How to pronounce "egen historie"?

Moderator: Mulder-21

Brikken

Re: How to pronounce "egen historie"?

Postby Brikken » 2011-05-22, 6:06

emanresu wrote:When the narrator says single words (Hygge. Tøjet. Håret.) like that, is he just being poetic or is that a Danish particularity?

He is just being poetic ;)

emanresu

Postby emanresu » 2011-05-22, 6:34

All right.

Here goes the next sentences:

Bigilange. Erkørdne. Klum bej helsen. Hometer. Tovjoin. Hopredelsmi. Det er danskernes egen historie. Danskernes egen historie, henle om danskerne. Om var den hider min li danske hanlju dersliu i mer gange mul gang. De sis det got hune ov. Om verdes libel i Danmark fra og nitten-hundred og fra nitten-ti. Omkring om nitten-hundrede bliv de første dokumentar er gefilmte. Op ringer danskernes egen historie kilometer vis et einistoes histories gefilmt fra i dansljus.

Marcellus

Postby Marcellus » 2011-05-23, 11:55

emanresu, I don't mean to pry, but how long have you been learning Danish, and what other methods are you using to study it? I don't mean to discourage you or anything of that sort (indeed, I'm always overjoyed to see that someone else is learning Danish), but your transcriptions tend to be...well, very, very odd. Please don't take this as a personal slight--transcribing a language you're not all that familiar with is an extremely difficult task under any circumstances, and all the more when dealing with a language with lots of tricky but crucial minimal pairs like Danish (I once even ran across an otherwise quite extensively researched and well-made site comparing sound differences across the Germanic languages which transcribed every single instance of a soft d in a Danish word as /l/), which makes me skeptical of the usefulness of this sort of exercise at this point in your studies.

I'm not saying you shouldn't keep listening to real audio and trying to make sense of it, of course. But one of the best ways to improve your listening comprehension--in addition, of course, to listening to as much audio as possible--is to improve your vocabulary. To recognize a word, we need to be familiar with the word in the first place, after all. What's more, listening, more so than any other language skill, is very context dependent; even in our native language, we don't always hear everything perfectly clearly. We are, however, used to hearing certain words in certain combinations, and even if individual words are pronounced indistinctly, our brains can still pretty easily fill in the gaps based on the surrounding words.

Of course, a bit of familiarity with the language is necessary before we can actually do this. Trying to transcribe a text without a reasonable base vocabulary and some knowledge of how sentences tend to be put together to guide you is something like trying to practice your dart skills while blindfolded and without having a clear idea of where in the room the dartboard is actually located. Having someone--in this case our esteemed college Brikken--in the room (preferably ducking behind an overturned table or other protective barrier), to shout out "Higher! Lower! More to the Right! No, no, the other wall!" may help you get a little closer to your target, but, well, there's more efficient ways to hone your abilities, and in any case people don't really play like that to begin with.

In any case, you may find this website of some use; it provides a large collection texts briefly summarizing Danish history and contemporary Danish society, each accompanied by an audio file spoken in slow and clearly enunciated manner, but not in the stilted and unnatural manner often found in many learning materials. I personally found it extremely helpful for getting a feel for the connection between the spelling and pronunciation of various Danish words; hopefully it might prove similarly useful for you.

Brikken

Postby Brikken » 2011-05-24, 14:05

That was quite chunk you took this time. Good to see, that you actually got a few words right ;)

Du kender det, de små sorthvide billeder fra tante Gerda og onkel Knuds gamle fotoalbum. De let falmede billeder fra Søssers første skoledag, skovturen i den første folkevogn og naturligvis de store snedynger fra isvinteren i 1940. Hygge. Lige så underholdende bliver det, når filmfremviseren bliver fundet frem. Alle de gulnede billeder: Cockpittet i Spiesflyveren på vej til Mallorca, mor med højt hår og bred bikini nyder paella i Cala Mayor, lillebror i gåsele og gelében i tivoli, og far med kollegerne ved 25-års jubilæet på kontoret. Dejlige minder fra storebæltsfærgen på vej til Legoland eller hvad med hele familien der er taget på landet for at hjælpe i efterårsferien. Tøjet. Håret. Bilerne. Og køkkenet. Klumper i halsen. Krumme tæer. Tårer i øjnene. Og brede smil. Det er danskernes egen historie.

Danskernes egen historie handler om danskerne om hvordan helt almindelig mennesker har levet deres liv i medgang og modgang de sidste godt 100 år. Om hverdagslivet i Danmark fra omkring år 1900 og frem til nutiden. Omkring år 1900 blev de første dokumentariske film til, og nu bringer danskernes egen historie kilometervis af enestående historiske film frem i dagens lys

Brikken

Postby Brikken » 2011-05-24, 14:07

Marcellus wrote:emanresu, I don't mean to pry, but how long have you been learning Danish, and what other methods are you using to study it? [....]

hopefully it might prove similarly useful for you.

Marcellus, I completely agree with everything you said, but since I already transcribed the entire video the first day, I might as well play along.

However, how does this fit your level? Do you completely understand everything he says in the video?

emanresu

Postby emanresu » 2011-05-24, 15:58

Du kender det, de små sorthvide billeder fra tante Gerda og onkel Knuds gamle fotoalbum.

De let falmede billeder fra Søssers første skoledag, skovturen i den første folkevogn og naturligvis de store snedynger fra isvinteren i 1940 (nitten-hundrede-fyrre).

Hygge.

Lige så underholdende bliver det, når filmfremviseren bliver fundet frem.

Alle de gulnede billeder: Cockpittet i Spiesflyveren på vej til Mallorca, mor med højt hår og bred bikini nyder paella i Cala Mayor, lillebror i gåsele og gelében i tivoli, og far med kollegerne ved 25-års (femogtyve) jubilæet på kontoret.

Dejlige minder fra storebæltsfærgen på vej til Legoland eller hvad med hele familien der er taget på landet for at hjælpe i efterårsferien. Tøjet. Håret. Bilerne. Og køkkenet. Klumper i halsen. Krumme tæer. Tårer i øjnene. Og brede smil. Det er danskernes egen historie.

Danskernes egen historie handler om danskerne om hvordan helt almindelig mennesker har levet deres liv i medgang og modgang de sidste godt 100 år. Om hverdagslivet i Danmark fra omkring år 1900 og frem til nutiden. Omkring år 1900 blev de første dokumentariske film til, og nu bringer danskernes egen historie kilometervis af enestående historiske film frem i dagens lys
You know it, the small sorthvide photos from aunt Gerda and uncle Knud's old photoalbum.

The let falmede photos from Sosser's first day of school, picnics in the first Volkswagen and of course, the big snow-dynger from the is-winter in 1940.

Cosy.

Lige så underholdende bliver det, når filmfremviseren bliver fundet frem.

It is equally entertaining when filmviwers are found? Film archives?

All the yellow photos: cockpit in ... on the way to Mallorca, mother with ... hair and ... bikini enjoying Paella in Cala Mayor, the younger brother in ... and ... in amusement, and father with the colleagues ...

Beautiful memories of Storebaelt... on the way to Legoland or ... Clothes. Hair. The cars. And the kitchen. Lumps in the throat. ... Tears in the eyes. And big smile. It's the Danes' own history.

The Danes' own history talks about the Danes, about how .. people lived their lives in ... of the past 100 years. About everyday life in Denmark from around 1900 to the present. Around 1900...
Last edited by emanresu on 2011-05-24, 16:09, edited 4 times in total.

emanresu

Postby emanresu » 2011-05-24, 16:00

Brikken wrote:, I might as well play along.

However, how does this fit your level? Do you completely understand everything he says in the video?

Thanks for "playing along". It's really cool of you.

I do not completely understand everything but I'm trying. I know I look very stupid. :mrgreen:

Brikken

Postby Brikken » 2011-06-09, 19:35

You might as well get the entire text now:
Du kender det, de små sorthvide billeder fra tante Gerda og onkel Knuds gamle fotoalbum. De let falmede billeder fra Søssers første skoledag, skovturen i den første folkevogn og naturligvis de store snedynger fra isvinteren i 1940. Hygge. Lige så underholdende bliver det, når filmfremviseren bliver fundet frem. Alle de gulnede billeder: Cockpittet i Spiesflyveren på vej til Mallorca, mor med højt hår og bred bikini nyder paella i Cala Mayor, lillebror i gåsele og gelében i tivoli, og far med kollegerne ved 25-års jubilæet på kontoret. Dejlige minder fra storebæltsfærgen på vej til Legoland eller hvad med hele familien der er taget på landet for at hjælpe i efterårsferien. Tøjet. Håret. Bilerne. Og køkkenet. Klumper i halsen. Krumme tæer. Tårer i øjnene. Og brede smil. Det er danskernes egen historie.

Danskernes egen historie handler om danskerne om hvordan helt almindelige mennesker har levet deres liv i medgang og modgang de sidste godt 100 år. Om hverdagslivet i Danmark fra omkring år 1900 og frem til nutiden. Omkring år 1900 blev de første dokumentariske film til, og nu bringer danskernes egen historie kilometervis af enestående historiske film frem i dagens lys, så alle får mulighed for at opleve velfortalte historier fra familie-, skole- og arbejdslivet krydret med overleveringer fra førstehåndskilder og øjenvidner til begivenhederne. Historier og oplevelser, som alle har betydning for den måde vi lever på i dag. Serien bygger udelukkende på dokumentariske filmoptagelser, opsigtsvækkende gamle filmklip, der ikke tidligere har været vist, men som nu findes frem fra arkiver og gemmere. Danskernes egen historie er en serie på otte titler og udkommer både på DVD og VHS. Hver DVD dækker sit regionale område, så man opnår så stor en nærhedsfølelse og genkendelighed i historierne som muligt. Hver DVD rummer ca. 90 minutters materiale fordelt på 12-15 afsluttede historier. Med fjernbetjeningen kan man vælge at nyde alle historierne som en samlet fortælling eller vælge præcis de emner og historier der interesserer en, og vil man have uddybende informationer giver DVDen mulighed for ekstra informationer om de enkelte emner. På hver DVD ligger der desuden et par filmiske perler som bonusmateriale. Film af så høj kvalitet at man kan nyde dem i sin helhed. Der er lavet aftale med flere end 450 arkiver, museer og firmaer i Danmark om adgang til næsten 40.000 dokumentarfilm. I forbindelse med produktion af danskernes egen historie, bliver der foretaget en stor landsindsamling af historiske film. Indsamlingen sker i samarbejde med 100 lokalaviser og opfordrer alle til at komme med de gamle film, der måtte ligge hos foreninger, firmaer eller privatpersoner. Danskernes egen historie bliver produceret af nogle af landets bedste tvproducere med erfaring fra dokumentarproduktion fra Danmarks Radio og TV2. Den historiske research og bearbejdelse bliver lavet af uddannede historikere fra Det Historiske Hus.

emanresu

Postby emanresu » 2011-06-12, 5:46

Thank you.

(I am sorry, I did not have access to internet.)

Return to “Danish (Dansk)”