Hjælp med at lære dansk

Moderator:Mulder-21

Hvor godt er mit dansk?

Bare flot! Jeg tager bare et par fejler.
2
29%
OK, men du har set bedre.
1
14%
Ikke så godt.
3
43%
Forskræggigt!
1
14%
 
Total votes: 7

User avatar
Jayan
Posts:223
Joined:2009-05-04, 13:39
Real Name:Jayan Nair
Gender:male
Country:USUnited States (United States)
Contact:
Hjælp med at lære dansk

Postby Jayan » 2009-05-05, 14:36

Hej hej!

Jeg vil gerne have nogen hjælp med mit dansk. For ti måneder siden, begyndte jeg at lære sproget (uden en lærer :( ). Jeg er ikke så godt men vil meget gerne forbedre mig til det smukke (OK så måske ikke smuk men intressant :wink: ) sprog. Jeg havde håbet at bruge text-chat her på Unilang, men jeg tror at ikke nogen som taler dansk bruger det. Så, hvis du kan og vil hjælpe mig, venligt kontakt mig. Jeg vil endeligt bruger voice chat, men min udtale er for forskræggeligt lige nu. :)

Tusind tak for nogen hjælp og venligt rette min grammatik hvis der er nogle fejler!
[flag]zh[/flag] [flag]th[/flag] [flag]da[/flag] | [flag]id[/flag] [flag]is[/flag] [flag]eu[/flag] | [flag]es[/flag] [flag]de[/flag] [flag]la[/flag]

SImon Gray
Posts:197
Joined:2006-12-22, 20:57

Re: Hjælp med at lære dansk

Postby SImon Gray » 2009-05-07, 14:40

Jeg er ikke så tit på unilang og har nok for travlt med andre ting til at hjælpe dig over voice chat, men hvis du bare skriver i det her topic eller forum, vil jeg gerne komme og rette/svare dig en gang imellem. Det er det bedste jeg ka' tilbyde :)

Jayan wrote:Hej hej! [hejhej usually means goodbye :)]

Jeg vil gerne have noget hjælp med mit dansk. For ti måneder siden, begyndte jeg at lære sproget (uden en lærer :( ). Jeg er ikke så godt men vil meget gerne forbedre mig til i dette smukke (OK, så måske ikke smukke, men interessante :wink: ) sprog. Jeg havde håbet at bruge text-chat her på Unilang, men jeg tror at ikke der er nogen som taler dansk der bruger det. Så hvis du kan og gerne vil hjælpe mig, venligst kontakt mig. Jeg har tænkt mig at endeligt bruger voice chat senere henne, men min udtale er for forfærdelig lige nu. :)

Tusind tak for nogen din hjælp og rette venligst min grammatik hvis der er nogle fejler!


Your post was perfectly understandable and with few errors :)

In the sentence:
Jeg har tænkt mig at endeligt bruger voice chat senere henne, men min udtale er for forfærdelig lige nu. :)


I replaced "vil" with "har tænkt mig at" which isn't necessary, but it sounds better to me. "at have tænkt sig" implies intent in the long run.

User avatar
Jayan
Posts:223
Joined:2009-05-04, 13:39
Real Name:Jayan Nair
Gender:male
Country:USUnited States (United States)
Contact:

Re: Hjælp med at lære dansk

Postby Jayan » 2009-05-07, 18:11

Tak SImon!

Jeg havde en norsk ven som sagde at "hejhej" betyder hello, men han var nok skør. :ohwell:

Er der en forskel mellem "dette" og "det her", eller betyder de det samme ting? Jeg tror "dette" er bare mere ceremoniel.

Er det "venligt" eller "venligst"? Hvis det er venligst, hvorfor er der en 's'?

Så man kan ikke forbedre sig til noget, men bare i?

tror du at du kan finde tid at gå på text chat så jeg kan øve mig i dansk med at snakke med nogen? Hvis så, hvornår skal jeg log på?
[flag]zh[/flag] [flag]th[/flag] [flag]da[/flag] | [flag]id[/flag] [flag]is[/flag] [flag]eu[/flag] | [flag]es[/flag] [flag]de[/flag] [flag]la[/flag]

SImon Gray
Posts:197
Joined:2006-12-22, 20:57

Re: Hjælp med at lære dansk

Postby SImon Gray » 2009-05-07, 18:47

Er der en forskel mellem "dette" og "det her", eller betyder de det samme ting? Jeg tror "dette" er bare mere ceremoniel.


Ja, lige præcis! De betyder det samme, men den ene er mere almindelig i skrevent dansk.

Er det "venligt" eller "venligst"? Hvis det er venligst, hvorfor er der en 's'?


Det kan jeg ikke forklare :) "venligst" er bare ordet man vil bruge, når man vil sige "kindly" eller "please". "venlig/venligt" er et adjektiv (f.eks. "amerikanerne er et venligt folkefærd"). Men faktisk siger man oftere i daglig tale "vil du være sød at ...", hvis man vil bede nogen om noget.
Så man kan ikke forbedre sig til noget, men bare i?


Ja. Men man plejer faktisk at sige "blive bedre til (at)" ("han er blevet bedre til at spille fodbold"). "At forbedre sig" bruges normalt intransitivt ("han har forbedret sig siden sidst").

tror du at du kan finde tid at gå på text chat så jeg kan øve mig i dansk med at snakke med nogen? Hvis så, hvornår skal jeg log på?


Jeg vil helst ikke binde mig til noget. Håber det er i orden.

HoneyBuzzard
Posts:476
Joined:2009-04-18, 11:08

Re: Hjælp med at lære dansk

Postby HoneyBuzzard » 2009-05-07, 23:28

Er det "venligt" eller "venligst"? Hvis det er venligst, hvorfor er der en 's'?


Det er superlativt.



løb hurtigtrun quickly
løb hurtigererun faster
løb hurtigstrun (the) fastest

User avatar
Jayan
Posts:223
Joined:2009-05-04, 13:39
Real Name:Jayan Nair
Gender:male
Country:USUnited States (United States)
Contact:

Re: Hjælp med at lære dansk

Postby Jayan » 2009-05-11, 21:01

Jeg troede at det ville være hurtigest hvis det var superlativt... Er det anderledes for adjektiver som ender i -ig?
[flag]zh[/flag] [flag]th[/flag] [flag]da[/flag] | [flag]id[/flag] [flag]is[/flag] [flag]eu[/flag] | [flag]es[/flag] [flag]de[/flag] [flag]la[/flag]

HoneyBuzzard
Posts:476
Joined:2009-04-18, 11:08

Re: Hjælp med at lære dansk

Postby HoneyBuzzard » 2009-05-12, 14:08

Ja, adjektiver på -ig har superlativ i -st. Venligst, vigtigst, hurtigst, dårligst (or værst), osv.


Return to “Danish (Dansk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests