Svenska - Sara

Moderator: Johanna

Johanna
Language Forum Moderator
Real Name: Johanna
Country: SE Sweden (Sverige)

Re: Svenska - Sara

Postby Johanna » 2010-12-17, 12:43

globetrottersara wrote:Tack :)
Ja... jag hittade några albums på iTunes: Helen Sjöholm och Kent... :roll: Andra förslag?

Igår förlorade jag hoppet om att lära sig mig fonemet |ɧ| (själv, sju, -ssion, -sion, -tion...)
Jag kan säga det, inga problem här. Men jag hittade |ɧ| i många ord men som det ska låta som "ske" i "kanske" i (|ɕ|). Jag är lite förvirrad...
Kanske är det en dialekt eller |ɧ| / |ɕ| beror på var man kommer ifrån? :hmm:

Till exempel:
- skenet, hotellskylten, avsked, avskyvärda, skyldiga, enskild, sker / sked / skedd / skett, sköd, skydd... alltid |ɧ|
- sjuk... ibland |ɕ|, ibland |ɧ|
- generös, logi, religiös... ge- / gi- = |ɧ|, inte |j| (genom, gick, gäst) men det är okej, tror jag.

/ɧ/ kan sägas på många olika sätt, och de kan delas upp i främre och bakre. Jag tycker det är lättast att beskriva mina två varianter som [x] (bakre) och [ʃ] (främre), men jag hör ärligt talat ingen skillnad mellan [ʃ] och /ɕ/.

Jag har alltid [x] i början av ord och [ʃ] i slutet, vad som händer i mitten är väldigt olika däremot, -ssion, -sion och -tion får alltid [x], men till exempel "projekt" kan få antingen eller även om jag nog oftast säger det med ett [ʃ].

Här är en post där jag skrivit vilket jag använder för ett antal ord när vi diskuterade vi det lite mer ingående :) viewtopic.php?f=69&t=25459&p=526286#p526286

Har du hört "sjuk" med ett främre sje-ljud var det för att den personen hade en dialekt med bara främre sje-ljud.

"Generös", "logi" och "religiös" får sje-ljud istället för /j/ för att de är inlånade från franska, som har något som vi uppfattar som ett främre sje-ljud i dem, och sedan beror det på dialekt om man själv ger dem ett främre eller bakre. Jag själv säger dem med ett bakre. "Garage" som är ett annat franskt lånord får däremot ett främre då sje-ljudet kommer sist i ordet.

I de delar av landet som ligger längst söderut har man bara bakre sje-ljud, i vissa Stockholmssociolekter och många norrländska dialekter bara främre. Finlandssvenska har också bara främre.

白い黒人 wrote:Till exempel har jag märkt att de oftast säger [ɕʉː] istället för [ɧʉː] i finlandsvenskan när de menar sju.

Finlandssvenska har bara främre sje-ljud, dvs [ʃ] eller [ʂ]. Deras tje-ljud är också annorlunda och är [t͡ʃ] eller [t͡ɕ].

白い黒人 wrote:
globetrottersara wrote:Tack! Jag kan söva sova bättre nu :wink: :whistle:

Blev lite fel där verkar det som ;-)

Sen är ett tips att använda en något mörkare färg än den du använde, det blir lite lättare att se vad som står då har jag märkt :)
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language, want to understand and speak but can't.

globetrottersara
Real Name: Sara
Country: GB United Kingdom (United Kingdom)

Postby globetrottersara » 2010-12-17, 12:48

白い黒人 wrote:
globetrottersara wrote:Tack! Jag kan söva bättresova nu :wink: :whistle:

Inga problem :).

Förresten, jag ber om ursäkt över att jag endast rättar dina kortara inlägg. Jag är lite lat idag.

hehe... jag var lite förvånad att alla mina inlägg var rätt! :shock:
Men :roll: at least du förstår vad skriver jag LOL

*gone decyphering Johanna's post. I need time to read everything*
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

Ceresz
Real Name: Kevin Kihlander

Postby Ceresz » 2010-12-17, 12:58

Johanna wrote:
白い黒人 wrote:
globetrottersara wrote:Tack! Jag kan söva sova bättre nu :wink: :whistle:

Blev lite fel där verkar det som ;-)

Sen är ett tips att använda en något mörkare färg än den du använde, det blir lite lättare att se vad som står då har jag märkt :)

Oj. Ja, hehe, tänka sig. Sånt som händer när man är virrig :roll:.

Och jag ska tänka på att använda en mörkare färg vid rättning :).

globetrottersara wrote:hehe... jag var lite förvånad över att alla mina inlägg var rätt! :shock:
Men :roll: at least du förstår åtminstone vad jag skriver jag LOL

*gone decyphering Johanna's post. I need time to read everything*

Felen var inte tillräckligt stora för att man inte ska förstå vad det är du menar :wink:.
sv (sv)en-US (en-US)fr (fr)de (de)

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2010-12-17, 13:46

OK, if I have to explain all this in Swedish, it's going to take me the whole day... So I switch to English. Hope you don''t mind :D

Thank you Johanna, for your post!

I didn't think of the difference between the end of the word and the beginning, mmm... :hmm: good point. Maybe I can use this as a tip to remind myself when it's |x| and when it's the other sound, hehe...

I figured the -ge- / -gi- words had to do with being loan-words. I also heard a "voyager" with "ge" has in the English "join". I imagine the pronunciation of words like "chans" is also based on the fact they are loan-words.

白い黒人 wrote:Felen var inte tillräckligt stora för att man inte ska förstå vad det är du menar :wink:.

Kanske jag ska inte svälta i sverige nästa vår :mrgreen:
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

Ceresz

Postby Ceresz » 2010-12-17, 13:55

Så du ska alltså besöka sverige den kommande våren :)? Trevligt. Om din svenska blir ett problem kan du alltid överleva genom att byta till engelska :wink:. Men jag kan tänka mig att du vill ta chansen att öva din svenska nu när du ska hit.

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2010-12-17, 14:21

白い黒人 wrote:Så du ska alltså besöka sverige den kommande våren :)? Trevligt. Om din svenska blir ett problem kan du alltid överleva genom att byta till engelska :wink:. Men jag kan tänka mig att du vill ta chansen att öva din svenska nu när du ska hit.

Ja, precis ;) Jag bestämde mig för att lära mig svenska i september. I april jag ska besöka min bäste kompis i Köpenhamn och vi ska resa till Sverige också. Då jag gick med i en konversation kurs. Jag lär mig själv (?) så jag behöver öva att prata också. Första gång var okej. Läraren förstått mig. :shock: Men jag är långsam att säga saker. Jag glömmer många ord och jag kan tänka på meningen att skriva, men språk måste vara snabbare.

Jurgen Wullenwever

Postby Jurgen Wullenwever » 2010-12-18, 22:28

globetrottersara wrote:I april jag ska ska jag besöka min bäste bästa? kompis i Köpenhamn och vi ska resa till Sverige också. jag gick med i en konversationskurs. (heter det konversationskurs eller har vi ett annat ord?)

Jag lär mig själv på egen hand så jag behöver öva mig i/påatt prata också. Första gången var okej. Läraren förstått förstod mig. :shock: Men jag är långsam med/på/i att säga saker.

Jag glömmer många ord och jag kan tänka på meningen att skriva, men språk måste vara snabbare.
Den sista meningen behöver förklaras för att rättas.

Du skulle behöva binda ihop satserna i större utsträckning, i stället för att göra en "mening" av varje sats.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet.)

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2011-01-17, 14:34

:shock: Idag tog jag reda på att jag måste resa till Uppsala för arbete i maj eller juni. Jag visste inte det när jag började lära mig svenska i september. Sammanträffanden? :roll: Jag vet inte men jag är väldigt lycklig nu :mrgreen:
:yeah!:

Dingbats

Postby Dingbats » 2011-01-17, 14:43

globetrottersara wrote::shock: Idag tog jag reda på att jag måste resa till Uppsala för arbete i arbetet/med jobbet i maj eller juni. Jag visste inte det när jag började lära mig svenska i september. Sammanträffanden? :roll: Jag vet inte men jag är väldigt lycklig nu :mrgreen:
:yeah!:

Vad kul! :) Hoppas du har roligt där! Uppsala är en fin stad... har jag hört. Skamligt nog har jag typ aldrig varit där.

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2011-01-17, 17:22

Dingbats wrote:Vad kul! :) Hoppas du har roligt där! Uppsala är en fin stad... har jag hört. Skamligt nog har jag typ aldrig varit där.

Tack :) Jag kan inte vänta att åka till sverige ( :hmm: ) Äntligen! :mrgreen:

Jurgen Wullenwever

Postby Jurgen Wullenwever » 2011-01-17, 17:26

Sist när jag körde bil i Uppsala om natten, så hittade jag inte ut ur staden, utan körde vilse, och fick fråga ett förbipasserande par hur jag skulle köra. Sedan gick det lätt.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2011-01-17, 17:34

LOL... jag vet inte hur länge jag måste stanna där. Kanske det första gång jag ska stanna bara ett vecka. Kanske jag kan stanna i Stockholm och jag kan resa till Uppsala... Nu är det för tidigt. Jag vet inte detaljerna om min resa. Men jag vet att jag vill se Stockholm också.

Dingbats

Postby Dingbats » 2011-01-17, 19:44

globetrottersara wrote:LOL... jag vet inte hur länge jag måste stanna där. Kanske det första gång jag bara ska stanna bara ett en vecka den första gången. Kanske jag kan stanna bo i Stockholm och jag kan resa till Uppsala... Nu är det för tidigt. Jag vet inte detaljerna om min resa. Men jag vet att jag vill se Stockholm också.

Ja, det vore ju kul att ta båda två!

Ceresz

Postby Ceresz » 2011-01-17, 21:29

Det är inte långt mellan Uppsala och Stocholm, så passa på att besöka de båda medan du har chansen :).

Och Uppsala är ganska fint, ja. Det är lätt att hitta i innerstaden, men är man inte här ifrån kanske det är lite svårare.

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2011-03-14, 9:23

hej alla :)

så då... från 20 maj till 29 maj kommer jag att vara i Stockholm. I 23-24 maj ska jag åka till Uppsala för arbetet men resten är semester, woohoo! så... låt mig veta om någon vill träffas i Stockholm 8-)

Dingbats

Postby Dingbats » 2011-03-14, 15:07

globetrottersara wrote:hej alla :)

så då då så... från 20 maj till 29 maj kommer jag att vara i Stockholm. I 23-24 maj ska jag åka till Uppsala för i/med arbetet men resten är semester, woohoo! så... låt mig veta säg till om någon vill träffas i Stockholm 8-)

Roligt! :) Det börjar bli vår redan nu, så det blir nog en varm maj!

smorbrod
Country: SK Slovakia (Slovensko)

Postby smorbrod » 2011-04-09, 10:09

and maybe I will be in Sweden even sooner :-)

I will try to get there this month, make my dreams come true..
Interested in [flag]sv[/flag], only [flag]sv[/flag] and nothing more than [flag]sv[/flag].

Jurgen Wullenwever

Postby Jurgen Wullenwever » 2011-04-09, 18:23

ケビン wrote:Och Uppsala är ganska fint, ja. Det är lätt att hitta i innerstaden, men är man inte här ifrån kanske det är lite svårare.

Två gånger har jag försökt köra ut ur Uppsala med bil om kvällen, och båda gångerna har jag kört vilse. :(

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2012-04-27, 20:09

Herregud! Jag har inte skrivit något här för ETT år :shock:
Förlåt... :roll:

Johanna
Language Forum Moderator
Real Name: Johanna

Postby Johanna » 2012-04-27, 20:15

globetrottersara wrote:Herregud! Jag har inte skrivit något här för ETT år :shock:
Förlåt... :roll:

Du får göra något åt det då ;)
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language, want to understand and speak but can't.

Return to “Swedish (Svenska)”