Nederlandstalige media

Moderator:Aurinĭa

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)
Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-09-10, 7:01

Ach, het valt in vergelijk met wat de Russen zelf aan propaganda doen nog wel mee, maar dat zou de NOS niet mogen vrijpleiten. Toch is dit soort moedwillige propaganda niet het werkelijke probleem (die wordt, zoals blijkt, gemakkelijk door andere kritische media opgespoord en is dus nauwelijks houdbaar). Het probleem zit 'm voor bij de informatievergaring: westerse media baseren zich op een beperkt aantal persbureaus die elkaar napraten en op het moment vooral dat wat hen door Oekraïne wordt toegestopt nieuwswaardig lijken te vinden. Daarnaast wordt er, zeker in Nederland en Vlaanderen, te zwaar geleund op weliswaar gezaghebbende, maar in de praktijk weinig betrouwbare Engelstalige nieuwsbronnen als CNN en BBC. Er wordt te weinig Duits gelezen en ook te weinig Russisch of Oekraïens. Dat is jammer.

Moeilijk is het natuurlijk wel, in een oorlog is de waarheid het eerste slachtoffer. Het Russische propagandaverhaal, met een agressieve NAVO en een fascistische overgangsregering in Oekraïne die Russen al hun rechten af zou pakken, is aantoonbaar onjuist, maar het verhaal dat er door Oekraïne tegenover wordt gezet, als zou de opstand in het oosten louter een Russisch complot zijn dat niet wordt gedragen door de eigen bevolking, en Oekraïne enkel de verdediger van het algemeen landsbelang, klopt óók niet. Het is moeilijk positie te bepalen zonder voor één of ander sprookje te vallen. Eigenlijk zit er niets anders op dan saai en zelfs onwetend te blijven... Ik wacht de waarheid dan maar af.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-09-10, 10:43

Plaas wrote:Daarnaast wordt er, zeker in Nederland en Vlaanderen, te zwaar geleund op weliswaar gezaghebbende, maar in de praktijk weinig betrouwbare Engelstalige nieuwsbronnen als CNN en BBC. Er wordt te weinig Duits gelezen en ook te weinig Russisch of Oekraïens. Dat is jammer.

Van Wolferen had gelijk met zijn artikel over het Atlantisch geloof in Nederland. Alles wat Amerikaans is, wordt geassocieerd met welvaart, trend, ’good guys’, dus het Amerikaanse levensstijl wordt in veel gevallen in de Nederlandse levenswijze nageaapt, waaronder de journalistiek. Ook het beeld van de ’duivelse’ Poetin en zijn ’CCP-; en tsarische Rusland als het grootste gevaar voor Europa sinds Hitler’, werd overgenomen.

Dus jammer dat jullie journalisten vallen voor het atlantisme en dat doet me denken aan de sterk pro-Amerikaanse Poolse media. Er is een Russische website, die ik regelmatig lees, die artikelen, reportagen verzamelt over Rusland die (voornamelijk) in de westerse pers verschijnen. De Poolse berichtgeving is alles dan onpartijdig, daar staat Rusland als het rijk van de duivel. Soms worden de commentaren in het Russisch vertaald zodat de Russen ook kunnen lezen hoe graag de Polen Rusland met de hulp van de NAVO willen verslaan. Bovendien was er nog een programma dat de militaire macht van Rusland met die van de NAVO vergeleek en als conclusie zei dat Rusland helemaal geen kans tegen NAVO had. Dit soort propaganda is heel gevaarlijk omdat velen van de commentatoren nu denken dat een grootschalige oorlog tegen Rusland zin heeft en vinden dat de NAVO nu te traag reageert. Dit soort propaganda kan dus heel veel emoties en haat tegen Rusland uitlokken.

Het Russische propagandaverhaal, met een agressieve NAVO en een fascistische overgangsregering in Oekraïne die Russen al hun rechten af zou pakken, is aantoonbaar onjuist[…]


Nee, die beschuldigingen van Moskou zijn terecht. De NAVO heeft zich ondanks het gegeven woord van George Bush de Oude richting Rusland uitgebreid zoals de EU. Mijns inziens had ’onze blok’ onafhankelijk van het westen en oosten moeten blijven, en als een brug tussen het westen en het oosten moeten fungeren. Toen kon dit niet verwezenlijkt worden omdat in het geval van Hongarije de politieke elite te corrupt was en heeft onze belangrijke industrieen aan westerse bedrijven/kooplieden verkocht diens negatieve gevolgen moeten we ook nu dragen. Onze toetreding tot de EU en NAVO was mogelijk gemaakt door een krachtige, leugenachtige propagandacampagine die het beeld van een florissant toekomst beloofde.

Wat de pro-Amerikaanse poppenkast in Kiev betreft, kan de steun van de fascisten niet over het hoofd gezien worden. Jatsenjoek heeft zijn stoel aan de Rechtse Sector en Svoboda te danken. Kortom, het is onbetwistbaar dat een aanzienlijk deel van fascistische groeperingen in de regering zit wegens hun ’enorme opoffering’ op de straten van Kiev tegen Berkoet. De partij van Oleh Tjahnybok (Svoboda) is de invloedrijkste neo-nazi partij in Europa. Zijn uitspraken zijn ook in Nederland bekend, denk ik: ’mijn land is gecontroleerd door Moskougezinde joden’; ’Mila Kunis (actrice) is een vuile jodin’; ’homoseksuele mensen zijn pervers’; ’negers mogen Oekraine aan Eurovision niet vertegenwoordigen omdat het de schijn wekt dat Oekraine ergens in de buurt van Oeganda ligt’. De regering van Jatsenjoek bestaat 20 % uit politici van Svoboda.

Tjahnybok in gezelschap van ’bekendheden’ die hem en zijn volgelingen van de steun van de ’vrije wereld’ verzekerden. Oleh, jij doet het niet goed, niet met jouw linkerarm, maar met jouw rechterarm zoals het meneer McCain doet. Het is ironisch dat Svoboda in de regering door een jood, Jatsenjoek geleid wordt.
Image
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-09-10, 12:55

Weerwolf wrote:
Het Russische propagandaverhaal, met een agressieve NAVO en een fascistische overgangsregering in Oekraïne die Russen al hun rechten af zou pakken, is aantoonbaar onjuist[…]


Nee, die beschuldigingen van Moskou zijn terecht.


Natuurlijk zijn ze dat niet. Het is prima dat je kritisch staat tegenover propaganda in de westerse pers, maar je moet dan zeker niet verzaken ook kritisch te kijken naar de Russische propaganda, anders haal je je eigen pleidooi onderuit.

De NAVO heeft zich ondanks het gegeven woord van George Bush de Oude richting Rusland uitgebreid zoals de EU. Mijns inziens had ’onze blok’ onafhankelijk van het westen en oosten moeten blijven, en als een brug tussen het westen en het oosten moeten fungeren. Toen kon dit niet verwezenlijkt worden omdat in het geval van Hongarije de politieke elite te corrupt was en heeft onze belangrijke industrieen aan westerse bedrijven/kooplieden verkocht diens negatieve gevolgen moeten we ook nu dragen. Onze toetreding tot de EU en NAVO was mogelijk gemaakt door een krachtige, leugenachtige propagandacampagine die het beeld van een florissant toekomst beloofde.


Landen bepalen zelf of ze NAVO-lidstaat willen worden, de NAVO bepaalt vervolgens of die landen worden toegelaten. Veel Midden- en Oost-Europese landen hebben hun interesse voor een lidmaatschap getoond en dat mogen ze, het zijn immers soevereine landen die voor hun buitenlands beleid niet van Moskou afhangen. Zo heeft Hongarije ook zijn eigen keuzes kunnen maken, nu 'ns zonder dat Russische tanks direct het land binnenreden - een schrikbeeld dat ongetwijfeld heeft meegespeeld in de beslissing om zich bij het pact aan te sluiten. Die beslissing is door een democratisch gekozen regering genomen, ook al weer volstrekt anders dan de eerdere beslissing om tot het Warschaupact toe te treden. Hongarije is niet door de NAVO gedwongen.

De NAVO is daarenboven een defensieve verdragsorganisatie (ze komt in actie als een lidstaat wordt aangevallen), geen agressor. De NAVO is er niet om Rusland te overrompelen, maar kan wel worden ingezet om Europa tegen Rusland te verdedigen. In die hoedanigheid speelt de NAVO zeker een vijandschap tussen Europa en Rusland uit, ook als dat diplomatiek te voorkomen is. Dat zien we de laatste weken. Gelukkig is de EU zelf al weer wat terug aan het komen op de eerdere oorlogsretoriek, vooral dankzij de opvallende rol van Tsjechië en Slowakije.

Wat de pro-Amerikaanse poppenkast in Kiev betreft, kan de steun van de fascisten niet over het hoofd gezien worden. Jatsenjoek heeft zijn stoel aan de Rechtse Sector en Svoboda te danken. Kortom, het is onbetwistbaar dat een aanzienlijk deel van fascistische groeperingen in de regering zit wegens hun ’enorme opoffering’ op de straten van Kiev tegen Berkoet. De partij van Oleh Tjahnybok (Svoboda) is de invloedrijkste neo-nazi partij in Europa. Zijn uitspraken zijn ook in Nederland bekend, denk ik: ’mijn land is gecontroleerd door Moskougezinde joden’; ’Mila Kunis (actrice) is een vuile jodin’; ’homoseksuele mensen zijn pervers’; ’negers mogen Oekraine aan Eurovision niet vertegenwoordigen omdat het de schijn wekt dat Oekraine ergens in de buurt van Oeganda ligt’. De regering van Jatsenjoek bestaat 20 % uit politici van Svoboda.


20% is niet de meerderheid. Dat de huidige regering in het zadel werd geholpen door fascisten zal niemand ontkennen, maar dat maakt de regering zelf nog niet uitsluitend fascistisch. Het beeld van een strijd van fascisten tegen niet-fascisten is hoe dan ook fout, omdat de separatisten ook geleid worden door extreem-rechtse figuren die echt niet zo anders over homo's of joden spreken dan Svoboda. Het is dus een propagandapraatje waar kritisch naar gekeken moet worden, vergelijkbaar met het praatje dat de separatisten allemaal ingeweken Russen zouden zijn (dat is ook maar een percentage, hoewel waarschijnlijk groter dan 20%).

Voor de titel "invloedrijkste neo-nazi partij in Europa" zou Jobbik natuurlijk ook een interessante kandidaat zijn.

Het is ironisch dat Svoboda in de regering door een jood, Jatsenjoek geleid wordt.


Dat er over zijn vermeende joodse wortels zo veel te doen is blijft natuurlijk triest. In het dagelijks leven is hij oosters-katholiek.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-09-10, 13:58

Plaas wrote:Natuurlijk zijn ze dat niet. Het is prima dat je kritisch staat tegenover propaganda in de westerse pers, maar je moet dan zeker niet verzaken ook kritisch te kijken naar de Russische propaganda, anders haal je je eigen pleidooi onderuit.

Ik heb de gebeurtenissen door Russische ogen gezien, en als je het zo bekijkt, is de uitbreiding van de NAVO een ware bedreiging voor Rusland.

Dat we nu lid van NAVO zijn is ten dele te danken aan gruweldaden van de Sovjeten en ten dele aan een goed bedachte propaganda van NAVO. De optimale tijdstip was er voor de toetreding en de kans was gegrepen. Nu zou zoiets zeker niet zo vlot gaan, aangezien steeds meer mensen willen deeluitmaken van NAVO. Orbán bouwt stadions en bovenop moeten we onze militaire uitgaven ten koste van onze ’economische voorsprong’ verdubbelen!, terwijl hier niemand bang is voor de Russen. Zoals ik gezegd heb, had ik een ander toekomstbeeld voor mijn regio gewenst, dat wil zeggen, zonder EU en NAVO.

Verder ben ik ervan overtuigd dat NAVO vandaag de dag helemaal geen bestaansrecht heeft, de val van de Sovjetunie had het einde van NAVO moeten zijn. Het laat me volkomen koud hoe de NAVO zich defineert, over zijn agressie kan Servie en Afganistan boekdelen vertellen. De NAVO hand in hand met de wapenindustrie heeft het doel om de wereldorde ten gunste van Amerika te herstellen. Het blijkt uit de woorden van Lord Ismay, de eerste secretaris-generaal van NAVO: keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down. Uiteraard is NAVO tegen de Sovjetunie/Rusland opgericht en dat wisten de leiders toen in Oost-Europa, daarom was de toetreding zo makkelijk, (enigszins onder de druk van het verleden) waarmee de organisatie meer terrein tegen Rusland gewonnen heeft. Dit allemaal ervaren de Russen terecht als agressie in hun richting.
Voor de titel "invloedrijkste neo-nazi partij in Europa" zou Jobbik natuurlijk ook een interessante kandidaat zijn.


Zelf onze liberale pers (waar je op de achternamen meteen kunt zien wie van joodse oorsprong is) zegt dat Jobbik niet te vergelijken is met extremistische partijen die in Oekraine bezig zijn.

Trouwens, het gaat steeds beter met mijn partij, recente onderzoeken plaatsen Jobbik op de tweede plaats met 26% van de stemmen; Fidesz heeft 42 % en de derde is MSZP met 11 %. Ik denk dat de gewijzigde kieswetten in de toekomst de Fidesz niet zullen helpen.

Dat er over zijn vermeende joodse wortels zo veel te doen is blijft natuurlijk triest. In het dagelijks leven is hij oosters-katholiek.

De 'verandering' in zijn geloof gebeurde puur om PR-redenen om meer stem te krijgen. Met de vraag waarom Oekrainers iemands joods-zijn met achterdocht begroeten moet je aan de Oekrainers wenden.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-09-11, 8:46

Weerwolf wrote:Ik heb de gebeurtenissen door Russische ogen gezien, en als je het zo bekijkt, is de uitbreiding van de NAVO een ware bedreiging voor Rusland.


Dat is inderdaad wat de propaganda er graag van maakt. Die laat ook onvermeld dat Rusland tot voor kort op hoog niveau samenwerkte met de NAVO en de missie in Afghanistan volop steunde; de terugtrekking van de NAVO uit Afghanistan is door Rusland zelfs bekritiseerd. Kennelijk was de NAVO in werkelijkheid toch niet de bedreiging die het Kremlin er voor de bühne van wil maken.

Dat we nu lid van NAVO zijn is ten dele te danken aan gruweldaden van de Sovjeten en ten dele aan een goed bedachte propaganda van NAVO.


Welke aantoonbare propaganda heeft dan tot Hongarijes NAVO-lidmaatschap geleid?

- terwijl hier niemand bang is voor de Russen.


Niemand?

Voor de titel "invloedrijkste neo-nazi partij in Europa" zou Jobbik natuurlijk ook een interessante kandidaat zijn.


Zelf onze liberale pers (waar je op de achternamen meteen kunt zien wie van joodse oorsprong is) zegt dat Jobbik niet te vergelijken is met extremistische partijen die in Oekraine bezig zijn.


Er zijn anders genoeg Hongaarse media die het beeld van Jobbik als gevaarlijke extreem-rechtse partij bevestigen. Ook in de rest van Europa wordt de opkomst van Jobbik met zorg bekeken.

Trouwens, het gaat steeds beter met mijn partij, recente onderzoeken plaatsen Jobbik op de tweede plaats met 26% van de stemmen; Fidesz heeft 42 % en de derde is MSZP met 11 %. Ik denk dat de gewijzigde kieswetten in de toekomst de Fidesz niet zullen helpen.


Ik zou dat niet "beter" willen noemen, en al helemaal niet "mijn partij".

De 'verandering' in zijn geloof gebeurde puur om PR-redenen om meer stem te krijgen. Met de vraag waarom Oekrainers iemands joods-zijn met achterdocht begroeten moet je aan de Oekrainers wenden.


De vraag richt ik nou juist tot jou, omdat jij zijn vermeende joodse wortels zelf ook al meer dan eens onderdeel van de discussie hebt gemaakt, zoals je dat hierboven ook weer doet wanneer je over die liberale media met "joodse achternamen" spreekt. Hoe is dat relevant?
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-09-11, 11:08

Plaas wrote:Dat is inderdaad wat de propaganda er graag van maakt.

Dat is geen propaganda. Het is heel simpel, na de val van de Sovjetunie en daarme met het ten grave gedragen Waarschaupact had ook de NAVO ten grave gedragen moeten worden.

Welke aantoonbare propaganda heeft dan tot Hongarijes NAVO-lidmaatschap geleid?

Er zijn veel voorbeelden. Er waren heel veel televisie programma’s op tv en radio en in kranten over de NAVO die niet de waarheid over de organisatie vertelden. Het werd met 170 miljoen forint van de belastingbetalers gefinanceerd. De propagandacampagne heeft meerde wetten zoals de reclamewet, de mediawet en de regelgeving inzake overheidsopdrachten geschend. Deze serieuse schending van meerdere wetten en de progandistische hoedanigheid van de campagne werd slechts na de volkstemming veroordeeld! Maar de schuldigen werden niet vervolgd. Wie toen macht had, kon altijd de strafvordering ontwijken en niet achter de tralies komen.
Het is zonneklaar dat de propaganda aantoonbaar was!

Niemand?

Je weet wel dat het een stijlmiddel was en ja, niemand; als we de meningen van mensen in de landen van de regio van Hongarije vergelijken, hebben we geen angst.

Er zijn anders genoeg Hongaarse media die het beeld van Jobbik als gevaarlijke extreem-rechtse partij bevestigen. Ook in de rest van Europa wordt de opkomst van Jobbik met zorg bekeken.

Wat de rest van Europa van Jobbik meent te denken, kan helemaal worst zijn voor de kiezers. Het kan hen juist meer aanmoedigen om op Jobbik te stemmen.

Ik zou dat niet "beter" willen noemen, en al helemaal niet "mijn partij".

Ik heb voor mezelf gesproken dus voor mij is Jobbik mijn partij sinds middelbare school en ben blij dat ik de groei van de partij mocht meemaken en nu zijn we de grootste tegenstanders van Fidesz.

De vraag richt ik nou juist tot jou, omdat jij zijn vermeende joodse wortels zelf ook al meer dan eens onderdeel van de discussie hebt gemaakt, zoals je dat hierboven ook weer doet wanneer je over die liberale media met "joodse achternamen" spreekt. Hoe is dat relevant?

In de huidige journalistiek die door financiele belangen gestuurd wordt is dat wel relevant welke journalisten zijn in de handen van het atlantische-zionisme. Dit is de gevaarlijke gedachte die de touwtjes trekt in de financiele wereld (met hoofdkwartieren in New York en London) , de wereldpolitiek en de meningsmakende media controlleert.

Journalisten met joodse afkomst gebruiken hun afkomst in hun voordeel zoals om in hun carriere verder te komen en als een ontwikkeling in het land voor zich ongelukkig voelen, kunnen ze wereldwijde aandacht vestigen aan de kwestie. Geen andere minderheid heeft zo’n bevoorrechte positie om in zulke gevallen wereldwijde aanklachten te kunnen maken tegen landen waar de dingen zich niet naar hun smaak ontwikkelen. Zoals de christenen het leren, er bestaat geen collectieve schuld, en ik weet dat het hele jodendom wegens de zionisten niet veroordeeld kan worden. Dat is immers een dun laagje, maar de machtigste, invloedrijkste en rijkste omdat ze oververtegenwoordigd zijn in de media en de financiele wereld. Maar voor de zionisten bestaat de collectieve schuld wel, dat zie je als als verdediging op Israel kritiek de holocaust en de antisemitische kaart uitspelen. De holocaustindustrie is jammer genoeg een bestaand verschijnsel.
Bovendien zijn de leren en rituelen van de Talmoed en het zionisme onverenigbaar met onze wereldbeschouwing, wetten en waarden. Ooit was een moord in die geest gepleegd hier in Hongarije en de moordenaars waren niet berecht wegens de tussenkomst van de zionistische elite.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-09-27, 12:30

Ik weet niet hoe bekend Sophie in 't Veld in Nederland is, maar inmiddels is ze in Hongarije bekender geworden dan Geert Wilders. Hier volgt een artikel, een opiniestuk over haar dat enigszins beantwoordt waarom ze bij ons 'bekend' geworden is. Ze heeft een eigenaardige manier van omgaan met journalisten, maar misschien krijgen alleen maar de Hongaarse journalisten deze bijzondere behandelingswijze.

De vrijheid van meningsuiting – één van de zogenaamde Europese waarden

Een zeldzame geval in het Europees Parlement : Het gaat over een symbolisch cadeautje van István Lovas (voormalige Brusselse correspondent van Magyar Nemzet) dat hij aan Sophie in ’t Veld (europarlementier van D66) wilde geven.

Het cadeautje was een emmer vol met een roodkleurige vloeistof (geen menselijk of dierlijk bloed) die de kinderslachtoffers van de Israëlische luchtaanvallen op Gaza zou symboliseren. De journalist wilde de emmer voor lopende camera’s aan Sophie in ’t Veld overhandigen. Bij de emmer met vloeistof hoorde een krachtige boodschap: “aan die persoon die met het zwijgen over Israëlische misdaden aan de zijde van de massamoordenaren staat”. Sophie in’t Veld was één van de hooggeplaatste europarlementiers die in het Europese Parlement in alle talen zweeg toen Israël met zijn bloedige oorlogvoering in Gaza bezig was.

Sophie in ’t Veld moet voor de Hongaarse krantenlezers niet voorgesteld worden omdat ze bekend staat om haar scherpe tong tegen Hongarije. De ontmoeting tussen de journalist en de politica heeft uiteindelijk niet plaatsgevonden, zelf de hoofdsecretaresse van het EP oordeelde dat de journalist het EP voor 1 jaar niet mag binnenlopen.

Ten eerste toont dit voorval heel goed aan dat het Europees Parlement een ver-van-mijn-bed-show is omdat de europarlementariërs aan de klachten van de EU-burgers nauwelijks gehoor geven. Ten tweede betoogt de journalist aan de hand van een Hongaars voorbeeld dat de Europese Unie betreffende de aard van deze zaak met twee maten meet.

Het Hongaarse voorbeeld: Maanden geleden was de parlementaire zitting door leden van de oppositie (LMP, Jobbik) gestoord die met spandoeken waarop regeringskritische slogans stonden, tegen het beleid van de Fidesz protesteerden. De voorzitter van het Hongaarse Parlement heeft geldstraffen voor de betrokken politici opgelegd wat volgens het jongste oordeel van Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens een ernstige inbreuk maakt op de vrijheid van de meningsuiting van de protesterende politici. Kortom, het Hongaarse Parlement moest voor die politici een flink bedrag schadevergoeding betalen.

Wat de zaak van Lovas betreft, werd zijn toegang tot het Europees Parlement geweigerd omdat hij een cadeau aan Sophie in’t Veld wilde overhandigen voor lopende camera’s.
István Lovas stapte inmiddels naar de Internationale Federatie van Journalisten (IFJ) met zijn klachten.

Dit was niet het eerste meningsverchil tussen Lovas en in ’t Veld. Al in 2011 (maart) dreigde in ’t Veld Lovas per email met vechthonden omdat ze de vragen van de journalisten niet wilden beantwoorden en niet voor woord wilde staan. De journalist wilde meer helderheid scheppen over in ’t Velds uitspraken over Hongarije om haar een mogelijkheid te bieden haar mening van de ontwikkelingen in Hongarije meer te belichten.

Het onderwerp van de email die de journalist kreeg was ’En nu ben ik nog heel diplomatisch’ en de tekst die erin stond was allemaal met grote letters getypt: “Als u nog een keer mijn assistenten opbelt, dan laat ik op u vechthonden los.”

Voor deze email had in ’t Veld beloofd om bereid te zijn de vragen van de journalist te beantwoorden, maar wegens haar drukke agenda zei ze dat de journalist bij haar assistenten moet bellen. De journalist heeft het gewoon gedaan wat hem gezegd was. Na een paar dagen later na de dreigende email ging de journalist zelf op bezoek bij Sophie in ’t Veld, maar hij heeft niemand in haar Brusselse kantoor gezien. De computers waren allemaal aan, maar verder was er helemaal geen spoor van dat drukke werk dat de uitvlucht van de politica was.

Tenslotte heeft de journalist zijn naamkaart op een kantoorbureau achtergelaten waarop hij de volgende tekst schreef (het moet natuurlijk met een lach opgevat worden):
“Jammer dat er hier geen honden zijn omdat ik dol op hondenvlees ben.”

Dit gedrag van Sophie in ’t Veld werpt zeer serieuze vragen op of ze geschikt is om de belangen van de EU-burgers in Brussel te behartigen als ze het idee van vrijheid van meningsuiting verwerpt. Bovendien toont ze zich voor haar positie ongeschikt als ze niet bereid is om rekenschap bij de burgers af te leggen met het beantwoorden van prangende journalistieke vragen die voor de EU-burgers van groot belang zijn.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-09-27, 12:43

Ik stem al jaren op haar partij. Goede zaak dat ze, anders dan veel Hongaren, op durft te komen voor de Hongaarse democratie. Aan mensen die nog niet eens het verschil tussen politici en journalisten begrijpen, of tussen een spandoek en een emmer smurrie, valt een hoop te leren. Ga zo door, Sophie.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-09-27, 13:57

Plaas wrote:Ik stem al jaren op haar partij. Goede zaak dat ze, anders dan veel Hongaren, op durft te komen voor de Hongaarse democratie. Aan mensen die nog niet eens het verschil tussen politici en journalisten begrijpen, of tussen een spandoek en een emmer smurrie, valt een hoop te leren. Ga zo door, Sophie.

Ze heeft veel dingen niet door, en wil haar eigen voorstelling van politieke werkelijkheid in Hongarije verwezenlijken wat uit haar en haar volgers het opkomen voor de Hongaarse democratie is.

Ze kan het moeilijk verkroppen dat haar ’liberaalgezind’ broeders en zussen in Hongarije een reeks van enorme verliezen boeken bij elke verkiezing. Ze wil er geen kennis van nemen dat de meerderheid van de Hongaren voor Orbán gekozen hebben en dat de mensen de socialisten en liberalen meer dan beu zijn. Ze zijn al genoeg ellende veroorzaakt voor het land. Ze beseft niet dat de linkse partijen nabij hun afgrond zijn wegens interne machtstrijd en dat de kiezers hun inhoudsloze politiek afkeuren. Vanwege het feit dat ze niet hier woont en weinig actuele genuanceerde uiteenzetting van de Hongaarse politiek krijgt, weet ze niet dat er een machtverschuiving op de achtergrond bij de linkse partijen aan de gang is gedreven door voormalige premier Ferenc Gyurcsány. Hij wil alle linkse spelers in de politiek achter zijn rug weten, maar nu komen de andere partijen tot besef dat hun bestaan op de linke zijde in gevaar is.

Zonder de toekomst te kunnen voorspellen, kan ik een voorspelling wagen dat de machtstrijd bij de linken de overwinning van Fidesz voor de komende verkiezingen om de 4 en 8 jaar gewaarborgd hebben. Jobbik zal de tweede partij zijn.

Ik hou niet van Orbán en ik heb problemen met zijn beleid, maar zolang de kiezers van Fidesz niet wakker worden, kan er weinig gedaan worden om iets te veranderen. Dit is ons probleem en we hebben geen behoefte aan hulp van buitenaf (zie de puinhoop in Oekraine), de bevolking verdient de regering die ze gekozen heeft – ook al ben ik het met de uitslag niet eens. Zelfs door Sophie willen we geen hulp omdat het niet welwillend is. Een poppenkast aan de macht geholpen door Brusselse of atlantisch-zionistische betweters is het laatste wat we nodig hebben.

Dus laten we niet zo naïef zijn over haar voornemens met het opkomen voor de Hongaarse democratie.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-10-08, 22:57

Rel rond 'seksrabbijn': ontuchtdrama of heksenjacht?

Dit weekend ontstond tumult op Texel, rondom 'seksrabbijn' Eliezer Berland. Hij wacht in Nederland een uitleveringsverzoek af aan Israël. Zijn advocaat wijst elke beschuldiging af.
Verder lezen: http://www.volkskrant.nl/binnenland/rel ... ~a3763165/

Een ding is zeker dat deze rabbijn niet kosjer is. :) Zijn reistochten in de wereld, sindsdien hij van ontucht verdacht werd, zijn alles behalve toevallig.

Ik ben van mening dat het woord ’seksrabbijn’ zijn intrede moet doen in de Van Dale.

Volkskrant - Onrust op Texel wrote:De van ontucht verdachte rabbijn Eliezer Berland bracht afgelopen weekend Texel in rep en roer toen hij daar samen met zo'n driehonderd volgelingen joodse Verzoeningsdag wilde vieren. Zo meldde een taxichauffeur aan De Telegraaf dat de ultraorthodoxe volgelingen tijdens godsdienstige wandelingen hun heilige boeken stonden te lezen op 80-kilometerwegen en dat ze pas opzij gingen als de geschrokken automobilisten hard toeterden. Volgens verschillende media zouden zijn aanhangers zich hebben gewassen in de sloten en hebben gepoept in de berm. Een paniekerige beheerder van camping Dennenlust zei in Trouw 'totaal overvallen' te zijn door alle bezoekers.

Dit weerzinwekkende tafereel van deze verlichte geestelijken komt trouwens veel mensen in Boedapest bekend voor toen onze metro's als gevolg van het uitbundige feesten van dit soort geestelijken in een zwijnenstaal veranderde.
De woorden hygiëne en etiquette lijken uit hun woordenboek geschrapt te zijn.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-10-23, 15:41

Esther Voet over uitspraken Pieter Broertjes
http://www.radio1.nl/item/237296-Esther ... rtjes.html

Burgemeester Pieter Broertjes vergeleek vanochtend op Radio 1 jihadstrijders die naar Syrië en Irak afreizen met joden die na de oorlog naar Israël vertrokken 'om daar tegen de Engelsen te vechten'.

Op Twitter ontstond grote ophef over de uitspraken van Broertjes. Zo bood Esther Voet van het CIDI de Hilversumse burgemeester een geschiedenisles aan. In Radio EenVandaag vertelt Esther Voet waarom de vergelijking van Broertjes iedere grond mist.


Het komt eigenlijk erop neer dat je geen vergelijkingen, grappen over joden mag zeggen. Als Broertjes zulke uitspraken wil maken over de vredelievende joden, die het allervriendelijkste voornemen met de Palestijnen hadden om daar naar westerse maatstaven een loepzuiver democratische staat te stichten, moet hij die in een literair werk verwerken, liefst niet in een autobiografisch boek. Hij moet de woorden die trouwens binnen het recht op vrije meningsuiting vallen, in de mond van een literaire personage geven om een rechtzaak te vermijden.

http://www.youtube.com/watch?v=G2gBiRWweBY
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-10-23, 18:57

Tsja, je mag van alles zeggen, maar het is natuurlijk wel een domme vergelijking als je naar de geschiedenis kijkt: hier zijn niet zojuist het merendeel van de moslims vermoord.

Ik vind het wel knap hoe jij altijd weer nieuwsberichten over joden vindt, ik had hier niets van meegekregen. Maar ik gebruik dan ook de nieuwe Volkskrantapp waarbij je je kunt abonneren op elk onderwerp dat je wil. Zo lees je alleen nog de artikelen die voor jou interessant zijn.
Jij zou je dan natuurlijk op 'jodendom' abonneren... ;)
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-10-23, 19:38

Hoogstwaarschijnlijk wrote:Tsja, je mag van alles zeggen, maar het is natuurlijk wel een domme vergelijking als je naar de geschiedenis kijkt: hier zijn niet zojuist het merendeel van de moslims vermoord.

Domme vergelijking of niet, het is toch merkwaardig dat iemand die het woord ’jood’ niet uitsluitend in een positieve samenhang zegt, velle aanvallen aan zijn lijf krijgt. Dat vind ik overdreven dat de burgemeester op dit ogenblik waarschijnlijk met het schrijven van zijn eigen ontslagbrief bezig is.

Joden werden in de loop van de geschiedenis met de dood bedreigd, maar hetzelfde kun je zeggen over andere volkeren/landen. In de dertiende eeuw vermoorden de Mongolen de helft van de Hongaarse bevolking in ons toenmalige koninkrijk en zelf onder de 150 jaarse bezetting door de Ottomannen waren de Hongaren met de vernietiging bedreigd.

Even terug op de inhoud van de vergelijking. Er waren inderdaad terroristische joden (Palestinagangers), zeg maar, zionisten die in Palestina terreuraanslagen pleegden, en een bloedbad in een Palestijns dorp aangerichtten. Irgoen en Haganah waren deze terreurgroepen. De vergelijking is derhalve steekhoudend. ISIS en zionisten zijn niet bepaald gewenst voor de mondiale en regionale vrede.

Ik vind het wel knap hoe jij altijd weer nieuwsberichten over joden vindt, ik had hier niets van meegekregen. Maar ik gebruik dan ook de nieuwe Volkskrantapp waarbij je je kunt abonneren op elk onderwerp dat je wil. Zo lees je alleen nog de artikelen die voor jou interessant zijn.
Jij zou je dan natuurlijk op 'jodendom' abonneren... ;)

Nou ja, het was niet bewust vandaag, ik wilde gewoon naar de radio luisteren, maar toen zag ik dit berichtje… Ik heb geen smartphone, dus ik zal niet abonneren, maar dat is ook niet nodig omdat dit soort berichten bereiken snel mijn aandacht. Maar dank je dat je mijn aandacht wilde vestigen op deze app. :D :wink:
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-10-25, 7:50

Wat Broertjes overkomen is blijft bizar. Hij heeft er zelf voor gekozen het woord "joden" niet in de mond te nemen, hij beperkt z'n vergelijking heel bewust tot de groep Nederlanders die naar daar trok om er tegen de Engelsen te vechten (in zoverre is de vergelijking ook gewoon relevant), maar altijd is daar het CIDI weer om alles uit z'n verband te trekken en iemand die te goeder trouw is in het hoekje van antisemitisme te drukken. Ineens gaat het over "joden" (of "Joden") en ineens gaat het ook over Israëlgangers in het algemeen, in plaats van over dat groepje militanten. En alle media gaan daar weer braaf in mee; de Volkskrant zal z'n oude hoofdredacteur nog 'n beetje in bescherming genomen hebben, maar de NOS niet.

Het beeld dat het CIDI van joden probeert te schetsen is dat van 'n groepje tandeloze gehandicapten die zelfs bij de meest vergezochte historische vergelijking nog tegen de grote boze buitenwereld verdedigd moeten worden door Esther Voet. Zelf ken ik de joden in mijn omgeving zo helemaal niet. De manier waarop het CIDI hun belangen meent te moeten verdedigen grenst aan antisemitisme, dat is er zo pijnlijk ironisch aan.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-10-25, 11:29

Hiermee wil mevrouw Voet eenvoudigweg het zionisme in een beter daglich stellen, met name Israel als een bastion van westerse waarden en normen af te schilderen, terwijl Israel met zijn rechtextremistische, vechtlustige politiek volkomen goed in de omgeving past. Dat Voet nog een geschiedenisles aan Broertjes zou aanbieden, laat me vermoeden dat er bij de CIDI hersenspoeling bedreven wordt.

Soortgelijke beschuldigingen en pogingen om iemand van antisemitisme te beschuldigen die iedere grond missen, zijn dikwijls te horen in Hongarije zowel van binnenlandse joodse organisaties als van Israelische politici. Er is zelfs een naar eigen definitie “intellectuele Hebreeuwse nieuwsportaal” in Israel, Midda (Maatstaf) genaamd diens webstek wemelt van anti-Hongarije artikelen. Broertjes schijnt geluk te hebben omdat hij nog zijn positie kan behouden, maar bij ons zou hij bezig zijn met zijn spullen te pakken.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-10-27, 17:40

Weerwolf wrote:Rel rond 'seksrabbijn': ontuchtdrama of heksenjacht?

Een vervolg op de gebeurtenissen op Texel, nu heeft de joodse sekte een plein in Amsterdam in een zwijnenstal veranderd.
http://www.parool.nl/parool/nl/4041/AMS ... bijn.dhtml

*

De zuidelijke buren lijken hun gezonde verstand te gebruiken over Zwarte Piet, hopelijk blijft het zo, en wordt niet zo erg als in Nederland.
http://www.knack.be/nieuws/mensen/gelij ... 91731.html
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-10-27, 19:46

Ik geloof dat ze inmiddels allang weer weg zijn hoor, heb er na dat artikel in elk geval niets meer over gelezen (ik lees Het Parool voor mijn werk :)). Gelukkig maar, het klonk niet echt gezellig...
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-10-27, 21:30

Hoogstwaarschijnlijk wrote:Ik geloof dat ze inmiddels allang weer weg zijn hoor, heb er na dat artikel in elk geval niets meer over gelezen (ik lees Het Parool voor mijn werk :)). Gelukkig maar, het klonk niet echt gezellig...

Als jullie geluk hebben, hebben ze Nederland verlaten, maar wie weet, verschijnt in de komende dagen een artikel over deze joden in een regionale krant. Het beste zou zijn als de leider van de sekte eindelijk achter de tralies zat, en ik hoop dat zijn sekte vasthoudt aan de belofte dat ze hem overal volgen. :wink:

Zoals ik boven al geschreven heb, waren er ook in Boedapest orthodoxe joden (niet deze sekte) die een rotzooi van onze metro gemaakt hebben. Ik haat zulke mensen die zonder gewetenswroeging dingen kapotmaken die niet van hen is. In Israel zouden ze dat niet durven doen, maar in Nederland (voorbijgangers in Amsterdam kregen de “goedbedoelde” opmerking te horen dat ze nazi’s zijn) of Hongarije die landen van de goyim zijn, mag het zeker best wel.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-11-01, 7:07

Weerwolf wrote:De zuidelijke buren (zuiderburen) lijken hun gezonde verstand te gebruiken over (met betrekking tot) Zwarte Piet, hopelijk blijft het zo, en wordt hetniet zo erg als in Nederland.
http://www.knack.be/nieuws/mensen/gelij ... 91731.html


In Nederland houdt de overgrote meerderheid van de gemeenten ook gewoon aan de traditionele Piet vast. De meeste mensen, zwart of wit, vinden Piet helemaal geen probleem. Alleen in Amsterdam lijkt er iets te veranderen, daar is de amerikanisering blijkbaar al echt te ver doorgeschoten.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-11-01, 10:06

Zie ook hier voor een inventarisatie: http://www.nieuws.nl/algemeen/20141031/ ... nten-zwart

Gek, die lespiet is toch niet zo bijzonder, die hadden wij op de basisschool vroeger ook al, die kon dan nog niet zo goed radslagen maken en zo :P
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.


Return to “Dutch (Nederlands)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests