Nordisk Filmdiskusjon

Moderator:Johanna

Heimdal
Posts:127
Joined:2011-05-20, 18:22
Real Name:Fredrik
Gender:male
Country:NONorway (Norge)
Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Heimdal » 2011-06-02, 15:47

Dessverre, er nok dårlig med slikte tjenester her. Misunner dere amerikanere Netflix, ekstremt godt utvalg til en lav pris.

EinarJ
Posts:572
Joined:2008-12-31, 16:30
Real Name:Einar Johan T. Sømåe
Gender:male
Country:NONorway (Norge)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby EinarJ » 2011-06-03, 2:24

Voddler har en relativt grei katalog, det samme gjelder filmarkivet.no

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Max Manus finally available in North America

Postby Raufoss » 2011-06-27, 7:10

Jeg er ekstremt glad for at en av de beste norske filmene endelig kommer ut på DVD i USA i morgen.

I am extremely happy that one of the best Norwegian films I've ever seen, will finally come out on DVD in the North American format tomorrow.


Max Manus now available in North America
Image
Last edited by Raufoss on 2011-06-27, 17:58, edited 1 time in total.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Mustavaris
Posts:19
Joined:2011-06-19, 21:38
Real Name:Ronnie Wood
Gender:male
Location:Derby
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Mustavaris » 2011-06-27, 14:50

Har noen sett filmen Budbringeren http://www.imdb.com/title/tt0118785/ jeg har ikke men det ser interessant ut.
Native [flag]en-GB[/flag]
Really want to become fluent in [flag]fi[/flag]
Studying [flag]no[/flag]

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2011-06-29, 7:48

Mustavaris wrote:Har noen sett filmen Budbringeren http://www.imdb.com/title/tt0118785/ jeg har ikke men det ser interessant ut.
Ja, det ser ut som en interessant film, men vet ikke om det er mulig for meg å se det i USA. :hmm:

Takk til Netflix, Max Manus DVD'en kom i dagens post. :y:

Max Manus: Man of War
Last edited by Raufoss on 2012-02-14, 6:32, edited 1 time in total.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Diogenes
Posts:676
Joined:2008-03-20, 13:08
Country:USUnited States (United States)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Diogenes » 2011-07-02, 16:13

Jeg fikk se på den svenske filmen Män som hatar kvinnor (kjent på engelsk som The Girl With the Dragon Tattoo) i går kveld. Jeg ble overrasket av at jeg kunne forstå kanskje halvparten uten å lese tekstene, men filmen er så voldsom at jeg nesten ikke kunne få sove etterpå.

I got to see the Swedish movie Men Who Hate Women (known in English as The Girl With the Dragon Tattoo) last night. I was surprised that I could understand about half of it without reading the subtitles, but the movie is so violent I almost couldn't fall asleep afterwards.
Om alle var lykkelige ville vi ikke hatt noe god musikk.

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2011-08-24, 7:39

Diogenes wrote:Jeg fikk se på den svenske filmen Män som hatar kvinnor (kjent på engelsk som The Girl With the Dragon Tattoo) i går kveld. Jeg ble overrasket av at jeg kunne forstå kanskje halvparten uten å lese tekstene, men filmen er så voldsom at jeg nesten ikke kunne få sove etterpå.
Jeg er enig. :y:

Verndal ‘best actress’ in winning film

Line Verndal, best known in Norway for her role in the popular TV series Himmelblå, has proven her talents in the film world as well after winning the award for best actress at the annual Amandaprisen ceremony in Haugesund, the Norwegian equivalent of the Academy Awards in Hollywood.

Image
Line Verndal (left) won the Amanda for best actress and Lena Endre
for best supporting actress, both for their roles in the film "Limbo."
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2011-09-03, 20:53

Her er lenken til en fin gjennomgang av Trolljegeren i dagens utgave av den britiske avisen The Guardian.

Here's the link to a nice review of Trollhunter in today's edition of the British newspaper The Guardian. :y:

André Øvredal's Troll Hunter makes a mock-doc out of Norse folklore

Image
The Jotnar, one of the new breed of fairytale beasties in Troll Hunter

Until Friday 22 July this year, Norway was a country of 5 million people that, even if tried, could never make the headlines. It was a land of stunning scenery, tasty cinnamon buns, slightly rubbery cheese, expensive beer, depressing literature and terrible pop music; a place where, once in a while, someone might cause a fuss by stealing Edvard Munch's iconic painting The Scream from Oslo's National Gallery. But when a rightwing fanatic began his murderous rampage, Norway's image lost a lot of that innocence.

As the country struggles to come to terms with its tragedy, an unlikely ambassador for the real heart and soul of Norway is nearing the UK. Entitled Troll Hunter, this lovely, mockumentary-style, comic fantasy brings the area's centuries-old folklore into the modern day, as a team of student film-makers, investigating a series of illegal bear killings, encounter a mysterious-looking hunter (Otto Jespersen) with a bizarre story.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

SV: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2011-09-08, 15:31

Etter en lang dag bestemte jeg meg for å ha min egen skandinavisk filmfestival. :partyhat:

Jeg så den svenske filmen "Fucking Åmål" og likte det veldig mye. Jeg hadde hørt om filmen før, men trodde at Åmål kan være navnet på en person, og skjønte ikke at det var en liten by i Sverige. :oops:

Fucking Åmål

Jeg ble overrasket over å se at den engelske tittelen på denne filmen var "Show Me Love" og jeg ble enda mer overrasket over at det var mulig å se denne filmen på nett. :y:

Netflix - Show Me Love

I går fikk jeg Trollhunter DVD'en i posten så selvfølgelig måtte jeg se den igjen også. Jeg så på DVD "spesielle funksjoner" (special features) og likte dem veldig mye, men skulle ønske det var mer. Jeg hadde planlagt å bare se på denne og deretter gå til sengs, men kunne ikke kjempe mot fristelsen til å se filmen igjen også. :mrgreen:
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
TimmyP
Posts:224
Joined:2011-06-12, 23:31
Real Name:Tim Hansen
Gender:male
Location:London
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby TimmyP » 2011-09-08, 23:13

Fucking Åmål var skitbra! :wink: Jeg så det for mange år siden, men husker fremdeles scenen i garderobeskapet. Skuespillere var så søte da de kysset hverandre. Ja, det var en veldig god film!

Jeg har ikke sett Trolljegeren ennå, selv om jeg kjøpte DVDen for en stund siden. Det ligger faktisk på bordet i stuen! Basert på filmanmeldelsen, ser det bedre ut enn jeg hadde forventet, så jeg kommer sikkert til å se filmen i helgen.

Forresten Raufoss, har du sett La den rette komme inn ennå? Filmen var så imponerende at jeg leste boka. Jeg var ikke modig nok til å prøve den på svensk, så fikk tak i en norskoversettelse. Det var ganske spennende.

S09596_ltdenrttekommain.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

SV: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2011-09-09, 19:44

TimmyP wrote:Jeg har ikke sett Trolljegeren ennå, selv om jeg kjøpte DVDen for en stund siden. Det ligger faktisk på bordet i stuen! Basert på filmanmeldelsen, ser det bedre ut enn jeg hadde forventet, så jeg kommer sikkert til å se filmen i helgen.
Jeg håper du liker DVD'en så mye som jeg gjorde. Det finnes flere andre gode anmeldelser jeg har lest, men jeg vil vente til etter du har sett på filmen før jeg poste dem. :)

TimmyP wrote:Forresten Raufoss, har du sett La den rette komme inn ennå? Filmen var så imponerende at jeg leste boka. Jeg var ikke modig nok til å prøve den på svensk, så fikk tak i en norskoversettelse. Det var ganske spennende.
Tusen takk for denne kjempegod forslag. :y:

Jeg så "La den rette komme inn" som snart som mulig og likte det veldig mye. :good4u: Det var definitivt den beste svenske vampyrfilmen jeg noensinne har sett. ;)

Let the Right One In - Netflix

Jeg fant også ut at det er en amerikansk versjon av denne filmen tilgjengelig på Netflix:

Let Me In - Netflix
Last edited by Raufoss on 2011-10-16, 0:53, edited 3 times in total.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Diogenes
Posts:676
Joined:2008-03-20, 13:08
Country:USUnited States (United States)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Diogenes » 2011-10-14, 16:04

I kveld skal jeg se igjen på den norske filmen Elling. Jeg kommer til å skrive litt om filmen her etterpå.
Om alle var lykkelige ville vi ikke hatt noe god musikk.

EinarJ
Posts:572
Joined:2008-12-31, 16:30
Real Name:Einar Johan T. Sømåe
Gender:male
Country:NONorway (Norge)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby EinarJ » 2011-10-14, 23:37

Diogenes wrote:I kveld skal jeg se igjenpå den norske filmen Elling igjen. Jeg kommer til å skrive litt om filmen her etterpå.

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

SV: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2011-10-31, 19:33

Har noen sett eller har planer om å se en skummel nordisk film på Halloween? Hvis du ikke har sett Død Snø, ville jeg anbefaler spesielt å se det på Halloween. :mrgreen:

Død Snø

Død Snø er den desidert beste norske nazi-zombie film jeg har sett. ;)

Hvis du abonnerer på Netflix, kan du se denne filmen "live streaming" på datamaskinen i kveld. :D

If you are a Netflix subscriber, you can watch this film "live streaming" on your computer this evening.

Død Snø - Netflix
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2011-12-04, 22:15

Jeg så islandsk filmen Mávahlátur i går kveld og likte det veldig mye. :)

The Seagull's Laughter (2001)

Den neste nordiske film jeg har tenkt å se på er en annen islandsk film som heter Hafið.

The Sea (2002)

DVD'en av den norske filmen Kommandør Treholt & Ninjatroppen er nå tilgjengelig fra Netflix så jeg vil se på dette etter jeg har sendt tilbake de islandske filmene.

Norwegian Ninja
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2011-12-29, 6:03

Raufoss wrote:Den neste nordiske film jeg har tenkt å se på er en annen islandsk film som heter Hafið.

The Sea (2002)

DVD'en av den norske filmen Kommandør Treholt & Ninjatroppen er nå tilgjengelig fra Netflix så jeg vil se på dette etter jeg har sendt tilbake de islandske filmene.

Norwegian Ninja
I watched the Icelandic film The Sea (Hafið 2002) last week and enjoyed it very much. However, I would suggest being very careful about who you watch the film with, since it portrays one of the most dysfunctional families that I've ever seen in a Nordic film. :mrgreen:

Here's the link to one review:

`Sea' sets family angst in beautiful Iceland

Right now it looks like Norwegian Ninja (Kommandør Treholt & Ninjatroppen) will be the last Norwegian film I will watch in 2011 unless I end up watching Trollhunter (Trolljegeren) once again. ;)

The first "new" Norwegian film I plan to see in 2012 is Happy Happy (Sykt Lykkelig), which will be available from Netflix on 24. januar. :y:

Here's the link to a nice article about this film:

Happy after ‘Happy, Happy’ wins big

A Norwegian film producer was using words like “grand” and “wild” to describe what it was like to win the World Cinema Grand Jury Prize at the prestigious Sundance Film Festival in Park City, Utah over the weekend. Director Anne Sewitsky’s feature debut won the prize for her film Sykt lykkelig (Happy, Happy).

Image
Actress Agnes Kittelsen (left) was in Park City when
director Anne Sewitsky won the Grand Prize at the
famed Sundance Film Festival. At the right is
screenwriter Ragnhild Tronvo.

Ja, 2011 har vært et meget godt år for norske filmer. :y:

Norwegian film had a winning year

Never before have so many Norwegian films won so many international prizes as in 2011. And now looms perhaps the biggest prize of all.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2012-01-30, 0:57

Student’s film in Oscar race

A film made as the graduation project of a student at the Norwegian National Film School in Lillehammer is among the nominees for the Best Live Action Short Film at the upcoming Academy Awards, better known as the Oscars.

Image

Oscar shorts: Discovering story through location in Norway

http://latimesblogs.latimes.com/movies/ ... llvar-witzø.html
(Note that this link uses the Norwegian letter "ø" and can't be clicked on directly. :hmm: )

The list of winners at the 2011 Academy Awards was populated with Hollywood big-shots such as Aaron Sorkin and Christian Bale. But also among the winners was a filmmaker just out of film school, and the same could happen this year, as two of the live-action shorts in the running for an Oscar made their way onto the category’s shortlist by way of the Student Academy Awards. One, called “Tuba Atlantic,” earned Norway its first Student Oscar last June.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

kotrcka

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby kotrcka » 2012-01-30, 9:26

For those who can not get to the link in post above, here it is shortened :-)

http://goo.gl/Kvz9L

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Nordisk Filmdiskusjon

Postby Raufoss » 2012-02-27, 16:03

No Oscar for Oskar, but film won fans

A Norwegian short film that was nominated for an Oscar at this year’s Academy Awards even starred a character named Oskar, but didn’t win the much-hyped prize. The film’s young director and his entire team enjoyed a memorable trip to Hollywood anyway.


Image
73-year-old Edvard Hægstad starred in the film "Tuba Atlantic,"
bought a tuxedo and traveled to LA to join in the Academy
Awards celebrations. PHOTO: Filmweb.no

The film starred a 73-year-old amateur actor from Sparbu in Trøndelag, Edvard Hægstad, and the Trøndelag dialect is so strong in the film that subtitles could have been helpful even for other Norwegians. But the heavily “trøndersk” theme in the film forms much of its charm, according to many reviewers. :mrgreen:

NRK lenken for å se på filmen

kotrcka wrote:For those who can not get to the link in post above, here it is shortened :-)

http://goo.gl/Kvz9L
Tusen takk for hjelpen kotrcka! :y:
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Uro og Nokas lenker

Postby Raufoss » 2012-04-24, 6:26

Her er et par norske filmer jeg har ønsket å se som er tilgjengelig på youtube:

Uro

IMDB - Uro (2006)

Nokas

IMDB - Nokas (2010)
Last edited by Raufoss on 2012-11-26, 7:59, edited 1 time in total.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español


Return to “Norwegian (Norsk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests