Nederlandstalige media

Moderator:Aurinĭa

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)
Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-03-22, 9:37

Voor taalleerders is het in het begin vaak nog wat te moeilijk, maar wie enig niveau bereikt zal toch graag 'ns in een Nederlandstalige krant willen lezen, of eens willen kijken naar de Nederlandse, Vlaamse of Surinaamse televisie. Maar waar te beginnen?

In dit topic kunnen we elkaar artikelen laten lezen. Let er daarbij wel op dat je een linkje plaatst naar de bron, dat is wel zo netjes en als we het niet doen kan dat zelfs problemen opleveren voor het forum (auteursrechten e.d.). Filmpjes en linkjes naar uitzendinggemist.nl of een radiozender kunnen natuurlijk ook.

Verder kunnen we de taalleerders een beetje wegwijs maken in het medialandschap. Wat zijn rechtse, en wat zijn linkse kranten? Wat moet je verwachten van de EO? Hoe neutraal is de VRT nu eigenlijk? De antwoorden zijn niet objectief, maar de discussie kan het wel makkelijker maken om taalleerders te laten kiezen voor een krant die bij hen past.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-03-23, 9:08

Prima idee!

Zijn niet alle Nederlandse kranten links? :mrgreen:
Ik heb van docenten gehoord dat we beter geen Telegraaf lezen omdat het een slecht roddelblad is.

Taalprogramma’s vind ik altijd boeiend. ’s Zaterdags zendt radio 1.nl Taalstaat uit ( http://www.radio1.nl/detaalstaat), een programma dat zich met de Nederlandse taal bezighoudt. Vooral de analyse van taalgebruik van bekende personen vind ik heel interessant. Radio 1 staat gewoon als achtergrondgeluid terwijl ik mijn huiswerk maak om zoveel mogelijk Nederlands te horen. Soms zijn er heel interessante fragmenten en gesprekken.

Herman Brusselmans
http://www.radio1.nl/item/183383-De%20T ... lmans.html

Daniel Lohues over het Drents [heur hoar= haar haar]
http://www.radio1.nl/item/182037-Daniel%20Lohues.html

Graag wou ik dat iemand in de Nederlandstalige filmwereld een wegwijzer was. Kunnen jullie goede films aanbevelen? Wie zijn jullie favoriete acteurs/actrices die ook een slechte film met goed acteren boeiender kunnen maken?
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-03-23, 9:30

De Telegraaf is denk ik diagonaal het tegenovergestelde van De Volkskrant: de Volkskrant links intellectueel, de Telegraaf rechts en populistisch. Dus nee, niet alle Nederlandse kranten zijn links, zeker niet!


Qua films... Ik houd niet zo van films dus ik weet er niet veel van, maar ik houd wél van documentaires. Laatst zag ik bijvoorbeeld "Houdt God van vrouwen", maar nu weet ik niet meer via welke site ik dat terug heb gekeken...

Goede acteurs/actrices naar mijn mening:
- Joke Devynck
- Anneke Blok
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-03-23, 10:14

Hoogstwaarschijnlijk wrote:De Telegraaf is denk ik diagonaal het tegenovergestelde van De Volkskrant: de Volkskrant links intellectueel, de Telegraaf rechts en populistisch. Dus nee, niet alle Nederlandse kranten zijn links, zeker niet!

Het was 'n stereotype tegen Nederland, het is veel te vrijzinnig voor ons, daarom is daar alles links. :mrgreen:
Hoe is het met NRC? Lezen dat hoogopgeleiden of mensen die doen alsof ze dat waren?
Kun je het stellen dat die linkse-rechtse kranten aan een bepaalde partij sterk verbonden zijn of vertegenwoordigen ze de linkse-rechtse stromingen in het algemeen? Schrijven politici af en toe gastcolumns in die kranten?
Weet je misschien of de univerisiteit of de hoge school een rol speelt in de politieke beeldvorming van een journalist? In Hongarije zijn die instellingen vormelijk neutraal, maar iedereen heeft een sterk vermoeden welke politieke stormingen er sterk aanwezig zijn. Het is namelijk moeilijk om over politiek, geschiedenis en economie zonder een bepaalde politieke relaas van de leraar te spreken.

Qua films... Ik houd niet zo van films dus ik weet er niet veel van, maar ik houd wél van documentaires. Laatst zag ik bijvoorbeeld "Houdt God van vrouwen", maar nu weet ik niet meer via welke site ik dat terug heb gekeken...

De schakel voor de gegadigden: http://www.npo.nl/houdt-god-van-vrouwen ... RV_1652808
Goede acteurs/actrices naar mijn mening:
- Joke Devynck
- Anneke Blok

Welke films zou je aanbevelen?
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-03-23, 14:43

Weerwolf wrote:
Hoogstwaarschijnlijk wrote:De Telegraaf is denk ik diagonaal het tegenovergestelde van De Volkskrant: de Volkskrant links intellectueel, de Telegraaf rechts en populistisch. Dus nee, niet alle Nederlandse kranten zijn links, zeker niet!

Het was 'n stereotype tegen Nederland, het is veel te vrijzinnig voor ons, daarom is daar alles links. :mrgreen:
Hoe is het met het NRC? Lezen dat hoogopgeleiden dat of mensen die doen alsof ze dat zijn?
Kun je hetstellen dat die linkse-rechtse kranten sterk aan een bepaalde partij sterkverbonden zijn of vertegenwoordigen ze de linkse-rechtse stromingen in het algemeen? Schrijven politici af en toe gastcolumns in die kranten?
Weet je misschien of de univerisiteit of de hogeschool een rol speelt in de politieke beeldvorming van een journalist? In Hongarije zijn die instellingen vormelijk neutraal, maar iedereen heeft een sterk vermoeden welke politieke stormingen er sterk aanwezig zijn. Het is namelijk moeilijk om over politiek, geschiedenis en economie zonder een bepaalde politieke relaas van de leraar te spreken.


Die laatste zin is wat vreemd geformuleerd, ik denk dat je iets bedoelt als: 'Het is namelijk moeilijk om neutraal over politiek, geschiedenis en economie te spreken'?

Het NRC (of officieel De NRC misschien...? Ik zeg altijd het) is voor écht hoogopgeleiden, in mijn ogen, met lange moeilijke artikelen en zo. Je hebt ook nog NRC Next, dat is meer gericht op jongeren en een stuk luchtiger. Ik weet niet hoe ze zitten qua links/rechts. Kranten zijn tegenwoordig niet echt meer verbonden aan politieke partijen of zo, denk dat het meer in het algemeen de stromingen zijn. Er zijn wel eens gastcolumns van politici in kranten, maar bij de Volkskrant bijvoorbeeld kan dat evengoed een gastcolumn van een rechtse politicus zijn.
Ik denk dat universiteiten ook wel neutraal zijn, maar net als in Hongarije kan het zijn dat bij bepaalde onderwerpen bepaalde docenten wel hun mening enigszins laten blijken. Zo had ik les van Hans Jansen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Jansen_(arabist)) die erg kritisch is over de islam.
In het algemeen is het in Amsterdam zo dat de Universiteit van Amsterdam als een stuk linkser wordt beschouwd dan de Vrije Universiteit. Laatst stond er in het blaadje van de UvA een stuk van studenten die zich daaraan ergerden en wilden dat er 'rechtser' onderwijs werd gegeven. Even zien of ik dat kan vinden... Jup, hier:
http://www.foliaweb.nl/studenten/studen ... achtegoed/



Qua films... Ik houd niet zo van films dus ik weet er niet veel van, maar ik houd wél van documentaires. Laatst zag ik bijvoorbeeld "Houdt God van vrouwen", maar nu weet ik niet meer via welke site ik dat terug heb gekeken...

De link voor de gegadigden: http://www.npo.nl/houdt-god-van-vrouwen ... RV_1652808


Fijn dat je de link nog gevonden hebt! 't is echt een aanrader :)


(En ik kan je niet echt films aanraden, sorry :oops: Ik ken eigenlijk alleen Alles is liefde en Soof, verder weet ik niet eens iets te bedenken... Of ja wacht, Bruidsvlucht van Marieke van der Pol is tof! )
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-03-23, 22:56

Ooit fuseerden de Nieuwe Rotterdamse Courant en Het Handelsblad. De laatste krant was Amsterdams. Het resultaat heette NRC Handelsblad, tegenwoordig kortweg NRC. Rotterdammers houden vast aan hun Courant, die zeggen dus "de NRC". Amsterdammers denken aan Het Handelsblad, die zeggen dus "het NRC".

Het NRC was vanouds inderdaad een moeilijke, wat academische krant met een liberale redactie. De laatste jaren is die koers verlaten door de Belgische hoofdredacteur Peter Vandermeersch, die probeert er een Nederlandse versie van De Standaard van te maken en dat is geen zegen. Het NRC is meer met roddels en royals gaan doen en minder met tekst en lange zinnen. De krant is er dus erg op achteruit gegaan, wat ik zelf bijzonder betreur.
De Volkskrant, hier al genoemd, was ooit katholiek, maar is nu een echt linkse krant, berucht om de "zure", verongelijkte redactionele artikelen en recensies. Daarom wordt De Volkskrant ook wel "de Azijnbode" genoemd. Een wat vrolijker links-progressief dagblad is Het Parool, dat op Amsterdam is georiënteerd.
Dan is er nog Trouw, een van oorsprong protestants dagblad dat nog altijd een wat behoudende koers vaart, niet zozeer religieus, maar wel bedachtzaam en filosofisch. Christelijk Nederland heeft meer eigen dagbladen, bijvoorbeeld het Reformatorisch Dagblad, een zeer conservatieve en religieuze krant. De site is niet beschikbaar op zondag.

Naast deze bekende landelijke kwaliteitskranten heb je nog talloze regionale kranten met steeds een eigen redactionele koers. Deze kranten worden veel gelezen, net als de bekende Telegraaf, de grootste krant van Nederland. De Telegraaf is rechts, maar heeft bv. wel duidelijk afstand genomen van Wilders. Enigszins vergelijkbaar is het AD, dat is ook een krant met veel plaatjes. Het AD is ook erg op de regionale verslaggeving gericht.

Op internet zijn er ook nog kranten actief. De Correspondent richt zich op de kritische intellectueel, NU.nl bedient een zo breed mogelijk publiek en GeenStijl is rechts, eigenzinnig en provocatief. Je hebt ook nog Joop.nl, een uitgesproken linkse online krant.

Kranten horen niet bij politieke partijen, de pers is vrij. Linkse kranten publiceren ook kritische artikelen over de PvdA of de SP en rechtse kranten zijn ook niet automatisch aardig voor de VVD of het CDA. Nederlanders verwachten van kranten dat ze onafhankelijk en kritisch zijn. Politici hebben geen invloed op wat kranten schrijven, zelfs al zijn dat kranten uit hun eigen zuil.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
dorenda
Posts:2896
Joined:2004-11-17, 23:02
Real Name:Dorenda
Gender:female
Country:PLPoland (Polska)
Contact:

Re: Nederlandstalige media

Postby dorenda » 2014-03-24, 18:02

Plaas wrote:Op internet zijn er ook nog kranten actief. De Correspondent richt zich op de kritische intellectueel, NU.nl bedient een zo breed mogelijk publiek en GeenStijl is rechts, eigenzinnig en provocatief. Je hebt ook nog Joop.nl, een uitgesproken linkse online krant.
En er is nog De Speld, niet te vergeten. ;)

Weerwolf wrote:Welke films zou je aanbevelen?
Ik ben ook niet bepaald goed op de hoogte van de Nederlandse filmwereld, maar een paar films die ik goed vond, zijn:
De tweeling
Ja zuster, nee zuster
De hel van '63
Ciske de rat
нехай мій гаманець порожній
моя дорога невідома
я стану вільним, подорожнім
найголовніше вийти з дому

User avatar
mademoiselle
Posts:115
Joined:2010-07-08, 13:59
Gender:female
Country:RSSerbia (Србија)

Re: Nederlandstalige media

Postby mademoiselle » 2014-03-24, 18:17

Weerwolf wrote:Kunnen jullie goede films aanbevelen?


Het zwarteboek
Karakter
Antonia
De aanslag
speaking: Image Image
learning: Image {B2 ➜ C1} Image {B1 ➜ B2} Image {A1} Image {A1}
interested in: Image

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-03-24, 18:32

dorenda wrote:
Plaas wrote:Op internet zijn er ook nog kranten actief. De Correspondent richt zich op de kritische intellectueel, NU.nl bedient een zo breed mogelijk publiek en GeenStijl is rechts, eigenzinnig en provocatief. Je hebt ook nog Joop.nl, een uitgesproken linkse online krant.
En er is nog De Speld, niet te vergeten. ;)

Maar dat is een rubriek uit de Volkskrant, dus dat telt niet echt.


Ik moet Het Parool lezen voor mijn werk maar dat is wel echt een lokale krant hoor, alleen maar Amsterdamamsterdamamsterdam. Hoewel dat voor een deel ook voor de Volkskrant geldt, pfff, zodra het over een wijk in Amsterdam gaat worden er straatnamen genoemd, terwijl bij een willekeurig Brabants dorp er altijd nog de toevoeging staat: 'het Brabantse dorp' o.i.d., of zelfs als het over Groningen of zo gaat: 'in het verafgelegen dorp', alsof Amsterdam het middelpunt van de wereld is, bah.

Maar verder ben ik dik tevreden met de Volkskrant hoor :wink: Ik vind ze ook niet heel azijnerig eigenlijk!
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-03-24, 20:26

Plaas wrote:Het NRC was vanouds inderdaad een moeilijke, wat academische krant met een liberale redactie. De laatste jaren is die koers verlaten door de Belgische hoofdredacteur Peter Vandermeersch, die probeert er een Nederlandse versie van De Standaard van te maken en dat is geen zegen. Het NRC is meer met roddels en royals gaan doen en minder met tekst en lange zinnen. De krant is er dus erg op achteruit gegaan, wat ik zelf bijzonder betreur.

Een Vlaming als hoofdredacteur van een Nederlandse krant, hoe kon dat? :) Ik ben benieuwd hoe Vlamingen er op zouden reageren als een Ollander met het beroemde belerende vingertje in soortgelijke postie bij een Vlaamse krant invulde. :P

Dorenda en mademoiselle, bedankt voor de filmaanbevelingen. De titels heb ik opgeschreven. Ik beloofde Muisje al dat ik Ciske de rat zal bekijken wegens de Amsterdamse tongval.

Over Vlaamse kranten gesproken, hoe is het met de Vlaamse kranten qua politieke voorkeur?
Is De Morgen racistisch?
Image
Link: http://www.demorgen.be/dm/nl/16340/Medi ... isch.dhtml
Er is trouwens een soortgelijk grapje met George Bush de Jonge :mrgreen: :
Image
Een al even fictieve reactie bestaand uit een aantal Obamagrappen die Van Springel van het internet plukte. Daarbij ook de verguisde fotomontage van Michelle en Barack Obama. "Een montage die ik zelf nooit zou maken", benadrukt Van Springel. "Het idee is dat Poetin op het internet snel een paar beledigende grappen over Obama bij elkaar heeft gezocht. Ik ging ervan uit dat iedereen de foto wel zou herkennen. Het is een afbeelding die op het wereldwijde web al veel langer de ronde doet."

Komaan, wat een belediging tegen Poetin, zeg! :D Poetin heeft geen racistische moppen nodig, hij heeft alleen maar zijn lach nodig:
http://www.youtube.com/watch?v=8ux3oiWELIQ
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-03-25, 7:48

Ook in België zijn de kranten in principe onafhankelijk, hoewel er vrij veel kritiek is op hoe politici en rechters in de praktijk met de persvrijheid omgaan. Het is niet ongewoon dat publicatie van een kritisch artikel toch wordt tegengehouden, hetzij door politieke druk ("Wilt u in de toekomst nog met mijn partij kunnen praten? Of zet u zich als redactie liever buitenspel?") hetzij door rechtspraak ("Laster! Eerroof!"). Uiteraard is over deze situatie wel veel discussie. Het is zeker interessant om dit te volgen.

De meeste Vlaamse kranten richten zich op de "gewone man", met veel plaatjes, faits divers en regionaal nieuws. Gazet van Antwerpen, Belang van Limburg: het regionale aspect komt duidelijk naar voren. Andere grote kranten zijn Het Laatste Nieuws en het Nieuwsblad. HLN vertoont wel overeenkomsten met het AD (vergelijk de websites 'ns!). Geen van deze kranten wordt tot de "kwaliteitskranten" gerekend, hoewel er onderling wel wat verschillen zijn, het Nieuwsblad is al heel wat serieuzer van toon dan Het Laatste Nieuws, bijvoorbeeld.
De bekendste kwaliteitskranten zijn De Morgen en De Standaard. De Morgen is links georiënteerd en werkt nauw samen met De Volkskrant. Je zult in De Morgen veel kritische beschouwingen over het Vlaams-nationalisme tegenkomen. Bij De Standaard vanouds minder, dat is van oorsprong een rechtse, nationalistische krant. De laatste jaren is de koers wat minder principieel geworden, er komen nu veel verschillende visies voorbij in de columns en commentaren. Toch is het verschil tussen De Standaard en De Morgen nog wel herkenbaar, al was het maar aan de lezersreacties.
Op het internet zijn er ook in België de nodige kranten en blogs. Eén van de bekendste is Clint.be, recent trouwens nog veroordeeld voor laster in een wederom zeer dubieus kort geding. Clint.be lijkt soms wel wat op GeenStijl, maar de toon is toch wel iets voorzichtiger.

Zowel in Vlaanderen als in Nederland is er ook nog een krant die zich richt op het financiële nieuws. in Vlaanderen is dat De Tijd, in Nederland Het Financieele Dagblad. Hoewel wat minder interessant voor de gemiddelde Unilanger, zijn dit wel echte kwaliteitskranten.

Verder nog onvermeld zijn de gratis kranten. In België en Nederland bestaan er edities van Metro. De Belgische Metro is als ik het wel heb geen onderdeel van het Metro-concern (de opmaak is ook anders). De krant heeft een vrij opvallende redactionele koers, ze zijn de enige tweetalige krant van België (Frans & Nederlands, twee aparte edities) en besteden dan ook vrij veel aandacht aan wat er aan weerskanten van de taalgrens gebeurt.
De Nederlandse Metro handhaaft een neutrale koers, hoewel de columnisten over het algemeen een wat rechtsere kijk hebben dan die van pakweg Het Parool. Van Metro bestaan er in Nederland twee edities, één is gericht op Amsterdam en één op Rotterdam. Daarnaast bestaat er nog een andere gratis krant, Sp!ts, met wat meer nadruk op plaatjes en entertainment.
Vroeger bestond er nog een derde gratis krant in Nederland, De Pers, dat was echt een kritische, links-liberale kwaliteitskrant die ook door mij met veel genoegen werd gelezen, maar helaas niet genoeg advertentie-inkomsten had en dus verdwenen is.

Weerwolf wrote:Een Vlaming als hoofdredacteur van een Nederlandse krant, hoe kon dat? :) Ik ben benieuwd hoe Vlamingen er op zouden reageren als een Ollander met het beroemde belerende vingertje in soortgelijke positie bij een Vlaamse krant invulde. :P


Nederlanders houden inderdaad meer van Vlamingen dan andersom. In het Nederlandse culturele leven zijn best veel Vlamingen actief, ook bij theatergezelschappen en musea. Dat hoeft geen probleem te zijn. Peter Vandermeersch is dat wel. Hij lijkt echt niet te begrijpen wat voor krant hij om zeep geholpen heeft, voor hem tellen alleen maar oplagecijfers en niet de journalistieke kwaliteit.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-03-25, 23:13

Plaas wrote:Nederlanders houden inderdaad meer van Vlamingen dan andersom. In het Nederlandse culturele leven zijn best veel Vlamingen actief, ook bij theatergezelschappen en musea. Dat hoeft geen probleem te zijn. Peter Vandermeersch is dat wel. Hij lijkt echt niet te begrijpen wat voor krant hij om zeep geholpen heeft, voor hem tellen alleen maar oplagecijfers en niet de journalistieke kwaliteit.

Ik heb je er al over verteld dat ik met m'n vrienden in Gent voor Nederlanders aangezien waren en pas toen we de Vlamingen vertelden waar we vandaan kwamen, zeiden ze: Ach, goed dan sorry, doe maar verder. :) We waren slechts kiekjes aan het maken.
Jullie zijn toch broedervolk. Naast de geschiedenis, wat zijn de redenen voor concurrentie?
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-03-27, 19:05

Het hoogtepunt van de Nederlandse filmindustrie:

https://www.youtube.com/watch?v=U2oykWjwAYY

Amsterdamned, maar die scéne was toch in Utrecht opgenomen.

Edit:
Een hartstikke onderbelicht bericht met betrekking tot Oekraine in de Nederlandstalige media. In een telefoongesprek vloekt Timosjenko op de Russen en wil ze allemaal doden met atoomwapens. Timosjenko heeft ten minste grotendeels voor echt verklaard, alleen het einde is vervalst volgens haar. Het ziet echt niet goed eruit voor Timosjenko die graag president zou worden. ( http://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/27/tim ... -oekraine/ )
LINK: http://rt.com/news/tymoshenko-calls-destroy-russia-917/

Ook een lachertje: http://www.augsburger-allgemeine.de/pol ... 87717.html

Na ja, dat zou de Duitse regering die graag met de VS dweept niet zo serieus bedoeld hebben. Die oligarchenvrouwe wordt nu enigszins op d’r plaats gezet door de kritiek uit Berlijn. Helaas moeten de Duitsers nog ten minste 10 jaar wachten tot een onafhankelijk Duits buitenlandbeleid. Harde economische santies tegen Rusland dienen de Duitse belangen niet, maar er is geen kans dat Duitsland zijn bezwaar er tegen zal uiten. De VS blijft voorlopig de wegwijzer in het Westen en de Westerse landen de blinden die door Amerikaanse belangen bestuurd worden.
LINK: http://de.ria.ru/politics/20140326/268120961.html
http://nos.nl/artikel/628330-duitsland- ... ngers.html
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-03-28, 8:15

Weerwolf wrote:Ik heb je er al over verteld dat ik met m'n vrienden in Gent voor Nederlanders aangezien waren en pas toen we de Vlamingen vertelden waar we vandaan kwamen, zeiden ze: Ach, goed dan sorry, doe maar verder. :) We waren slechts kiekjes aan het maken.
Jullie zijn toch broedervolk. Naast de geschiedenis, wat zijn de redenen voor concurrentie?


Vlamingen houden in het algemeen niet zo van vreemde volkeren, over de Walen, de Fransen en de Duitsers hoor je ook niet veel positiefs. West-Vlamingen worden door Antwerpenaren ook weer niet voor vol aangezien en omgekeerd. Het is wat wel de "kerktorenmentaliteit" wordt genoemd: Vlamingen zouden conservatief, eenkennig en provinciaal zijn, "eigen dorp eerst". Het is wel typisch dat daar in een progressieve krant als De Morgen meer over gemopperd wordt dan in De Standaard.
Toch wonen niet alle Vlamingen onder een kerktoren en tegelijk merk je ook in grootstedelijker milieus (Gent, Antwerpen) dat er toch weinig sympathie voor "Ollanders" bestaat, ook niet in de linkse opiniestukken in De Morgen.

Het helpt niet dat de media erg veel over Nederland schrijven en Vlamingen dus continu met rariteiten uit het noorden worden geconfronteerd. Er zijn ook altijd en overal wel Nederlandse toeristen, immigranten en studenten aanwezig. Als Vlaming ontkom je niet aan de Nederlandse cultuur, de Nederlandse uitspraak, de Nederlandse omgangsvormen. Het is dan wel verleidelijk om je daar extra tegen af te zetten. Verschillen worden vaak erg overschat en overdreven, van de Nederlanders wordt een karikatuur gemaakt, maar die karikatuur zit wel in het hoofd van de mensen.

Nederland is vooral de grote broer, een succesvolle broer ook, één die het altijd beter weet en tegelijk met een soort vaderlijke bezorgdheid op je neer blijft kijken. Je ziet dat bv. ook met het voetbal, voor de Belgen is de wedstrijd tegen Nederland een grote gebeurtenis, de "derby der Lage Landen" zelfs, en díe winnen, dat is een triomf. Nederlanders vinden het vooral een gezellige wedstrijd en maken het nog erger door, als de Belgen winnen, op televisie te zeggen dat ze "dat toch goed gedaan hebben", "België wordt steeds beter in voetbal", "leuk om te zien"... De betuttelende grote broer!
De grote wedstrijd voor de Nederlanders is uiteraard die tegen Duitsland, onze eigen grote broer...
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-03-28, 10:24

Er zit inderdaad iets in die ’kerktorenmentaliteit’. Volgens mij zijn Vlamingen minder toegankelijk dan Hongaren. Sommigen willen hun eigen identiteit heel hard beschermen aangezien ze in een kunstmatig samengesteld land wonen. Je bent een Belg om in het buitenland misverstand te voorkomen, er bestaat hoe dan ook geen Belg, je voelt je diep in je hart een Vlaming, een Waal, een Duitser.
Plaas wrote:Het is dan wel verleidelijk om je daar extra tegen af te zetten. Verschillen worden vaak erg overschat en overdreven, van de Nederlanders wordt een karikatuur gemaakt, maar die karikatuur zit wel in het hoofd van de mensen.

Dat klopt. Ik denk dat de Vlamingen heel graag een eigen taal zouden willen. Ze vinden de Noordnederlandse uitspraak heel lelijk en denken dat Nederlanders ongrammaticaal praten, bv. ’Hun hebben’. Niet elke Vlaming denkt zo, een Gentse docente die uit West-Vlaanderen afkomstig is, zei dat als je heel netjes Nederlands wilt leren, moet je naar Nederland.

De grote wedstrijd voor de Nederlanders is uiteraard die tegen Duitsland, onze eigen grote broer...

Ja, inderdaad. :P
http://www.youtube.com/watch?v=voG4mZYgvUw

http://www.youtube.com/watch?v=vTrSFE30Nh4
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-03-28, 12:11

Weerwolf wrote:Er zit inderdaad iets in die ’kerktorenmentaliteit’. Volgens mij zijn Vlamingen minder toegankelijk dan Hongaren. Sommigen willen hun eigen identiteit heel hard beschermen aangezien ze in een kunstmatig samengesteld land wonen. Je bent een Belg om in het buitenland misverstand te voorkomen, er bestaat hoe dan ook geen Belg, je voelt je diep in je hart een Vlaming, een Waal, een Duitser.


Die sterke oriëntatie op de eigen stad en streek zit er inderdaad diep in. Dat maakt België ook meteen een heel aangenaam vakantieland, iedere stad en iedere streek heeft weer zo z'n eigen karakteristieken (eigen bier, eigen gerechten, eigen dialect, vaak ook een eigen bouwtrant). Je vindt hier eigenlijk iets terug van het regionale Europa van vóór de natiestaten, zoals je dat bv. ook in Zuid-Duitsland wel treft. Er is veel variatie en dat wil men ook graag zo houden, men laat zich niet graag overheersen, ook niet door politici van twee dorpen verder.

Tegelijk moet je niet onderschatten hoezeer de Belgische identiteit nog leeft bij de mensen. Uiteraard is er een taalgrens, maar de gewesten die daaruit voortvloeien zijn eigenlijk net zo kunstmatig als de Belgische staat zelfs (of kunstmatiger, want België is natuurlijk veel ouder). "Vlaams" is vooral een politieke identiteit, als het gaat om de keuken, het bier, de sport en nog zo van die typische nationale zaken, dan spreekt men al gauw over "Belgisch". Vergeet niet dat de overgrote meerderheid van de Belgen België wil behouden, ondanks de tegenstellingen. Er bestaat dus zeker wel een Belgische identiteit, alleen is die wat genuanceerder dan bv. de Hongaarse of de Nederlandse identiteit.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-03-28, 12:26

Plaas wrote:Tegelijk moet je niet onderschatten hoezeer de Belgische identiteit nog leeft bij de mensen.

Sport kan inderdaad de saamhorigheidsgevoel versterken, maar de Belgische identiteit blijft voor mij hoe dan ook schizoïd. Kijk hoe ingewikkeld opgebouwd de Belgische staat is. Dat toont heel goed aan wat voor worsteling speelt zich af in de hoofden van de Belgen met het vaststellen van eigen identiteit.

Een ander onderwerp:
Waarom is de Zwarte Piet zo’n essentiele vraag in de Nederlandse samenleving? Ik heb al verschillende artikelen op joop.nl gelezen die alleen maar over racisme gaan. Het schijnt me een obsessie te zijn. De Zwarte Piet-discussie begint dit jaar heel vroeg, kijk ’Wij zijn allen racisten’: http://www.joop.nl/opinies/detail/artik ... rven_zien/

Ik snap dat er mensen zijn die zich deskundigen op het gebied van racisme noemen en allerlei conferentie houden en daarvoor ook betaald worden, het broodnodig vinden, maar ze maken de goede naam van Zwarte Piet juist zwart. Hij is namelijk de bron van racisme niet, dat wordt juist door dat soort mensen gesuggereerd.
Wat voor meerwaarde zou het verbod van Zwarte Piet met zich meebrengen, dat vraag ik me af. Welk doel wordt ermee bereikt als een lange traditie verdwijnt? Tradities zijn trouwens niet verplicht, dus iedereen kan het zelf uitzoeken of hij het wil vieren of niet.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-03-30, 19:44

Dat komt mede doordat bijvoorbeeld de VN zich ermee is gaan bemoeien, daardoor is de discussie niet nationaal en kleinschalig gebleven, maar verandert in echt iets groots. En dat komt dan weer omdat men het op een of andere erfgoedlijst wilde zetten, tsja, dan is het logisch dat ze eens goed gaan kijken naar wat die traditie precies inhoudt...
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-03-30, 20:34

...en zijn tot de conclusie gekomen dat het Sinterklaasfeest een eerbetoon aan de slavernij is?
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-04-06, 12:15

Jullie weten het misschien dat vandaag in mijn klein land verkiezingen plaatsvinden. Een nieuw parlement wordt gekozen. Volgens de nieuwe kieswet gaan er in plaats van 386 zetels 199 zetels uitgedeeld worden. Ik vind het goed dat er minder dagdieven in het Parlement zullen zitten.
Image
Image
De campagne tussen de regeringspartij Fidesz en de alliantie van de oppositie partijen was slechts moddergooein met inhoudsloos geklets. Het programma van Fidesz houdt de voortzetting van zijn beleid in. Dat hoeft geen verdere uitleg volgens hen. Ze menen de meerderheid van de stemmers achter hen te staan.

De oppositieverbond belooft allerlei mooie dingen: meer geld voor bejaarden etc. om Orbán omver te werpen. Hun programma heeft een punt: de macht van Orbán te slaan. Die bestaan voor de Hongaarse kiezers uit de beroemde gezichten (de grote leugenaar ex-president Gyurcsány, Bajnai, en Mesterházy) die verantwoordelijk zijn voor het slechte links-liberale beleid die 8 jaar duurde.

De Jobbik en de groene LMP hebben werkelijk een partijprogramma uitgewerkt. Beide partijen zijn uitgesproken kritisch op de regering en de linkse oppositie. Kortom, allebei partijen hebben ruggengraat getoond. Jobbik heeft zeer goede kansen om de tweede macht in Hongarije te worden.

Ik ben benieuwd hoe de verkiezingen in de Nederlandstalige media belichten worden.
Ik heb een paar gevonden: (Bij sommige plaatsen maak ik er een kanttekening bij)

Nos: De almachtige Viktor Orbán: http://nos.nl/artikel/632547-de-almacht ... orban.html

„Europese partners maken zich zorgen om de staat van de Hongaarse democratie. "De grondwet is geen speeltje", riep Eurocommissaris Viviane Reding vorig jaar. De EU probeerde Hongarije ook meermalen terug te fluiten.”

Waarom zijn ze zo bezorgd over de staat van de Hongaarse democratie? Ik zou eerder zorgen maken over de schijndemocratie van de Europese Unie. Naar mijn mening is Viviane Reding (journaliste van beroep) niet bevoegd om uitspraken te doen over zaken die met het recht te maken hebben.

De EU wil niet dat Hongarije een spaak in het wiel van het roofkapitalisme steekt. De multinationale bedrijven moeten nog strenger bestreden worden. We zijn toch geen kolonie, maar soms twijfel ik als in de winkels de eerste wereldse prijzen zie, terwijl de mensen derde wereldse loon krijgen voor hun harde werk. Is dat normaal?

„Het extreemrechtse Jobbik en het centrumlinkse samenwerkingsverband 'Eenheid' zijn elkaars tegenpolen, en Fidesz plukt de vruchten van die verdeeldheid. Hongarije is nog geen éénpartijstaat, maar dreigt dat wel te worden, zeggen tegenstanders.”

Dit slaat nergens op. Die tegenstanders die met een éénpartijstaat dreigen zijn zeker politici uit de oppositiepartijen. In de Groene Amsterdammer heb ik twee vertaalde artikelen van links-liberale schrijvers gelezen waarin ze schrijven dat Hongarije een dictatuur is. Die grapjassen. Ik hoop dat de links-liberale lezers van de Groene Amsterdammen die schrijvers niet serieus nemen omdat ze in Hongarije bekend staan om vreemdhartig te zijn en ze hebben sterke afkeer voor hun Hongaars-zijn. Ze spelen de homofoob en antisemitisme kaarten uit om in het Westen de naam van de Hongaren zwart te maken. Hun blik op de wereld is irreëel.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.


Return to “Dutch (Nederlands)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests