Skandinavere som lærer færøysk?

Moderator:Mulder-21

Noreviking
Skandinavere som lærer færøysk?

Postby Noreviking » 2012-06-16, 14:14

Hei der! Jeg har noen spørsmål til alle skandinavere her som lærer seg færøysk, for jeg selv har nylig begynt å lære det, og synes språket virker ganske interessant!

Hva fikk dere til å begynne å lære færøysk, og hvordan lærer dere det? Språkkurs, bøker, snakke med færøyinger?

Jeg selv inngikk et "veddemål" med en venninne... hun skal lære japansk, jeg skal lære færøysk, og så skal vi dra til Japan og Færøyene. Hele veddemålet var ment som et spark bak for min del, slik at jeg faktisk skal klare å lære færøysk. Før det hadde jeg bare hørt på noen færøyske sanger og sett på et par Youtube-snutter med grunnleggende innføring i språket. W.B. Lockwoods bok er det som for øyeblikket hjelper meg videre. Haha :P

EDIT: Posten het opprinnelig "Nordmenn som lærer færøysk" og spurte om nordmenn! Endret til skandinavere (:
Last edited by Noreviking on 2012-06-16, 15:55, edited 1 time in total.

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Nordmenn som lærer færøysk?

Postby Johanna » 2012-06-16, 15:27

Nu är jag inte norrman, men inte så långt ifrån så jag hoppas att det inte gör något att jag svarar ändå ;)

Jag har alltid varit intresserad av de nordiska språken, och efter två veckor på Färöarna förra sommaren var jag helt enkelt fast. Sen har jag funderat på att lära mig ett av de som fortfarande använder kasus lite mer heltäckande ett ganska bra tag, och då blev det på något sätt självklart att det skulle bli just färöiska i och med den resan. Plus att jag chattar nästan dagligen med två färöingar – det var en av dem jag var och hälsade på – men inte känner en enda islänning eller älvdaling :P

Förutom att prata med de två modersmålstalarna på Skype använder jag mig av en läroboksom heter Faroese – A Language Course for Beginners, med tillhörande grammatikbok och ljudfiler, samt Wiktionary, en fysisk färösik-dansk ordbok och en dansk-färöisk och enspråkig färöisk ordbok som jag har som ett datorprogram. Inte för att det går så snabbt, för min självdisciplin suger, så jag kan rätt mycket mer om språket än jag klarar av att skriva eller tala :oops:
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

Noreviking

Re: Skandinavere som lærer færøysk?

Postby Noreviking » 2012-06-16, 16:10

Det går så bra så :D
Det høres spennende ut å dra til Færøyene! Åååå, jeg får så lyst til å dra dit når jeg hører fra andre som har vært der!

Vi har noen islendinger ved universitetet jeg går på, så teknisk sett hadde det nok vært enklere å lære islandsk for min egen del... men færøysk høres så spesielt ut og minner om vestlandsk, og som halvt vestlending skjønner jeg mer av hva færøyingene enn islendingene sier.
Jeg skal sjekke ut A Language Course for Beginners, kanskje jeg kan få tak i den ved bestilling! Ellers vet jeg at universitetet i Oslo har en del ordbøker fra dansk, islands, engelsk og norsk til færøysk. Kanskje jeg tar meg en tur dit en dag, nå som det er fri fra forelesninger.

Haha, manglende selvdisiplin er nok ganske vanlig, tror jeg. For min egen del sluntrer jeg litt unna færøysken fordi jeg føler det er vanskelig å komme noe videre for øyeblikket... Egentlig burde vel det være god motivasjon til å lære mer, ikke sant? Stå på :P

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Skandinavere som lærer færøysk?

Postby Aleco » 2012-06-17, 10:26

Eg har drivi å lært færøysk frå sidelinja gjennom kjentfolk, og har villa det i åretal sidan folk på morssida er frå Færøyane og vi kjem nok til å dra for å helse på den delen av ætta som enno er att ein gong i [nære] framtida. Men eg veit ikkje kor mykje eller kva anna eg kan dele av røynsle sidan eg ikkje har sett av noko særleg med tid til aktiv læring. Men lukke til! :)
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)


Return to “Faroese (Føroyskt)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests