Ett slags gamlare svenska?

Moderator:Johanna

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)
Ett slags gamlare svenska?

Postby Woods » 2020-10-28, 8:14

Är det svenska? Och från vilken tidsålder?

https://books.google.fi/books?id=Q2YJAAAAQAAJ&dq=goransson%20edda&pg=PP16#v=onepage&q=goransson%20edda&f=false

Det skal vara, eftersom boken är tryckt ("trykt") i Uppsala ("Upsala"). Och skrivesättet ser så mycket trevligare ut!

PS Kan man inte ladda upp en lille bild på mans meddelande? (heter det "meddeleande" - jag menar "posting" på det här forumet")
Last edited by Woods on 2020-10-30, 8:39, edited 1 time in total.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Ett slags gamlare svenska?

Postby Jurgen Wullenwever » 2020-10-28, 18:10

Woods wrote:Är det svenska? Och från vilken tidsålder?

https://books.google.fi/books?id=Q2YJAAAAQAAJ&dq=goransson%20edda&pg=PP16#v=onepage&q=goransson%20edda&f=false

Det skal vara, eftersom boken är tryckt ("trykt") i Uppsala ("Upsala"). Och skrivesättet ser så mycket trevligare ut!

PS Kan man inte ladda upp en lille bild på mans meddelande? (heter det "meddeleande" - jag menar "posting" på den här forumet")


Det var en märklig text du funnit. Ja, det är svenska, men även isländska och latin, för det verkar röra sig om en översättning av Snorres Edda, gjord ungefär 1750 eftersom den tillägnas kungen Adolf Fredrik. Stavningen ser märkbart oregelbunden ut jämfört med normal 1700-talssvenska, och känns som en blandning av 1500-1600-1700-tal.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Ett slags gamlare svenska?

Postby Jurgen Wullenwever » 2020-10-29, 18:37

Jag får erkänna att jag faktiskt skrev "äfven" och "stafningen" i ovanstående inlägg, innan jag såg det och ändrade. Osäkert vilket sekel jag befinner mig i.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Ett slags gamlare svenska?

Postby Woods » 2020-10-30, 8:36

Jurgen Wullenwever wrote:Stavningen ser märkbart oregelbunden ut jämfört med normal 1700-talssvenska, och känns som en blandning av 1500-1600-1700-tal.

Jurgen Wullenwever wrote:Jag får erkänna att jag faktiskt skrev "äfven" och "stafningen" i ovanstående inlägg, innan jag såg det och ändrade. Osäkert vilket sekel jag befinner mig i.


"Sekel" = siècle? Oh my gosh!

Det betyder, att du pick up the spirit, har tyckt mycket mer om det gamla skrivesättet, och önskar, att svenska förtfarande skrivades sådant :P

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Ett slags gamlare svenska?

Postby Jurgen Wullenwever » 2020-10-30, 18:45

Saeculum sekel - vad är konstigt med det?
Tegula tegel
Cauliculum kök
Scribere skriva
Flamma flamma
Pilum pil

Woods wrote:Det betyder, att du pick up the spirit, har tyckt mycket mer om det gamla skrivesättet, och önskar, att svenska förtfarande skrivades sådant :P

Inte precis (praecisus). Stavningen har aldrig varit riktig, men när jag skrev hade jag just läst i den gamla texten, så den påverkade mig, och för mig är bibel 1541 den enda läsliga svenska bibeln.

En mer fonetisk stavning skulle jag vilja ha.

Ungefär: "Inte présis. Stavnenga haver aldri varet rékti, männ när ja skrév havde ja just läset i ränn gamla täksten, sô dänn påvärkade mäj, å fôr mäj ä bibel fämtnaförtiétt dänn énda läslia svänska bibeln."

(Och jag är ultrareaktionär i språkfrågor.)
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Ett slags gamlare svenska?

Postby Woods » 2020-11-01, 13:05

Jurgen Wullenwever wrote:Saeculum sekel - vad är konstigt med det?

Jag förväntade ett germaniskt eller skandinaviskt ord, liksom århundrade - och jag insåg inte, att det er kommit in i svenska från latin och inte från fransk.


Jurgen Wullenwever wrote:Inte precis (praecisus)

Här ville jag gärna ha "ä" istället för "e" - det stämmer etymologiskt med "ae". Det följs liksom "ä" och "e" är alltid på de fela platser i svenska.


Jurgen Wullenwever wrote:En mer fonetisk stavning skulle jag vilja ha.

Ungefär: "Inte présis. Stavnenga haver aldri varet rékti, männ när ja skrév havde ja just läset i ränn gamla täksten, sô dänn påvärkade mäj, å fôr mäj ä bibel fämtnaförtiétt dänn énda läslia svänska bibeln."

Hur vill du ha ett fonetiskt skrivesätt, när folk från olika regioner i Sverige och utomlands talar annorlunda från varandra?

Det et lika med att var och en skriver sitt eget språk. Och folk skall inte kunna förstås - svenska skall bli till många avskilda språk.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Ett slags gamlare svenska?

Postby Jurgen Wullenwever » 2020-11-08, 18:53

Woods wrote:Hur vill du ha ett fonetiskt skrivesätt, när folk från olika regioner i Sverige och utomlands talar annorlunda från varandra?

Det et lika med att var och en skriver sitt eget språk. Och folk skall inte kunna förstås - svenska skall bli till många avskilda språk.

Så olika talar vi inte i standardsvenskan. Ändelsen i supinum och fördelningen av tj-sj-rs växlar, liksom n-förlust i femininum eller inte, men sådant kan man beakta.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Ett slags gamlare svenska?

Postby Woods » 2020-12-03, 10:11

Jurgen Wullenwever wrote:Så olika talar vi inte i standardsvenskan. Ändelsen i supinum (...) liksom n-förlust i femininum eller inte, men sådant kan man beakta.

Kan du förklara dessa?


Vet du, hvar jag kan finna nogra goda (jag menar intressanta) gamla böcker, som följer denna gamla stavningen? (kan man också säga "skrivesätt"?)

Eller bara säga namnena på dem, så jag kan ha i mina projekter, att finna dem på ett tidspunkt.

Jag är i sanningen riktig motiverat att lära mig sånn en gamla svenska, den ser så vacker ut!


Förresten, sätter jag fortfarande pris på, om ni kan rätta mina fel. Jag tror, Johanna inte längre gör det, fördi hon inte tycker om, att jag inte gillar nogra av de ting i svenska stavningen och har flera gångar talt om det. (Om någon gör: om jag skriver nogot som "hvar" i stället för "var", kan ni låta det vara, men allt som inte är gammal, men blott felaktigt eller danskt, fördi min svenska inte är bra nok, vill jag korrigera.)

Jag lär kanske mig någon modern svenska med få ord skrivna enligt gamla stavningen. Det är min rätt att göra sådan :P

Jag fik just en idé: måste det inte vara, att alla stavningar som varit före olika reformer förblir auktoriserade for alltid - så att olika stadier i språkets utvecling blir bevarade; och också att om man inte håller med nogra förandringar - blir man inte tvungen till att följa dem?

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Ett slags gamlare svenska?

Postby Jurgen Wullenwever » 2020-12-03, 17:15

Woods wrote:Kan du förklara dessa?

Supinum är en variant av perfekt particip som har förlorat sin adjektivkaraktär och övergått till en specifik grammatisk roll. Vad jag menade var att vi har två talspråksändelser i svenskan, där sveamålen har vokal, -e, och götamålen har konsonant, -t. Skriften växlar däremot mellan -it och -t, medan neutrum av perfekt particip skrivs -et, fast vokalerna är identiska, ehuru dock med stor uttalsvariation i-e-ä, det är ju schwa.

Jag har skrivit uttalas av mig skrive
Jag har köpt uttalas av mig köpe

N-förlust i femininum, jo, på många håll verkar ändelse-n ha försvunnit i uttalet, kanske under 1700-talet. Detta n förefaller motsvara isländskt enkelskrivet n, medan isländskt nn kvarstår som n i svenskt uttal. En uttalas alltså én (m) och é (f).

Stenen /sténen/
Jorden /joLa/ eller /joDa/

Detta förekommer även i plurala ändelser i neutrum

Barnen /baNa/
Äpplen /äpplen/

Woods wrote:Jag tror, Johanna inte längre gör det, fördi hon inte tycker om, att jag inte gillar nogra av de ting i svenska stavningen och har flera gångar talt om det.

Som alla andra har hon troligen begränsade möjligheter att få tiden och orken att räcka till.

Jag kan kommentera en del, ibland, men jag driver ett företag, så mina krafter är begränsade.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Ett slags gamlare svenska?

Postby Woods » 2020-12-04, 12:44

Jurgen Wullenwever wrote:Jag kan kommentera en del, ibland, men jag driver ett företag, så mina krafter är begränsade.

Okej, men om jag skriver nogot mycket osvenskt eller dumt, please låt mig veta :)


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests