Hur ska en som talar danska klara sig på svenska?

Moderator:Johanna

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)
Hur ska en som talar danska klara sig på svenska?

Postby Woods » 2018-10-24, 10:48

Nå, jag tar snart till Finland igen. Det vill säga, att jag snart vill vara nöd till att försvenska min danska eller lära mig att bruka båda vid sidan av varandra. Jag tror, att det vill vara svårast i det skriftliga, og så blir min "skandinaviska" till en råd när jag börjar att tala något, som varken är danska eller svenska. Men så pröver jag. Det är så ärgerligt, att der inte finns en fälles skrivestandard för alla tre - svenska, danska och norska, när de så mycket liknar varandra!

(en) Please correct any mistakes and imperfections you can spot in the way I use English or any other language.
(fr) Merci de me corriger si vous sentez que ce que j’écris ne sonne pas au mieux ou ne vous paraît pas parfaitement français.
(dk) I bedes rette alle fejl og ufuldkommenheder I får øje på i det jeg skriver.
(de) Wenn ihr Fehler oder Unvollkommenheiten in meinen Meldungen findet, bitte korrigiert mich :ohwell:

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Hur ska en som talar danska klara sig på svenska?

Postby Woods » 2018-11-28, 11:01

Kan jag fortfarande ställa frågor om det svenska språket i det här forumet eller är alla sura på mig?

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Hur ska en som talar danska klara sig på svenska?

Postby Johanna » 2018-11-29, 21:31

Jag är inte sur på dig i alla fall, så fråga på du :)

Jag har inte haft så mycket energi det senaste så jag har inte orkat skriva några längre inlägg utan försöker mest hålla koll så mina två forum inte fylls med spam eller att det blir bråk på riktigt.

Men för att svara på ursprungsinlägget i den här tråden: Det finns en skriftspråksstandard som mer eller mindre redan är denna medelpunkt och dess namn är bokmål. Det är där någonstans en ny allmänskandinavisk standard skulle landa om man började arbetet med att ta fram en imorgon och det är ju onödigt att uppfinna hjulet två gånger ;)

Finlandssvenskar bör inte ha några större problem om du pratar ren danska vad gäller grammatik och ordförråd så länge du uttalar orden såsom en svensk, norrman, färöing eller islänning skulle göra det om de aldrig hört det danska språket förut utan bara läser en dansk text rätt upp och ned. Finnar kan det bli större problem med, de har ju inte samma grund att stå på när det kommer till den del av det passiva ordförrådet som utgörs av ord som inte används så ofta, speciellt om de är regionala eller arkaiska.
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Hur ska en som talar danska klara sig på svenska?

Postby Woods » 2018-11-30, 13:14

Du brukade rätta mina fel - det var det bästa, för jag kunne vara säker att oavsett hur dåliga mina svenska fraser var, blev de i slutet alltid till något, som verkligen liknade svenska :)


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests