Suullinen koe

Moderator:Naava

User avatar
sa wulfs
Posts:4337
Joined:2005-02-28, 12:24
Real Name:Rober
Gender:male
Location:Madridissa
Country:ESSpain (España)
Suullinen koe

Postby sa wulfs » 2021-05-07, 11:37

Miten voi valmistautua yksin suomen kielen suulliseen kokeeseen? Minulla on koe ensi maanantaina ja olen vähän hermostunut, koska tunnilla ei oikeastaan ole harjoiteltu sitä. Onko jollakulla vinkkejä tai mieluummin verkkoresursseja?

Kiitti!
http://ungelicisus.blogspot.com
Hrōþabaírhts sa Wulfs | Hrōðbeorht se Wulf | Hróðbjartr Úlfrinn | Hruodperaht der Wolf | Hrôthberht thê Wulf

User avatar
Naava
Forum Administrator
Posts:1783
Joined:2012-01-17, 20:24
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Suullinen koe

Postby Naava » 2021-05-07, 11:54

Millaisesta kokeesta on kysymys? Millä taitotasolla olet?

En oikein osaa sanoa, millä tavoin voisit harjoitella puhumista yksin. :hmm: Parasta olisi, jos sinulla olisi joku kaveri, jonka kanssa voisitte puhua suomeksi. Voit myös kokeilla jutella itseksesi: valitse jokin aihe, josta pidät lyhyen puheen, tai selitä mitä olet tekemässä, kun esim. laitat ruokaa, siivoat ja niin edelleen.

Kuullunymmärtämistä voit harjoitella esim. täällä ja täällä. Olisiko näistä sinulle apua? Ne eivät valmenna suulliseen kokeeseen, mutta arvelen, että suullisessa kokeessa tarvitsee myös kykyä ymmärtää puhetta.

User avatar
sa wulfs
Posts:4337
Joined:2005-02-28, 12:24
Real Name:Rober
Gender:male
Location:Madridissa
Country:ESSpain (España)

Re: Suullinen koe

Postby sa wulfs » 2021-05-07, 14:35

Anteeksi, minun olisi pitänyt antaa enemmän tietoa.

Se on testi taitotasolle B2, mutta todellinen puhumisen tasoni on valitettavasti matalampi koska opettajani ei välitä opiskelijoidensa puhumistaidosta. Luulen, että kuullunymmärttäminen ei ole minulle ongelma koska testin aikana puhun toisen opiskelijan kanssa ja hänen tasonsa on suunnilleen samanlainen kuin minun.

Luultavasti minun pitäisi etsiä yksityisopettajaa internetistä ja varata pari oppituntia, mutta ollakseni rehellinen, minua ahdistaa ^_^U
Voit myös kokeilla jutella itseksesi: valitse jokin aihe, josta pidät lyhyen puheen, tai selitä mitä olet tekemässä, kun esim. laitat ruokaa, siivoat ja niin edelleen.

Tämä vaikuttaa hyvältä ajatukselta. Kiitos paljon! Ja kiitos myös harjoituksista.
http://ungelicisus.blogspot.com
Hrōþabaírhts sa Wulfs | Hrōðbeorht se Wulf | Hróðbjartr Úlfrinn | Hruodperaht der Wolf | Hrôthberht thê Wulf

User avatar
Naava
Forum Administrator
Posts:1783
Joined:2012-01-17, 20:24
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Suullinen koe

Postby Naava » 2021-05-07, 15:39

Tiedätkö, millaisia tehtäviä kokeessa on? Pitääkö teidän keskustella jostain aiheesta?

Tässä vielä joitain ideoita asioista, miten voit valmistautua suulliseen kokeeseen (ja miten voit muulloinkin treenata suullista kielitaitoa):

- Kertaa aiheeseen liittyvää sanastoa, jos tiedät kokeen aiheen.
- Harjoittele puheeseen reagoimista: Miten osoitat kuuntelevasi toista? Mitä sanot, jos et kuullut, mitä parisi sanoi? Millä tavalla voit pyytää pariasi kertomaan enemmän tai tarkemmin siitä, mitä hän sinulle sanoo? Miten osoitat, että olet eri mieltä tai samaa mieltä kuin parisi?
- Kuuntele suomenkielistä musiikkia ja opettele laulujen sanoja. Se auttaa ääntämisessä sekä puheen ymmärtämisessä, ja voit myös oppia uusia sanoja ja lauserakenteita.
- Kokeile harjoitella keskustelua yksin. Valitse aihe tai tilanne, sano jotain ja vastaa siihen itse. Yritä jatkaa "keskustelua" niin kauan kuin pystyt.
- Lue selkokielinen uutinen. Kerro sitten uutisen sisältö ääneen, niin kuin kertoisit siitä jollekulle toiselle. Voit myös kokeilla kertoa elokuvasta tai tv-sarjasta, jota olet katsonut. Jos uskallat, nauhoita puheesi niin kuulet, millaisia asioita sinun pitää harjoitella, jotta opit paremmaksi puhujaksi. (Voit myös jakaa nauhoituksen tänne, niin voisin antaa sinulle palautetta, jos haluat.)
- Jos kirjastossasi on suomen kielen oppikirjoja, voit katsoa, millaisia tehtäviä niissä on ja kokeilla tehdä niitä yksin.

User avatar
sa wulfs
Posts:4337
Joined:2005-02-28, 12:24
Real Name:Rober
Gender:male
Location:Madridissa
Country:ESSpain (España)

Re: Suullinen koe

Postby sa wulfs » 2021-05-07, 23:59

Naava wrote:Tiedätkö, millaisia tehtäviä kokeessa on? Pitääkö teidän keskustella jostain aiheesta?

Kokeessa on kolme osaa, jos en ole väärässä. Ensimmäisessä osassa meidän pitää väitellä jostain aiheesta, esimerkiksi toinen puhuu koirien puolesta ja toinen kissojen puolesta, tai mistä tahansa typerästä ja yksinkertaisesta aiheesta. Toisessa osassa minun täytyy pitää lyhyttä esitelmää jostain aiheesta. Tätä ei tehdä pareittain. Kummassakin osassa voi valita kahdesta tai kolmesta vaihtoehtoisesta aiheesta.

En oikeastaan tiedä, millainen kolmas osa on, mutta luulen, että pohjimmiltaan minun pitää tulkita, muotoilla uudelleen tai selittää jotain minun toverille.

Kiitos paljon ehdotuksistasi!
Harjoittele puheeseen reagoimista: Miten osoitat kuuntelevasi toista? Mitä sanot, jos et kuullut, mitä parisi sanoi? Millä tavalla voit pyytää pariasi kertomaan enemmän tai tarkemmin siitä, mitä hän sinulle sanoo? Miten osoitat, että olet eri mieltä tai samaa mieltä kuin parisi?

Tämä on hieno vinkki. "Olen samaa/eri mieltä" on luultavasti minun useimmin käytetty ilmaukseni suullisissa kokeissa, mutta minun kannattaisi oppia muutama lisää.
Kuuntele suomenkielistä musiikkia ja opettele laulujen sanoja. Se auttaa ääntämisessä sekä puheen ymmärtämisessä, ja voit myös oppia uusia sanoja ja lauserakenteita.

Mikä muistuttaa minua siitä, että tarvitsen löytää uusia suomenkielisiä bändejä. Kun kuuntelen Tryeriä, on vaikeaa ymmärtää laulettuja sanoituksia :lol:
- Kokeile harjoitella keskustelua yksin. Valitse aihe tai tilanne, sano jotain ja vastaa siihen itse. Yritä jatkaa "keskustelua" niin kauan kuin pystyt.
- Lue selkokielinen uutinen. Kerro sitten uutisen sisältö ääneen, niin kuin kertoisit siitä jollekulle toiselle. Voit myös kokeilla kertoa elokuvasta tai tv-sarjasta, jota olet katsonut. Jos uskallat, nauhoita puheesi niin kuulet, millaisia asioita sinun pitää harjoitella, jotta opit paremmaksi puhujaksi. (Voit myös jakaa nauhoituksen tänne, niin voisin antaa sinulle palautetta, jos haluat.)

Vielä hyviä vinkkejä, etenkin selkolielisesta uutisesta, se ei olisi tullut mieleeni. En uskalla nauhoittaa itseni koska en ole tarpeeksi hyvä ja pelkään, että se voisi lannistaa minua pikemminkin kuin auttaa minua :P

Kiitos vielä kerran!

(Anteeksi, jos olen vähän niukkasanainen. Suomeksi minulle on vielä vaikeaa olla ekspressiivinen :oops: )
http://ungelicisus.blogspot.com
Hrōþabaírhts sa Wulfs | Hrōðbeorht se Wulf | Hróðbjartr Úlfrinn | Hruodperaht der Wolf | Hrôthberht thê Wulf


Return to “Finnish (Suomi)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests