Oppfatninger av California

Moderator:Johanna

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)
Oppfatninger av California

Postby Raufoss » 2010-08-12, 18:49

Etter å ha bodd mesteparten av mitt liv i California, er jeg litt nysgjerrig på hva oppfatninger noen av dere i dette forumet har om de av oss som bor i "the Golden State." :hmm:

Having lived most of my life in California, I'm a bit curious to know what perceptions some of you in this forum have about those of us who live in the Golden State.
Last edited by Raufoss on 2011-12-02, 4:13, edited 2 times in total.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Czwartek
Posts:69
Joined:2010-07-09, 20:47
Real Name:Ben
Gender:male
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)

Re: California stereotypier

Postby Czwartek » 2010-08-13, 11:28

Du er høy, blond, tiltrekkende, har fullkommene hvite tanner, spiler tennis eller squash minst en gang i uken, du har egen svømmebasseng, og du bor i et stort hus ved sjøen.

Er det sant? :mrgreen:
I speak English natively, Jeg snakker litt norsk, Mówię trochę po polsku, Minä puhun vähän suomea, Türkçe öğrenmek istiyorum

EinarJ
Posts:572
Joined:2008-12-31, 16:30
Real Name:Einar Johan T. Sømåe
Gender:male
Country:NONorway (Norge)

Re: California stereotypier

Postby EinarJ » 2010-08-15, 13:48

Czwartek wrote:Du er høy, blond, tiltrekkende, har fullkommne hvite tenner, spiller tennis eller squash minst en gang i uken, du har eget svømmebasseng, og du bor i et stort hus ved sjøen.

Er det sant? :mrgreen:

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

SV: California stereotypier

Postby Raufoss » 2010-08-16, 23:04

Du er høy, blond, tiltrekkende, har fullkommne hvite tenner, spiller tennis eller squash minst en gang i uken, du har eget svømmebasseng, og bor i et stort hus ved sjøen.

Er det sant? :mrgreen:
Du er korrekte om meg å være høy (191 cm) og selv om ikke blonde, jeg har lyst brunt hår. Dessverre jeg drikker for mye kaffe til å ha hvite tenner og det har vært en stund siden jeg plukket opp en tennisracket, men jeg har et basseng jeg kan gå til på mindre enn 5 minutter og mitt komfortabelt størrelse hjem er en 10-12 minutters sykkel kjøring fra stranden. 8-)

You are correct about me being tall (191 cm) and although not blonde, I do have light brown hair. Unfortunately I drink too much coffee to have white teeth and it has been awhile since I picked up a tennis racket, but I do have a swimming pool I can walk to in less than 5 minutes and my comfortably sized home is a 10-12 minute bicycle ride from the beach.
Last edited by Raufoss on 2014-05-30, 19:02, edited 2 times in total.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Norske artikler om California

Postby Raufoss » 2010-08-20, 22:09

Czwartek wrote:....og du bor i et stort hus ved sjøen.
Jeg la merke til at min profil sier jeg bor nær stranden (near the beach). :mrgreen:

Hvis noen kommer over noen norske artikler om California, ville jeg sette pris på om du kunne legge ut linker i denne emnet.

På forhånd takk! :)
Last edited by Raufoss on 2011-12-02, 16:02, edited 1 time in total.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

slipbats0
Posts:152
Joined:2008-10-05, 23:24
Real Name:Feli
Gender:male
Country:ESSpain (España)

Re: Oppfatninger av California

Postby slipbats0 » 2010-08-23, 23:50

esteemed raufoss, i can't say that i have any preconceived notions about californians. i just know the stereotype ''americans = overweight'', and americans are these strange english speaking people with a funny accent that come out of big boats and planes each summer. what they seek nobody knows!

i'm currently in Bellingham, WA. yay, in the lands of these strange people! i'll be in the seattle area untill 8th sept. i encourage anyone in the area to come to http://whereareyourkeys.org/2010/07/ !!

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Oppfatninger av California

Postby Raufoss » 2010-08-26, 21:50

Letehn wrote:esteemed raufoss, i can't say that i have any preconceived notions about californians. i just know the stereotype ''americans = overweight''...
Yes, it is true that a lot of Americans are overweight and I get reminded of this unfortunate fact just about every time I travel throughout the United States. :(
Letehn wrote:...and americans are these strange english speaking people with a funny accent that come out of big boats and planes each summer. what they seek nobody knows!
My mother was actually a member of one of those groups that invaded the west coast of Norway this summer in a big cruise ship. :mrgreen:
Last edited by Raufoss on 2011-12-02, 16:03, edited 1 time in total.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Oppfatninger av California

Postby Raufoss » 2011-12-02, 4:14

Czwartek wrote:Du er høy, blond, tiltrekkende, har fullkommene hvite tanner, spiler tennis eller squash minst en gang i uken, du har egen svømmebasseng, og du bor i et stort hus ved sjøen.
Jeg tror Norge har en større prosentandel av høye blondiner enn California. :mrgreen:

Også siden det er svært dyrt å bo i nærheten av stranden, mest Californians leve mer enn en 1 times kjøring fra stranden.
Last edited by Raufoss on 2011-12-02, 16:13, edited 1 time in total.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Oppfatninger av California

Postby Aleco » 2011-12-02, 13:41

- Hyggeligere enn folk fra nord-vest
- Trur du er litt bedre enn amerikanere fra andre stater
- Modig (du tør jo å bo så å si oppå San Andreas-forkastinga!)

Jeg syns egentlig California ligner veldig på Spania sånn geografisk. Det at dere har en del spansktalende der - som vi hadd ei Texas - fjerner ikke akkurat likheta mellom de to områdene.
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

salieri
Posts:672
Joined:2011-11-06, 22:59
Real Name:Ivan
Gender:male

Re: Oppfatninger av California

Postby salieri » 2011-12-02, 19:45

California er definitivt et av mest populære sted i hele verden. Men for å kunne ha noe oppfatning om California, burde jeg besøke det. Min eneste oppfatning om CA er gjennom filmer :) . Det er dessverre ikke nok, synes jeg. For å være arlig vet jeg ikke noe særlig mye om det temaet, men ville jeg gjerne en gang reist til CA. Det kan finnes en del gode strender der, og det er noe jeg liker spesielt :) .

User avatar
Diogenes
Posts:676
Joined:2008-03-20, 13:08
Country:USUnited States (United States)

Re: Oppfatninger av California

Postby Diogenes » 2011-12-02, 21:03

Kan være fordi jeg er ung og har levd hele livet mitt i midtvesten, men jeg kan ikke finne på noen særlige oppfatninger om California. Jeg hadde jo reist til staten da jeg var to år, men den reisen har jeg selvfølgelig ikke noen minner fra. Jeg har faktisk mange slektninger der på min fars side. Noe jeg undrer meg over er at dere får nesten ingen snø om vinteren! Jeg kan ikke forestille meg en vinter uten snø og den kalde, friske luften som kommer. :P
Om alle var lykkelige ville vi ikke hatt noe god musikk.

EinarJ
Posts:572
Joined:2008-12-31, 16:30
Real Name:Einar Johan T. Sømåe
Gender:male
Country:NONorway (Norge)

Re: Oppfatninger av California

Postby EinarJ » 2011-12-02, 21:38

Diogenes wrote:Jeg hadde jo reist til staten da jeg var to år [...]


Den setningen blir veldig rar, det høres ut som om det å ha reist dit var noe du hadde gjort da du var 2, men som ikke lenger er tilfelle. ("When I was two I had travelled to California.").

salieri
Posts:672
Joined:2011-11-06, 22:59
Real Name:Ivan
Gender:male

Re: Oppfatninger av California

Postby salieri » 2011-12-02, 22:12

Jeg har akkurat googlet :?: :silly: , og fikk mange liknende resultater slik som:

Da jeg var 8 år flyttet vi til byen hvor mamma bodde når hun var barn.
Jeg hadde sex med Birkedal da jeg var 15 år.
Den hadde jeg da jeg var 30 år.
Da jeg var 15 år så jeg en dokumentar om hvordan griser i Norge har det.

Er det virkelig galt?

EinarJ
Posts:572
Joined:2008-12-31, 16:30
Real Name:Einar Johan T. Sømåe
Gender:male
Country:NONorway (Norge)

Re: Oppfatninger av California

Postby EinarJ » 2011-12-03, 13:35

Galt, nei, og strukturen i de setningene der er forsåvidt litt avvikende også, siden ingen av dem faktisk matcher måten det blir sagt på i Diogenes' innlegg.

Direkte FEIL er det vel uansett vanskelig å si om det er, men snodig? ja.

EDIT: Det slo meg akkurat at det er "Hadde vært ... da ... var [alder]" som er snodigheten. "Hadde hatt" kan også by på tilsvarende snodigheter, tror jeg.

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Oppfatninger av California

Postby Raufoss » 2011-12-03, 20:18

Aleco wrote:- Hyggeligere enn folk fra nord-vest
- Trur du er litt bedre enn amerikanere fra andre stater
- Modig (du tør jo å bo så å si oppå San Andreas-forkastinga!)
Interessante kommentarer Aleco. :y:

Fra min erfaring er enig jeg at folk i California er hyggeligere enn folk fra nord-vest. :D

Jeg er også enig at de fleste i California tror at de er litt bedre enn amerikanere fra andre stater. :wink:

Jeg er ikke så sikker på at vi er så modige om jordskjelv. Vi gjør vårt beste for å være forberedt, og deretter prøve å ikke tenke på dem. :para:

salieri wrote: Det kan finnes en del gode strender der, og det er noe jeg liker spesielt :) .

Siden faren for en tsunami er svært lav i Sør California, stranden er også et godt sted å være under et jordskjelv.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Oppfatninger av California

Postby Aleco » 2011-12-04, 2:10

Oi, jeg mente at dere var hyggeligere enn folk fra nordøst :yep: Men kanskje også nordvest? Det vet jeg ikke :mrgreen:
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Oppfatninger av California

Postby Raufoss » 2011-12-04, 22:27

Aleco wrote:Oi, jeg mente at dere var hyggeligere enn folk fra nordøst :yep: Men kanskje også nordvest? Det vet jeg ikke :mrgreen:
Ja, klart de i California er hyggeligere enn folk fra nordøst, men folk fra nordvest er også hyggeligere enn folk fra nordøst. :mrgreen:
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Oppfatninger av California

Postby Aleco » 2011-12-04, 23:40

Det trur jeg på :P
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

User avatar
Dragelabb
Posts:40
Joined:2014-05-27, 23:05
Country:NONorway (Norge)

Re: Oppfatninger av California

Postby Dragelabb » 2014-05-30, 18:53

Jeg har ingen fordommer overfor de som bor i California, men når jeg ser meg for dem, er de gjerne brunere enn oss nordmenn grunnet mer eksponering for solen.

Når det gjelder staten selv, har jeg alltid sett for meg at det er et veldig fint sted å være, noe jeg fikk bekreftet for en måned siden, da jeg var der på skoletur. Vi var i Hollywood i litt over en uke og San Francisco i noen dager. Temperaturen i San Francisco matcher den i Norge bedre enn det LA gjør, og byen er generelt sett finere, men jeg likte meg veldig godt i LA også. Hadde vi vært der én dag til, hadde vi rukket å få med oss premieren på The Amazing Spider-Man 2 på Dolby Theater, noe som ville vært utrolig kult.

Et spørsmål jeg stilte meg ofte mens vi var der, og har ennå ikke fått noe svar på: 'Hvor pokker er alle Dunkin' Donuts-sjappene!?'

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Oppfatninger av California

Postby Raufoss » 2014-05-30, 19:40

Dragelabb wrote:Vi var i Hollywood i litt over en uke og San Francisco i noen dager.
Påskeferie kanskje?

Dragelabb wrote:Temperaturen i San Francisco matcher den i Norge bedre enn det LA gjør, og byen er generelt sett finere, men jeg likte meg veldig godt i LA også.
Jeg tror den beste tiden av året å besøke San Francisco er i løpet av september og oktober. Været er som regel varmere enn sommeren, og dette er min favoritt tid til å besøke

Image

April og mai er vanligvis gode måneder for å besøke Los Angeles. Med mindre du liker veldig varmt vær og store folkemengder, ville jeg ikke anbefale å reise til Los Angeles i juli og august.

Jeg vil heller være i Norge enn Sør-California i løpet av sommeren.

Dragelabb wrote:Hadde vi vært der én dag til, hadde vi rukket å få med oss premieren på The Amazing Spider-Man 2 på Dolby Theater, noe som ville vært utrolig kult.
Det er mye moro å se premieren på en film i Hollywood. :y:

Det er morsomt også når du tilfeldigvis ser en berømt skuespiller. Det har skjedd med meg før på flyplassen i Los Angeles (LAX). :)

Dragelabb wrote:Et spørsmål jeg stilte meg ofte mens vi var der, og har ennå ikke fått noe svar på: 'Hvor pokker er alle Dunkin' Donuts-sjappene!?'
Jeg sjelden gang spiser donuts så vennligst forklare. :)
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español


Return to “Norwegian (Norsk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests