Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Moderator:Naava

User avatar
Hakuna Matata
Posts:32
Joined:2011-08-31, 19:30
Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby Hakuna Matata » 2012-05-17, 5:48

Takatalvi wrote:minun suomea on huono...


Minun suomea on huonompi kuin sinun. (My Finnish is worse than yours.) Right?

Don't mind me, I'm just trying to practice what I'm learning from Stacy's Finnish course. :whistle:
Haluan oppia suomea!
All corrections welcome!

User avatar
Osprey
Posts:245
Joined:2010-01-29, 22:28
Gender:female
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby Osprey » 2012-05-20, 14:14

Hakuna Matata wrote:
Takatalvi wrote:minun suomeni on huonoa...


Minun suomeni on huonompaa kuin sinun. (My Finnish is worse than yours.) Right?


Ei syytä huoleen! Molemmat osaatte suomea jo oikein hyvin!
Skype: lakeinen
CouchSurfing: lakeinen
My blogs: http://palinzon.wordpress.com/ http://sitkas.wordpress.com/

User avatar
Hakuna Matata
Posts:32
Joined:2011-08-31, 19:30

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby Hakuna Matata » 2012-05-25, 19:58

Minä luulen että suomi on kaunis keili! :D

That's basically all I can say. :blush:
Haluan oppia suomea!
All corrections welcome!

User avatar
MillMaths
Posts:11897
Joined:2011-06-15, 9:15
Real Name:George Law
Gender:male
Location:London
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)
Contact:

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby MillMaths » 2012-05-26, 11:52

Hakuna Matata wrote:Minä luulen että suomi on kaunis kieli!
Pieni kirjoitusvirhe. :)

Minäkin pidän suomen kielestä – se on mielestäni hyvin sointuva! :good4u:

User avatar
Hakuna Matata
Posts:32
Joined:2011-08-31, 19:30

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby Hakuna Matata » 2012-05-27, 22:17

Hakuna Matata wrote:
Takatalvi wrote:Minun suomeni on huonompaa kuin sinun. (My Finnish is worse than yours.) Right?


Ei syytä huoleen! Molemmat osaatte suomea jo oikein hyvin!


Oops, I didn't notice this before. :blush: Kiitos!

Sophie wrote:
Hakuna Matata wrote:Minä luulen että suomi on kaunis kieli!
Pieni kirjoitusvirhe. :)


Kiitos for the correction, Sophie! :)

Sophie wrote:Minäkin pidän suomen kielestä – se on mielestäni hyvin sointuva! :good4u:


I understood the first part of your sentence without translation.. Hooray! :bounce:
Haluan oppia suomea!
All corrections welcome!

User avatar
ruusukaali
Posts:150
Joined:2009-09-17, 9:50
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby ruusukaali » 2012-07-03, 19:47

bugaako muilla tää foorumi? D: mie en oo ikuisuuksiin pystynyt vaihtamaan kieltä suomeksi ja nyt (vissiin ton äskösen huoltokatkon takia) en pysy enää kirjautuneena vaikka oon kyl ruksannut sen kirjautumissivulla olevan kohdan, jossa lukee englanniksi "haluan pysyä kirjautuneena" tms (juunou). rasittavaaaaaa kun täytyy koko ajan kirjautua sisään ku sivu heittää ulos jatkuvasti. en kai ole ainoa??
:bounce:

User avatar
Naava
Forum Administrator
Posts:1783
Joined:2012-01-17, 20:24
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby Naava » 2012-07-06, 8:20

ruusukaali, et ole! Minä olen yrittänyt päästä Unilangiin monet kerrat, mutta sivulle ilmestyi vain joku Buddha ja "access denied" -teksti. Joku aika sitten pääsin jo foorumille, mutta sisäänkirjautuminen ei onnistunut. Pelkäsin kyllä itsekin, että oisin ainoa joka ei pääse Unilangiin. :D

Asema
Posts:193
Joined:2007-02-11, 15:35
Real Name:Aleksandr Y.
Gender:male
Country:RURussia (Российская Федерация)

Mielenkintoinen juttu

Postby Asema » 2012-07-15, 13:42

Viime kesänä minulle tuli kova halu – lähes into – matkustaa Suomeen. Mutta en tiennyt, miten se voisi järjestää – ei ollut rahaa. Sitten minä ja vaimoni alkoimme rukoilla uutterasti. Muutaman päivän kuluttua soitti Suomesta ystäväni Nikolai. Hän asui Mikkelissä tilapäisesti. Mikkelin AMK:ssa oli täydennyshaku matkailun koulutusohjelmaan, missä vaaditaan venäjän kielen taitoa, sanoi hän. Hän ehdotti minulle asua hänen luona.
»Jos Jumala antaa se mahdollisuus, – mietin, – kannattaa maksaa matkaan liityviä kuulutuksia luottorahalla». Seuraavana päivänä jätin viisumihakemuksen, ja ensi viikolla olin jo ollut Suomessa!
Jatkoa seuraa

User avatar
Serpent
Posts:432
Joined:2007-01-18, 19:30
Gender:female
Location:Moskova
Country:RURussia (Российская Федерация)
Contact:

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby Serpent » 2012-07-17, 15:17

Viime aikoina on tullut täällä käytyä vain kun olen tarvinnut apua :oops:
Tilasin kirjoja adlibris.com kaupasta ja valitsin "nouto R-kioskista"-toimitusvaihtoehdon. No, ne ei ehtinyt toimittaa tilaustani kun olin Suomessa :cry: Tai itse asiassa tilaus toimitettiin Turkuun kun olin jo Vaasassa :lol: Soitin ärrään ja pyysin heidät lähettämään tilaukseni Tampereelle, mutta olin siellä vain muutaman päivän Tammerfestin aikana, eikä tilaus ehtinyt saapua. (käsittääkseni se lähetettiin ensin takaisin Helsinkiin :x )

Oisko jollakulla vinkkejä/kokemuksia? Adlibris näyttää kyllä ihan kunnon kaupalta, ja olen melkein varma, että voisin saada rahani takaisin jos pyytäisin (paitsi toimituskulut)... mutta minähän haluan saada tilaamani kirjat!!! :( (Johanna Sinisalon kirja Muumipeikoista, "Ennen päivänlaskua ei voi" saksaksi, pari kirjaa tanskaksi jne)
Tulen toivottavasti Suomeen uudelleen elo- tai syyskuussa, pitäiskö pyytää, että tilaukseni lähetettäisiin myöhemmin? (jos se on edes mahdollista...)

Oli muuten tosi hyvä matka :) :) :) :) :)
epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkäänköhänkin

Miumau
Posts:86
Joined:2010-02-04, 17:07
Real Name:Aino
Gender:female
Location:Helsinki
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Mielenkintoinen juttu

Postby Miumau » 2012-07-18, 15:50

Asema wrote:Viime kesänä minulle tuli kova halu – lähes into – matkustaa Suomeen. Mutta en tiennyt, miten sen voisi järjestää – ei ollut rahaa. Sitten minä ja vaimoni alkoimme aloimme rukoilla uutterasti. Muutaman päivän kuluttua soitti Suomesta ystäväni Nikolai. Hän asui Mikkelissä tilapäisesti. Mikkelin AMK:ssa oli täydennyshaku matkailun koulutusohjelmaan, missäjossa vaaditaan venäjän kielen taitoa, sanoi hän. Hän ehdotti minulle asua asumista hänen luonaan (/ että voisin asua hänen luonaan).
»Jos Jumala antaa sen mahdollisuuden, – mietin, – kannattaa maksaa matkaan liittyviä kuulutuksia kuluja luottorahalla». Seuraavana päivänä jätin viisumihakemuksen, ja ensi sitä seuraavalla viikolla olin jo ollut Suomessa!
Jatkoa seuraa


Vau, kuulostaapa hienolta! Sinulla tosiaan kävi hyvä tuuri, kun rukouksiisi vastattiin noin pian! Haluaisin kovasti kuulla tarinan jatkon :)

Asema
Posts:193
Joined:2007-02-11, 15:35
Real Name:Aleksandr Y.
Gender:male
Country:RURussia (Российская Федерация)

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby Asema » 2012-07-20, 17:40

Kiitos, Miumau! Olen mielissäni, että tykkäsit tarinasta ja jopa korjasit virheita (josta en uskaltaisi pyytää)!
Se oli minun toinen matka Suomeen. Olin hyvin iloinen joutua maahan uudestaan koska edellinen vierailu jätti parhaat elämykset.
Minulla oli paljon töitä, niin etten ikävöinyt matkalla. Vaihtoasemalla ja sitten Mikkelin rautatieasemalla ystäväni työpäivän loppumista odottaessani istuin tietokone sylissäni ja tein töitä. Nautin rauhasta ja hiljaisuudesta, jollaisia Moskovassa tavallisesti ei voi olla. Rauhallinen tunnelma tuli ei ainoastaan siitä, että ihmisia oli vähän, vaan myös siitä, että itse ihmiset olivat rauhallisia. Ei ole kiirettä, ei ole uteliaita katseita. Ihan eri lailla kuin kotona.
Asemalla oli pieni ravintola, jossa myytiin monenlaisia sämpyliä.
»Terve! Haluaisin sämpylä… med ost.»
»Med ost?!», myyjätär ihmetteli.
»Juuston kera», – minä muistin tarvitsemat sanat suomeksi. Todennäköisesti ei jokamies Suomessa puhu ruotsia.
Sämpylä maistui erittäin hyvältä. Leipääkin Venäjällä leivotaan eri lailla. Mikroaaltouunissa lämmitetyt esipaistetut patongit juuston kera ovat pian minun lempiruokana.
Jatkoa seuraa

User avatar
Naava
Forum Administrator
Posts:1783
Joined:2012-01-17, 20:24
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby Naava » 2012-07-21, 10:08

Asema wrote:Kiitos, Miumau! Olen mielissäni, että tykkäsit tarinasta ja jopa korjasit virheitä (mitä en uskaltaisi pyytää)!
Se oli minun toinen matkani Suomeen. Olin hyvin iloinen, että pääsin maahan uudestaan koska edellinen vierailu jätti parhaat elämykset.* Minulla oli paljon töitä, niin etten ikävöinyt** matkalla. Vaihtoasemalla ja sitten Mikkelin rautatieasemalla ystäväni työpäivän loppumista odottaessani istuin tietokone sylissäni ja tein töitä. Nautin rauhasta ja hiljaisuudesta, joita Moskovassa tavallisesti ei ole. Rauhallinen tunnelma ei tullut ainoastaan siitä, että ihmisiä oli vähän, vaan myös siitä, että itse ihmiset olivat rauhallisia. Ei ollut kiirettä eikä/tai uteliaita katseita.*** Ihan eri lailla kuin kotona.
Asemalla oli pieni ravintola, jossa myytiin monenlaisia sämpylöitä.
»Terve! Haluaisin sämpylän… med ost.»
»Med ost?!», myyjätär ihmetteli.
»Juuston kera», – minä muistin tarvitsemani sanat suomeksi. Todennäköisesti ei jokamies Suomessa puhu ruotsia.
Sämpylä maistui erittäin hyvältä. Leipääkin Venäjällä leivotaan eri lailla. Mikroaaltouunissa lämmitetyt esipaistetut patongit juuston kera ovat pian minun lempiruokaani.
Jatkoa seuraa

* Kielikorvani ei oikein tykkää tästä "parhaat elämykset" -valinnasta, mutta en oikein tiedä, mikä olisi parempi. Ehkä muut suomea osaavat voisivat auttaa? :)
** Tämä jäi epäselväksi: Mitä et ikävöinyt? Kotia? Vai tarkoititko sanaa "ikävystynyt", got bored?
*** Vaihdoin aikamuodon, koska muukin tarina on menneessä aikamuodossa. :)

Länsi-Suomessa olisit ehkä saanutkin sämpylän med ost. :D Äidilleni kävi hieman samalla tavalla, kun hän osti Espanjassa jäätelöä. Myyjä kysyi, mitä makua saisi olla, ja äitini vastasi suomeksi "appelsiinia". :D
Odotan innolla jatkoa, tarinaasi on kiva lukea. :) (Ja kirjoitat muuten todella hyvin suomea!)

User avatar
rufiten
Posts:3
Joined:2012-07-21, 13:31
Real Name:Eugene
Gender:male
Location:Novgorod
Country:RURussia (Российская Федерация)
Contact:

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby rufiten » 2012-07-21, 14:05

Terve kaikille! Miten menee?
Oon uusi täällä. Otatteko?))
Родной и местами любимый [flag]ru[/flag]
I have some knowleges in [flag]en[/flag]
Mutta mielummin puhuisin [flag]fi[/flag]
Anche tento imparare [flag]it[/flag]

Asema
Posts:193
Joined:2007-02-11, 15:35
Real Name:Aleksandr Y.
Gender:male
Country:RURussia (Российская Федерация)

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby Asema » 2012-07-21, 18:05

Paljon kiitoksia sinulle, Naava! :)
* Kielikorvani ei oikein tykkää tästä "parhaat elämykset" -valinnasta, mutta en oikein tiedä, mikä olisi parempi. Ehkä muut suomea osaavat voisivat auttaa? :)

Tarkoitin "best impressions". En ole varma, että voi sanoa "parhaat vaikutukset" suomeksi siinä tapauksessa.
** Tämä jäi epäselväksi: Mitä et ikävöinyt? Kotia? Vai tarkoititko sanaa "ikävystynyt", got bored?

Ikävystynyt. Sanakirjassani oli vajavaiset tiedot. :oops:
Last edited by Asema on 2012-07-21, 19:27, edited 1 time in total.

language learner
Posts:634
Joined:2011-10-15, 18:41
Gender:male

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby language learner » 2012-07-21, 18:46

Voinko täällä harjoittaa kirjoittaa oikeaksi suomeksi? :ohwell:
rufiten wrote:Terve kaikille! Miten menee?
Oon uusi täällä. Otatteko?))

Moi rufiten, tervetuloa.

Asema
Posts:193
Joined:2007-02-11, 15:35
Real Name:Aleksandr Y.
Gender:male
Country:RURussia (Российская Федерация)

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby Asema » 2012-07-21, 19:25

Tie ystäväni kodin suuntaan meni puiston halki. Oli mukavaa katsella sitä: puut ja pensaat olivat leikattu, nurmikot olivat siisteja ja sileitä. Taivas oli sinisempi kuin Moskovassa.
»Ja v Finländii» (olen Suomessa), – se iloinen ajatus oli mielessäni alati. Toisena ajatuksena oli pieni liikutus: läpäisenkö kokeen? Kattotaanpa – en osannut vielä sanoa sillä lailla, mutta tarkoitin juuri sitä.
»Pikavuoro», oli kirjoitettu bussipysäkillä. »Pysäkin nimi», mietin. Minusta se oli jotain Pikkuvuoren-kaltainen. Mutta toisella pysäkillä oli sama kirjoitus...
Ystäväni Nikolai otti minua iloisesti vastaan, tarjoili herkullisen illallisen ja jopa antoi viisikymmentä euroa. Ovathan venäläiset ystävät hyviä! Koe oli Savonliinnassa, ja minun piti yöpyä hotellissa. Kuten osoittautui, se oli tarkalleen hotellin hinta.

Jatkoa seuraa
Last edited by Asema on 2012-07-26, 3:26, edited 1 time in total.

User avatar
rufiten
Posts:3
Joined:2012-07-21, 13:31
Real Name:Eugene
Gender:male
Location:Novgorod
Country:RURussia (Российская Федерация)
Contact:

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby rufiten » 2012-07-21, 21:12

имен wrote:Moi rufiten, tervetuloa.

Moi! Kiitti!

имен wrote:Voinko täällä harjoittaa kirjoittaa oikeaksi suomeksi? :ohwell:

Toivottavasti tää paikka on sitä varten. :D
Sehän on hyvin vaikea saada aktiivisia praktiikkoita suomeksi. Löysin tämän sivuston satumalta tänään... Se näyttää hyvältä. Toivon, että vaikkapa täällä voisin pitää käytäntöä keskuskelun kautta. Koska mulla todella on kova käytännön puute... Opiskelen suomea itsenäisesti opettajatta ja siitä tulevat jotkut ongelmat.
Родной и местами любимый [flag]ru[/flag]
I have some knowleges in [flag]en[/flag]
Mutta mielummin puhuisin [flag]fi[/flag]
Anche tento imparare [flag]it[/flag]

User avatar
Osprey
Posts:245
Joined:2010-01-29, 22:28
Gender:female
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby Osprey » 2012-07-27, 9:26

rufiten wrote:
имен wrote:Moi rufiten, tervetuloa.

Moi! Kiitti!

имен wrote:Voinko täällä harjoitella kirjoittamista oikeaksi suomeksi? :ohwell:

Toivottavasti tää paikka on sitä varten. :D
Sehän On hyvin vaikea saada aktiivista praktiikkoita harjoitusta suomeksi. Löysin tämän sivuston sattumalta tänään... Se näyttää hyvältä. Toivon, että vaikkapa täällä voisin pitää käytäntöä keskuskelun kautta harjoitella keskustelua käytännössä. Koska mulla todella on kova käytännön harjoituksen puute... Opiskelen suomea itsenäisesti opettajatta (ilman opettajaa - opettajatta on oikein, mutta kukaan ei sano niin) ja siitä tulevat jotkut ongelmat (tulee / seuraa joitakin ongelmia).
Skype: lakeinen
CouchSurfing: lakeinen
My blogs: http://palinzon.wordpress.com/ http://sitkas.wordpress.com/

User avatar
Serpent
Posts:432
Joined:2007-01-18, 19:30
Gender:female
Location:Moskova
Country:RURussia (Российская Федерация)
Contact:

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby Serpent » 2012-07-30, 12:08

Serpent wrote:Viime aikoina on tullut täällä käytyä vain kun olen tarvinnut apua :oops:
Tilasin kirjoja adlibris.com kaupasta ja valitsin "nouto R-kioskista"-toimitusvaihtoehdon. No, ne ei ehtinyt toimittaa tilaustani kun olin Suomessa :cry: Tai itse asiassa tilaus toimitettiin Turkuun kun olin jo Vaasassa :lol: Soitin ärrään ja pyysin heidät lähettämään tilaukseni Tampereelle, mutta olin siellä vain muutaman päivän Tammerfestin aikana, eikä tilaus ehtinyt saapua. (käsittääkseni se lähetettiin ensin takaisin Helsinkiin :x )

Oisko jollakulla vinkkejä/kokemuksia? Adlibris näyttää kyllä ihan kunnon kaupalta, ja olen melkein varma, että voisin saada rahani takaisin jos pyytäisin (paitsi toimituskulut)... mutta minähän haluan saada tilaamani kirjat!!! :( (Johanna Sinisalon kirja Muumipeikoista, "Ennen päivänlaskua ei voi" saksaksi, pari kirjaa tanskaksi jne)
Tulen toivottavasti Suomeen uudelleen elo- tai syyskuussa, pitäiskö pyytää, että tilaukseni lähetettäisiin myöhemmin? (jos se on edes mahdollista...)

Oli muuten tosi hyvä matka :) :) :) :) :)

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Tilaukseni saapui vihdoin Tampereelle :mrgreen: :roll: Olin siellä kaks viikkoa sitten......
epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkäänköhänkin

User avatar
Iván
Language Forum Moderator
Posts:990
Joined:2012-04-07, 12:35
Real Name:Iván
Gender:male
Country:DEGermany (Deutschland)

Re: Conversation in Finnish / Suomenkielinen keskustelu

Postby Iván » 2012-08-22, 14:03

Minä olen ollut Suomessa. Suomi on maailman paras maa. Minä rakastan Suomea. Jokainen oli mukava minulle.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.


Return to “Finnish (Suomi)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests