Tonsandhi i svenska

Moderator:Johanna

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:
Tonsandhi i svenska

Postby Dingbats » 2006-05-20, 18:02

Jag gick och tänkte lite på tonsandhi i svenska, alltså att den grava accenten på ord under vissa omständigheter blir till akut accent. Jag upptäckte en konstig grej. Jag ska nu bara tala om tvåstaviga ord med betoning på första stavelsen.

Tonsandhi sker i sammansättningar av två ord med grav accent. (Det sker säkert på fler ställen med, men det är det jag fokuserar på.)

idrott (grav) + haka (grav) = idrottshaka (grav + akut)

I exemplet ovan får den andra delen av sammansättningen akut accent, fast det har grav accent när det står ensamt. Första delen har kvar sin grava accent.

ungdom (grav) + navel (grav) = ungdomsnavel (grav + akut)

Samma sak här. Men, det här är det intressanta:

ungdom (grav) + idrott (grav) = ungdomsidrott (grav + akut) ELLER ungdomsidrott (grav + akut med betonad sista stavelse)

Vissa ord när de används som andra element i en sammansättning kan få antingen akut accent med betoning på första stavelsen, eller akut accent med betoning på sista stavelsen. Men detta gäller alltså bara vissa ord, se till exempel:

ungdom (grav) + navel (grav) = ungdomsnavel (grav + akut) MEN INTE ungdomsnavel (grav + akut med betonad sista stavelse)

ungdom (grav) + soppa (grav) = ungdomssoppa (grav + akut) MEN INTE ungdomssoppa (grav + akut med betonad sista stavelse)

Det verkar inte ha att göra med om det sista stavelsen är öppen eller sluten att göra, eftersom varken navel eller soppa kan få slutbetoning medan idrott kan få det.

Har nån nån förklaring? Det måste ju ha gjorts nån slags forskning på det här tycker man. Det skulle vara intressant att se om nån har nåt att säga.

User avatar
Hunef
Posts:9532
Joined:2004-01-21, 20:55
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Postby Hunef » 2006-05-21, 18:52

Förklaringen är yttesrt enkel. Ordet idrott är nämligen, till skillnad från de andra exemplen, en sammansättning i sig; i + drott. Pröva att sätta samman ungdom(s-) med tvåstaviga sammansättningar, t.ex. fruktsaft (=frukt + saft) etc. Visst är sista delordet alltid betonat i sådana sammansättningar?
But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Carl Sagan

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Postby Dingbats » 2006-05-22, 11:46

Hunef wrote:Förklaringen är yttesrt enkel. Ordet idrott är nämligen, till skillnad från de andra exemplen, en sammansättning i sig; i + drott. Pröva att sätta samman ungdom(s-) med tvåstaviga sammansättningar, t.ex. fruktsaft (=frukt + saft) etc. Visst är sista delordet alltid betonat i sådana sammansättningar?

Jo, jag kom på det där med sammansättningar sen. Men är "idrott" verkligen en sammansättning? Vad betyder "drott"?

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Postby Dingbats » 2006-05-22, 17:02

Svensk Etymologisk Ordbok antyder inte att "idrott" skulle vara en sammansättning. http://runeberg.org/svetym/0355.html

Aszev
Posts:702
Joined:2005-04-22, 20:57
Gender:male
Country:AQAntarctica (Antarctica)

Postby Aszev » 2006-05-22, 18:37

Det gör det vad jag ser

id- (åter, om igen) + þróttr (kraft, uthållighet)

User avatar
Hunef
Posts:9532
Joined:2004-01-21, 20:55
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Postby Hunef » 2006-05-22, 18:56

Aszev har helt rätt här. (Själv kollade jag upp saken i SAOB på nätet.) Sedan tycker jag det är ehlt uppenbart att ordet idrott måste vara av ssammansättningstyp. Må hända att det idag är svårt att se vilka beståndsdelarna är, men sammansättningsstrukturen är rätt uppenbar.
But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Carl Sagan

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Postby Dingbats » 2006-05-23, 15:45

Hunef wrote:Aszev har helt rätt här. (Själv kollade jag upp saken i SAOB på nätet.) Sedan tycker jag det är ehlt uppenbart att ordet idrott måste vara av ssammansättningstyp. Må hända att det idag är svårt att se vilka beståndsdelarna är, men sammansättningsstrukturen är rätt uppenbar.

Vad får dig att tycka det? Jag hade inte den minsta aning om att det skulle vara det alls.

User avatar
Hunef
Posts:9532
Joined:2004-01-21, 20:55
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Postby Hunef » 2006-05-23, 18:21

Dingbats wrote:
Hunef wrote:Aszev har helt rätt här. (Själv kollade jag upp saken i SAOB på nätet.) Sedan tycker jag det är ehlt uppenbart att ordet idrott måste vara av ssammansättningstyp. Må hända att det idag är svårt att se vilka beståndsdelarna är, men sammansättningsstrukturen är rätt uppenbar.

Vad får dig att tycka det? Jag hade inte den minsta aning om att det skulle vara det alls.

Om du har en känsla för svenska ords uppbyggnad så är det extremt lätt att inse att 'idrott' måste - historiskt sett - vara en sammansättning.
But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Carl Sagan


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests