Nordisk Filmdiskusjon

Moderator:Johanna

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)
Re: Uro og Nokas lenker

Postby Raufoss » 2012-05-25, 20:42

Raufoss wrote:Her er et par norske filmer jeg har ønsket å se som er tilgjengelig på youtube:

Uro

IMDB - Uro (2006)

Nokas

IMDB - Nokas (2010)
Hvis noen har en lenk til en av disse filmene med undertekster (engelsk eller norsk) vennligst legge det ut her.

If anyone has a link to one of these films with subtitles (English or Norwegian), please post it here.

Her er en youtube lenk som jeg nettopp fant for en amerikansk klassiker film om vikinger:

Here's a youtube link that I just found for an American classic film about vikings:

The Vikings

The Vikings (1958)

Det ville være morsomt å se denne filmen med norsk undertekster. :)
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2012-07-12, 17:28

Jeg har nylig sett denne filmen og likte den veldig mye. :y:

Blodsbånd

Image

Jeg er veldig kjent med Oslo, men kjente ikke nabolaget restauranten var i. :hmm:

I'm very familiar with Oslo, but didn't recognize the neighborhood the restaurant was in.

Jeg har hørt om Asia gjenger og pakistanske gjenger i Oslo, men har aldri hørt at det var en albansk mafia tilstedeværelse i Oslo? :dunno:

I've heard about Asia gangs and Pakistani gangs in Oslo, but have never heard that there was an Albanian mafia presence in Oslo?
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Remis
Posts:1566
Joined:2011-04-20, 11:50
Real Name:Remis Kalvan
Location:Oslo, Østensjø.
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Remis » 2012-07-12, 21:15

Raufoss wrote:Jeg har hørt om asiatiske gjenger og pakistanske gjenger i Oslo, men har aldri hørt at det var en albansk mafia tilstedeværelse i Oslo? :dunno:
Helt nytt for meg. Vi har riktignok mange albanere her (spesielt folk fra Kosovo), men har ikke hørt noe om en mafia.
Mye pakistanske gjenger, da, spesielt her på østkanten og i Sentrum. Det skjedde også noen mord i forbindelse med narkotikaoppgjør innenfor vietnamesisk(e) mafia/gjenger i fjor eller hva det var.
Remis Kalvan | art / ˈfɛɪsˌbʊk | L1: [flag]no-nb[/flag] L2: [flag]en[/flag] reading short stories in: [flag]it[/flag] [flag]es[/flag]

TAC 2012 [flag]ja[/flag] [flag]la[/flag] ([flag]es-mx[/flag] [flag]non[/flag])
Of immense interest: [flag]grc[/flag] [flag]akk[/flag] [flag]egy[/flag] [flag]ar[/flag] [flag]mt[/flag] [flag]ga[/flag] [flag]eu[/flag] [flag]pl[/flag] [flag]prg[/flag] [flag]nah[/flag] [flag]qu[/flag] [flag]nv[/flag] [flag]zh.Hant[/flag]
Wanderlustin' for [flag]ain[/flag] [flag]ka[/flag] [flag]mn[/flag] [flag]cy[/flag] [flag]af[/flag]

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

SV: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2012-11-19, 23:49

Remis wrote:Helt nytt for meg. Vi har riktignok mange albanere her (spesielt folk fra Kosovo), men har ikke hørt noe om en mafia.
Her er linken til en artikkel som ble publisert dagen etter svaret ditt:

Here is the link to an article that was published the day after your reply:

More football players face charges

Kosovo-Albanian connection
In addition to questioning the four players already charged this week, police are also investigating Kosovo-Albanian circles in Norway. They suspect the alleged match manipulation is part of an international money laundering effort.


Flere norske filmer har nylig blitt tilgjengelig for å se på Netflix umiddelbar visning (instant viewing) inkludert disse:

Image

Oslo, August 31st (Oslo, 31. August)



Image

Headhunters (Hodejegerne)
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2012-11-25, 20:45

I går kveld jeg endelig sett alle tre timer i den norske filmen Kristin Lavransdatter.

Last night I finally saw all three hours of the Norwegian film Kristin Lavransdatter.

Image

Raufoss wrote:Netflix does a good job providing a lot of Swedish and Danish language films, but the selection of Norwegian language films has been quite disappointing lately. I've had the following Norwegian language films in my rental queue for over a year now and the availability status is still "Unknown:" :(

Max Manus

Cold Lunch (Lønsj)

Fatso

The Art of Negative Thinking (Kunsten å tenke negativt)

The Man Who Loved Yngve (Mannen som elsket Yngve)

Kristin Lavransdatter

Zero Kelvin (Kjærlighetens kjøtere)
Jeg har nå sett fire av de sju filmene jeg ønsket å se tre år siden. Hvis du liker norske filmer og bor i USA må du være veldig tålmodig. ;)

I've now seen four of the seven films I wanted to watch three years ago. If you like Norwegian films and live in the U.S. you need to be very patient. ;)
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

language learner
Posts:634
Joined:2011-10-15, 18:41
Gender:male

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby language learner » 2012-12-04, 12:40

Are there somewhere subtitles for the first part of Brødrene Dal?

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Aleco » 2012-12-04, 12:49

Jeg tror ikke det. It doesn't seem like they are anywhere to be found online. :hmm:
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2012-12-05, 2:33

имен wrote:Are there somewhere subtitles for the first part of Brødrene Dal?
I haven't heard about this film before? :hmm:

Is the full title of the film «Brødrene Dal og Vikingsverdets forbannelse» ?

http://www.youtube.com/watch?v=0jAHnMPoAQ0
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

«Kon-Tiki» er «short-listet» for en Oscar-pris

Postby Raufoss » 2012-12-21, 20:40

Den norske filmen «Kon-Tiki» er «short-listet» i dag for en Oscar-pris.

Image
KAN FÅ GJEV PRIS: «Kon-Tiki» er «short-listet» til Beste ikke-engelskspråklige film - og er dermed nærmere en Oscar-pris.

‘Kon-Tiki’ en route for Golden Globe

Norwegian film industry officials were celebrating after the “Kon-Tiki” film released in Oslo last summer was nominated for Norway’s first-ever Golden Globe award for a full-length feature film. It won the nomination last week as Best Foreign-Language Feature.


Image
The film version of the “Kon-Tiki” voyage has been popular in
Norway and is now a candidate for best foreign film at both the
Golden Globe and the Academy Awards.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2013-01-11, 19:50

GRATULER ESPEN SANDBERG OG JOACHIM RØNNING!! :congrats: :woohoo: :congrats:

«Kon-Tiki»-regissørene fulgte Oscar-nominasjonen fra et hotellrom i Los Angeles.

Image
NOMINERT TIL OSCAR: Joachim Rønning og Espen Sandberg regisserte «Kon-Tiki». Her fra filmens norske premiere i Haugesund i sommer.

‘Kon-Tiki’ wins Oscar nomination

Her i Sør-California i morgen kveld er det en mulighet til å se filmen 'Kon-Tiki' under åpningen natt av den skandinaviske filmfestivalen i Beverly Hills. Det vil også være mulig å delta på en åpningsgallaen Buffet med regissørene av filmen, manusforfatter, og minst en av skuespillerne:

Here in Southern California tomorrow evening there is an opportunity to watch the film 'Kon-Tiki' during the opening night of the Scandinavian film festival in Beverly Hills. It will also be possible to attend an Opening Gala Buffet with the directors of the film, the screenwriter, and at least one of the actors:

SCANDINAVIAN FILM FESTIVAL OPENING GALA
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Aleco » 2013-01-12, 2:03

Raufoss wrote:
имен wrote:Are there somewhere subtitles for the first part of Brødrene Dal?
I haven't heard about this film before? :hmm:

Is the full title of the film «Brødrene Dal og Vikingsverdets forbannelse» ?

There are several movies and TV shows with the Brødrene Dahl name :wink:

Did Kon-Tiki win? Or is it just nominated? I haven't seen it yet... I need to see that and Max Manus :P
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

User avatar
miae
Posts:531
Joined:2013-04-18, 0:06
Real Name:Mia
Country:SISlovenia (Slovenija)
Contact:

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby miae » 2013-04-28, 0:11

Under er en liste over noen norske/nordiske filmene og tv seriene jeg likte og som har ikke blitt nevnt før. Har noen lyst til å anbefale meg noen andre?

Below is a list of some Norwegian/Nordic films and TV series I liked and haven't been mentioned before. Does anyone have any recommendations for me? I like more contemplating films, not a big action/fantasy/horror fan. Here is my IMdb list of all the films/series I have seen, if someone really wants to dig in.

Frida - med hjertet i hånden (1991), Bare skyer beveger stjernene (1998),Sønner (2006), Jørgen + Anne = sant (2011), En som deg (2012), Som du ser meg (2012) :!:, Dag (2010 TV Series), Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? (2010 TV Series), Lilyhammer (2011 TV Series), Koselig med peis (2010 TV Series) :!: // De ofrivilliga (2008), Borgen (2010 TV Series), Bron/Broen (2011 TV Series), Play (2011), Torka aldrig tårar utan handskar (2012 Mini-Series) :!:

User avatar
MillMaths
Posts:11897
Joined:2011-06-15, 9:15
Real Name:George Law
Gender:male
Location:London
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)
Contact:

Re: Nordisk filmdiskusjon

Postby MillMaths » 2013-04-28, 22:14

Jeg har sett bare en nor(di)sk film: Hodejegerne, med undertekster på engelsk.

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

SV: Nordisk filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2014-01-04, 21:59

miae wrote:Under er en liste over noen norske/nordiske filmene og tv seriene jeg likte og som har ikke blitt nevnt før. Har noen lyst til å anbefale meg noen andre?
Det er en imponerende liste. :y:

De to siste norske filmene jeg så at jeg kan anbefale er "Salto, Salmiakk Og Kaffe" (Chlorox, Ammonia and Coffee) og "Få meg på, for faen" (Turn Me On, Dammit!). :mrgreen:

Nehushtan wrote:Jeg har sett bare en nor(di)sk film: Hodejegerne, med undertekster på engelsk.
Jeg har også sett denne filmen og likte det veldig mye. :y:
Last edited by Raufoss on 2014-04-08, 18:45, edited 3 times in total.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Astronomer mot orddeling

Postby Raufoss » 2014-02-01, 23:38

Raufoss wrote:
And back to the topic of Norsk Filmdiskusjon...

Her er nesten tre norske filmer fra Netflix at jeg skal se:

Uno (2004)

Monstertorsdag (Monster Thursday) (2004)

Salmer Fra Kjøkkenet (Kitchen Stories) (2003)
Denne siste uken har jeg endelig sett Salmer Fra Kjøkkenet. :y:

http://www.youtube.com/watch?v=Z_dlKx3peJk

Kitchen Stories Official Trailer #1

Scandinavian Comedy, No Knees Slapped

The Norwegian writer and director Bent Hamer's wry, uninflected, deadpan social comedy ''Kitchen Stories'' points as straight and true as a compass fixed on magnetic north. It has the tingly, dry shock of a snootful of sub-zero air. The material, a comic melodrama about conformity, is so minimal that it makes the understatement of a New Yorker cartoon play like the frenetic ''SpongeBob Squarepants.''
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Orions Belte

Postby Raufoss » 2014-04-08, 20:30

Jeg endelig fikk en sjanse til å se den norske filmen "Orions Belte." :y:

Orions belte (1985)

Denne filmen hadde blitt anbefalt til meg, men jeg kunne ikke finne den på DVD og nesten ga opp å prøve å se det. :(

Den gode nyheten er at akkurat nå er det tilgjengelig på NRK hvis du er i Norge, ELLER hvis du bruker en VPN-tjeneste (som jeg gjør ;) ):

Orions Belte på NRK

Selv om denne filmen er nesten 30 år gammel, er det svært betimelig at NRK har gjort den tilgjengelig nå. Jeg visste ikke at Russland fortsatt har en befolkning på rundt 400 gruvearbeidere i Barentsburg på Svalbard. :shock:

Russian jets buzz Norwegian coast

Concerns for trouble ahead
Conflicts may loom over claims to such resources, even though Russia surprisingly signed a territorial agreement with Norway in the Barents Sea just a few years ago. Norwegian politicians decrying Putin’s lack of respect for territorial borders in Crimea are concerned that a similar lack of respect may be shown in the Arctic, but face a major dilemma over what to do about it. Putin urged his captive audience in Moscow on Tuesday not to believe “those who say other regions will follow after Crimea. We don’t want to split up Ukraine.” His track record and nationalist fervor suggests otherwise, however, and Aftenposten ominously noted that Russia has never fully accepted Svalbard as belonging to Norway, for example. Russia maintains a population of around 400 mineworkers at Barentsburg on Svalbard — 100 Russians and, ironically, 300 Ukrainians. Concerns are growing that Russia suddenly may feel a need to “protect” them like they “protected” Russians in Crimea, and simply take over.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Ífaradà
Posts:88
Joined:2014-03-29, 8:37
Gender:female
Country:NONorway (Norge)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Ífaradà » 2014-05-07, 19:29

Mulig jeg tar en titt på denne Orions Belte-filmen! Har sett ganske få norske filmer, kanskje på tide å få sett et par til.

Jeg anbefaler også å se "Død Snø". For en morsom film! Meg og en venn lo oss skakk i hjel av denne. Men den er litt blodig, så bør nok holde de aller minste unna.
-Native: Yoruba & Norwegian
-Intermediate: English

User avatar
Dragelabb
Posts:40
Joined:2014-05-27, 23:05
Country:NONorway (Norge)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Dragelabb » 2014-05-30, 19:35

Jeg er generelt sett meget lite fan av norsk filmindustri. Den er liten og lite imponerende. Det er ikke dermed sagt at den ikke har produsert noen minneverdige filmer.

Noen filmer jeg har sett har ikke vært så halv-gærne, mens andre har faktisk vært ganske gode. De inkluderer Max Manus, Kautokeino-opprøret, Kon-Tiki og Fjols til fjells. Jeg vil også trekke fram en nasjonalskatt som alle nordmenn har sett, og som alle andre også bør se: Flåklypa Grand Prix. Fjols til fjells og Flåklypa Grand Prix spesielt anebefales på det sterkeste.

Ettersom dette emnet handler om nordisk film, vil jeg trekke fram noen ikke-norske filmer som jeg likte veldig godt. Det er norske skuespillere med i flere av dem. Arn: Tempelriddaren, Arn: Riket vid vägens slut, Ondskan og Selskapsresan-filmene. Arn-filmene har den beste filmmusikken jeg noensinne har hørt fra nordiske filmer, Ondskan har et veldig bra plott, og Selskapsresan-filmene er legendariske for deres komedie.

Raufoss: Du som ikke har sett Flåklypa Grand Prix, bør gjøre det så fort som overhodet mulig.

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2014-08-19, 21:29

Takk for postet denne fantastiske listen over norske filmer og TV-programmer, miae! :y:

Den eneste på denne listen jeg har sett er Lilyhammer. Hvordan var det mulig for deg å se alle disse filmene og programmene? Visste du ser dem mens du var i Norge kanskje?

Her er lenken for å diskutere Lilyhammer (2011 TV Series) TV-programmet:

Norwegians will be able to watch ‘Lilyhammer’ first

miae wrote:Har noen lyst til å anbefale meg noen andre?

Does anyone have any recommendations for me? I like more contemplating films, not a big action/fantasy/horror fan.
Dessverre har jeg ikke sett så veldig mange norske filmer i det siste, men her er en jeg kan anbefaler:

Jeg er din (2013)

Jeg vet ikke om denne filmens tilgjengelighet i Slovenia, men minst en stor kabel-TV-leverandøren her i USA (Time Warner Cable) har det tilgjengelig som en "video on demand" (VOD) film.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
miae
Posts:531
Joined:2013-04-18, 0:06
Real Name:Mia
Country:SISlovenia (Slovenija)
Contact:

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby miae » 2014-08-20, 7:46

Nei, jeg så dem i Slovenia, men jeg brukte ulovlige måter å få dem. Hvis du vet hva jeg mener...
Image

Jeg skal se "Jeg er din", takk for ditt forslag!


Return to “Norwegian (Norsk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests