Reglerna

Moderator:Johanna

Keltoi
Posts:5
Joined:2017-08-17, 16:44
Real Name:Jim Matthews
Gender:male
Reglerna

Postby Keltoi » 2017-08-17, 16:54

Vad är reglerna för att sätta verbet först i den här frasen ?

Tack.... :)

"En dag såg Roger en annons i tidningen"

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Reglerna

Postby Jurgen Wullenwever » 2017-08-18, 20:32

Vad menar du med att sätta verbet först? Om det är en fråga så kommer ofta verbet först: "Såg Roger en annons i tidningen?"
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

Keltoi
Posts:5
Joined:2017-08-17, 16:44
Real Name:Jim Matthews
Gender:male

Re: Reglerna

Postby Keltoi » 2017-08-18, 21:20

Tack :)

Ja om det är en fråga, men i det här fallet eftersom det inte finns ett frågetecken i slutet så förstod jag det för att en dag Roger såg en annons i tidningen.

Så jag undrade i detta fall varför verbsöget kom före Roger som det verkade vara ett uttalande och inte en fråga....?

"En dag såg Roger en annons i tidningen"

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Reglerna

Postby Jurgen Wullenwever » 2017-08-19, 4:57

Det är en sak som L2-talare ofta gör fel, tydligen. I din mening står inte verbet först, utan något annat, och om ett adverbial eller ett objekt sätts först, så kommer verbet fortfarande på andra plats, men före subjektet, så då har vi omvänd ordföljd.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

Keltoi
Posts:5
Joined:2017-08-17, 16:44
Real Name:Jim Matthews
Gender:male

Re: Reglerna

Postby Keltoi » 2017-08-19, 7:50

Intressant men lite svårt att följa, skulle du ge ett exempel på var och en? Jag försöker också fastställa om det finns några paralleller på engelska också.

Förmodligen L2 betyder nivå 2, om så vad är det i generella termer ....?

Tack igen :)

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Reglerna

Postby Jurgen Wullenwever » 2017-08-19, 18:07

Keltoi wrote:Förmodligen L2 betyder nivå 2, om så vad är det i generella termer ....?

Nejnejnej, L1 (language 1) är någons första språk, modersmålet, native language, medan L2-talare är personer som talar språket som främmande språk/andraspråk/second language.

För mig som modersmålstalare går det av sig självt att få svenskan på ett visst sätt, men jag har hört så många tala bruten svenska som gör fel på just det här. Grammatik är inte direkt mitt intresse, så jag har inte tänkt på saken annars.

Pröva den här länken: http://www.digitalasparet.se/hot/grammar/ordf/ordf6forkl.htm
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

Keltoi
Posts:5
Joined:2017-08-17, 16:44
Real Name:Jim Matthews
Gender:male

Re: Reglerna

Postby Keltoi » 2017-08-20, 13:06

Ja, jag antar att det är detsamma med alla språk när det talas av icke-modersmål. Vi får en rättvis del uppenbarligen med engelska, men jag föredrar att undvika dessa forum när du avslutar om du inte är försiktig med att argumentera med alla andra engelska talare !

Hoppas du kan förstå min svenska eller är du bara artig för att det är riktigt dåligt ? :)

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Reglerna

Postby Jurgen Wullenwever » 2017-08-20, 20:03

Keltoi wrote:Ja, jag antar att det är detsamma med alla språk när det talas av icke-modersmål. Vi får en rättvis del uppenbarligen med engelska, men jag föredrar att undvika dessa forum när du avslutar om du inte är försiktig med att argumentera med alla andra engelska talare !

Hoppas du kan förstå min svenska eller är du bara artig för att det är riktigt dåligt ?

Det mesta är bra med din svenska (fast jag hör den ju inte :twisted: )
Den andra meningens senare del förstår jag dock inte: :?:
Vi får en rättvis del uppenbarligen uppenbarligen ganska mycket av grammatiken med engelskan, men jag föredrar att undvika dessa forum när du avslutar om du inte är försiktig med att argumentera med alla andra engelska talare !
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

Keltoi
Posts:5
Joined:2017-08-17, 16:44
Real Name:Jim Matthews
Gender:male

Re: Reglerna

Postby Keltoi » 2017-08-21, 12:57

Tack, det är bra att jag har komma ihåg några av mina svenska !

Vi får många icke-engelska talare på våra engelska inlärningsforum som vanligtvis har problem med grammatik, men jag tycker inte om dem väldigt mycket som det verkar mestadels brukar argumentera med andra inhemska talare om vilket är korrekt och vilket är Det är inte !

_______________________________

(We get many non English speakers too on our English learning forums who have a problem usually with grammar, however I don’t like them very much as it seems most of the time is spent arguing with other native English speakers about which is correct and which isn’t ! :lol: )


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests