Om rättelser...

Moderator: Johanna

Ciarán12

Om rättelser...

Postby Ciarán12 » 2012-04-03, 23:15

Hej,

Jag bara ville snacka lite om rättelser som göras av infödder när man pratar med eller skriver till någon som talar språket flyttande. Först, jag måste säga att svenskar som jag har mött är den uppmuntrandaste folk som jag har mött i livet! Alla av dem! Men det finns gånger när jag vill rättas, och gånger när det vill jag inte. Det finns två fall, 1) Jag vill rättas - Jag vill lära hur man säger nånting och jag förstår inte orden eller hur fungera grammatiken. 2) Jag vill rättas inte - Jag bara vill ha konversation på svenska för att öva grammatik och ord som jag HAR studerat och lärt mig! Jag kan inte memorera varje ord som jag läser eller varje grammatisk byggnad! Jag måste studera dem en efter den andra. Darför, om jag gör fel, det är förmodligen inte att jag glömt om regel, faktisk har jag aldrig lärt det. När jag studera relgeln i grammatiksbok ska jag rätta mig själv. T. Ex. jag har inte studerat svenska ett helt år,det finns många fel här, det är jag säker på! (men jag ville skriva det här på svenska för jag saknar det :( Jag har det här problemet i andra språk oftare än i svenska )

Jurgen Wullenwever
Country: SE Sweden (Sverige)

Re: Om rättelser...

Postby Jurgen Wullenwever » 2012-04-04, 1:35

Så du vill alltså inte att vi rättar det ovanstående inlägget? :?:

Om du talar med någon i en vardagssituation så blir du väl inte rättad?

Skriver du däremot ett inlägg på ett språkforum, så vore det kanske snarare egendomligt om du inte blev upplyst om vilket det gängse uttryckssättet är.

Har du haft några negativa upplevelser i den vägen nyligen, eftersom du nämner företeelsen här?

(Jag talade just med min granne, som är från Irland, och har lärt sig svenska.)
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet.)

Dingbats

Postby Dingbats » 2012-04-04, 8:20

I ett muntligt samtal förstår jag om det kan vara jobbigt att bli rättad hela tiden, men stör det dig om vi pekar ut vad som var fel i inlägg du skriver på forumet här? Slipp då. Jag orkar ändå inte gå igenom ditt inlägg här, det skulle behöva en total omskrivning från grunden för att närma sig något en svensk skulle kunna säga.

Ciarán12

Postby Ciarán12 » 2012-04-04, 11:04

Jurgen Wullenwever wrote:Så du vill alltså inte att vi rättar det ovanstående inlägget? :?:

Precis. Jag har inga tid att studera svenska just nu, och om du rättar mig, jag ska inte lära mig av det. Jag bara ville skriva lite på svenska för att komma ihåg vad jag brukade veta.
Jurgen Wullenwever wrote:
Har du haft några negativa upplevelser i den vägen nyligen, eftersom du nämner företeelsen här?

Nej, inte verkligen. Och det är inte bara med svenska, jag skrev det här på svenska för att öva det.
Och jag måste förklara: kanske kan det bli en negativ upplevelse för mig, men personer som gör rättelser försöker att hjälpa mig. De försöker inte att göra nånting negativ. Men det kan bli svårt att använda saker som jag har studerat (och måste använda för att lära mig) om jag rättas om saker som jag har inte studerat. När studerar jag dem, kanske ska jag rätta mig själv, eller ska jag rätta mig när jag lyssner till svenskar som använder det rätt.
Last edited by Ciarán12 on 2012-04-04, 11:37, edited 1 time in total.

Ciarán12

Postby Ciarán12 » 2012-04-04, 11:34

Dingbats wrote:I ett muntligt samtal förstår jag om det kan vara jobbigt att bli rättad hela tiden, men stör det dig om vi pekar ut vad som var fel i inlägg du skriver på forumet här? Slipp då.

Jag har inga mögligheter att ha muntliga samtaler, dikussionen på forumet här är min samtal, och ja, ibland det finner jag jätte jobbigt att rättas om försökar jag att öva det som jag har studerat.
Dingbats wrote:Jag orkar ändå inte gå igenom ditt inlägg här, det skulle behöva en total omskrivning från grunden för att närma sig något en svensk skulle kunna säga.

...tack så mycket. Varför sade du det där? Jag sa att det hade många fel i orginalpostet. När jag läser forumet och läser något på engelska som inte är rätt, jag säger inget likasom vad har du just sagt.

Dingbats

Postby Dingbats » 2012-04-04, 11:52

ciaran1212 wrote:...tack så mycket. Varför sade du det där? Jag sa att det hade många fel i orginalpostet. När jag läser forumet och läser något på engelska som inte är rätt, jag säger inget likasom vad har du just sagt.

Nej, jag vet bara inte vad min roll blir i det hela om jag inte får rätta saker. Det är liksom det jag är här för, tycker jag. Att sitta och föra samtal om ditten och datten utan att gå in på det rent språkliga känns ganska ointressant i ett sånt här sammanhang, vill jag göra det håller jag mig till andra forum. Men det är klart, det finns väl säkert andra som inte har något emot det.

Sen har jag aldrig sett dig i det här forumet förut heller, och ditt första inlägg är något som låter som en pik mot folk som försöker rätta dig, innan någon ens getts en chans.

Ciarán12

Postby Ciarán12 » 2012-04-04, 14:06

Dingbats wrote:Nej, jag vet bara inte vad min roll blir i det hela om jag inte får rätta saker. Det är liksom det jag är här för, tycker jag. Att sitta och föra samtal om ditten och datten utan att gå in på det rent språkliga känns ganska ointressant i ett sånt här sammanhang, vill jag göra det håller jag mig till andra forum. Men det är klart, det finns väl säkert andra som inte har något emot det.

Jag bara vill ha samtal och se hur svenskar använder sitt eget språk.
Du är här bara för att rätta varje fel som göras av utlänningar? Det verkar skit-ointeressant till mig. Kanske är det anlednigen varför har jag aldrig ställt inlägg i engelskasforumet här.
Dingbats wrote:Sen har jag aldrig sett dig i det här forumet förut heller, och ditt första inlägg är något som låter som en pik mot folk som försöker rätta dig, innan någon ens getts en chans.

Jag har aldrig ställt inlägg i svenskasforumet förut, men jag har hade dikussioner på svenska i andra forum på den här platsen och på andra platser. Jag ville bara säga att jag tror att ibland är det bättre att låta personer som lär sig språket prata än att rätta dem hela tiden.

Ceresz
Real Name: Kevin Kihlander

Postby Ceresz » 2012-04-09, 14:40

Men om man inte rätter är det lätt hänt att man kommer fortsätta göra samma misstag om och om igen. Visst är det bra att du studerar och analyserar hur modersmålstalare använder språket också, men jag förstår inte riktigt varför du är emot rättningar :?. Du har gjort en del grundläggande misstag, och om vi fick chansen att rätta och förklara vad du har gjort fel så skulle du ju kunna lära dig i en bättre takt än vad du gör nu, eller hur?
sv (sv)en-US (en-US)fr (fr)de (de)

Ciarán12

Postby Ciarán12 » 2012-04-09, 16:08

Ceresz wrote:Men om man inte rätter är det lätt hänt att man kommer fortsätta göra samma misstag om och om igen. Visst är det bra att du studerar och analyserar hur modersmålstalare använder språket också, men jag förstår inte riktigt varför du är emot rättningar :?. Du har gjort en del grundläggande misstag, och om vi fick chansen att rätta och förklara vad du har gjort fel så skulle du ju kunna lära dig i en bättre takt än vad du gör nu, eller hur?

Men om gör jag flera misstag och rätter ni mig varje gång då är det inte en konversation, är det bara en lektion. Jag har böcker som kan upplysa mig om grammatiska byggnader, och ordböcker som kan upplysa mig om ord. Om förstår jag inte hur man skulle säga något på svenska eller hur fungerar en grammatisk byggnad ska jag fråga. Jag är inte här för att lära grammatiken, jag är här för att öva den (utom när frågar jag om den). Just nu studerar jag svenska inte (jag har inga tid), men när jag startar det om, jag ska ta varje grammatisk regel en efter den andra och rätta dem själv. Och hoppas jag att jag får öva dem här, utan rättelser hela tiden.

Dingbats

Postby Dingbats » 2012-04-09, 16:36

ciaran1212 wrote:Och hoppas jag att jag får öva dem här, utan rättelser hela tiden.

Visst får du det, men jag tror du kommer ha svårt att hitta folk som är villiga att bara sitta och diskutera om oväsentliga ting med dig här. Om du tittar på forumet består det i huvudsak av omväxlande inlägg av utlänningar och rättelser av svenskar, och inte mycket till konversation.

Ciarán12

Postby Ciarán12 » 2012-04-09, 17:17

Dingbats wrote:Visst får du det, men jag tror du kommer ha svårt att hitta folk som är villiga att bara sitta och diskutera om oväsentliga ting med dig här.

Då tycker du att det enda som borde man diskutera på svenska är grammaiken? Okej, jag håller inte med.
Dingbats wrote:Om du tittar på forumet består det i huvudsak av omväxlande inlägg av utlänningar och rättelser av svenskar, och inte mycket till konversation.

Kanske borde jag hitta ett normalt forum som är på svenska för att öva språket. Känner ni till några forum som är interessanta?

Dingbats

Postby Dingbats » 2012-04-09, 17:51

ciaran1212 wrote:
Dingbats wrote:Visst får du det, men jag tror du kommer ha svårt att hitta folk som är villiga att bara sitta och diskutera om oväsentliga ting med dig här.

Då tycker du att det enda som borde man diskutera på svenska är grammaiken? Okej, jag håller inte med.

Nej, jag menade bara att det enda som faktiskt diskuteras här i någon vidare utsträckning är de fel som görs i de lärandes inlägg.

Dingbats wrote:Om du tittar på forumet består det i huvudsak av omväxlande inlägg av utlänningar och rättelser av svenskar, och inte mycket till konversation.

Kanske borde jag hitta ett normalt forum som är på svenska för att öva språket. Känner ni till några forum som är interessanta?

Det enda jag hänger på är Flashback, som också är Sveriges största. Där kan man diskutera precis vad som helst. Jag vet inte hur stor acceptansen är för bruten svenska, men det kan vara värt ett försök att registrera sig. Det kan också vara värt att notera att forumet har ett rykte om sig att vara ett tillhåll för knarkare, pedofiler och nazister, men om du håller dig borta från avdelningarna som rör just knark, pedofili och nazism behöver du inte se det. Jag diskuterar mest språk och kultur där.

Ceresz

Postby Ceresz » 2012-04-09, 18:58

Dingbats wrote:Jag diskuterar mest språk och kultur där.

Som jag då. Flashback har en del guldkorn bland rötäggen.

Dingbats

Postby Dingbats » 2012-04-09, 19:26

Ceresz wrote:

Akta så du inte outar dig... nu blir jag nyfiken...

Ciarán12

Postby Ciarán12 » 2012-04-09, 19:31

Dingbats wrote:Jag vet inte hur stor acceptansen är för bruten svenska.

Jag hoppas att det är lika engleska forums acceptans. Om rättade jag utlänningar varje gång att de sade något fel skulle jag göra inget annat.
Dingbats wrote:Det enda jag hänger på är Flashback, som också är Sveriges största. Där kan man diskutera precis vad som helst. Jag vet inte hur stor acceptansen är för bruten svenska, men det kan vara värt ett försök att registrera sig. Det kan också vara värt att notera att forumet har ett rykte om sig att vara ett tillhåll för knarkare, pedofiler och nazister, men om du håller dig borta från avdelningarna som rör just knark, pedofili och nazism behöver du inte se det. Jag diskuterar mest språk och kultur där.

Tack för det här, jag ska försöka att registrera mig. Och jag har lärt mig mycket från den här samtal föresten! Saker som jag förmodligen skulle inte ha lärt mig om var det bara en lektion (och också var det inte lika tråkigt, och var det i sammanhang, därför ska jag komma det ihåg bättre)
Här finns några ord och fraser som jag har lärt här:
Du vill inte att vi... - You don't want us to...
vardagssituation – Everyday situation
däremot – however
snarare egendomligt – quite strange
upplysa om – to enlighten (about)
gängse uttryckssättet – the normal expression
företeelse – occurance
granne – neighbour
muntligt samtal – spoken dialog/ conversation
störa – to bother
pekar ut – pick out
Slippa – to avoid, to be let off (men i inlägg här tycker jag att det meanade ”leave”)
orkar – to be able to, have the energy for
omskrivning – rewriting
från grunden – from scratch
föra samtal – to carry (on) a conversation
om ditten och datten – about this and that (det här är jätte nyttigt! Jag verkligen förstod inte hur att säga det)
sammanhang – context
i ett sånt här... - in a ...like this
håller sig till – to frequent
en pik mot – a shot at (somebody)
grundläggande – basic, fundamental
takt – rate, speed
villiga – willing
oväsentliga – non-essential ( och “väsentliga” - essential :) )
består – remain
huvudsak – main (important) thing
omväxlande – varied
inlägg – post (on the internet)
i någon vidare utsträckning – to any great extent
hänger på – depend on (men när du sade det här kanske menade det ”go on” eller “hang out on”)
bruten svenska – broken swedish
det kan vara värt ett försök – it might be worth a try
rykte – reputation

Nu förstår ni varför vill jag lära svenska så?

Dingbats

Postby Dingbats » 2012-04-09, 19:43

ciaran1212 wrote:Nu förstår ni varför vill jag lära svenska så?

Om det funkar för dig så!

Folk på Flashback kommer inte att rätta dina inlägg, men jag kan tänka mig att vissa kommer klaga på att du inte skriver korrekt. Men det kan man ju ignorera.

Jurgen Wullenwever

Postby Jurgen Wullenwever » 2012-04-09, 20:04

Här är det väl för få personer för att få till några stora diskussioner, men allmänt så har det ju klagats över att Unilang inte har så värst mycket av diskussioner på målspråken, och det har föreslagits att de specifika språkavdelningarna borde innehålla mer av sådant. Precis hur detta skulle åstadkommas har dock inte framkommit.

(Brukar inte språknivån vara litet låg på Flashback?
Fast jag kanske bara har råkat se de dåliga inläggen där, och blivit avskräckt.)
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet.)

Ceresz

Postby Ceresz » 2012-04-09, 23:27

Dingbats wrote:
Ceresz wrote:

Akta så du inte outar dig... nu blir jag nyfiken...

Detsamma :P.

Jurgen Wullenwever wrote:(Brukar inte språknivån vara litet låg på Flashback?
Fast jag kanske bara har råkat se de dåliga inläggen där, och blivit avskräckt.)

Jo, oftast är det så faktiskt, men inte alltid.

Return to “Swedish (Svenska)”