Finns det dansk-svenska ordböcker?

Moderator:Johanna

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)
Finns det dansk-svenska ordböcker?

Postby Woods » 2017-03-13, 13:28

Vet ni, om der finnas en bra dansk-svenska ordbok – på cd, på nätet eller på papper? Kanske en gammal en, som man har glömt, men som fortfarande ligger på hyllorna i bibliotekerna?

Det ser ut, att man inte har tänkt på at skapa sådana ordböcker, för at svenskarna kan lära sig danska och omvänt, kanske därför de två språk är väldigt nära, och kan läras utan att investera tiden och ansträngningarna att läsa genom ordböcker. Men vad vill till exempel en översättare bruka, om han eller hon inte är fött tvåspråkig? Eller en redaktör, som er danskspråkig, men som skal utge en svensk text till exempel? Varifrån lär man sig de små detaljerna i sin nabos språk, om inte från en ordbok?

Nu att jag pratar lite mer danska, och vill försöka at prata svenska när jag har möjligheten till det, känns det mycket obekvämt att måste tänka på engelsk och översätta mina tankar från engelsk till svensk, istället för at ha en referensbok vari jag kan slå upp de danska ord och finna deras svenska ekvivalent.

Vad tänker ni, och vet ni om der ändå finnas några dansk-svenska ordböcker?
Last edited by Johanna on 2017-03-16, 18:21, edited 2 times in total.
Reason: Corrected title.

(en) Please correct any mistakes and imperfections you can spot in the way I use English or any other language.
(fr) Merci de me corriger si vous sentez que ce que j’écris ne sonne pas au mieux ou ne vous paraît pas parfaitement français.
(dk) I bedes rette alle fejl og ufuldkommenheder I får øje på i det jeg skriver.
(de) Wenn ihr Fehler oder Unvollkommenheiten in meinen Meldungen findet, bitte korrigiert mich :ohwell:

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Finnas der dansk-svenska ordböcker?

Postby Jurgen Wullenwever » 2017-03-14, 17:09

Det verkar som om du blott behöver göra en internetsökning för att finna sådana, både onlineversioner och tryckta böcker. Själv har jag tre stycken gamla i bokhyllan, så det är inte fråga om något ovanligt.

Om de sedan är användbara och välgjorda, det är en annan sak ...
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Finnas der dansk-svenska ordböcker?

Postby Woods » 2017-03-14, 22:30

Du har rätt – den här kan gott vara bra, jag vill tänka på at köpa den.

Känner du den eller har du några andra rekommendationer? Den har 726 sidor / 50 000 ord och fraser – har du sett en störare?

Jag tror jag vill tyvärr inte finna någon bra nog ordbok på cd.

Vad tänker du om min svenska nu – jag har brukat flera resurser på nätet för att skriva det, men låter det bra? :)

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Finns det dansk-svenska ordböcker?

Postby Johanna » 2017-03-16, 18:24

Jag förstår din svenska väldigt bra, men den underliggande danskan lyser igenom väldigt mycket, både i stavning och vilka ord du väljer - vissa svenska men ovanliga, andra försvenskade versioner av rent danska ord. Hade jag inte haft mer att gå på än så hade jag trott att du varit dansk snarare än från Bulgarien :)

Men i vilket fall, du skriver vad nu den svensk-danska motsvarigheten till svorsk och Swenglish är ;)

En rättning av dina inlägg i tråden kommer när jag haft tid att gå igenom dem.
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Finns det dansk-svenska ordböcker?

Postby Woods » 2017-03-16, 19:07

Men det kommer också med tiden – intill vidare är jag inte alls van vid att prata eller skriva svenska :)

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Finns det dansk-svenska ordböcker?

Postby Johanna » 2017-03-16, 19:20

Woods wrote:Vet ni, om der finnas Vet ni om det finns en någon bra dansk-svenska ordbok – på cd CD, på nätet eller på papper? Kanske en gammal en, som man har glömt, men som fortfarande ligger på hyllorna i bibliotekerna? Kanske en gammal en som glömts bort men som fortfarande står på en hylla på något bibliotek?

Det ser ut, som att man inte har tänkt på att skapa sådana ordböcker, för att svenskarna kan lära sig danska och omvänt tvärt om, kanske därför för att de två språken är väldigt nära, och kan läras utan att investera tiden och ansträngningarna man kan lära sig dem utan att lägga ner så mycket tid eller ansträngning på att läsa genom ordböcker plugga glosor. Men vad vill till exempel en översättare bruka använder till exempel en översättare om han eller hon inte är fött född tvåspråkig? Eller en redaktör, som er är danskspråkig, men som skal utge ge ut en svensk text text på svenska till exempel? Varifrån lär man sig de små detaljerna i sin nabos grannes språk, om inte från en ordbok?

Nu att när jag pratar lite mer danska, och vill försöka at att prata svenska när jag har möjligheten till det, känns det mycket väldigt obekvämt att måste behöva tänka på engelska och översätta mina tankar från engelska till svenska, istället för att ha en referensbok vari jag kan slå upp de danska ord och finna deras svenska ekvivalenter som jag kan slå upp danska ord och hitta deras svenska motsvarigheter i.

Vad tänker ni är era tankar om detta, och vet ni om der ändå finnas det ändå finns några dansk-svenska ordböcker?


Woods wrote:Du har rätt – den här kan gott mycket väl vara bra, jag vill tänka på at köpa den ska fundera på om jag ska köpa den.

Känner du till den eller har du några andra rekommendationer? Den har 726 sidor / 50 000 ord och fraser – har du sett en någon störare större?

Jag tror jag vill tyvärr inte tyvärr inte att jag kommer finna hitta någon bra nog ordbok på cd ordbok som är bra nog på CD.

Vad tänker du om min svenska nu? – jag har brukat flera resurser på nätet för att skriva det, men låter det bra? Vad tycker du om min svenska nu? Jag har tagit hjälp av diverse sidor och verktyg online [/på nätet] för att skriva allt det här, så tycker ni att det låter bra?

Det du behöver tänka på är att "vilja" (att vilja - vill - ville - velat) alltid uttrycker en stark önskan (want på engelska), det används aldrig för att bilda futurum.

Och sen stavningen av "att" och "är" såklart, men de känns mer som typos än faktiska fel ;)
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Finns det dansk-svenska ordböcker?

Postby Johanna » 2017-03-16, 19:24

Woods wrote:Men det kommer också med tiden – intill tills vidare är jag inte alls van vid att prata eller skriva svenska :)

Exakt, ge det bara tid.

Och som sagt, det är väldigt lätt att förstå dig. Så om du fixar uttalet någorlunda (= inte hoppar över halva orden som de flesta danskar gör) borde du inte ha några problem att turista i Sverige :) Du kan till och med prata danska om du tar efter de på Bornholm snarare än de i Köpenhamn...
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Finns det dansk-svenska ordböcker?

Postby Woods » 2017-07-26, 20:30

Таck så mycket för rätterserna og de förslag, Johanna!

Jag har lärt mig så mycket av er på det här forum.

Jeg borde genomgå också de gamla trådar, som jeg för länge sent har skrevet og eras gamla svar.

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Finns det dansk-svenska ordböcker?

Postby Johanna » 2017-08-06, 21:14

Låter som en bra idé :)

Tänk bara på att vi antagligen har ignorerat en himla massa danismer ;)
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests