Tack själv!

Moderator:Johanna

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)
Tack själv!

Postby Woods » 2022-11-19, 20:15

Vad är bästa sättet att tacka tillbaka, när man uppskattar vad den andra person har gjort, men på samma gång accepterar den tack, den andra har gett?

Det var så lite = jag accepterar, att det är jag som har gjort något för dig, men jag är generös, så jag säger, att det inte är en stor sak för mig

Tack själv (jag vet inte, om det är något vanligt att säga?) = jag tänker, det är mer jag som borde tacka dig

Så finns det också på svenska en formel, som kombinerar båda två? Jag tänker på den danska "tak i lige måde!"

Jag fanns i ett svenskspråkigt samtal i dag och ville säga precis detta, men fann, jag inte har sådant ett uttryck i mit svenskt ordförråd!

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Tack själv!

Postby Johanna » 2022-11-23, 2:59

Kul att du som vanligt hatar på svenska språket och talar om för oss hur mycket bättre danska är. Verkligen.

Men för er som faktiskt försöker lära er språket fungerar det som så här:
det var så lite = don't mention it / de rien / de nada (det ödmjuka svaret)
varsågod = you're welcome / voilà (man vet att man är den som gjode den andra tjänsten)

Vi har även "tack själv", som är som danskans "tak i lige måde", och det används när båda personerna gjort något för varandra. Ärlighet är en dygd här i Sverige, så vi använder det bara just vid de tillfällena.
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Tack själv!

Postby Woods » 2022-11-28, 2:56

Jag förstår inte, varför du förtsätter med at säga, att jag hatar svenska språket.

Det är en ogrundad påstående, som inte baseras på verkligheten.

Dessutom, då jag flera gångar har lagt märke till, att du tänker, att jag hatar svenska språket, har jag flera gångar förklarad, att jag inte gör det.

Att förtsätta att säga, at jag gör något som jag inte gör, när jag många gångar har förklarad, att jag inte gör det, är mycket, mycket respektlöst!

Jag pratar själv svenska när jag kan, jag har lärt mig något svenska, jag tycker, att det är ett interessant språk som också kan låta mycket bra (det kommer an på talaren).

Det, som jag inte tycker om, är några val som varit gjort av Svenska Akademien, som jag också inte tycker om när de häntar i andra språk och som det också finns svenskar, som inte tycker om, fastän du inte är en av dem.

Men i varje fall, tack för svaret på min fråga!


Johanna wrote:Vi har även "tack själv", som är som danskans "tak i lige måde", och det används när båda personerna gjort något för varandra.

Nej, danskan också har "selv tak" - det är lite olik med "tak i lige måde".

Om jag sagde "varsågod" i denna situation jag var i, ville det låta mycket arrogant. Tack själv skulle ha varit ok, men "tak i lige måde" vore bäst, om jag pratade danska, eller om en equivanent existerade på svenska.


Så vidare om danska och svenska språkena - tänker du seriöst, att de borde befattas som två enskilda språk? Vore det inte bäst, om de kallades av alla lander och institutioner för samma språk, och att man själv kunne välja, vilket stavesätt man föredrar och gå med det? Löser alla problemer på en gång!

I den här situationen skulle jag bara säga "tak i lige måde", det skulle förstås och jag skulle inte komma hit och fråga "hej, hur säger jag tak i lige måde på svenska, eftersom vi kallar det för ett andet språk?"


PS Det finns också några interessanta ting på svenska, som danskan inte har. Till exemple denna "konditionalis" - vore etc. Jag vet inte, om man använder dissa mycket, men de låter mycket fint till mig - jag borde lära mig mera av dem!

Jag skulle säga, att svenska är mycket mer uppfinsam än, till exempel, danskan. Och att denna uppfinnsomhet några gång lyckas, några gång inte!

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Tack själv!

Postby Johanna » 2022-11-29, 18:49

Woods wrote:Jag förstår inte, varför du förtsätter med at säga, att jag hatar svenska språket.

För att du hela tiden talar om hur ologiskt svenska är gentemot danska och att vi borde ändra vårt språk så att det blir mer som det.

Du säger att du inte hatar svenska språket, och sedan skapar du ytterligare en ny tråd där du gnäller över hur dåligt vårt språk är och hur mycket bättre danska är.

Och även när danska inte är inblandat lägger du ord i mun på alla svensktalande och får dem att låta rent av oförskämda även när de inte är det. Till exempel som du tolkar "det var så lite" i ursprungsinlägget utan att ha någon grund för det.

Jag litar mer på handlingar än tomma ord. Dina handlingar talar för sig själva och har så gjort ett bra tag.
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Tack själv!

Postby Woods » 2022-11-29, 21:06

Johanna wrote:Du säger att du inte hatar svenska språket, och sedan skapar du ytterligare en ny tråd där du gnäller över hur dåligt vårt språk är och hur mycket bättre danska är.

Ja, eras språk är det värsta i hela världen! 👍


Johanna wrote:Och även när danska inte är inblandat lägger du ord i mun på alla svensktalande och får dem att låta rent av oförskämda även när de inte är det. Till exempel som du tolkar "det var så lite" i ursprungsinlägget utan att ha någon grund för det.

Jag förstår inte vad du säger här.


Jag är trött av att vara kallat alla möjliga dumma ting, så om du är den enda på den här forumet, kommer jag inte längre och ställa frågor.


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests