Fikatråden / The Swedish Café Thread

Moderator:Johanna

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)
Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-11-04, 18:40

I radion i morse hörde jag flera riksdagspolitiker använda hänn som personligt pronomen. :shock: Och det sades i reportaget att det hade varit en stor debatt häromåret rörande detta. :o
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

Ciarán12

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Ciarán12 » 2014-11-15, 22:56

Jurgen Wullenwever wrote:I radion i morse hörde jag flera riksdagspolitiker använda hänn som personligt pronomen. :shock: Och det sades i reportaget att det hade varit en stor debatt häromåret rörande detta. :o


Och vad betyder det? Förlåt, jag har just startade om att studera svenska och jag måste "väcka" det :).

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby hashi » 2014-11-16, 0:36

(Jag tror att) det är ett könsneutralt pronomen som kan ersätta båda "han" och "hon". Hänn låter lite som det kommer från finska eftersom det finns även hen på svenska.
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

Ciarán12

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Ciarán12 » 2014-11-16, 0:56

Är det ett ord som historiskt existerade på språket eller?

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby hashi » 2014-11-16, 4:07

Ciarán12 wrote:Är det ett ord som historiskt existerade på språket eller?


Det tror jag inte. Du kan läsa mer om det här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hen
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

Rokas
Posts:150
Joined:2006-07-13, 17:22
Real Name:Rokas
Gender:male
Location:Vilnius
Country:LTLithuania (Lietuva)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Rokas » 2014-11-19, 21:02

Hen är precis den form som de använt i kravförtydligandet på en uppsats som vi skulle skriva (året 2014.). Det lät så här:

Det viktigaste är att ni förbereder läsaren på den information som finns nedan, så att hen förstår vad den kommer få ta del av (...).

Jag ville bara ge ett exempel på att könsneutrala former också används i akademiska sammanhanget.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-11-20, 20:07

Rokas wrote:den form som de använt i kravförtydligandet på en uppsats som vi skulle skriva


Vilka är de? :shock:
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

Rokas
Posts:150
Joined:2006-07-13, 17:22
Real Name:Rokas
Gender:male
Location:Vilnius
Country:LTLithuania (Lietuva)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Rokas » 2014-11-20, 23:07

Lärarna, menade jag.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-11-21, 17:26

Rokas wrote:Lärarna, menade jag.

Jo, så mycket förstod jag, men i vilket sammanhang, alltså vilken utbildning och vilket land? Det måste väl ha varit i Sverige, men vem skulle kunna få för sig att komma med ett sådant krav?
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

Rokas
Posts:150
Joined:2006-07-13, 17:22
Real Name:Rokas
Gender:male
Location:Vilnius
Country:LTLithuania (Lietuva)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Rokas » 2014-11-23, 20:49

ja, det här var i Sverige. Och utbildningen, det är spelprogrammering.

Tycker du kravet är konstigt eller?

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-11-27, 19:15

Rokas wrote:Tycker du kravet är konstigt eller?

Användandet av det där ordet är konstigt, liksom dess uttal och stavning. :evil:

Det ligger också i linje med alla andra vederstyggligheter som införts i språket under ganska lång tid. :(

Ett hén borde enbart vara en medlem av en sexuell minoritet som varken identifierar sig som en han eller e hon. :!:
(Men det är min oppositionella och mycket reaktionära åsikt. :twisted: )
Och det är också det bruk, vad gäller betydelse och uttal som jag mött i de breda folklagren, fjärran etablissemangets domvärjo. :P

Ordet borde också som jag skrivit ovan, vara neutrum (ett-det), annars så faller ju hela könsneutraliteten, och det finns ju sju kön, så fyra återstår att finna pronomina för. :hmm:
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

Unknown
Posts:2212
Joined:2010-12-23, 22:06
Country:CACanada (Canada)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Unknown » 2014-12-24, 20:39

Är det sant att svenskar har kålsoppa under julen? Tänkte bara att fråga.....

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-12-25, 9:52

Cesare M. wrote:Är det sant att svenskar har kålsoppa under julen? Tänkte bara att fråga.....

Det vet jag inte, men det kanske förekommer någonstans. Nyligen såg jag bruna bönor på ett julbord, och det var mig obekant, så jag frågade, och då fick jag svaret att det bara förekommer i Närke, som är mitt landskap. :oops:
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Johanna » 2014-12-25, 11:18

Jurgen Wullenwever wrote:
Cesare M. wrote:Är det sant att svenskar har kålsoppa under julen? Tänkte bara att fråga.....

Det vet jag inte, men det kanske förekommer någonstans. Nyligen såg jag bruna bönor på ett julbord, och det var mig obekant, så jag frågade, och då fick jag svaret att det bara förekommer i Närke, som är mitt landskap. :oops:

Jag har istället hört att bruna bönor på julbordet är speciellt för Västergötland, och jag har aldrig ifrågasatt det för det är väldigt vanligt att se när man äter julbord på restaurang här i trakterna i alla fall, även om jag faktiskt aldrig hört talas om att någon skulle ha det hemma. Men det kanske är en åldersgrej också, jag känner knappt någon i min egen ålder som äter bruna bönor överhuvudtaget.

Grynkorv är en annan lokal grej att ha på julbordet här, jag vet inte ens om den maträtten förekommer utanför landskapet. Den är i alla fall såpass starkt förknippad med det att det är tal om att försöka få den skyddad på samma sätt som till exempel fetaost och champagne, alltså att den måste vara tillverkad på rätt plats för att alls få kallas vid det namnet.
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-12-25, 17:17

Jag hade naturligtvis fel om kålsoppan. Vi lägger julskinkan på grönkål, och antingen denna grönkål, eller återstående grönkål, används till grönkålssoppan, som kan ätas under eller efter julen.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

Unknown
Posts:2212
Joined:2010-12-23, 22:06
Country:CACanada (Canada)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Unknown » 2014-12-29, 15:26

Jurgen Wullenwever wrote:Jag hade naturligtvis fel om kålsoppan. Vi lägger julskinkan på grönkål, och antingen denna grönkål, eller återstående grönkål, används till grönkålssoppan, som kan ätas under eller efter julen.


Okej, tja, bra att veta. Tack.
Last edited by Unknown on 2015-08-08, 15:31, edited 1 time in total.

User avatar
Multiturquoise
Language Forum Moderator
Posts:4169
Joined:2011-10-10, 17:12

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Multiturquoise » 2015-02-19, 13:22

Idag har jag köpt boken ”Teach Yourself Swedish”. Jag såg hittills vissa sidor av den boken. Den kostade ₺175 (mycket dyr :oops:) men jag är mycket glad att jag har köpt den! I Turkiet är dessa böcker för dyra, och jag hoppas att jag kan lära mig fler ordförråd.

Jag skulle vilja säga er mer om Turkiet. Här har vi många restauranger. Vissa av dem är Arby's, Popeyes och Sbarro. Vi har också butiker av vissa svenska företag, som H&M och Ikea. På vintern är Turkiets många stader för kalla, men på sommaren inte är alla av våra stader för varma.
native: (tr)
advanced: (en) (el)
intermediate: (fr) (ka)
focus: (de) (sl) (hr)

Covered
Posts:142
Joined:2009-03-08, 21:47
Gender:male
Location:Porto Alegre
Country:PTPortugal (Portugal)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Covered » 2015-08-01, 0:35

hej :) jag tycker att Assimil är bättre än Teach Yourself, men du kan hitta dessa böcker online i pdf-formaten :D

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Johanna » 2015-08-01, 0:48

Hej! :)

Menar du att man kan hitta båda seriernas svenskkurser i det formatet? I så fall skulle jag säga "Jag tycker att Assimil är bättre än Teach Yourself, men man kan hitta båda som PDF" :)

En väldigt viktig grej här:
formaten = the formats
formatet = the format

ett format, formatet, format, formaten


Jag själv har aldrig använt Assimil, men jag har hört att den serien ska vara bra :)
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

Covered
Posts:142
Joined:2009-03-08, 21:47
Gender:male
Location:Porto Alegre
Country:PTPortugal (Portugal)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Covered » 2015-08-01, 1:09

ah ok, tack Johanna :) ja, jag tycker om Assimil. Assimil har roliga texter och bra förklaringar :) jag använde det(Assimil?) till polskas


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests