Pilkkujen käyttö puhuttelumuotojen kanssa

Moderator:Naava

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)
Pilkkujen käyttö puhuttelumuotojen kanssa

Postby Woods » 2020-05-31, 7:21

Suomeksi ovat puhuttelumuodot niin kuin muilla kielillä myös erottaneet lopusta lausesta pilkkujen kanssa, aren't they?

Luen nyt yhden laulun sanat ja nämä eivät ole kirjoitetut:

Raha ei sikiä pankeissa työmies
Se syntyy sinun työstäsi työmies
...


Minä kirjoittaisin:

Raha ei sikiä pankeissa, työmies
Se syntyy sinun työstäsi, työmies
...



Se on myös hyvä tilaisuus kysytään miten tehdään sellaiset "isn't it" / "aren't they" kysymykset? Onko jokin erityinen sana niin kuin bulgariaksi "нали", tai rakenne niin kuin "isn't it" / "n'est-ce pas" englanniksi vai ranskaksi? Ajatelen vain "ko"/"kö"-liitteestä, mutta jos kysyisin "Ovatko suomeksi puhuttelumuodot...", kuulostaisi lause eriläinen, vähemmän varma.

User avatar
Naava
Forum Administrator
Posts:1783
Joined:2012-01-17, 20:24
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Pilkkujen käyttö puhuttelumuotojen kanssa

Postby Naava » 2020-05-31, 11:09

(Minulla ei ole juuri nyt aikaa korjata kielioppia, joten vastaan vain kysymyksiisi. Pahoittelut!)

Woods wrote:Suomeksi ovat puhuttelumuodot niin kuin muilla kielillä myös erottaneet lopusta lausesta pilkkujen kanssa, aren't they?

Lyhyesti: kyllä, olet oikeassa. Voit lukea lisää ja katsoa esimerkkejä täältä.

Woods wrote:Luen nyt yhden laulun sanat

On yleistä, että netissä olevissa sanoituksissa ei ole käytetty välimerkkejä tai isoja alkukirjaimia virallisten sääntöjen mukaan. Samoin epävirallisissa teksteissä (esim. foorumit, tviittaukset yms.) pilkkuja jätetään pois.

Woods wrote:Se on myös hyvä tilaisuus kysytään miten tehdään sellaiset "isn't it" / "aren't they" kysymykset?

Voit sanoa:
- eikö? (sekä taivutusmuodot: enkö? etkö? eikö? emmekö? ettekö? eivätkö?)
- eikös? (enkös? etkös? jne.)
- eikö(s) + verbi + kin (eikö olekin, etkös tulekin, emmekö menekin)
- vai mitä?
- vai kuinka?
- vai?
- niinhän?
- niinkö?
- verbi + -han (onhan, tulethan, sanovathan...)

Näitä käytetään vähän eri konteksteissa. "Eikö" ja "vai mitä" ovat sellaisia, jotka sopivat melkein mihin vain yhteyteen.

Woods wrote:Ajatelen vain "ko"/"kö"-liitteestä, mutta jos kysyisin "Ovatko suomeksi puhuttelumuodot...", kuulostaisi lause eriläinen, vähemmän varma.

Itse muotoilisin lauseen näin:
"Eikö olekin niin, että suomen kielessä puhuttelu erotetaan lauseesta pilkulla, niin kuin muissakin kielissä?"

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Pilkkujen käyttö puhuttelumuotojen kanssa

Postby Woods » 2020-06-01, 12:12

Naava wrote:(Minulla ei ole juuri nyt aikaa korjata kielioppia, joten vastaan vain kysymyksiisi. Pahoittelut!)

Se on OK. Kiitoksia!


Return to “Finnish (Suomi)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest