Limburgish (Limburgs)

Any language which does not have a specific forum can have a thread made for it here.
Timetxu
Real Name: Tim Vergoossen
Country: NL The Netherlands (Nederland)

Limburgish (Limburgs)

Postby Timetxu » 2007-10-12, 14:59

Hello everyone, since just a few days, I managed to make the mods to put the Limburgish language in UniLang too. What is Limburgish? you might ask. Well, Limburgish is the language the people in Limburg speak. Almost 2 million people speak it. Limburg is the southeasternmost province of the Netherlands. Ever looked on a map and wondered what that part in the southeast was, which sticks out of the normal shape of the Netherlands? That's Limburg. Because of the location the language is very influenced by German, but isn't to near to it to call it a German dialect, just like Lëtzebuergesch and Plattdüütsch. I hope this topic can be used by people who speak Limburgish (I'm for sure there are on this forum) and want to speak with other people who are interested in the most German language of Holland =P

For an insight, I'll translate the text I've written into Limburgish.

Hoi jederein. Sinds ein paar daag is 't mich gelök om de administrators de Limburgse taal in UniLang te zètte. Wat is Limburgs? kèns se dich aafvraoge. Good, Limburgs is de taal dae de luuj in Limburg spraeke. Bienao 2 miljoen luuj spraeke 't. Limburg is de meist zuid-oastelijke provincie van Nederlandj. Oait al aes op ein kaart gekeke en dich aafgevraog wat det oétstaekende deil in 't zuid-oaste van Nederlandj waor? Det is Limburg. Door zien ligking is d'r erg beïnvloedj door 't Pruus, maar 't is verder gein Pruus dialek te numme, zowie 't Lëtzebuergesch en Plattdüütsc. Ich haop det dit topic gebroék kèn gaon waere door luuj die Limburgs spraeke, want ich weit waal zeker det d'r zeen op dit forum, en die mit anger luuj wille kalle die geïnteresseerd zeen in de meist Pruuse taal van Nederlandj =P

Kijdar
Real Name: Hans
Country: CH Switzerland (Schweiz / Suisse / Svizzera / Svizra)

Postby Kijdar » 2007-10-17, 18:48

I'm really curious about this language.
If you agree I'd like to study it here! :D
But I need a method to study it faster and better, so that I'll can speak it.
It'd be better to have some list and ordered grammar lessons to learn it getting good results in not too much time... ;)

Elyse
Real Name: Elise Hermans

Postby Elyse » 2007-10-25, 16:54

jao er zien heej zeker luuj dae limburgs spreke
ik vind 't huuel schoeën det dich heej een topic euver gemaakt hebt al is 't eigenlijk gen nationale taal maar miër een streektaal, teminste det is mich altieed verteld. maar echt schoeën det er ouk een topic euver is !

Yes there are people here who speak Limburgish,
I think it's very nice that you made made a topic about it even though it's not an national language but more an regional language, atleast that's what I've been taught. But it's really nice that there is a topic about it !

Timetxu

Postby Timetxu » 2007-11-20, 20:08

Mooi, ich bun neet d'n enige hiej :D . Limburgs is ingerdaad eine streektaal, mer det wil neet zeègge det 't geine taal is. Fries bieväörbeildj is ouch neet d'r officiële taal van Nederlandj, maar waal erkend. Dus daorom moge v'r det gewoon kalle hie es v'r det wille ;) . Waor oet Limburg köms-te eigelijk vandaan? Ich probeerde dien dialek te óntjciefere, is 't Noord-Limburgs? Ich zeen namelijk det se "ik" zaes. Det heur ich vaak genóg omdet mien familie van mooders kantj namelijk oet Melderse kömp, in de buurt van Venray.

Elyse

Postby Elyse » 2007-12-03, 18:47

Oét Melderse ? Dao woeëne ik vlakbej, ik woeëne ouk in de buurt van Venray maar ik spraek zelf Venloës. Mien vader kump namelijk oét d'n stad dus vandaor.

Joa precies maar helaas zien de verschaele wie groot. Vernays is al huuel anders as Venloës en dae liggen al neet vaer van elkaar aaf ! maar dan kinne we nog steeds heej in 't Limburgs kalle ik begrijp in ieder geval wie dich schriefst.
Maar ik zal heej dan waal dökker efkes Venloos spraeke ^__^
Din dialec is ouk ech quant, echt oët 't Zuije !

Elyse

Postby Elyse » 2007-12-03, 18:54

EN/ABN:Patsboem!
Venloos:Kledderdaats!

EN: a very ugly person
ABN:Een heel lelijk iemand
Venloos:Die haet eine kop wie eine boetsauto

EN: he is very ugly
ABN:Hij is heel erg lelijk
Venloos:Hae haet unne kop wie unne knoepselderie

EN: dirty clothes
ABN:vieze kleren
Venloos: doar kinse suupke van trekke

random expressions

kuneli
Real Name: Danai Anna Husaku
Country: GR Greece (Ελλάς)

Postby kuneli » 2007-12-19, 18:56

Weten jullie, in Belgie wordt ook limburgs gesproken, namelijk in"t noordoosten van't land.Daar is een provincie die limburg heet...met die "mich-dich" taal... :lol:

Elyse

Postby Elyse » 2007-12-19, 21:21

kuneli wrote:Weten jullie, in Belgie wordt ook limburgs gesproken, namelijk in"t noordoosten van't land.Daar is een provincie die limburg heet...met die "mich-dich" taal... :lol:

Ja, dat klopt, helaas moet ik echt moeite doen om dat te verstaan.
a video to show the difference:
Belgisch Limburgs:
http://uk.youtube.com/watch?v=9rL_hnR-6_o
Nederlands Limburgs:
http://uk.youtube.com/watch?v=c0O97nJYU0I

both videos are completely random, I do not even know why I picked these =S

Pauline
Country: BE Belgium (België / Belgique)

Postby Pauline » 2007-12-28, 20:30

hi,

Ik kan Limburgs verstaan maar nog niet spreken; mijn lerares nederlands kwam uit nederlandse Limburg. De dialekt wat ik het beste kan begrijpen is die van de buurt van Maastricht en algemeen zuid Limburg.Ik kan alle jullie berichten in het limburgs goed begrijpen 8) :P :)
Things are only impossible until they're not!!

Sappho

Postby Sappho » 2008-01-02, 7:32

Elyse wrote:
kuneli wrote:Weten jullie, in Belgie wordt ook limburgs gesproken, namelijk in"t noordoosten van't land.Daar is een provincie die limburg heet...met die "mich-dich" taal... :lol:

Ja, dat klopt, helaas moet ik echt moeite doen om dat te verstaan.
a video to show the difference:
Belgisch Limburgs:
http://uk.youtube.com/watch?v=9rL_hnR-6_o
Nederlands Limburgs:
http://uk.youtube.com/watch?v=c0O97nJYU0I

both videos are completely random, I do not even know why I picked these =S

:wink: Pss, moet ik je iets verklappen? Wat Jack daar spreekt is geen (Belgisch)Limburgs, maar West-Vlaams. Ik had al zo een gedacht toen ik het eerst hoorde, omdat in Leuven waar ik studeer er ook redelijk veel West-Vlamingen zitten en dus dat taaltje wel wat gewoon ben om te horen. Maar in een andere video heeft die dat ook bevestigd. Bovendien kom ik zelf uit Belgisch Limburg en zo heb ik ze hier nog niet echt horen spreken. :P

Elyse

Postby Elyse » 2008-01-08, 17:02

Sappho wrote::wink: Pss, moet ik je iets verklappen? Wat Jack daar spreekt is geen (Belgisch)Limburgs, maar West-Vlaams. Ik had al zo een gedacht toen ik het eerst hoorde, omdat in Leuven waar ik studeer er ook redelijk veel West-Vlamingen zitten en dus dat taaltje wel wat gewoon ben om te horen. Maar in een andere video heeft die dat ook bevestigd. Bovendien kom ik zelf uit Belgisch Limburg en zo heb ik ze hier nog niet echt horen spreken. :P

ja ik ken hemzelf en ik verstond er eerst niks van dus hij vertelde mij dat hij Limburgs sprak. Nouja, niet dus. Maar goed dan maar zoeken naar een vlaming die WEL uit Limburg komt op youtube.
Is minic a bhris béal duine a shrón.
Milloin te tulette?
-Við munum aldrei fá-

Sappho

Postby Sappho » 2008-04-07, 19:22

Die verschillen zijn alvast niet zo aanzienlijk als dat West-Vlaams dat jij als voorbeeld had genomen, denk ik. :wink: Want ik heb toch niet zoveel (eigenlijk nauwelijks) last om te ontcijferen wat jullie schrijven. Met het West-Vlaams vind ik dat toch stukken lastiger.

Ik heb zelf even gezocht. Misschien ben je hier iets mee, ook al is het niet ideaal.
http://youtube.com/watch?v=bCK2uHwzD1M

Timetxu

Re: Limburgish (Limburgs)

Postby Timetxu » 2008-10-03, 11:25

Óm dit topic weer get laeve in te blaoze höb ich get nuuje leuke aanvullinge hieveur.

Ich höb ènkele maondj geleje in ózze Nederlands klas ein betoag motte haoje. Ich haj besjlaote óm det äöver ein eventuele inveuring vaan 't Limburgs es nuuj sjoalvak in 't veurtgezat óngerwiés te doon. Es g'r missjien geïnteresseerd zeentj, kèntj geer 't HIE downloade.

Verder höb ich nog väör eederein dae zich korrèk zien eige dialèk wil lere sjriéve de officiele spellingswieze, oétgegaeve door Veldeke Remunj, biegevoeg (te aopene in PDF).

Haopelijk kriege v'r binnekort weer get animo zoadet v'r hiej aes get meer in 't Plat gaon kalle :P

'''
Real Name: Withheld
Country: AU Australia (Australia)

Postby ''' » 2008-10-04, 4:04

Just looked at the wiki, not much info there, btu it seems pretty cool, I'd get in on this.
26/♂/hetero/Hu/★☭/PRESCRIPTIVIST
(en)(hu) - native
(de)(fr)(fa) - intermediate

'''

Postby ''' » 2008-10-11, 4:33

I'm really fascinated but the tones and how the orthography would work but there are NO resources I can find for it. Anythign anyone can recomend?
(en)(hu) - native

sa wulfs
Real Name: Rober
Country: ES Spain (España)

Postby sa wulfs » 2008-10-11, 21:10

Ich zeen namelijk det se "ik" zaes.

Yeah, I was wondering about that. I suppose the "ich" forms are due to High German influence, right? Are other common words affected in a similar way - say, maache vs. maake or whatever? (both forms are a wild guess on my part, I hope they're not too far off).

I kind understand some bits and I like how this language looks :)
http://ungelicisus.blogspot.com
Hrōþabaírhts sa Wulfs | Hrōðbeorht se Wulf | Hróðbjartr Úlfrinn | Hruodperaht der Wolf | Hrôthberht thê Wulf

Sean of the Dead
Real Name: Sean Jorgenson
Country: US United States (United States)

Postby Sean of the Dead » 2009-04-19, 23:11

I agree Sa Wulfs, Limburgs is awesome. :D

Are there any speakers left or did they all leave? Anyone else want to learn it besides ''' and I?
Main focuses: [flag]kw[/flag] [flag]he[/flag]
Sub focus: Plautdietsch
On my own: [flag]is[/flag]

Boes
Real Name: Boes de Loper

Postby Boes » 2009-04-20, 17:32

''' wrote:I'm really fascinated but the tones and how the orthography would work but there are NO resources I can find for it. Anythign anyone can recomend?

The Limburgish dialect is not standardized, when it is written it the orthography used (like with all Dutch dialects today) is that of Standard Dutch. Also; Limburgish isn't a tonal language. What is meant, and which only a small portion of it has, is a pitch accent.

sa wulfs wrote:
Ich zeen namelijk det se "ik" zaes.

Yeah, I was wondering about that. I suppose the "ich" forms are due to High German influence, right? Are other common words affected in a similar way - say, maache vs. maake or whatever? (both forms are a wild guess on my part, I hope they're not too far off).

I kind understand some bits and I like how this language looks :)

Yes, though it's not pronounced /ɪç/ but /ɛç/. Limburgish is the only Dutch dialect of which the southern part has experienced (some) of the High German consonant shifts. About half is below Uerdinger, while a minute portion is below Benrather and Speyer.

'''

Postby ''' » 2009-04-21, 5:34

Boes wrote:
''' wrote:I'm really fascinated but the tones and how the orthography would work but there are NO resources I can find for it. Anythign anyone can recomend?

The Limburgish dialect is not standardized, when it is written it the orthography used (like with all Dutch dialects today) is that of Standard Dutch. Also; Limburgish isn't a tonal language. What is meant, and which only a small portion of it has, is a pitch accent.

Accordign to the wiki though, there are two acents and they can be used to differenciate singular and plural or unrelated words. That is to say, there exist minimal pairs differing only in which tones is used. Since this means tone is phonemic isn't that the definition of a tonal language, or does it require that every syllable be tonic?
(en)(hu) - native

Boes
Real Name: Boes de Loper

Postby Boes » 2009-04-21, 13:27

''' wrote:
Boes wrote:

Accordign to the wiki though, there are two acents and they can be used to differenciate singular and plural or unrelated words. That is to say, there exist minimal pairs differing only in which tones is used. Since this means tone is phonemic isn't that the definition of a tonal language, or does it require that every syllable be tonic?

Does the specific Wikipedia sentence have any sources? In any case, what is meant is far closer to the "foot/feet" phenomenon in English than tonality.

Return to “Other Languages”