Forklaring: "Hvad får du hverdagen til at gå med?"

Moderator:Johanna

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)
Forklaring: "Hvad får du hverdagen til at gå med?"

Postby Woods » 2021-03-06, 17:03

"Hvad får du hverdagen til at gå med?" - kan nogen forklare, hvad præcis det betyder?

Jeg spørger her fordi der er ingen på det danske forum.

Bl.a., skal vi ikke blande de tre forumer - dansk, svensk og norsk? Det er i virkeligheden det samme sprog (jeg ved det er en kontroversiel mening ikke alle vil være enige om), men også alle som er interesserede i en af de tre sprog er også interesserede i de to andre (om det, tror jeg, alle vil være enige).

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Forklaring: "Hvad får du hverdagen til at gå med?"

Postby Woods » 2021-03-11, 11:32

Men når jeg tænker på det, skulle jeg spørge på det norske forum - der er også folk, og dette er tættere på dansk. Hvorfor kan vi ikke flytte tråd?

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Forklaring: "Hvad får du hverdagen til at gå med?"

Postby Johanna » 2021-03-19, 1:47

Menar du "Hur får du vardagen att gå ihop"?

Då undrar man precis det, hur livspusslet fungerar i vardagen.

(Är det inte "hvordan" snarare än "hvad" på danska i det här fallet? Kan tänka mig att "hvor" fungerar det också, men inte "hvad" överhuvudtaget.)
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Forklaring: "Hvad får du hverdagen til at gå med?"

Postby Woods » 2021-03-22, 14:31

Johanna wrote:Menar du "Hur får du vardagen att gå ihop"?

Då undrar man precis det, hur livspusslet fungerar i vardagen.

Hej Johanna,

Nej - det var en dansk person som skrev præcis "Hvad får du hverdagen til at gå med?" Jeg tror, hun mente "hvad finder du interessant at lave, som giver dig lyst til at leve igennem hverdagene" - men jeg er ikke helt sikker på det.

Hvordan betyder "how" / "hur", mens hvad betyder "what" / "vad". Hun mener helt sikkert "hvad", det er ikke en stavefejl.

For resten, hvad synes du om at blande de svenske, danske og norske forumer sammen? Det vil gøre det lettere at følge med alle diskussioner, og jeg ved ikke om de andre, men jeg selv er ligelig interesseret i alle tre sprog (med stor præference for den danske stavemåde).


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests

cron