zijn of haar

Moderator:Aurinĭa

Sander

Postby Sander » 2006-02-12, 14:49

Dminor wrote:Sander, waar heb jij uitgehangen? Image We misten je prescriptieve uitlatingen. 8)


Ik was geschorst :oops:

Maar nu, ben ik terug Image

User avatar
hendrik
Posts:26
Joined:2005-10-02, 10:29
Real Name:hendrik
Gender:male
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Postby hendrik » 2006-02-12, 16:25

Wat is dat? Een moraalridder? :P

Sander

Postby Sander » 2006-02-12, 16:48

hendrik wrote:Wat is dat? Een moraalridder? :P


Een taalmoraalridder :D

Het word hoog tijd dat Dminor zijn flowerpoweristische taalstreken maar eens afleert :x

User avatar
Dminor
Language Forum Moderator
Posts:3730
Joined:2005-08-14, 20:29
Real Name:Stefan Norbruis
Gender:male
Location:Leiden, Netherlands
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Postby Dminor » 2006-02-12, 22:40

Voel ik daar een handschoen tegen mijn wang knallen? 8) Een geheel coherente klacht zul je niet hebben, Sandertje, daar je nog altijd je eigen spellingsprincipes niet naleeft. :lol:
काव्यशास्त्रविनोदेन कालो गच्छति धीमताम् । व्यसनेन च मूर्खाणां निद्रया कलहेन वा

Sander

Postby Sander » 2006-02-13, 16:56

Dminor wrote:Voel ik daar een handschoen tegen mijn wang knallen? 8) Een geheel coherente klacht zul je niet hebben, Sandertje, daar je nog altijd je eigen spellingsprincipes niet naleeft. :lol:


Ik snap dat den tegenwoordige tijd stam + t fout welke ik met eniger regelmaat maak mijn uitroep wat ontkracht.Ik kan mijzelf dan ook wel voor den kop slaan.

Gijlieden zult begrijpen dat den tekst hierboven,is een gebbetje is, vanzelfsprekend wil ik niet terug naar ener stelsel des naamvals:

Masculine Neuter Feminine Plural
Nominative de het de de
Accusative den het/den de de
Dative den den der den
Genitive des des der der


of doch? :twisted: :P

Teup
Posts:1187
Joined:2006-02-28, 16:27
Real Name:Mathieu Klomp
Gender:male
Location: Leusden
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Postby Teup » 2006-02-28, 17:41

Euhm, lopen de noties van sexe en genus niet een beetje door elkaar zo? Ik geloof niet dat de keuze voor "zijn" of "haar" ook maar iets te maken heeft met het woordgeslacht. Ik kan toch prima zeggen:
"Het hondje is zijn tak verloren"? :)

Wat de keuze voor "haar" nou wel precies veroorzaakt weet ik niet.. ik zou het eerder zoeken in of het om iets abstracts gaat of iets dergelijks (dus iets op betekenisniveau, niet op grammaticaniveau van woordgeslacht..)

Sander

Postby Sander » 2006-02-28, 18:12

Teup wrote:Euhm, lopen de noties van sexe en genus niet een beetje door elkaar zo? Ik geloof niet dat de keuze voor "zijn" of "haar" ook maar iets te maken heeft met het woordgeslacht. Ik kan toch prima zeggen:
"Het hondje is zijn tak verloren"? :)


Woordgeslacht is eigenlijk vrij simpel, voor mij is het meestal een zaak van gevoel.

"De vereniging en haar leden" ook al is het een herenclub :P

Even tussendoor, "Het hondje is zijn tak verloren" ---> "Het hondje heeft zijn tak verloren" is hier correct (geloof ik) :)

Teup
Posts:1187
Joined:2006-02-28, 16:27
Real Name:Mathieu Klomp
Gender:male
Location: Leusden
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Postby Teup » 2006-02-28, 18:42

Tja, we zouden een moedertaalspreker van het "haar" gebeuren moeten vinden om het precies te beantwoorden denk ik (Belgen?), maar voor ons geldt dat in elk geval ja :)
Hmm ik dacht dat "ben verloren" in modern Nederlands de overhand heeft de laatste tijd.. maar die haal ik altijd door elkaar.. maargoed, om nog wat extra contrast met het Duits te creëren hou ik het maar op "ben" (hmm waarom gaan alle draadjes hier zo ontzettend offtopic? :D)

Sander

Postby Sander » 2006-02-28, 18:49

Teup wrote:Tja, we zouden een moedertaalspreker van het "haar" gebeuren moeten vinden om het precies te beantwoorden denk ik (Belgen?)


Ghum, :roll: Ik geloof dat ik ook zo'n moerstaalprater ben :lol:

Teup
Posts:1187
Joined:2006-02-28, 16:27
Real Name:Mathieu Klomp
Gender:male
Location: Leusden
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Postby Teup » 2006-02-28, 19:02

Hehe, is het echt een actief proces bij jou nog? Ik geloof niet dat ik zelf ooit een "haar" op die manier heb toegepast, maar ik heb wel een leraar die het doet (inderdaad, een Belg), ik zal eens opletten bij welke woorden dat gebeurt :)

Sander

Postby Sander » 2006-02-28, 19:07

Teup wrote:Hehe, is het echt een actief proces bij jou nog?


Het gaat vanzelf :wink: Voor mij is het min of meer vanzelfsprekend je hoort het vaak nog constant hier in Brabant :D ook op het NOS journaal trouwens

nickybol
Posts:147
Joined:2005-01-01, 16:03
Real Name:Daan Harmsen
Gender:male
Location:Rekken
Country:NLThe Netherlands (Nederland)
Contact:

Postby nickybol » 2006-03-01, 12:12

Teup wrote:Euhm, lopen de noties van sexe en genus niet een beetje door elkaar zo? Ik geloof niet dat de keuze voor "zijn" of "haar" ook maar iets te maken heeft met het woordgeslacht.

Een mannelijk of onzijdig woord -> zijn
Een vrouwelijk woord -> haar

Hondje is een verkleinwoord, dus is het grammaticaal geslacht onzijdig, daarom krijg je zijn.

Sarvahitam
Posts:157
Joined:2006-02-15, 21:40
Gender:male
Location:NL
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Postby Sarvahitam » 2006-03-01, 15:35

dirkmath wrote:In Belgian Dutch we still make the distinction (and please don't start again about Flemish, our language is called Dutch).

And not just in Belgian Dutch. Also in the eastern dialects (Low-Saxon, like Twents, Sallands and Achterhoeks) there is still gender distiction.
Den for masculin. Den man, dissen man, de vrouw, disse vrouw etc.
Maybe also in the southern dialects like Brabants and Limburgs.
No distiction of female and masculin in western dialects (Hollands). Standard Dutch is based on Hollands.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2006-03-01, 15:40

Volgens mij wordt het in Brabant niet echt meer gebruikt, haar als verwijswoord. Sterker nog, in Helmond verwijzen ze met zijn ook nog als het een meisje was. (Waar is Emma? Hij is daar en daar).
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

Sander

Postby Sander » 2006-03-01, 16:43

Sarvahitam wrote:Standard Dutch is based on Hollands.


* huge generalisation *

Spoken Dutch is mostly based on Hollandic dialects, written Dutch is based on Brabantic. :wink:

Teup
Posts:1187
Joined:2006-02-28, 16:27
Real Name:Mathieu Klomp
Gender:male
Location: Leusden
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Postby Teup » 2006-03-01, 16:45

nickybol wrote:Hondje is een verkleinwoord, dus is het grammaticaal geslacht onzijdig, daarom krijg je zijn.



Nog een keer dan :)

"Het kind heeft haar lolly verloren"

(om maar even de eventuele invloed van 't verkleinen te vermijden, want bij "meisje" is het al helemáál onmogelijk om "zijn" te krijgen, wat wel zou moeten als die redenering klopte)

Ik ben nog steeds sterk van mening dat genus (ie. woordgeslacht) volkomen losstaat van de semantische sexe. Zo moet hetgene dat bepaalt of je "zijn" of "haar" krijgt iets zijn buiten het grammaticale (in dit voorbeeld hier dus de sexe van hetgeen waar het woord naar verwijst, en in het voorbeeld van 'post' of 'regering' kan ik me voorstellen dat het iets te maken heeft met dat het een abstract idee is ofzo).

Sander

Postby Sander » 2006-03-01, 17:01

Teup wrote:
nickybol wrote:Hondje is een verkleinwoord, dus is het grammaticaal geslacht onzijdig, daarom krijg je zijn.



Nog een keer dan :)

"Het kind heeft haar lolly verloren"




Per definitie, als je het kind niet ziet of het geslacht kan opmaken, moet het 'zijn' zijn.

Geef toe,

De regering legt haar plannen voor...

klinkt juist, terwijl:

De regering legt zijn plannen voor...

gewoon fout klinkt

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2006-03-01, 17:03

Sander wrote:
Sarvahitam wrote:Standard Dutch is based on Hollands.


* huge generalisation *

Spoken Dutch is mostly based on Hollandic dialects, written Dutch is based on Brabantic. :wink:
I agree. Well, I don't know about that written, but it is certainly true that Brabantic had also a big rule :) I learnt that today at school, gna.
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

Teup
Posts:1187
Joined:2006-02-28, 16:27
Real Name:Mathieu Klomp
Gender:male
Location: Leusden
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Postby Teup » 2006-03-01, 17:12

Sander wrote:
Per definitie, als je het kind niet ziet of het geslacht kan opmaken, moet het 'zijn' zijn.


Maar als je het wél weet, dan kan het toch echt "haar" zijn - en bij de zin met "meisje" is het ook haar terwijl dat woord grammaticaal gezien toch echt niet vrouwelijk is. Dat "haar" slaat dus echt op de sexe van hetgene waar 't naar refereert, niet op woordgeslacht, en zoals "meisje" zijn er ongetwijfeld nog veel meer (niet-verklein)woorden te bedenken..

Sander wrote:Geef toe,

De regering legt haar plannen voor...

klinkt juist, terwijl:

De regering legt zijn plannen voor...

gewoon fout klinkt


Mee eens, daar ga ik ook niet tegenin :) Blijkbaar is er bij de entiteiten die geen "sexe" hebben iets anders wat dat "haar"-gebeuren ook nog kan veroorzaken. Maar zoals eerder gebleken lijkt dat me niet het woordgeslacht, eerder iets uit de betekenis van het woord zelf..

Sander

Postby Sander » 2006-03-01, 17:56

Teup wrote:
Sander wrote:
Per definitie, als je het kind niet ziet of het geslacht kan opmaken, moet het 'zijn' zijn.


Maar als je het wél weet, dan kan het toch echt "haar" zijn - en bij de zin met "meisje" is het ook haar terwijl dat woord grammaticaal gezien toch echt niet vrouwelijk is. Dat "haar" slaat dus echt op de sexe van hetgene waar 't naar refereert, niet op woordgeslacht, en zoals "meisje" zijn er ongetwijfeld nog veel meer (niet-verklein)woorden te bedenken..


Natuurlijk geslacht gaat blijkbaar voor grammaticaal geslacht.

" Het meisje en zijn sloffen " is gewoon onlogisch (wat op zich goed bij talen past)


Return to “Dutch (Nederlands)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests