Udtryk jeg ikke helt forstår

Moderator:Mulder-21

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)
Udtryk jeg ikke helt forstår

Postby Woods » 2017-02-22, 10:49

I denne tråd skal jeg skrive om udtryk jeg ikke helt forstår, og håbe om at der kommer en dansker og forklarer deres betydning.

Dem der taler andre skandinaviske sprog kan gerne svare, hvis de forstår de udtryk, fordi når alt kommer til alt, er de tre sprog næsten lige og mange udtryk kan godt være samme. På samme tid, er det her danske forum det mindst aktive af de tre, og jeg ved at der er til tiden flere svensker og svensktalende der læser det end dansker og dansktalende.


Den allerførste:

Hvert eneste minut vender om på nat og dag

Hvad betyder at vende om på ngt?

Det har jeg hørt i en sang, hvor der høres to gange samme udtryk:

”Jeg bukker mig i støvet, vender om på ret og vrang

og det ovennævnte.

Kan nogen forklare begge to?


Det nævnte udtryk findes ikke i Politikens Nudansk Ordbog eller på ordnet.dk. Hvis jeg prøver at forstå det alene, så tænker jeg at sangeren mener, at minutterne i løbet af natten føles som dem i løbet af dagen, og omvendt, og i det andet vers – at han begynder at tænke at det som er ret er vrang, og omvendt, men jeg er ikke helt sikker at det er hvad udtrykket betyder, og så vil jeg gerne høre hvad en skandinavisktalende synes.

(en) Please correct any mistakes and imperfections you can spot in the way I use English or any other language.
(fr) Merci de me corriger si vous sentez que ce que j’écris ne sonne pas au mieux ou ne vous paraît pas parfaitement français.
(dk) I bedes rette alle fejl og ufuldkommenheder I får øje på i det jeg skriver.
(de) Wenn ihr Fehler oder Unvollkommenheiten in meinen Meldungen findet, bitte korrigiert mich :ohwell:

User avatar
Massimiliano B
Posts:1962
Joined:2009-03-31, 10:01
Real Name:Massimiliano Bavieri
Gender:male
Location:Lucca
Country:ITItaly (Italia)

Re: Udtryk jeg ikke helt forstår

Postby Massimiliano B » 2017-02-25, 0:11

Woods wrote:Hvert eneste minut vender om på nat og dag

Hvad betyder at vende om på ngt?



http://ordnet.dk/ods/ordbog?select=vende,2&query=vende

see 31.4

Maybe it's helpful


Return to “Danish (Dansk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests