Det är första saken jag skriver på svenska

Moderator:Johanna

User avatar
Woods
Posts:951
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)
Det är första saken jag skriver på svenska

Postby Woods » 2012-01-31, 3:31

Det är första saken jag skriver på svenska. Jag har varit i Stockholm för omkring en månad och en halv sidan och jag vill lära mig flyttande svenska intill maj detta år. Det är mitt mål. Tänker ni att det är möjligt? Jag vill ta den TISUS examen i maj. Jag har varit på biblioteket denna vecka och jag har läst få tidning artiklar på svenska. Den först var om någon från Frankrike och den andre om korruption. Jag har skapat en list of ord jag förstod inte för att förklara dem med hjälpen av svensk ordboken. Jag tänker att artiklar är mycket bra för att lära sig ett språk för de är skapat av titlarna och bilder, så man kan förstår vad orden betyder utan att söka efter dem i ordboken. Det behövde att man ägna sig åt det längre tid. (This would need more time which would later on turn to be unnecessary). Det kan efter all bli onödig, för man lära sig från kontexten.

Jag försöka att sova nu men det fungerar inte. Jag vill skriva någonting för att hjälpa mig att bli sömnig. Eftersom jag vill snabbt lära mig svenska, jag vill skriva på svenska, för att göra två saker i samma tid. Jag vill skriva här så ofta som möjligt, kanske två gången i veckan, för disciplin är ett enda sätt att avsluta någonting. Det är mycket svårt att lära sig att prata ett språk i ett land var alla pratar mycket bra engelska (ge mig ett strongare ord please, jag ville säga ’great’). Det är inte liksom Frankrike, var ingen vill prata engelska. Det är mycket trevligt att alla pratar engelska, men man måste också prata svenskan när man vill bo här och göra något seriös, mer än just att resa.

Jag vill värdesätta att ni säger vad ni tycker om min text och förbättra den, så det bli verklig svenska och jag lära mig att prata bra svenska. Jag vill fortsätta att skriva och att lära!

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Det är första saken jag skriver på svenska

Postby Dingbats » 2012-01-31, 15:23

Woods wrote:Det här är första saken det första jag skriver på svenska. Jag har varit var i Stockholm för omkring en månad och en halv sidan en och en halv månad sedan och jag vill lära mig flyttande svenska intill tills i/innan maj detta år. Det är mitt mål. Tänker tror ni att det är möjligt? Jag vill ta den TISUS-examen i maj. Jag har varit på biblioteket denna vecka den här veckan/denna veckan och jag har läst några tidning artiklar tidningsartiklar på svenska. Den första var om någon från Frankrike och den andre andra om korruption. Jag har skapat gjort en lista of över/på ord jag inte förstod inte för att förklara dem med hjälpen av svensk ordboken kunna slå upp dem i den svenska ordboken. Jag tänker att artiklar är mycket bra för att lära sig ett språk för de är skapat av titlarna och bilder har rubriker och bilder, så man kan förstår vad orden betyder utan att söka leta efter dem i ordboken. Det behövde att man ägna sig åt det längre tid. ?? (This would need more time which would later on turn to be unnecessary). Det kan efter all i slutändan bli onödigt, för man lära sig från kontexten.

Jag försöka försöker att sova nu men det fungerar inte. Jag vill skriva någonting för att hjälpa mig att bli sömnig. Eftersom jag vill snabbt lära mig svenska snabbt, jag vill skriva skriver jag på svenska, för att göra två saker i samma tid på samma gång/samtidigt. Jag vill ska/tänker skriva här så ofta som möjligt, kanske två gången gånger i veckan, för disciplin är ett det enda sättet att avsluta någonting få någonting gjort. Det är mycket svårt att lära sig att prata ett språk i ett land var där alla pratar mycket bra engelska (ge mig ett strongare starkare ord please tack, jag ville säga ’great’ jättebra, perfekt, fantastisk). Det är inte liksom som i Frankrike, var där ingen vill prata engelska. Det är mycket trevligt att alla pratar engelska, men man måste också prata svenskan när man vill bo här och göra något seriöst, mer än just att bara resa.

Jag vill värdesätta att uppskattar om ni säger vad ni tycker om min text och förbättrar den, så det blir verklig riktig/ordentlig svenska och jag lära mig att prata bra svenska. Jag vill fortsätta att skriva och att lära!

Du har en bit att gå, men kul att du vill försöka!

Jag kan inte kommentera allt, men några återkommande grejer:

- "Vill" betyder "want" och aldrig något annat.
- "Tro" = "believe"; "tycka" = "think (as in consider, have an opinion)"; "tänka" = "think (as in have thoughts in your head)" eller "intend".
- Lär dig den grundläggande grammatiken! Det är bara onödigt att göra fel på genus, blanda ihop infinitiv och presens, översätta "the" till "den" när det ska vara en ändelse på substantivet, med mera. De flesta felen i texten var såna enkla grejer som jag knappt orkade rätta.

User avatar
Woods
Posts:951
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Det är första saken jag skriver på svenska

Postby Woods » 2012-02-02, 23:09

Tack Dingbats! Jag vill lära min text med dina rättelser utantill och läsa en grammatikbok så snart så jag finna lite tid, så din insats ska inte vara förgäves! (Jag hoppas att det var riktig svenska :oops: )


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests