät yhä aikaisemmin. Tarja Turunen potkittiin pois Nightwishistä, mutta Tarja Halonen on melko varmasti seuraava Suomen presidentti.

Tai sitten...:

(Here in Espoo the first snow came and went, and the evenings get dark sooner and sooner. Tarja Turunen was kicked out of Nightwish, but Tarja Halonen is pretty certainly the next Finnish president.

Or maybe...: )

Image

:lol:

User avatar
Jonne
Posts:1379
Joined:2005-08-25, 15:15
Gender:male
Location:Oulu
Country:FIFinland (Suomi)

Postby Jonne » 2005-10-28, 15:04

Oulussa ei ole tullut lunta vielä ollenkaan :D
It hasn't snowed at all in Oulu yet :D

Kiva kuva btw ;)
Nice pic btw ;)

User avatar
Liisi
Posts:1394
Joined:2004-06-07, 9:08
Country:FIFinland (Suomi)

Postby Liisi » 2005-10-28, 20:20

Alcadras, I'm sorry to hear you're not studying Finnish now, but I wish you good luck in your exams.

Alcadras, harmi ettet opiskele nyt suomea, mutta toivon sinulle onnea kokeisiin.

:lol: @ Tarja H. from Nightwish!
I appreciate corrections to my mistakes in any language.

User avatar
Egein
Posts:4382
Joined:2004-08-15, 21:56
Real Name:Étienne Poisson
Gender:male
Location:Í útlöndum
Country:CACanada (Canada)
Contact:

Postby Egein » 2005-10-29, 0:09

Haha...

Monea suomalaista yhtyettä on kovin pahaa/huonoa minusta.
Mutta Rakennustaide Helsengissä on hyvä...mutta he eivät ole suomesta.
(is)(fi)
Nouse pois nokinen poika / nokiselta nuotiolta / havuisilta vuoteilta /pihkaisilta pään aloilta
www.flickr.com/otsebmi

Varislintu
Posts:15429
Joined:2004-02-09, 13:32
Country:VUVanuatu (Vanuatu)

Postby Varislintu » 2005-10-29, 8:48

Egein wrote:Haha...

Moni suomalainen yhtye on kovin huono minusta.
Mutta Rakennustaide Helsingissä on hyvä...mutta he eivät ole Suomesta.


Keitä he oikein ovat :?:

@Jonne: Kerrankin näin päin ;).

Minusta oli mukavaa käyttää talvisaappaita yhden päivän ajan, mutta nyt olen vaihtanut takaisin lenkkareihin.

Ilman pipoa, kaulaliinaa ja lapasia ei kuitenkaan enää pärjää.

Kaupat ovat jo alkaneet valmistautua jouluun :(. Aina liian aikaisin :x .


(For once this way around ;).

I thought it was nice to use winter boots for one day, but now I've switched back to trainers.

You can't get by without a hat, scarf and mittens anymore, though.

The shops have started preparing for Christmas already :(. Always too soon :x. )


Return to “Finnish (Suomi)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests