Svenska - Sara

Moderator: Johanna

Jurgen Wullenwever
Country: SE Sweden (Sverige)

Re: Svenska - Sara

Postby Jurgen Wullenwever » 2010-11-06, 17:29

@Sara:
I have not followed all threads, so I do not know if you have told us this already, but did you manage to buy any Swedish books, and where did you buy them? (That is, did my suggestion work, or ... )
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet.)

globetrottersara
Real Name: Sara
Country: GB United Kingdom (United Kingdom)

Postby globetrottersara » 2010-11-06, 17:51

Hej Jurgen,
Thanks for asking :) Yes, I managed to buy some. I have a friend in Copenhagen whom I made a deal, as she also some times needs me to send her stuff she buys online but cannot have shipped to Denmark. So I can buy books on adlibris.com, have them shipped to Denmark and then she ships them to me. I do the same with her stuff... For instance, play.com doesn't ships to DK, but ships to a bunch of other countries.
No problem with Swedish DVDs instead, because discschop.se ships to the UK ;)
I still find it quite odd that even within the EU, some online stores are not "compatible". It's rather annoying some times... It's not as if I was asking for free international shipping. I'm ready to pay some extra shipping charges if needed (and the charges are reasonable).
But anyway, we got it sorted ;)
I'm now looking into dictionaries because I would like to have one. The big thing, ya know... Lexin has improved their search engine recently. Good thing because http://www.ord.se/ stopped working a couple of weeks ago. I don't know why, when I click search, nothing happens :( dead...
So I was thinking, what if one day I don't have the damn computer or any access to the internet? ;) maybe I should get the paper stuff, hehe...
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2010-11-07, 5:51

Jag fick ett mail från den lokala svenska lärande grupp. I torsdag kommer vi att titta på en svenska film och diskutera det på svenska. Det kommer att vara väldigt roligt. Jag har aldrig haft ett riktigt samtal face-to-face på svenska, haha... Wish me luck! :roll:
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

Ceresz
Real Name: Kevin Kihlander

Postby Ceresz » 2010-11-12, 5:55

Lite sent kanske, men lycka till :). Ska bli intressant att höra hur det gick.
sv (sv)en-US (en-US)fr (fr)de (de)

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2010-11-12, 11:31

白い黒人 wrote:Lite sent kanske, men lycka till :). Ska bli intressant att höra hur det gick.

Tack :)

Det gick jättabra! Vi är approx. 12 i gruppen (bara 6 igår) och de flesta människor har en svensk förälder eller de arbetat i Sverige för många år. En man är en pensionerad lingvist. En kvinna och jag har många filmer så vi organisera nästa möte. Vi är också organisera grupplektioner eftersom hon hittade en svensk lärare som undervisar i svenska på den lokala college. Vi hoppar att vi kan ta grupplektioner med henne. Jag är "det värsta", jag läsa och skriva men jag pratar väldigt väldigt väldigt lite. De andra personer pratar men inte skriva och lite. Men det var trevligt. Nästa officiella möte är i 3 veckor, men vi kommer att träffas innan för att organisera förehavandet. :D

Dingbats

Postby Dingbats » 2010-11-12, 12:11

globetrottersara wrote:Tack :)

Det gick jättabra jättebra! Vi är approx. ungefär 12 i gruppen (bara 6 igår) och de flesta människor har en svensk förälder eller de har arbetat i Sverige för i många år. En man är en pensionerad lingvist. En kvinna och jag har många filmer så vi organiserar nästa möte. Vi är också organisera organiserar också grupplektioner eftersom hon hittade en svensk lärare som undervisar i svenska på den det lokala colleget. Vi hoppar att vi kan ta grupplektioner med henne. Jag är "det den värsta", jag kan läsa och skriva men jag pratar väldigt väldigt väldigt lite. De andra personerna pratar men inte skriva skriver inte och lite?. Men det var trevligt. Nästa officiella möte är i 3 veckor, men vi kommer att träffas innan för att organisera förehavandet. :D

Kul!

Fråga om det är något du undrar, jag hinner inte förklara allt.

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2010-11-12, 12:27

Tack! :D Jag förståg dina korrigeringar.

Kan jag säga "Vi kommer att organisera också..."? (We will also organise...)

Och... jag menade "de andra personerna pratar men skriver inte och skriver lite [svenska]."

Ceresz

Postby Ceresz » 2010-11-12, 12:30

Dingbats wrote:

Det gick jättabra jättebra! Vi är approx. ungefär 12 i gruppen (bara 6 igår) och de flesta människor har en svensk förälder eller de har arbetat i Sverige för i många år. En man är en pensionerad lingvist. En kvinna och jag har många filmer så vi organiserar nästa möte. Vi är också organisera organiserar också grupplektioner eftersom hon hittade en svensk lärare som undervisar i svenska på den det lokala colleget. Vi hoppar att vi kan ta grupplektioner med henne. Jag är "det den värsta", jag kan läsa och skriva men jag pratar väldigt väldigt väldigt lite. De andra personerna pratar men inte skriva skriver inte och lite?. Men det var trevligt. Nästa officiella möte är i 3 veckor, men vi kommer att träffas innan för att organisera förehavandet. :D

Kul!

Du missade en sak: det ska vara "om tre veckor", inte "i tre veckor". Om nu inte nästa möte ska hållas i tre veckors tid, men det låter lite osannolikt faktiskt :). Sedan kan det vara värt att lägga till "stycken" -- "Vi är ungefär/runt 12 stycken i gruppen...". Detta kan förkortas till st (stycken). Sedan tror jag nog att "så vi ska organisera nästa möte" låter bättre än "så vi organiserar nästa möta", även om de båda faktiskt funkar.

Härligt att du tyckte om det :).

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2010-11-24, 15:33

白い黒人 wrote:
Dingbats wrote:

Kul!

Du missade en sak: det ska vara "om tre veckor", inte "i tre veckor". Om nu inte nästa möte ska hållas i tre veckors tid, men det låter lite osannolikt faktiskt :). Sedan kan det vara värt att lägga till "stycken" -- "Vi är ungefär/runt 12 stycken i gruppen...". Detta kan förkortas till st (stycken). Sedan tror jag nog att "så vi ska organisera nästa möte" låter bättre än "så vi organiserar nästa möta", även om de båda faktiskt funkar.

Härligt att du tyckte om det :).

Förlåta mig, jag glömde att säga tack :D

Jag har en fråga... Kan någon föreslå mig lätt ljudböcker? Jag gillar att lyssna på radio och jag förstår nyheten lite. Då jag vill försöka lyssna på ljudböcker.

Dingbats

Postby Dingbats » 2010-11-24, 16:00

globetrottersara wrote:Förlåta mig, jag glömde att säga tack :D

Jag har en fråga... Kan någon föreslå mig (några) lätta ljudböcker (för mig)? Jag gillar att lyssna på radio och jag förstår nyheten nyheterna lite. Då jag vill Därför vill jag(?) försöka lyssna på ljudböcker.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av ljudböcker.

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2010-12-06, 13:49

Kanske jag skulle "återuppväcka från de döda" min tråd ;)
Så... jag tror jag kan köpa några barnböcker med CD därför jag kan följa texten och lyssna på ljudbok samtidigt. Jag skulle köpa några Mumin böcker, till exempel. De är lätta nog, tror jag :hmm:

Dingbats

Postby Dingbats » 2010-12-06, 14:46

globetrottersara wrote:Kanske jag skulle "återuppväcka min tråd från de döda" min tråd ;)
Så... jag tror jag kan köpa några barnböcker med CD därför jag kan följa texten och lyssna på ljudboken samtidigt. Jag skulle kunna köpa några Mumin-böcker, till exempel. De är lätta nog, tror jag :hmm:

Gör det! Det låter som en väldigt bra idé. Se upp med Mumin bara ifall det är en finlandssvensk som läser in texten.

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2010-12-06, 15:17

Visst! Jag såg att bokus.se har några svenska barnböcker med ljudböcker :D

Ceresz

Postby Ceresz » 2010-12-17, 3:19

globetrottersara wrote:Visst! Jag såg att bokus.se har några svenska barnböcker medsom ljudböcker :D

Det låter som en mycket bra idé tycker jag :). Lyssnar du på någon svensk musik också?

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2010-12-17, 10:55

Tack :)
Ja... jag hittade några albums på iTunes: Helen Sjöholm och Kent... :roll: Annan förslagen?

Igår förlorat jag hoppet att lära sig |ɧ| fonemet (själv, sju, -ssion, -sion, -tion...)
Jag kan säga det, inga problem här. Men jag hittade |ɧ| i många ord men det ska låta som "ske" i "kanske" (|ɕ|). Jag är lite förvirrad...
Kanske är det en dialekt eller |ɧ| / |ɕ| beror på var man kommer ifrån? :hmm:

Till exempel:
- skenet, hotellskylten, avsked, avskyvärda, skyldiga, enskild, sker / sked / skedd / skett, sköd, skydd... alltid |ɧ|
- sjuk... ibland |ɕ|, ibland |ɧ|
- generös, logi, religiös... ge- / gi- = |ɧ|, inte |j| (genom, gick, gäst) men det är okej, tror jag.

Ceresz

Postby Ceresz » 2010-12-17, 11:24

Tyvärr är Kent det enda bandet jag lyssnar på som sjunger på svenska :). Olle Ljungström har några bra låtar också.

Jag säger alltid [ɧ] i ord som kanske och sjuk, osv. Det här fonemet kan mycket väl vara [x] också. Och ja, det kan mycket väl bero på vartifrån man kommer. Till exempel har jag märkt att de oftast säger [ɕʉː] istället för [ɧʉː] i finlandsvenskan när de menar sju.

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2010-12-17, 11:54

hehe, jag gillar Kent och de har allt sångtexter online, med engelska översättningar :roll:
Helen Sjöholm sjöng Billy Joel och jag växte upp att lyssna på Billy Joel, men jag var nyfiken på att lyssna på hennes versioner. Jag ska leta efter Olle Ljungströms CD också :D

Vad jag skrev i mitt tidigare inlägg är vad hör jag oftare. Så... kanske jag kan hålla ett uttal och jag bör inte bekymra mig för mycket just nu. :roll:

Ceresz

Postby Ceresz » 2010-12-17, 11:57

Ja, Kent är bra. Jag gillar även att man kan finna alla deras ackord på deras hemsida, om man nu behöver sånt :).

Uttalet kommer med övning, och jag tror att standarden är [ɧ] så som du skrev det. Så nej, du behöver verkligen inte oroa dig över det just nu :D.

globetrottersara

Postby globetrottersara » 2010-12-17, 12:14

Tack! Jag kan söva bättre nu :wink: :whistle:

Ceresz

Postby Ceresz » 2010-12-17, 12:25

globetrottersara wrote:Tack! Jag kan söva bättresova nu :wink: :whistle:

Inga problem :).

Förresten, jag ber om ursäkt över att jag endast rättar dina kortara inlägg. Jag är lite lat idag.

Return to “Swedish (Svenska)”