Minä olen Mats

Moderator:Naava

Mats Norberg
Posts:53
Joined:2018-08-26, 16:06
Minä olen Mats

Postby Mats Norberg » 2018-08-29, 0:52

Hello guys!
I'm new here and on a finnish student since two years ago. But allow me instead to introduce myself in finnish. It wouuld grateful if you correct my finnish.


Heippa!
------------------------------------------------------------------------------------------
Olen Mats Norberg, viisikymmentäkahdeksanvuotias. Minä asuu Upsalassa, Ruotsissa. Olen opiskellut Suomen kieltä melkein kaksi vuotta. Osaan lukea hyvin, mutta kirjoittaminen ja puhuminen ovat vielä minulle vaikea. Opiskelen aivan yksin. Minulla ei ole puhekaveri, jonka kanssa voin jutella. Siksi minun puhetaitoni ei ole kovin edistynyt. Kuuntelen joka päivä Ylen selkouutiset, mutta minulla on vaikeuksia kuulla suomalainen, joka puhuu normaalisti ja nopeasti. Kirjoitan jotakin joka päivä, että kirjoitustaitoni paranee. Haluan kovasti päästä eteenpäin opiskelussani.


Now I want also say a little about the town and countryside where I grew up.


Medelpad
----------------------------------------------------------------------------------------------
Medelpad on yksin Ruotsin maakunnista. Maakunta on saanut nimensä kahdesta joesta, Indalsälvenistä ja Ljunganista. Indalsälven on pohjoisessa ja Ljungan on etälässä. Medelpad on siis maa joka on kahden joen välissä eli Midälvaland. Medelpad on yksi Ruotsin hienoimpia maakuntia. Maisema on vuorillistä ja metsäistä ja siellä on myös monta järveä. Maakunnan ainoa kaupunki on Sundsvall, joka sijaitsee Selkämeren rannikolla. Sundsvall oli perustettu vuonna 1621. Vuonna 1888 oli kamala tulipalo. Sinä päivä oli rankka tuuli ja palo levisi nopeasti koko kaupunkiin. Koko kaupunki, joka koostui lähinnä puutaloista, tuhoutui melkein kokonaan tulipalossa. Tulipalon jälkeen kaupunki rakennettiin uudelleen, tällä kerralla kiviaineksesta, jotta kaupunki ei koskaan taas palaisi.
Syntyi siis kuuluisa Sundsvallin kivikeskusta eli Stenstaden, joka on vielä olemassa.

Mats

User avatar
Naava
Forum Administrator
Posts:1783
Joined:2012-01-17, 20:24
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Minä olen Mats

Postby Naava » 2018-08-29, 9:20

Hei ja tervetuloa! :)

(I like to use red for ungrammatical mistakes and green for suggestions of word choices or cases that would sound more fluent to me even if there's nothing wrong in what you've written.)
Mats Norberg wrote:Heippa!
------------------------------------------------------------------------------------------
Olen Mats Norberg, viisikymmentäkahdeksanvuotias. Minä asun Upsalassa, Ruotsissa. Olen opiskellut Suomen kieltä melkein kaksi vuotta. Osaan lukea hyvin, mutta kirjoittaminen ja puhuminen on vielä minulle vaikeaa.1 Opiskelen aivan yksin (itsenäisesti)2. Minulla ei ole puhekaveria, jonka kanssa voisin3 jutella. Siksi minun puhetaitoni ei ole kovin edistynyt. Kuuntelen joka päivä Ylen selkouutiset4, mutta minulla on vaikeuksia kuulla ymmärtää5 suomalaisia, jotka puhuvat normaalisti ja nopeasti. Kirjoitan jotakin joka päivä, että (jotta) kirjoitustaitoni paranee. Haluan kovasti päästä eteenpäin opiskelussani.

1 I would use a singular on here because the structure is x and y is *adjective*. It's an exception to the "plural subject + plural predicate" rule. I don't know how much you understand Finnish, but here's more of these exceptions in Finnish. I couldn't find anything in English, sorry.
2 Aivan yksin = you're all alone, not in company ; itsenäisesti = without a teacher, by yourself
3 IMO conditional is more common here.
4 You could also say: kuuntelen selkouutisia. The difference is that kuuntelen uutiset means you listen to today's news broadcast, whereas kuuntelen uutisia means you listen to some news, maybe even several broadcasts.
5 Vaikeuksia kuulla = you can't hear, you're hard of hearing. Vaikeuksia ymmärtää = you have hard time understanding. Vaikeuksia saada selvää = you can hear someone speaking very well, but you can't hear where one word ends and another begins or what words someone is using.
I would also use plural here in suomalaisia because it's not only one person you can't understand but everyone.


Mikä sai sinut innostumaan suomen opiskelusta? Olet oppinut todella paljon vain kahdessa vuodessa! Onko sinulla oppikirja vai miten opiskelet?

Medelpad
----------------------------------------------------------------------------------------------
Medelpad on yksin Ruotsin maakunnista. Maakunta on saanut nimensä kahdesta joesta, Indalsälvenistä ja Ljunganista. Indalsälven on pohjoisessa ja Ljungan on etelässä. Medelpad on siis maa, joka on kahden joen välissä, eli Midälvaland. Medelpad on yksi Ruotsin hienoimpia maakuntia. Maisema on vuorillistä vuoristoista1 ja metsäistä, ja siellä on myös monta järveä. Maakunnan ainoa kaupunki on Sundsvall, joka sijaitsee Selkämeren rannikolla. Sundsvall oli perustettu perustettiin2 vuonna 1621. Vuonna 1888 oli kamala tulipalo. Sinä päivä oli rankka tuuli ja palo levisi nopeasti koko kaupunkiin. Koko kaupunki, joka koostui lähinnä puutaloista, tuhoutui melkein kokonaan tulipalossa. Tulipalon jälkeen kaupunki rakennettiin uudelleen, tällä kerralla kiviaineksesta (kivestä), jotta kaupunki ei koskaan taas enää3 palaisi.
Niin / näin syntyi siis4 kuuluisa Sundsvallin kivikeskusta eli Stenstaden, joka on vieläkin olemassa.

I added some missing commas because it seems you know the basic comma rules very well.
1 Vuoristo = mountain range
2 "was founded" is translated with passive in imperfect in Finnish
3 Or: . . .kaupunki ei koskaan palaisi uudelleen.
4 Niin = so, näin = in this way. Näin refers to how the centre was born, niin refers to the time (that first there was a fire, and then the centre was born).


Onpas Sundsvallilla kiinnostava historia! Kiitos, että kerroit siitä. Tuhoisia tulipaloja oli ennen niin kovin paljon. :(
Onneksi ne ovat nykyään harvinaisempia.

Mats Norberg
Posts:53
Joined:2018-08-26, 16:06

Re: Minä olen Mats

Postby Mats Norberg » 2018-08-29, 23:22

Sinä kirjoitti:
-----------------
Mikä sai sinut innostumaan suomen opiskelusta? Olet oppinut todella paljon vain kahdessa vuodessa! Onko sinulla oppikirja vai miten opiskelet?

Halusin opiskella kieltä, jotta selvitän osaanko vielä oppia jotain uutta. Uuden kielen oppiminen on aina suuri haaste, eikä minä ollut opiskellut kieltä koulun jälkeen. Minusta suomi on kiinnostava ja jokseenkin mystinen kieli. Meidän maamme ovat osittain yhteinen historia ja Ruotsissa on myös paljon suomalaisia, joten Suomen kielen taidoista voi olla myös hyötyä.

Kun aloitti opiskelemisen, käytin oppikirjan nimeltä "Finska för nybörjare". Lainasin sen kirjastosta mutta palautin sen kauan sitten. Näin sain ensimmäinen tuhat sanaa sanastooni. Omistan kuitenkin myös oman sarjan oppikiroja, joita kutsutaan Heippa I:ksi, Heippa II:ksi ja Heippa III:ksi. Ne ovat Ruotsin peruskoulua keskiastetta varten. Lainasin myös kielioppikirjoja kirjastosta ja luin ne kunnolla. Sitten ryhdyin lukemaan lastenkirjoja, jotka myös lainasin kirjastosta. Olen lukenut tosi paljon kirjoja suomeksi tähän menessä. Muun muuassa muutamia Astrid Lindgrenin kirjoja, muutamia Tove Jansonin kirjoja, Alice in Wonderland suomeksi eli Liisa ihmeenmaasa, yhden Tintin-albumin, kolme kirjaa "Neropatin päiväkirja"-sarjasta eli "Diary of a wimpy kid", ja viisi Harry Potter-kirjaa. On myös lukenut paljon kirjoja, jotka ovat alun periksi kirjoittaneet suomeksi, esim. "Myrskylintu", "Viikinkisolmu", "Maanalaiset", "Suomen Lasten, Suomi", "Vesimyyrän Talvi", kaksi sarjakuva-versiota Kalavasta ja paljon muita.

Luen myös usein suomenkielisia Wikipedia-artikkeleja erilaisista asioista, jotka kiinnostavat minua. Viimeinen minun lukemani kirja on "Luolakarhun klaani", ensimmäinen kirja "Maan lapset"-sarjasta, mutta en muista kirjoittajan nimi. Sen tapahtumat tapahtui 35000 vuotta sitten!

Mutta nyt minulla on myös kysymys sinulle. Kysymykseen liittyy tämä lause:
"Näin kuuluisa Sundsvallin kivikeskusta eli Stenstaden, joka on vieläkin olemassa."

Mikä on oikeastaan ero vielä- ja vieläkin-sanan vällillä ja miksei voi käyttää vielä-sanaa tässä yhdeydessä? Olisiko se rikkoo jonkin säännön?

Lopuksi haluan kiittää sinua. Olet todella ystävällinen. Kaikki täällä vaikuttaa ystävällisiltä. Olen iloinen, että löysin tämän foorumin. Suon anteeksi, jos täällä on liian liikaa virheitä, mutta toivottavasti tekstiä voida sentään ymmärtää. Tiedän kyllä tekeväni virheitä, mutta sille en mahda mitään.

Mats


Return to “Finnish (Suomi)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests