Hvad skal jeg gøre i Danmark?

Moderator:Mulder-21

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:
Hvad skal jeg gøre i Danmark?

Postby hashi » 2014-04-11, 1:59

Hej :)

Jeg skal være i danmark (bare København) fra 2 juli til 12 juli i år. Undrer hvis nogen kan føreslå ting at gøre når jag er der. :)

Forlåt for at min dansk er hemsk.... jeg kan ikke dansk... bare svensk lol.
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Hvad skal jeg gøre i Danmark?

Postby Woods » 2014-04-20, 21:17

Den er ikke en kedelig by, der er tinge at gøre i massevis.

Det er lidt sværere hvis man har til hensigt at slå sig ned – i det mindste jeg ikke var i stand til at gøre det inden jeg brugte alle penge.

Ludwig Whitby
Posts:3664
Joined:2009-03-30, 13:44
Gender:male
Location:Belgrade
Country:RSSerbia (Србија)

Re: Hvad skal jeg gøre i Danmark?

Postby Ludwig Whitby » 2014-04-20, 21:48


Brikken
Posts:111
Joined:2011-03-10, 18:44
Real Name:Mads Nielsen
Gender:male
Country:DKDenmark (Danmark)

Re: Hvad skal jeg gøre i Danmark?

Postby Brikken » 2014-04-28, 19:30

Det kommer an på hvad du godt kan lide.

Hvis du er til traditionelle turistting, så findes sikkert masser af guides. Hvis du har andre interesser, så sig til, så kan det være at jeg har nogle gode ideer.

Jeg kommer i København hver dag (på arbejde), og selvom jeg ikke er den der kommer mest i byen ellers, så har jeg trods alt lært lidt om den med tiden.

benjamino59

Re: Hvad skal jeg gøre i Danmark?

Postby benjamino59 » 2014-05-10, 8:35

Jeg har kun været der en gang før, men du kunne prøve at kigge på butikker eller tage i Tivoli. Der er også en virkelig smuk udsigt fra Rundetårn.

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Hvad skal jeg gøre i Danmark?

Postby hashi » 2014-06-10, 2:40

Tak for det!

Jeg kan godt lide mange sort af ting (ved ikke hvis man kan sige det på dansk - meh). Jeg vil naturligt besøge pladser som slotte (og Freetown Christiania ser godt ud!). Jag vil også til Tivoli ...

Jeg er 23 år; så jeg antage at jeg vil gøre ting som andre menneske som er samma ålder gør (drikk øl etc). Jeg har ikke meget penger så kan ikke gøre for mange dyre ting.

Har en annen spørsmål. Mens jeg er i Danmark, jeg ønsker ikke at tale engelsk - hvis jeg kan. Men mit dansk er ikke den bedste... Hvis jeg går i stå på et tidspunkt, ville danskerne forstår, hvis jeg blander svenske ord i dansk. Eller ville det lettere at sige det på engelsk i stedet?

Tak i forhand :)
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
Marcellus
Posts:106
Joined:2008-01-05, 12:03

Re: Hvad skal jeg gøre i Danmark?

Postby Marcellus » 2014-06-11, 1:37

Det er min erfaring, at hvis man taler til danskere på dansk, vil de altid svare på dansk, selvom ens dansk ikke er perfekt. Mit dansk var sikkert langt fra perfekt da jeg var i Danmark, men jeg havde slet ingen problemer med at få andre mennesker til at tale dansk med mig (der var kun én undtagelse--en medarbejdere på biblioteket der så på mit pas, og så derved at jeg kom fra den engelsktalende verden, og ville derfor ubetinget tale til mig på engelsk, selvom hendes engelsk var absolut forfærdeligt). Men de vil også sandsynligvis antage, at kendsgerningen, at du overhovedet kan tale dansk, betyder at du sikkert allerede bor permanent i Danmark, fordi det er åbenbart dybt indgraveret i verdensanskuelsen af danskerne, at folk, der ikke bor i Danmark, aldrig ville eller kunne lære dansk.

Hvad der angår en eventuel indblanding af svenske ord--der er mange svenske ord, der ikke er så sædvanlige på dansk, men forekommer stadigvæk i en literarisk eller dialektisk kontekst, så det er derfor muligt, af man kunne alligevel forstå dig. Jeg formoder at den svenske udtale af visse ord ville nok være en meget større problem, fordi der er mange ord, der skrives næsten identisk (eller er i hvert fald meget let at identificere) i begge sprog, men som udtales meget anderledes (f.eks den danske "skive [ski:ʊʊ] versus den svenske skiva [ɧi:va]). Du må derfor huske at udtale begyndelsen af ord meget klarer, men sluge enden, og ikke omvendt, som på svensk! Men heldigvis gælder reglen i begge sprog, at et ord aldrig skal udtales som det skrives. :)

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Hvad skal jeg gøre i Danmark?

Postby hashi » 2014-06-12, 2:13

Orkar inte skriva danska just nu - förlåt.

Tack för ditt svar. Mmm det är bra att veta att man får svar på dansk om man talar danska i första hand. Jag har hört att sverige är inte det samma, tyvärr. Jo, jag kan skilja de grundläggande skillnaderna mellan danskt och svenskt uttal. Om jag behöver använda svenska ord ska jag försöka uttala det med en dansk accent, antar jag. Jag ville veta om det var ett val - även om det var det sista valet.

I alla fall vill jag inte bli den som reser utomlands och pratar engelska hela tiden. Om jag ville göra det så skulle jag åka till Australien eller Storbrittanien.
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

Unknown
Posts:2212
Joined:2010-12-23, 22:06
Country:CACanada (Canada)

Re: Hvad skal jeg gøre i Danmark?

Postby Unknown » 2014-07-13, 16:20

hashi wrote:Tack för ditt svar. Mmm det är bra att veta att man får svar på dansk om man talar danska i första hand. Jag har hört att Sverige är inte är det samma, tyvärr. Jo, jag kan skilja de grundläggande skillnaderna mellan danskt och svenskt uttal. Om jag behöver använda ett svenskt ord ska jag försöka uttala det med en dansk accent, antar jag. Jag ville veta om det var ett val - även om det var det sista valet.


Ja, når jag försöker prata danska med någon så gör jag detsamma. Det är ju allt man kan göra lol

hashi wrote:I alla fall vill jag inte bli den som reser utomlands och pratar engelska hela tiden. Om jag ville göra det så skulle jag åka till Australien eller Storbritannien.


Önskar mer folk tänkte som du.

På dansk nu. Tja, man kan jo ligeså starte et sted. :) Jeg har aldrig rejst til Danmark før men når jeg har råd til at rejse så bliver Danmark et af de lande, jeg uden tvivl vil rejse til.

Når det kommer til dansk udtale så vil man kun være nødt til at vænne sig til det gennem at lytte mere og tage noter. Jeg synes jo personligt, svensk udtale er lettere, men jeg kan godt lide at udfordre mig selv, plus jeg har altid ønsket at lære dansk på grund af min danske favoritmusik.


Return to “Danish (Dansk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests