Enthousiaste Friezen gezocht :)

Moderators:Dminor, Reinder

User avatar
dorenda
Posts:2896
Joined:2004-11-17, 23:02
Real Name:Dorenda
Gender:female
Country:PLPoland (Polska)
Contact:
Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby dorenda » 2010-03-18, 1:14

Hoi!

Ik weet wel dat er hier niet veel Friezen komen, maar wie weet dat er toch iemand bij is die zich aangesproken voelt. :) (Tips voor een forum waar wél veel Friezen komen zijn overigens welkom.)

Voor het Shtooka-project zijn we op zoek naar een of meerdere Friessprekenden (en -schrijvenden). Kort gezegd is Shtooka een grote verzameling audio-opnames van woorden in een hoop talen, die gratis gebruikt kunnen worden door mensen die die talen leren of die educatieve materialen voor die talen maken. We willen ook graag Fries toevoegen! Om te beginnen zou het heel mooi zijn als we deze lijst ook in het Fries zouden hebben. Dat zijn een stuk of 600 woorden en wat zinnetjes. Dus als iemand die wil helpen vertalen, heel graag! Dat kan via deze pagina. Het origineel is in het Frans, maar als dat problemen geeft, kun je ook andere talen raadplegen natuurlijk. Als je één van die categoriën hebt gekozen en je je op de pagina bevindt waar je de woordjes kunt invoeren, kun je in de adresbalk achter het adres bijvoorbeeld "&view=nl_NL" plakken om naast het Frans ook het Nederlands te zien.

Als je vertaald hebt en we mogen je naam weten, laat dat dan even hier of via de Shtooka-website weten, dan kom je in het lijstje met vertalers te staan.

Alvast hartelijk bedankt, iedereen die meehelpt. :D

Edit: Natuurlijk hoef je niet direct alles te vertalen, als je het teveel vindt, kun je ook een stukje doen en de rest voor anderen (of een andere keer) laten. Alle beetjes helpen!
нехай мій гаманець порожній
моя дорога невідома
я стану вільним, подорожнім
найголовніше вийти з дому

User avatar
Dminor
Language Forum Moderator
Posts:3730
Joined:2005-08-14, 20:29
Real Name:Stefan Norbruis
Gender:male
Location:Leiden, Netherlands
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby Dminor » 2010-03-28, 22:00

Weinig enthousiaste Friezen moet ik zeggen. :P Is het zijn van een moedertaalspreker een vereiste? Daar kan ik er dan wel een paar van optrommelen, anders kan ik er zelf een keer naar kijken wanneer ik tijd heb.
काव्यशास्त्रविनोदेन कालो गच्छति धीमताम् । व्यसनेन च मूर्खाणां निद्रया कलहेन वा

User avatar
dorenda
Posts:2896
Joined:2004-11-17, 23:02
Real Name:Dorenda
Gender:female
Country:PLPoland (Polska)
Contact:

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby dorenda » 2010-03-29, 7:39

Het loopt inderdaad niet bepaald storm. Maar ja, er komen hier ook gewoon weinig Friezen natuurlijk.
Je hoeft niet per se een moedertaalspreker te zijn, als het maar vertaald wordt zoals een moedertaalspreker het zou zeggen. :) En het zou heel mooi zijn als je er wat tijd voor kunt vrijmaken of anderen weet op te trommelen. :D
нехай мій гаманець порожній
моя дорога невідома
я стану вільним, подорожнім
найголовніше вийти з дому

yverish
Posts:4
Joined:2009-08-01, 15:26
Real Name:Martijn Bethlehem
Gender:male
Location:Tsjalbert
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby yverish » 2010-04-02, 18:40

Ik ben wel bereid om hier mee te helpen, hoewel ook ik als geboren fries niet alles (goed) kan schrijven... :blush:

User avatar
Dminor
Language Forum Moderator
Posts:3730
Joined:2005-08-14, 20:29
Real Name:Stefan Norbruis
Gender:male
Location:Leiden, Netherlands
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby Dminor » 2010-04-02, 19:40

Ik ken haast geen Fries die dat wel kan, dus skamje dy mar net hear. :P Maar ook op dit punt wijk ik af van moedertaalsprekers: als tweedetaalleerder van het Fries ken ik de spelling juist wel. Als jij dus gewoon je moedertaalsprekerintuïties zinnen laat maken kan ik eventueel de spelling daarvan verbeteren. :partyhat:
काव्यशास्त्रविनोदेन कालो गच्छति धीमताम् । व्यसनेन च मूर्खाणां निद्रया कलहेन वा

User avatar
dorenda
Posts:2896
Joined:2004-11-17, 23:02
Real Name:Dorenda
Gender:female
Country:PLPoland (Polska)
Contact:

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby dorenda » 2010-04-03, 8:50

Zo vullen jullie elkaar mooi aan dan. Wat een samenwerking. :D
нехай мій гаманець порожній
моя дорога невідома
я стану вільним, подорожнім
найголовніше вийти з дому

User avatar
dorenda
Posts:2896
Joined:2004-11-17, 23:02
Real Name:Dorenda
Gender:female
Country:PLPoland (Polska)
Contact:

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby dorenda » 2010-05-10, 14:04

Ik zie al dat het nog geen vaart loopt met vertalen, dus ik heb me er zelf een stukje aan gewaagd. Mocht er iemand zijn die even kan checken of het wel klopt, graag. :) Dat kan hier.
нехай мій гаманець порожній
моя дорога невідома
я стану вільним, подорожнім
найголовніше вийти з дому

User avatar
Dminor
Language Forum Moderator
Posts:3730
Joined:2005-08-14, 20:29
Real Name:Stefan Norbruis
Gender:male
Location:Leiden, Netherlands
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby Dminor » 2010-05-11, 16:25

Gecheckt en aangevuld. Ik heb eigenlijk niet zo veel tijd, maar tussen de werkzaamheden door een keer zo'n lijstje doen is niet zo'n probleem. Probeer ondertussen gerust meer, het zag er goed uit :D
काव्यशास्त्रविनोदेन कालो गच्छति धीमताम् । व्यसनेन च मूर्खाणां निद्रया कलहेन वा

User avatar
dorenda
Posts:2896
Joined:2004-11-17, 23:02
Real Name:Dorenda
Gender:female
Country:PLPoland (Polska)
Contact:

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby dorenda » 2010-05-12, 10:30

Super, dank je. :)
нехай мій гаманець порожній
моя дорога невідома
я стану вільним, подорожнім
найголовніше вийти з дому

User avatar
Reinder
Language Forum Moderator
Posts:3774
Joined:2011-03-22, 17:21
Gender:male
Country:MXMexico (México)

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby Reinder » 2011-03-22, 17:54

Ik weet niet of je nog hulp nodig hebt met het vertalen, maar ik ben wel bereid om te helpen. Fries is mijn moedertaal en ik kan het ook prima schrijven.
Image Image Image Image | Image | Image

User avatar
dorenda
Posts:2896
Joined:2004-11-17, 23:02
Real Name:Dorenda
Gender:female
Country:PLPoland (Polska)
Contact:

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby dorenda » 2011-03-25, 19:23

Ja graag, Reinder! Alleen als het goed is (of eigenlijk niet zo goed), kun je de vertalingen op het moment niet wijzigen ("Edition provisoirement désactivée !"), dus in plaats daarvan kun je vertalingen en/of verbeteringen óf hier plaatsen, óf in een PM aan mij sturen, dan zorg ik dat ze terecht komen bij degene die de website beheert.
Bedankt alvast! :)
нехай мій гаманець порожній
моя дорога невідома
я стану вільним, подорожнім
найголовніше вийти з дому

User avatar
Reinder
Language Forum Moderator
Posts:3774
Joined:2011-03-22, 17:21
Gender:male
Country:MXMexico (México)

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby Reinder » 2011-03-26, 18:26

dorenda wrote:Ja graag, Reinder! Alleen als het goed is (of eigenlijk niet zo goed), kun je de vertalingen op het moment niet wijzigen ("Edition provisoirement désactivée !"), dus in plaats daarvan kun je vertalingen en/of verbeteringen óf hier plaatsen, óf in een PM aan mij sturen, dan zorg ik dat ze terecht komen bij degene die de website beheert.
Bedankt alvast! :)


Jouw vertalingen zijn vrij goed, alleen het is een beetje lastig, omdat men bijvoorbeeld eigenlijk geen goedei zegt, maar vaak goeiedei, terwijl dat goedei het goede Friese woord. Ook is Fries heel erg veranderd in de loop der jaren..
O ja, nog een dingetje, hallo zeggen we niet in het Fries, alleen (a)goeie of hoi.
Image Image Image Image | Image | Image

User avatar
dorenda
Posts:2896
Joined:2004-11-17, 23:02
Real Name:Dorenda
Gender:female
Country:PLPoland (Polska)
Contact:

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby dorenda » 2011-03-31, 22:24

Dankjewel voor de opmerkingen. :)
Wordt "goeiedei" als fout beschouwd, of is het alleen meer spreektaal en wordt het daarom bijv. normaal gesproken niet geschreven?
En is er een verschil tussen agoeie en goeie? Wat is gebruikelijker?
нехай мій гаманець порожній
моя дорога невідома
я стану вільним, подорожнім
найголовніше вийти з дому

User avatar
Reinder
Language Forum Moderator
Posts:3774
Joined:2011-03-22, 17:21
Gender:male
Country:MXMexico (México)

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby Reinder » 2011-04-02, 12:19

dorenda wrote:Dankjewel voor de opmerkingen. :)
Wordt "goeiedei" als fout beschouwd, of is het alleen meer spreektaal en wordt het daarom bijv. normaal gesproken niet geschreven?
En is er een verschil tussen agoeie en goeie? Wat is gebruikelijker?


Nou, heel vaak als je goedendag wilt zeggen kun je ook gewoon goeie of dei.
Als je bijvoorbeeld goedendag iedereen wilt zeggen kun je gewoon dei allegearre of goeie allegearre zeggen.
Goeiedei is echt spreektaal en kun je volgens mij ook niet zo schrijven, dan moet je gewoon goedei schrijven, al klinkt dat wel een beetje raar in mijn oren.
Ik denk dat je het een beetje kunt vergelijken met het goeiemorgen en goedemorgen in het Nederlands, goeiemorgen is ook geen goede spelling.
Verder zeg ik vaak goeie, omdat ik agoeie altijd een beetje boers/lomp klinken vind, maar ik gebruik het vaak tegenover oudere mensen en dan klinkt agoeie een beetje onbeleefd, ik denk dat goeie gewoon netter is, maar daar ben ik niet zeker van.
Image Image Image Image | Image | Image

User avatar
Leviwosc
Posts:4743
Joined:2002-06-28, 3:38
Real Name:Reinaldus Adreanus
Gender:male
Location:Tilburg
Country:NLThe Netherlands (Nederland)
Contact:

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby Leviwosc » 2012-06-07, 2:27

Ik zou graag eigenlijk een totaaloverzicht willen maken van de meest gebruikte werkwoorden in het Fries. Niet enkel de tegenwoordige tijd of enkel de ik-vorm. Neen, alle 8 tijden inclusief alle personen. Dit kunnen we dan verwerken in een pdf-bestand en het onder de GNU free documentation license publiceren op de website van Unilang.

Zie hieronder een voorbeeld uit een Engelstalig boek dat de meestgebruikte werkwoorden in het Nederlands volledig heeft vervoegd.

Image

Zoiets zou ik ook willen maken voor het Fries. De regels leren is natuurlijk handig voor de regelmatige werkwoorden. Maar er zijn ook sterke werkwoorden, gemengde werkwoorden en onregelmatige werkwoorden die een stuk moeilijker zijn om te leren. Zo'n lijst als deze is dan een uitkomst zeker voor hen die Fries willen leren.

Wat denkt u er van?
Image Image | Image Image Image Image | Image Image Image

User avatar
Reinder
Language Forum Moderator
Posts:3774
Joined:2011-03-22, 17:21
Gender:male
Country:MXMexico (México)

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby Reinder » 2012-06-07, 7:19

Leviwosc wrote:Wat denkt u er van?
Ik fyn dit op sich wol in goed idee, ik wit allinnich net hoefolle belangstelling der foar is. Dus do bedoelst datst fan de meast foarkommende tiidwurden sa'n skema as hjirûnder meitsje wolst? Ik fyn it sels tink ik ek noch wol learsum, ik haw sels noait de tiidwurden leart, dus dat soe net ferkeard wêze. Ik soe dan ek net witte of it skema dat ik makke haw ek echt kloppet, mar dat komt omdat foaral de ûnderste twa eins net brûkt wurde in it Frysk, foaral net troch my. Ik leau ek dat se yn it Nederlânsk ek net sa folle foarkomme.

Wêze - to be

PRINCIPAL PARTS: wêze, wie, west
IMPERATIVE: wês, wêze jo
INFINITIVE: wêze, west hawwe

Presentik bin
do bist
hy is
wy binne
jim binne
jo binne
sy binne
Pastik wie
do wiest
hy wie
wy wienen
jim wienen
jo wienen
sy wienen
Futureik sil wêze
do silst wêze
hy sil wêze
wy sille wêze
jim sille wêze
jo sille wêze
sy sille wêze
ConditionalIk soe wêze
do soest wêze
hy soe wêze
wy soenen wêze
jim soenen wêze
jo soenen wêze
sy soenen wêze
Present Perfectik haw west
do hast west
hy hat west
wy hawwe west
jim hawwe west
jo hawwe west
sy hawwe west
Past Perfectik hie west
do hiest west
hy hie west
wy hawwe west
jim hienen west
jo hienen west
sy hienen west
Future Perfectik sil west hawwe
do silst west hawwe
hy sil west hawwe
wy sille west hawwe
jim sille west hawwe
jo sille west hawwe
sy sille west hawwe
Conditional Perfectik soe west hawwe
do soest west hawwe
hy soe west hawwe
wy soenen west hawwe
jim soenen west hawwe
jo soenen west hawwe
sy soenen west hawwe
Image Image Image Image | Image | Image

User avatar
Leviwosc
Posts:4743
Joined:2002-06-28, 3:38
Real Name:Reinaldus Adreanus
Gender:male
Location:Tilburg
Country:NLThe Netherlands (Nederland)
Contact:

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby Leviwosc » 2012-06-07, 11:36

Juist! Zoiets zou ik dan willen maken.

De belangstelling zal niet enorm zijn, maar voor de incidentele geïnteresseerde zal het een uitkomst zijn zo'n lijst tot zijn/haar beschikking te hebben. Het is een project waar je geruime tijd aan kunt werken en indien een werkwoord is toegevoegd kun je het nog vele jaren gebruiken. Dus het is meer een project voor de lange termijn.

Het is niet alleen gemakkelijk voor studenten die Fries leren. Maar het motiveert misschien ook buitenlanders om meer te gaan doen met het Fries.
Image Image | Image Image Image Image | Image Image Image

User avatar
Leviwosc
Posts:4743
Joined:2002-06-28, 3:38
Real Name:Reinaldus Adreanus
Gender:male
Location:Tilburg
Country:NLThe Netherlands (Nederland)
Contact:

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby Leviwosc » 2012-06-07, 12:51

Het zou er dan zo uit kunnen komen te zien:

http://members.home.nl/rondeleeuw/tiidwurden.pdf
Image Image | Image Image Image Image | Image Image Image

User avatar
Reinder
Language Forum Moderator
Posts:3774
Joined:2011-03-22, 17:21
Gender:male
Country:MXMexico (México)

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby Reinder » 2012-06-07, 16:27

Leviwosc wrote:Juist! Zoiets zou ik dan willen maken.

De belangstelling zal niet enorm zijn, maar voor de incidentele geïnteresseerde zal het een uitkomst zijn zo'n lijst tot zijn/haar beschikking te hebben. Het is een project waar je geruime tijd aan kunt werken en indien een werkwoord is toegevoegd kun je het nog vele jaren gebruiken. Dus het is meer een project voor de lange termijn.

Het is niet alleen gemakkelijk voor studenten die Fries leren. Maar het motiveert misschien ook buitenlanders om meer te gaan doen met het Fries.
Ik fyn it wol in hiel moai projekt. Fryske tiidwurden binne faak hiel lêstich en op dizze manier hast se oersichtlik op in rychje. It soe wol super wêze at it er komme soe en dat it tagonklik is foar eltsenien. Ik kin dy altyd helpe, do hoechst my mar in berjochtsje te stjoeren en ik sil der alles oan dwaan om dy te helpen. Ik bin der altyd wol foar yn om de Fryske taal wat populêrder te meitsjen en ik lear der sels ek fan. :)
Image Image Image Image | Image | Image

User avatar
Leviwosc
Posts:4743
Joined:2002-06-28, 3:38
Real Name:Reinaldus Adreanus
Gender:male
Location:Tilburg
Country:NLThe Netherlands (Nederland)
Contact:

Re: Enthousiaste Friezen gezocht :)

Postby Leviwosc » 2012-06-07, 22:37

Ik fyn it hiel aardich datsto wolst dielnimme yn dit projekt.

Ik gean hjir in lystje meitsje mei tiidwurden. Wannear do noch goede tafoegings hawst sjen ik dat hiel graach!
Image Image | Image Image Image Image | Image Image Image


Return to “Frisian (Frysk/Friisk/Fräisk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests