Kello kuusi iltapäivällä.

Moderator:Naava

Mats Norberg
Posts:53
Joined:2018-08-26, 16:06
Kello kuusi iltapäivällä.

Postby Mats Norberg » 2020-04-29, 20:34

On kello kuusi iltapäivällä. Olen juuri tullut kotiin ostamasta ruokaa. On hurjan paljon ruokaa sullottavana jääkaappiin, mutta tila on runsaasti. Nyt pärjään viikoksi menemättä ulos. Mitä vähemmin on pakko käydä muiden ihmisten parissa, sitä paremmin on koronatartunnan suhteen. Minulla on yhä köhöyskä. Kunpa se ei olisi korona! On tosi väsynyt ostoreisun jälkeen.

Otin pyörän mukaani, mutta jaksoin tuskin pyöräillä kotiin kolmen ruokakassin kanssa, joten jouduin taluttamaan pyörän. Köhöyskä huolestuttaa. Se ei halua mennä ohi. Sanotaan että koronan inkubaatioaika on noin kaksi viikkoa, mutta yskä on kyllä kestänyt sitä kauemmin, joten on toivoa, että se on jotakin muuta. Toisaalta kuinka voi olla varma? Ehkä sellainen yskä voi jatkua viikosta viikkoon kunnes äkkiä korona iskee. Kun iskee voi hurahtaa. Muutamassa tapauksessa kuolema tulee kahden päivän sisällä.

Istun sohvalla kirjoittamassa näitä rivejä. Minulla on nälkä. Täytyy nyt laittaa ruokaa ja syödä. Olen päättänyt postittaa näitä rivejä Unilangin forumiin. En ole postittanut mitään täällä pitkään aikaan, vaikka usein käyn tänne katsomassa. Voin sanoa, että vieläkin opiskelen suomea ja vähän latinaakin. Näinä pandemian päivinä ei ole paljon muuta tekemistä.

Pidätte huolta itsestänne. Näkemiin.

suruvaippa
Posts:101
Joined:2015-10-05, 20:17
Location:San José
Country:USUnited States (United States)

Re: Kello kuusi iltapäivällä.

Postby suruvaippa » 2020-04-29, 21:13

Mats Norberg wrote:On kello kuusi iltapäivällä. Olen juuri tullut kotiin ostamasta ruokaa. On hurjan paljon ruoka (sanoisin: hurjasti ruokaa tai yleisemminkin hirveästi ruokaa) sullottavana jääkaappiin, mutta tilaa on runsaasti. Nyt pärjään viikoksi menemättä ulos. Mitä vähemmän on pakko käydä muiden ihmisten parissa, sitä paremmin on koronatartunnan suhteen. Minulla on yhä köhäyskä. Kunpa se ei olisi korona! (< Sana kunpa tässä viittaa siihen, että puhujalla on tiettävästi korona ja toivoisi asian olevan toisin [eng. I wish I didn't have coronavirus]. I hope it's not coronavirus = toivon, ettei se ole korona) On Oon/olen tosi väsynyt ostosreissun jälkeen. (tai: On tosi väsynyt olo)

Otin (käyttäisin tässä pluskvamperfektiä eli olin ottanut) pyörän mukaani, mutta jaksoin tuskin pyöräillä kotiin kolmen ruokakassin kanssa, joten jouduin taluttamaan pyörän. Köhäyskä huolestuttaa. Se ei halua mennä ohi. Sanotaan, että koronan inkubaatioaika on noin kaksi viikkoa, mutta yskä on kyllä kestänyt sitä kauemmin, joten on toivoa, että se on/voi olla jotakin muuta. Toisaalta kuinka voi olla varma? Ehkä sellainen yskä voi jatkua viikosta viikkoon, kunnes äkkiä korona iskee. Kun iskee, voi hurahtaa. Muutamassa tapauksessa (< would be referring to certain specified cases) Joissakin tapauksissa kuolema tulee kahden päivän sisällä.

Istun sohvalla kirjoittamassa näitä rivejä. Minulla on nälkä. Täytyy nyt laittaa ruokaa ja syödä. Olen päättänyt postittaa näitä rivejä Unilangin foorumiin. En ole postittanut postannut (postittaa = lähettää kirjeitä tms. postin kautta) mitään täällä tänne pitkään aikaan mitään, vaikka käyn tänne täällä usein katsomassa. Voin sanoa, että vieläkin opiskelen suomea ja vähän latinaakin. Näinä pandemian päivinä ei ole paljon muuta tekemistä.

Pidättehän/pitäkää huolta itsestänne. Näkemiin.


Kai joku äidinkielinen voisi pilkunnussia yksityiskohtaisemmin, mutta minusta olet kirjoittanut muuten aika hyvin.
Kuukkelihaun perusteella köhäyskä ei näytä sanana olevan kovinkaan yleisessä käytössä. Kuiva yskä näyttää olevan paljon yleisempi termi, mutten ole varma merkitsevätkö nämä lääketieteellisesti samaa asiaa.
(en-us) native, (fi) advanced, (smi-sme) (smi-sms) (et) working on, (lt) (es) forgetting
(smi-sma) (liv) (ka) (eu) (nv) (ru) (sw) eventually...

Mats Norberg
Posts:53
Joined:2018-08-26, 16:06

Re: Kello kuusi iltapäivällä.

Postby Mats Norberg » 2020-05-06, 13:47

Kiitos vastauksesta ja korjauksesta, Suruvaippa.
Vaikutat kiinnostuneelta korjaamaan tektejäni. On täällä kysymys, joihin kukaan ei tähän mennessä on jaksanut vastata. Ehkä sinä jaksat? Se on jotenkin pitkähkö texti, mutta ehkä sentään haluat korjata sen. Jos haluat paina linkin.

https://forum.unilang.org/viewtopic.php?f=46&t=57260


Return to “Finnish (Suomi)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests