PRONUNCIATION // Uttale

Moderator:Johanna

thepolishguy
Posts:83
Joined:2014-07-24, 21:52
Gender:male
Country:PLPoland (Polska)
Re: PRONUNCIATION // Uttale

Postby thepolishguy » 2014-08-16, 21:18

Thanks!
Please correct my mistakes!

User avatar
aster
Posts:4
Joined:2014-11-23, 17:49
Real Name:Aster
Country:USUnited States (United States)

Re: PRONUNCIATION // Uttale

Postby aster » 2015-01-26, 3:41

Korleis uttaler ein "ggj" på norsk? Slik i desse orda: leggje, hyggjeleg, skyggje, osb? Eg veit at nokre dialektar uttaler og skriv det som berre "gg," og det nok varierer i dialektane som skil mellom dei to lyda. Men kva synest de er den beste måten å uttale det for ein som ikkje har norsk som morsmål?
Berre kjærleik og død

User avatar
TeneReef
Posts:3074
Joined:2010-04-17, 23:22
Gender:male
Location:Kampor
Country:HRCroatia (Hrvatska)

Re: PRONUNCIATION // Uttale

Postby TeneReef » 2015-01-26, 4:57

I pronounce it like đ in Croatian, it is how it is pronounced in Hordaland Nynorsk (Hardanger/ Strilalandet) and it's how they're frequently pronounced in Nynorsk audiobooks:

ikkje ićće
tjuv ćʉːv
leggja leđđa

ć t͡ɕ
đ d͡ʑ

(I can't comment on skyggja since I prefer the traditional form skugga).
विकृतिः एवम्‌ प्रकृति
learning in 2019: (no-nn)

User avatar
aster
Posts:4
Joined:2014-11-23, 17:49
Real Name:Aster
Country:USUnited States (United States)

Re: PRONUNCIATION // Uttale

Postby aster » 2015-01-26, 14:05

That was my best guess, but I pronounce kj as [ç] so I was wondering if its voiced counterpart [ʝ] was an appropriate substitution. Are there dialects that use ç/d͡ʑ for these two sounds simultaneously? Or does that just sounds strange? Should I keep on pronouncing them as ç/g? Most of the nynorsk audio material I use pronounces it like that, and coming from a bokmål convert it feels natural, since the two sounds already exist in standardøstnorsk.
Berre kjærleik og død

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: PRONUNCIATION // Uttale

Postby Aleco » 2015-02-28, 22:24

aster wrote:That was my best guess, but I pronounce kj as [ç] so I was wondering if its voiced counterpart [ʝ] was an appropriate substitution.
This is exactly how I do it. Sorry about the late answer!
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

User avatar
aster
Posts:4
Joined:2014-11-23, 17:49
Real Name:Aster
Country:USUnited States (United States)

Re: PRONUNCIATION // Uttale

Postby aster » 2015-03-09, 9:41

Tusen takk, Aleco! Glad å høyre eg kan framleis uttale det slik.
Berre kjærleik og død

User avatar
Levo
Posts:3231
Joined:2006-10-29, 10:22
Gender:male
Location:Tallinn
Country:EEEstonia (Eesti)

Re: PRONUNCIATION // Uttale

Postby Levo » 2015-10-13, 15:51

Hei!
Jeg har et spørsmål om uttalen.

Vi alle vet at dialektene er fortsjatt levende i Norsk. Men hvor mange mennesker uttaler norsk i lokale dialektene?
Jeg mener at, kanskje i Trondheim mange snakker Trøndersk. Men hvor mange er de i Trondheim som ikke snakker dialekt og bruker avansert bokmål eller noe lignende som man snakker i og rundt Oslo?

Snakker alle som var født og har bodd i Bergen den lokale dialekten? Eller finnes det få som skifter til en standard, uten R fra strupen og lignende?

User avatar
Astrum
Posts:155
Joined:2015-05-15, 23:30
Gender:male

Re: PRONUNCIATION // Uttale

Postby Astrum » 2016-04-15, 21:05

Levo wrote:Hei!
Jeg har et spørsmål om uttalen.

Vi alle vet at dialektene er fortsjatt levende i Norsk. Men hvor mange mennesker uttaler norsk i lokale dialektene?
Jeg mener at, kanskje i Trondheim mange snakker Trøndersk. Men hvor mange er de i Trondheim som ikke snakker dialekt og bruker avansert bokmål eller noe lignende som man snakker i og rundt Oslo?

Snakker alle som var født og har bodd i Bergen den lokale dialekten? Eller finnes det få som skifter til en standard, uten R fra strupen og lignende?

Jeg forstår ikke hvordan jeg har klart å overse denne. Her er i hvert fall et svar som er forsinket med seks måneder. ;)

Det er egentlig ikke mulig å "snakke bokmål". Skillet mellom "bokmål" og "nynorsk" er først og fremst skriftlig. (Likevel kan man snakke om "bokmålsnære" og "nynorsknære" dialekter.) Det er heller ingenting som heter "standard" norsk -- selv ikke dialektene i Oslo er noe annet enn dialekter. Dette skiller norsk fra eksempelvis svensk og dansk, som har mer standardiserte former ("rikssvenska" og "rigsdansk").

Når det gjelder spørsmålet ditt: Er man født og oppvokst et sted, og familien ellers snakker den lokale dialekten, er det veldig unaturlig for de fleste å snakke en annen dialekt. Dette gjelder spesielt bytte til en annen dialekt med en annen type uttale av "r". Som eksempel: Er noen født og oppvokst i Bergen, og familien snakker den lokale dialekten, vil vedkommende sannsynligvis ikke snakke en dialekt fra Oslo.

User avatar
Núria Harket
Posts:1600
Joined:2007-01-31, 15:04
Real Name:Núria Harket
Gender:female
Location:Catalunya, Tarragona
Country:ESSpain (España)
Contact:

Re: PRONUNCIATION // Uttale

Postby Núria Harket » 2016-06-20, 17:56


User avatar
Levo
Posts:3231
Joined:2006-10-29, 10:22
Gender:male
Location:Tallinn
Country:EEEstonia (Eesti)

Re: PRONUNCIATION // Uttale

Postby Levo » 2016-10-07, 16:06

Astrum wrote:
Levo wrote:Hei!
Jeg har et spørsmål om uttalen.

Vi alle vet at dialektene er fortsjatt levende i Norsk. Men hvor mange mennesker uttaler norsk i lokale dialektene?
Jeg mener at, kanskje i Trondheim mange snakker Trøndersk. Men hvor mange er de i Trondheim som ikke snakker dialekt og bruker avansert bokmål eller noe lignende som man snakker i og rundt Oslo?

Snakker alle som var født og har bodd i Bergen den lokale dialekten? Eller finnes det få som skifter til en standard, uten R fra strupen og lignende?

Jeg forstår ikke hvordan jeg har klart å overse denne. Her er i hvert fall et svar som er forsinket med seks måneder. ;)

Det er egentlig ikke mulig å "snakke bokmål". Skillet mellom "bokmål" og "nynorsk" er først og fremst skriftlig. (Likevel kan man snakke om "bokmålsnære" og "nynorsknære" dialekter.) Det er heller ingenting som heter "standard" norsk -- selv ikke dialektene i Oslo er noe annet enn dialekter. Dette skiller norsk fra eksempelvis svensk og dansk, som har mer standardiserte former ("rikssvenska" og "rigsdansk").

Når det gjelder spørsmålet ditt: Er man født og oppvokst et sted, og familien ellers snakker den lokale dialekten, er det veldig unaturlig for de fleste å snakke en annen dialekt. Dette gjelder spesielt bytte til en annen dialekt med en annen type uttale av "r". Som eksempel: Er noen født og oppvokst i Bergen, og familien snakker den lokale dialekten, vil vedkommende sannsynligvis ikke snakke en dialekt fra Oslo.


Takk. Det er grunnen til at det er umulig å lære seg norsk uten å bo der. :( Man har ikke mulighet til å lytte til detsamme dialekten to ganger på en minutt.

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: PRONUNCIATION // Uttale

Postby Raufoss » 2016-10-07, 20:13

Levo wrote:Takk. Det er grunnen til at det er umulig å lære seg norsk uten å bo der. :( Man har ikke mulighet til å lytte til detsamme dialekten to ganger på en minutt.

Hei Levo! Jeg er enig i at det er vanskeligere å lære norsk uten å bo der, men det er ikke umulig. Lytte til norske radiostasjoner som sender fra ulike regioner i Norge er én måte å få mer kjent med noen av de dialekter.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Astrum
Posts:155
Joined:2015-05-15, 23:30
Gender:male

Re: PRONUNCIATION // Uttale

Postby Astrum » 2016-10-08, 14:42

Raufoss wrote:
Levo wrote:Takk. Det er grunnen til at det er umulig å lære seg norsk uten å bo der. :( Man har ikke mulighet til å lytte til detsamme dialekten to ganger på en minutt.

Hei Levo! Jeg er enig i at det er vanskeligere å lære norsk uten å bo der, men det er ikke umulig. Lytte til norske radiostasjoner som sender fra ulike regioner i Norge er én måte å få mer kjent med noen av de dialekter.

Jeg er enig med deg. Dessuten bør målet med å lære seg norsk ikke være å imitere én bestemt dialekt. Man kan fint lære seg flytende norsk, selv om man skulle ha uttaleelementer fra flere dialekter i Norge. Å etterlikne én bestemt dialekt fullt ut bør være forbeholdt norskstudenter på svært høyt nivå. (Det er til og med mulig at ingen norskstudenter bør fokusere så mye på å være konsekvent i dialektuttalen – det har sjelden praktisk nytte!)

User avatar
Núria Harket
Posts:1600
Joined:2007-01-31, 15:04
Real Name:Núria Harket
Gender:female
Location:Catalunya, Tarragona
Country:ESSpain (España)
Contact:

Re: PRONUNCIATION // Uttale

Postby Núria Harket » 2021-04-07, 17:52


salieri
Posts:672
Joined:2011-11-06, 22:59
Real Name:Ivan
Gender:male

Re: PRONUNCIATION // Uttale

Postby salieri » 2023-06-22, 15:12

Wow, I'm here again after 12 years. This forum helped me a lot in 2011, when I was learning the language, and getting ready to move to Norway. It's really a great forum. Unfortunately, Aleco and Raufoss are not active on this forum anymore, as far as I can tell. Such is life. Good luck to everyone, whatever your goals are!


Return to “Norwegian (Norsk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests

cron