Questions about Catalan

Moderator: Iván

Saim
Country: RS Serbia (Србија)

Re: Questions about Catalan

Postby Saim » 2017-04-29, 10:27

Osias wrote:També vaig llegir l'inici d'aquest llibre i em vaig adonar d'aquests articles, però em vaig pensar que eren d'un registre més formal. Fins que vaig veure "One Piece" en català.

De fet, en català formal són menys comuns que en català col·loquial oriental (les varietats occidentals, per contra, els fan servir entre gens i poc), on són pràcticament obligatoris.

IpseDixit wrote:[flag=]ca[/flag] La persona amb que estic parlant :?:

Preposició + qui o el/la/els/les qual(s) quan es tracta d'una persona.

La persona amb qui / amb la qual estic parlant.
La persona a qui / a la qual vas regalar el llibre.
La persona de qui / de la qual vas parlar.

Preposició + què o el/la/els/les qual(s) quan es tracta d'una cosa.

El bolígraf amb què / amb el qual estic escrivint.
El bolígraf de què / del qual vas parlar.

No n'estic segur, però em sembla que el pronom relatiu el/la/els/les qual(s) seria d'un registre una mica més elevat que les altres construccions.

Tanmateix diria que hi ha força parlants nadius que diuen amb què quan es refereixen a persones o fins i tot el doblement incorrecte amb que. Estem vivint un moment en què el sistema sintàctic de la llengua comença a trontollar bastant per pressió del castellà. :?

IpseDixit
Language Forum Moderator
Country: IT Italy (Italia)

Postby IpseDixit » 2017-05-04, 7:48

Gràcies Saim :)

IpseDixit
Language Forum Moderator

Postby IpseDixit » 2017-05-18, 13:48

Quan es pronuncia la <o> [u]? Totes les vegades que és àtona o és més complicat que així?

Saim

Postby Saim » 2017-05-18, 15:00

En català central, septentrional, eivissenc i menorquí, sí. (Amb comptades excepcions com cànon).

IpseDixit
Language Forum Moderator

Postby IpseDixit » 2017-05-18, 15:10

Saim wrote:En català central, septentrional, eivissenc i menorquí, sí. (Amb comptades excepcions com cànon).

i de la mateixa manera, les <e> i <a> àtones esdevenen [ə] o [ɐ] (segons els dialectes)?

Saim

Postby Saim » 2017-07-05, 4:31

IpseDixit wrote:
Saim wrote:En català central, septentrional, eivissenc i menorquí, sí. (Amb comptades excepcions com cànon).

i de la mateixa manera, les <e> i <a> àtones esdevenen [ə] o [ɐ] (segons els dialectes)?

Ai perdó, vaig oblidar de respondre't.

En principi sí. Hi ha algunes paraules on la /e/ la manté la majoria dels parlants, però em sembla que podria ser una interferència del castellà. Els exemples que em venen al cap són sobretot les paraules amb -se o -sse, com ara fase, frase o classe. Però hi ha parlants que diuen class[ə], no sé si seria la forma més correcta o si és un hipercatalanisme o què.

SomehowGeekyPolyglot

Postby SomehowGeekyPolyglot » 2018-11-10, 11:54

Exceptionally linking to a question outside of this thread:

When to learn Catalan if one already speaks Spanish?
https://forum.unilang.org/viewtopic.php?f=24&t=56170#p1123951

Now why do I link to that question here? It is just because today morning, I posted a lot of questions in some specific language subforums, those subforums were something like 15 or 20 even... Then I was told by a moderator that usually there is a generic thread within each of them which could be a better place to ask questions. After knowing that, I deleted most of my (zero-reply) question posts and re-posted them in the generic threads. This one I am linking to right now is one of the very few I didn't delete, I also couldn't even have done so after there already was a reply :).
My first main project: The language called communication [it is sort of a learner's log, which now is in "no more output without input" mode]

My second main project: Because of wanting to give back enough: my (SomehowGeekyPolyglot's) "ask me any question" thread (yes, really!)

SomehowGeekyPolyglot = SomewhatGeekyPolyglot = SGP :)

Return to “Catalan/Valencian (Català/Valencià)”