Weerwolf - Nederlands

Moderator:Aurinĭa

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)
Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Weerwolf » 2014-03-29, 11:38

Dorenda & Plaas, ik zal 't doen. :wink:

Belangrijke informatie, in de eerste plaats voor Plaas :) :
De metrolijn 4, informeel de groene metro, is er eindelijk! Na 38 jaar ontwerpen en 8 jaar bouwen, kunnen de Boedapestenaars sinds gisteren met de nieuwe metro reizen die 452 miljard forint kostte in plaats van de geschatte 6 miljard forint. De oorzaak van de hoge kosten was 'mede mogelijk gemaakt' door het onvermogen van het liberale stadsbestuur. Na de val van het communisme gebruikte het toenmalige stadbestuur de schadevergoeding van Rusland voor het lijden van communisme niet. De Russen zouden ons bij het bouwen van nieuwe metro’s helpen met vakkennis en nieuwe metrotreinen geholpen hebben, maar die kans lieten de politici voorbij gaan. Vandaag hebben we in de groene lijn Franse metrotreinen die niet helemaal uitmuntend werken. Na 1 jaar testperiode zouden de treinen trouwens zonder bestuurder rijden wat ik heel bang voor ben omdat onafhankelijke deskundigen zeggen dat het besturende computerprogramma niet zonder fouten is. De metrotrein kan niet nauwkeurig stoppen bij de haltes. Die deskundigen hopen dat hun vrees ongegrond is.

Kaart: Image

Andere actualiteiten:
- volgende week zondag vinden de verkiezingen plaats: mijn schatting is dat de regerende Fidesz 'n beetje zwakker uitkomt, volgens mij wordt het beslist geen twee derde meerderheid meer. De verenigde oppositie kun je niet als starke tegenstaanders beschouwen omdat ze door innerlijke meningsverschillen en door corruptie in het nieuws is. Ze zouden zich heel graag als 'n frisse lucht in de politiek voorstellen tegen Fidesz, maar hun leiders zijn eigenlijk die mensen die gedurende hun ambtstijd elk jaar gelogen hebben. De kleinere anti-elite partijen LMP (=Lehet más a politika = Politiek kan anders) en Jobbik (Magyarországért Mozgalom= Beweging voor een beter Hongarije) zullen wel voor verrassing zorgen. Vooral Jobbik die over het hele land zijn positie versterkt heeft. Naar mijn mening kan Jobbik de verenigde oppositiepartijen in de verkiezingen slaan, en als de tweede grootste partij van Hongarije uitkomen.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Plaas » 2014-03-29, 15:07

Hoera voor Boedapest!
In Amsterdam vordert de Noord/Zuidlijn ondertussen ook gestaag, de tunnels zijn klaar, nu de stations nog. Maar zelfs mét die lijn is de Amsterdamse metro nog niet zo efficiënt als de Boedapestse.

Jobbik zou inderdaad wel 'ns goed kunnen scoren, maar ik hoop toch dat de Hongaren wijzer zijn.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Weerwolf » 2014-03-29, 16:11

Plaas wrote:Hoera voor Boedapest!
In Amsterdam vordert de Noord/Zuidlijn ondertussen ook gestaag, de tunnels zijn klaar, nu de stations nog. Maar zelfs mét die lijn is de Amsterdamse metro nog niet zo efficiënt als de Boedapestse.

Dan veel succes naar Amsterdam! Ik hou van metro’s omdat ze snelle vervoermiddelen zijn. Het openbaar vervoer in Boedapest is echt aan een modernisering toe: veel tramlijnen zijn al in slechte toestand en de treinen kunnen slechts heel langzaam rijden. Op sommige plaatsen mag de tram niet harder dan 10 km/h gaan. Daarom moet ik meestal met bus gaan naar een metrostation anders ben ik met de tram niet op tijd aan de universiteit. Ik zie grote voordelen in een betaalbaar en goed werkend openbaar vervoer in Boedapest zowel voor de Boedapestenaars en als voor de toeristen.
Jobbik zou inderdaad wel 'ns goed kunnen scoren, maar ik hoop toch dat de Hongaren wijzer zijn.

Jobbik is de meest gewilde partij onder de jeugd, en verder zal het op den duur een belangrijke speler in de politiek blijven. Het is een feit dat de Hongaren in de steek gelaten werden door de twee grote partijen, dus voor velen is Jobbik wel een goede kans om de elite een lesje te gaan leren. De MSZP en de Fidesz schuiven de essentiele vragen onder de tafel en zeggen dat alles in orde is, terwijl de gewone burger heel goed weet wat de stand van de zaken is. Jobbik is berucht om zijn scherpe uitlatingen, je kunt er wel van houden of niet, maar het brengt de problemen zonder taboes ter sprake. Toch heeft nog geen ‘minder Marokkanen’ hun mond verlaten. Ik heb wat moeite met wijs te stemmen aangezien de beweegredenen persoon per persoon verschillen. Het komt doorgaans op de eigen situatie neer, dus het is 'jedem das Seine'.
Ik zal dan een verslagje na de verkiezingen schrijven.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Weerwolf » 2014-04-01, 12:21

In de Engelse Marlow staat het voorbeeld van onze Kettingbrug

Marlow is een kleine stad in het Engelse graafschap Buckingham, gelegen aan de linkerzjde van de Theems, boven Windsor. Het is een gewilde uitstapjeplek voor de Londenaren.
Die typische Engelse stad is al sinds de twaalfde eeuw een beduidende nederzetting van de streek. Van 1227 tot 1828 stond er een brug boven de Theems die hier trouwens heel smal is. Die brug is wegens de toenemend verkeer ingestort. De nieuwe brug werd in 1832 overreikt naar de stad. Die werd op diezelfde plek gebouw als de oude.
Image
Engels-Hongaars gedenkplaat:
Image

Met het ontwerpen en met het leiden van het bouwen werd William Tierney Clark opgedragen. William Tierney Clark was een lid van de Institution of Civil Engeneers en was een van de bekendste brugbouwers ter wereld. Graaf István Széchenyi, „de Grootse Hongaar”, ging in 1832 in Engeland op een studiereis om ervaringen te vergaren voor een eventuele brug in Hongarije die Pest met Buda zou verbinden. Tijdens zijn verblijf in Engelang kwam hij in aanraking met die brug in Marlow die op hem een diepe indruk maakte zodat hij meteen met de ontwerper van die brug in contact kwam. En de rest is geschiedenis…
Bron: kuruc.info
Image

Kennen jullie ook bruggen of gebouwen die verdacht veel op een andere lijken omdat de architekt misschien diezelfde persoon was of gewoon toeval?
De koepel van ons Parlament lijkt heel op die van Kirche Maria vom Siege te Wenen.
Tja, allebei gebouwen werden in neogotieke stijl gebouwd.
Image
En de kerk:
Image

Taalvraag:
Wat doet een brug? Staat/ligt boven/over de rivier?
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Plaas » 2014-04-02, 16:32

Laat ik daar weer, als steeds, mijn versie tegenover stellen :)

In het Engelse Marlow staat het voorbeeld van onze Kettingbrug

Marlow is een kleine stad in het Engelse graafschap Buckingham, gelegen aan de linkeroever van de Theems, boven Windsor. Het is een bij de Londenaren geliefde bestemming voor een dagje uit.

De typische Engelse stad is al sinds de twaalfde eeuw een nederzetting van enige betekenis voor de omgeving. Van 1227 tot 1828 lag er een brug boven de Theems, die hier trouwens heel smal is, maar deze brug bezweek onder het toegenomen verkeer (
letterlijker: is als gevolg van het toenemende verkeer ingestort). In 1832 werd een nieuwe brug naar de stad aangelegd, op dezelfde plek als de oude.
Image

Engels-Hongaarse gedenkplaat:

Image

Het ontwerp en de bouw van de brug werden toevertrouwd aan William Tierney Clark, lid van de Institution of Civil Engeneers en destijds één van de bekendste bruggenbouwers ter wereld. Graaf István Széchenyi, "de Grootse Hongaar”, ondernam in 1832 een studiereis naar Engeland om er ervaringen op te doen voor de eventuele bouw van een brug in Hongarije, om zo Pest met Boeda te verbinden. Tijdens zijn verblijf in Engeland kwam leerde hij de brug in Marlow kennen, wat diepe indruk op hem maakte, zodat hij meteen de ontwerper van die brug contacteerde (om raad vroeg / aan zich verbond /
of nog iets anders, jouw formulering deed uitschijnen dat hij dóór de brug te leren kennen automatisch ook met de ontwerper in contact kwam).
De rest is geschiedenis…

Bron: kuruc.info


Image

Bruggen "liggen", dat heb je nu al wel gelezen.

Kwam het parlement van Boedapest niet ook sterk overeen met dat in Londen?
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Weerwolf » 2014-04-02, 20:08

Hartelijk bedankt!
Plaas wrote:Bruggen "liggen", dat heb je nu al wel gelezen.

Kwam het parlement van Boedapest niet ook sterk overeen met dat in Londen?

In het Hongaars staan ze, dus lekker verwarrend. :)

Inderdaad, dezelfde stijl, gelegen aan de oever van een rivier, maar zonder die koepel of zonder Big Ben in ons geval.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Weerwolf » 2014-05-15, 19:15

De lastercampagne tegen Jobbik

Het is algemeen bekend dat de versterking van Jobbik met sterke weerzin begroet werd zowel in deEuropese als in de Amerikaanse politiek. Sommigen hechten meer gewicht aan de doorslaande resultaten van Jobbik dan de tweederdemeerderheidse overwinning van Fidesz. Naast Brussel, uit Washington ook zijn bezorgdheid over de onstuitbare opmars van Jobbik. Achter de schermen gaat het veel meer over dan “de terugdringing van de radicale krachten”, namelijk over de actuele en belangrijke kwestie: Oekraine.

In de voorbije jaren wendden de Amerikanen de blik van Oost-Centraal-Europa af omdat het schaakspel in de regio van de Stille Oceaan belangrijker waren voor de Amerikaanse belangen. Intussen liet Rusland zijn culturele, economische en politieke invloed in Oost-Europa merkbaar, het was te verwachten dat de Russen die door de Amerikanen ondersteunde staatsgreep in Kiew niet zonder krachtig antwoord zouden laten. Sindsdien is het een geopolitieke schaakspel tussen de VS en Rusland, en op een kleiner niveau strijd tussen de bedrijven van allebei landen om meer controle over bepaalde sectoren te krijgen wat een koud kunstje is in Oekraine aangezien de meerderheid van de invloedrijke mensen die ook graag president van het land willen worden tot op het bot corrupt zijn. In het kunstmatig opgebouwde Oekraine zijn de separatistische geluiden harder dan ooit en het land dreigt uiteen te vallen waarvoor elke speler in de crisis verantwoordelijk is, zelf de Oekrainers. De interimkabinet van omstreden legimiteit beschuldigt de pro-Russische separatisten van terrorisme, terwijl diegenen die nu in het kabinet zitten volgden dezelfde weg gesteund vanuit het buitenland met Amerikaanse huursoldaten en de Amerikaanse inlichtingendienst die nog nu in het land aanwezig zijn. Uiteraard zijn ook de Russische deskundigen ter plekke.

De Hongaarse situatie is voor de Amerikanen een doorn in het oog omdat Orbán “bekneld” geraakt is in de Russische helft van het speelveld, en de Jobbik kiest openlijk partij voor Moskau in de Oekrainse crisis. Vrezend dat het Hongaarse voorbeeld voor andere landen aantrekkelijk zou zijn beweegt Washington hemel en aarde om Boedapest tot beter inzicht over te halen. De vicepresident van de Verenigde Staten Joe Biden belde Viktor Orbán nog in april op om hem te gelukwensen voor zijn overwinning in de verkiezingen. Het gesprek had echter meer betekenis, vertelden de dicht bij de regering staande kringen. De bedoeling van Biden was om Orbán in het nauw te drijven over Oekrainse-Russische kwestie. Hij verwachtte van Orbán zowel een beslist optreden voor de territoriale onschendbaarheid van Oekraine als een hard optreden tegen de “Ruslandsgezinde” Jobbik.

In de hele zaak speelt de Europese volksvertegenwoordiger, Béla Kovács van Jobbik een sleutelrol die voor de Hongaars-Russische betrekkingen verantwoordelijk is binnen de partij. In Kovács’ geleide reisde de voorzitter van Jobbik, Gábor Vona naar Moskau om gesprekken te voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Doema.
De media die dicht bij de regering staan berichtten dat de Amerikanen willen dat Orbán iets onderneemt in de EU-verkiezingscampagne om te voorkomen dat Kovács een mandaat in Brussel krijgt.

Nu, vandaag is in een krant die dicht bij de Fidesz staat een artikel verschenen waarin staat dat Béla Kovács een Sovjet-spion is. Kovács ontkent de beschuldigingen en zal tegen de moddercampagne met rechterlijke stappen antwoorden. De hoogste officier van justitie, Péter Polt keerde tot de voorzitter van het Europees Parlement, Martin Schulz langs diplomatieke wegen om de opheffing van het immuniteitrecht van Béla Kovács. Het Openbaar Ministerie begon een onderzoek tegen Kovács, maar vertelde niets grijpbaars over de zaak. Het publiek kent tot nu toe de beschuldiging van spionage van de Fideszgezinde krant, Magyar Nemzet (Hongaarse Natie) die verdacht goed op de hoogte is van de lopende zaken van het Openbaar Ministerie. Péter Polt was trouwens lid van Fidesz jaren geleden, en heeft tot op heden goede banden met de regeringspartij.

Naar mijn mening wil de Fidesz de tweede grootste partij, Jobbik op een slinkse wijze in een kwaad daglicht te stellen. Die aanpak is dikwijls gebruikt overal ter wereld in de politiek om de “ongewenste” tegenstanders te vernietigen. De groei van Jobbik is de grootste bedreiging voor de tweederdemeerderheid van de Fidesz. Ik denk dat de Amerikanen niet tweemaal moesten vragen bij de Fidesz om dit te bereiken. Het is volkomen duidelijk dat het ten dele de Amerikaanse belangen dient, maar dat is een bijzaak. Wat ik nu hier in Hongarije zie, is een politieke afrekening. De linkse politiek is alreeds ziek, kan niet uit zijn fouten leren en de Fidesz doet alles mogelijk om de herstelling te vermoeilijken.

Jobbik is de grootste tegenstander van Fidesz in alle opzichten en het is de tweede slachtoffer van de machtspolitiek van de Fidesz. Jobbik heeft een sterke basis en is in staat om in de toekomst meer stemmen te krijgen. Jobbik wil de Fidesz uitdagen om op tv uitgezonden debatten deel te nemen, maar dat wil de Fidesz helemaal niet. Het is ook begrijpbaar omdat de Fidesz in de verkiezingscampagne geen programma had, maar de Jobbik wel. Nu besef ik de ware boodschap van Fidesz die gebruikt werd in de nationale verkiezingscampgane: “Csak a Fidesz!” (=Alleen de Fidesz)
Voor mij is de Fidesz de meest doorslaggevende beweegreden om op Jobbik te gaan stemmen.

Meer info over Béla Kovács (Jobbik):
http://www.europarl.europa.eu/meps/nl/1 ... _home.html
Kovács spreekt Engels, Japaans, en Russisch op een moedertaalsniveau, en heeft elementaire kennis van het Duits, Frans en Pools.

De bron van de beschuldigingen is dat hij aan de Московский государственный институт международных отношений (Moscow State Institute of International Relations) zijn diploma behaalde. In de tijd van het communisme had je om evidente redenen meer kans om aan een Russische universiteit te mogen studeren dan aan een Westerse, en veel mensen uit Hongarije hebben daar gestudeerd, ook een journalist van Magyar Nemzet (de krant die Kovács beschuldigt van spionage.) Volgens de krant “zondigt” Kovács omdat zijn vrouw van Russische afkomst is en volgens de krant was ze in de KGB. Belachelijk! Is het niet interessanter dat een krant die dicht bij de regering staat zo veel weet van de lopende zaken van het Openbaar Ministerie?

Bronnen van Magyar Nemzet, en kuruc.info bijgewerkt door mij
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Weerwolf » 2014-05-17, 21:39

Voormalige minister zonder portefeuille die de geheime diensten bewaakt (gewoonweg ’geheimminister’ genoemd), András Gálszécsy [1990-1992] vertelde dat hij het proces niet helemaal begrijpt omdat een geheimdienst niet openlijk aan de slag gaat, maar op een operatieve manier:

"Het verbaast mij zeer dat de binnenlande veiligheidsdienst openlijk een aangifte doet. De spionageafweer heeft gewoonte niet om aangiften te doen, maar tracht de spionen op heterdaad te betrappen. Indien de binnenlandse veiligheidsdients onweerlegbare bewijzen heeft die bevestigen dat meneer Kovács werkelijk spionage bedrijft als EU-volksvertegenwoordiger – dus in Europese zaken en niet in Hongaars – moet de veiligheidsdients het contact opnemen met hun Belgische collega’s en samen met hen zorgen ervoor dat Kovács zich in een situatie zal bevinden dat de veiligheidsdiensten hem op heterdaad kunnen betrappen."

Een andere geheimdienstdeskundige, László Földi in een andere tv-programma van de publieke omroep bevestigt wat Gálszécsy eerder op deze zender verteld heeft:

"Een echte spion geeft geen persconferenties, maar hij zit achter de tralies."

Verder is het ook merkwaardig dat de publieke omroepen over die spionage als een bewezen daad berichten, terwijl het onderzoek tegen Kovács nog lang niet klaar is.

Volgens mij als Kovács werkelijk een spion was, dan zou hij alreeds in Moskau zijn, en zou bij Poetin om asiel vragen. Dat doet hij echter niet, alhoewel hij vrij kan bewegen en alle mogelijkheid heeft om te vluchten omdat hij niet aangehouden is.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-05-27, 19:39

Ik verplaats het even naar hier:

Weerwolf wrote:
Hoogstwaarschijnlijk wrote:Het spijt me dat je dat zo opgevat hebt. Ik was geschrokken van je woordkeuze en je felheid omtrent dit onderwerp, ik heb nooit eerder iemand zulke dingen horen zeggen. Het verband met het onderzoek dat ik die dag gelezen had, was dan ook snel gelegd.

Nou, ik geef toe dat ik een uiterst uitgesproken mening over dit onderwerp heb en wat ik erover te zeggen heb, zeg ik onverbloemd. Maar daar is niets mis mee onder vrienden, hoor. :D Gezien wie op de Nederlandse afdeling aanwezig is, zijn we een klein kringetje. Ik wil hoegenaamd geen mot met jullie hebben, maar we kunnen onze uiteenlopende zienswijzen met elkaar bespreken, zonder taboes.

En wat leuk dat je naar Nederland komt :)

Dank je! Ik verheug me al op mijn reis.


Nee, maar we hebben toch ook geen ruzie, het is ook verder niet persoonlijk, we denken alleen anders over bepaalde zaken, nou ja, dat mág.

Waar ga je precies heen, en voor hoe lang?
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Weerwolf » 2014-05-27, 19:45

Ongeveer 3 weken, voornamelijk in Zeist, in het kader van een zogenaamd zomeruniversiteit. :wink:
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-05-27, 20:43

Weerwolf wrote:Ongeveer 3 weken, voornamelijk in Zeist, in het kader van een zogenaamd zomeruniversiteit. :wink:

Zeist! Hartstikke dicht bij mij!
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Weerwolf » 2014-05-27, 20:49

Hoogstwaarschijnlijk wrote:
Weerwolf wrote:Ongeveer 3 weken, voornamelijk in Zeist, in het kader van een zogenaamd zomeruniversiteit. :wink:

Zeist! Hartstikke dicht bij mij!

Ja, op steenworp afstand van Utrecht. Valt daar in Zeist een dialect te horen? 'n Soort Utrechts?
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Plaas » 2014-05-28, 8:28

Eerder Algemeen Bekakt Nederlands, denk ik :)
Het blijft een raar idee dat er mensen in Zeist wonen die de naam van hun stad als "Saaist" uitspreken. Nu is Zeist ook niet meteen het bruisend middelpunt van West-Europa, maar "saaist" is niet aardig.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Weerwolf » 2014-05-28, 12:51

Image
Heel kort over de Europese verkiezingen in Hongarije. Zoals het nu sinds 2010 gebruikelijk is, heeft Fidesz weer met grote afstand de verkiezingen gewonnen. De tweede macht is onbetwistbaar de Jobbik die bij de volgende verkiezingen de grootste uitdager van de Fidesz zal zijn. De spionagezaak lijkt stilaan onwaar te zijn, zelf linkse journalisten spreken van een vuile campagne tegen de Jobbik. De linkse partijen maken een crisis door wegens hun slechte politiek. Ze kunnen het moeilijk inzien dat ze niet tegelijkertijd de partij van ’de kleine man’ en de partij van het internationale kapitaal kunnen zijn. Bovendien blijven ze ook nog onderling met elkaar vechten wie de derde plaats achter Jobbik mag bereiken.
Plaas wrote:Eerder Algemeen Bekakt Nederlands, denk ik :)
Het blijft een raar idee dat er mensen in Zeist wonen die de naam van hun stad als "Saaist" uitspreken. Nu is Zeist ook niet meteen het bruisend middelpunt van West-Europa, maar "saaist" is niet aardig.

Dus zeggen ze tanissen in plaats van tenissen, jaer in plaats van jaar, en teed in plaats van tijd enz? Ik wist niet dat daar rijke mensen wonen, maar ze willen beslist hun eigen sociolect gaan hanteren dat nog boven de heersende Poldernederlands staat. Dat bekakt Nederlands wordt ook Bovennederlands genoemd, nietwaar?

Waar begint de lijn van het uitspreken van ’z ’ als een ’s’ in Nederland?
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Plaas » 2014-05-28, 20:26

Die begint boven de grote rivieren, maar daarmee is zeker niet alles gezegd, want of je die z wel of niet uitspreekt hangt ook van het sociolect af. De stemhebbende uitspraak is sjiek, je hoort die dus meer in de hogere kringen en minder in de lage. Oorspronkelijk is die uitspraak ook vanuit het zuiden opgekomen, mogelijk onder invloed van het Frans.
Grappig is dat mensen "ik hep de son in de see sien sakken" vaak met Amsterdam associëren, en dan niet beseffen dat ze het zelf óók zo uitspreken, alleen met een iets ander accent.

Bovennnederlands, dat zegt mij niks, maar misschien wordt het in bepaalde kringen wel gebruikt?
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Weerwolf » 2014-05-28, 23:01

Plaas wrote:Die begint boven de grote rivieren, maar daarmee is zeker niet alles gezegd, want of je die z wel of niet uitspreekt hangt ook van het sociolect af. De stemhebbende uitspraak is sjiek, je hoort die dus meer in de hogere kringen en minder in de lage. Oorspronkelijk is die uitspraak ook vanuit het zuiden opgekomen, mogelijk onder invloed van het Frans.
Grappig is dat mensen "ik hep de son in de see sien sakken" vaak met Amsterdam associëren, en dan niet beseffen dat ze het zelf óók zo uitspreken, alleen met een iets ander accent.

Bovennnederlands, dat zegt mij niks, maar misschien wordt het in bepaalde kringen wel gebruikt?

Het blijkt inderdaad dat het aan de Franse invloed toe te schrijven is, gezien het hoge aanzien van het Frans in de vroegere tijden, kan ik het goed voorstellen dat die taal veel invloed had op het Nederlands (van de bovenklasse). Ja, die aangehaalde ’Amsterdamse’ zin is dikwijls gebruikt om de typische uitspraak te laten tonen, maar leuk om te weten dat er niet alleen regionale, maar sociale factoren zijn die de uitspraak van ’z’ en ’f’ (ook, denk ik) bepalen.

Ik heb taalkundige Jan Stroop het begrip 'Bovennederlands' zien hanteren voor de bekakte taalvariant.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-05-29, 9:29

Weerwolf wrote:
Hoogstwaarschijnlijk wrote:
Weerwolf wrote:Ongeveer 3 weken, voornamelijk in Zeist, in het kader van een zogenaamd zomeruniversiteit. :wink:

Zeist! Hartstikke dicht bij mij!

Ja, op steenworp afstand van Utrecht. Valt daar in Zeist een dialect te horen? 'n Soort Utrechts?


Ik woon alleen niet meer in Utrecht, maar in Amersfoort. Óók dicht bij Zeist.

Ik ken Zeist vooral omdat de Vogelbescherming daar zit. Als je met de bus van Amersfoort en Zeist gaat, kijk je echt je ogen uit, het is alsof iedereen in dat gebied alleen maar in enorme villa's woont! Dus ik denk dat er vooral wat bekakt Nederlands gesproken wordt ja, wat vooral opvalt aan de uitspraak van de r. Van de term Bovennederlands heb ik trouwens ook nooit eerder gehoord.
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Weerwolf » 2014-05-29, 10:57

Hoogstwaarschijnlijk wrote:Ik woon alleen niet meer in Utrecht, maar in Amersfoort. Óók dicht bij Zeist.

In Nederland zijn er hoe dan ook geen grote afstanden. Het is bijna alsof iedereen iedereen kent. :D

Ik ken Zeist vooral omdat de Vogelbescherming daar zit. Als je met de bus van Amersfoort en Zeist gaat, kijk je echt je ogen uit, het is alsof iedereen in dat gebied alleen maar in enorme villa's woont! Dus ik denk dat er vooral wat bekakt Nederlands gesproken wordt ja, wat vooral opvalt aan de uitspraak van de r. Van de term Bovennederlands heb ik trouwens ook nooit eerder gehoord.

Allemaal rijke stinkerds! :P

Bovennederlands heb ik niet uit de duim gezogen, maar een paar dagen geleden was het ook voor mij volledig onbekend begrip.
Kijk: http://www.dbnl.org/tekst/stro008pold01 ... 1_0010.php
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-05-29, 11:52

Interessant artikel Bilthoven ligt trouwens ook vlak bij Zeist.

Ja, het is wel waar dat Nederland klein is, maar zelf vind ik het pas echt dichtbij als iets op minder dan een uur afstand is. En meer dan twee uur vind ik ver. Op die manier heeft Nederland alsnog veel verre plekken! (en zijn steden met stations dichter bij dan dorpen zonder...)
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Weerwolf - Nederlands

Postby Plaas » 2014-05-29, 13:33

Weerwolf vergeet Saba. ;)
Maar van Schin op Geul naar Midsland (Terschelling) blijft ook best een lange reis.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.


Return to “Dutch (Nederlands)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests