Med eller uden -t?

Moderator:Mulder-21

benjamino59
Med eller uden -t?

Postby benjamino59 » 2014-05-12, 17:39

Hej alle,
Jeg sidder og skriver synopsis til min afgangsprøve i mundtlig dansk (går i niende i DK), og er lidt i tvivl om, hvordan et par ord i det her afsnit skal skrives:

"Jeg har valgt denne serie, da den gennem hovedpersonen Rita skildrer, hvordan det er at kæmpe med identitetskrise, kærlighed, depression, kolleger & rollen som forælder. Derudover ser man samtidigt/samtidig, hvordan sønnen Jeppe forsøger at få dannet hans/sin identitet som teenager, samtidigt/samtidig med at han har problemer med hans/sin familie, venner og seksualitet."

Hvad er korrekt sprogbrug i de fire tilfælde? :)

Dåne
Posts:4
Joined:2014-05-15, 17:35
Gender:male
Country:DKDenmark (Danmark)

Re: Med eller uden -t?

Postby Dåne » 2014-05-15, 18:00

Hey
Jeg går selv i niende og skal også op, så jeg ved ikke, om svaret er for sent. :)

"Jeg har valgt denne serie, da den gennem hovedpersonen Rita skildrer, hvordan det er at kæmpe med identitetskrise, kærlighed, depression, kolleger & rollen som forælder. Derudover ser man samtidig, hvordan sønnen Jeppe forsøger at få dannet sin identitet som teenager, samtidig med at han har problemer med sin familie, venner og seksualitet."

Det er samtidig uden t begge steder, fordi samtidig som adverbium ikke skal tilføjes noget t, hvilket man ellers skulle tro. Samtidigt (med t) bruges kun, når det bruges som tillægsord til et intetkønsord.
Det er sin begge steder, fordi det refererer til grundledet, som er Jeppe og han. :D


Return to “Danish (Dansk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests