Simple Trick To Master Verb Pronuciation

Moderator: Johanna

EuroChild
Real Name: Summer
Country: UA Ukraine (Україна)

Simple Trick To Master Verb Pronuciation

Postby EuroChild » 2012-04-22, 13:48

Hej!

Ville bara visa något för er som jag lärde mig av Speak Swedish Stupid.

Har alltid undrat hur man uttalar verb på rätt sätt (när det gäller betoningen), alltså när rösten ska gå upp eller ner. Men nu fattar jag att när verben slutar i -er , ska rösten gå upp på stavelsen innan "er", exempelvis när man uttalar "läser" ska rösten gå upp på "lä",men om man säger "pratar" ska rösten gå ner på "pra"-

men däremot om man ska uttala infinitivet " läsa", ska rösten gå ner på "lä" istället. Fett-enkelt!
Men jag fortfarande har problem med prosodin..

snälla svara med andra uttal-tips!!!

Dingbats
Country: SE Sweden (Sverige)

Re: Simple Trick To Master Verb Pronuciation

Postby Dingbats » 2012-04-22, 13:51

Du har uppfattat korrekt! Man säger att "läser" har akut accent medan "pratar" har grav accent. Alla verb i infinitiv (utom de enstaviga) har grav accent. En annan regel som jag kommer på så här på rak arm är att ändelser för bestämd form (-en, -et) på enstaviga substantiv som slutar på konsonant (hund, katt, hus, bord) ger akut accent. Pluraländelser (-er, -ar, -or) ger grav accent.

Finns säkert undantag som jag inte kommer på just nu.

Johanna
Language Forum Moderator
Real Name: Johanna

Postby Johanna » 2012-04-22, 15:58

Och bli inte förvånad om du hör svenskar som inte följer exakt samma "toner", om rösten går upp eller ner för grav eller akut accent varierar en del över landet.

Dingbats, är det inte så att för substantiv i plural är det så att -ar och -or alltid ger grav accent, medan det här med antalet stavelser bara inverkar på -er? Och att omljud nästan alltid ger akut accent?
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language, want to understand and speak but can't.

Dingbats

Postby Dingbats » 2012-04-22, 16:38

Johanna wrote:Dingbats, är det inte så att för substantiv i plural är det så att -ar och -or alltid ger grav accent, medan det här med antalet stavelser bara inverkar på -er? Och att omljud nästan alltid ger akut accent?

Så är det nog! Jag orkade inte tänka så långt.

Hunef

Postby Hunef » 2012-04-22, 19:29

Uttalsreglerna för akut och grav accent följer nästan till punkt och pricka hur många stavelser ett ord hade i äldre fornnordiska (t.ex. runsvenska). Ett tips är därför att ha en etymologisk ordbok till hands.

Viktigt undantag: I presens för svaga verb som slutar på -er (i presens alltså) gäller akut accent i rikssvenska (även om dialekter som t.ex. jämtska har grav accent). Exempel: Pres. känner (av inf. känna) har akut accent.
But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Carl Sagan

EuroChild
Real Name: Summer
Country: UA Ukraine (Україна)

Postby EuroChild » 2012-04-23, 16:06

tack så mycket alla!!
uttal är min fiende :( kanske det är för att jag mummlar.. jag vet att övning ger färdighet.

vet ni andra enkla tips om nån vill att förbättra sitt svenska? Det skulle va rart :)

Return to “Swedish (Svenska)”