Diskussionstråd / Discussion and Minor Questions

Moderator:Johanna

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)
Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-10-08, 19:20

Johanna wrote:Är det verkligen läsuttal överallt? Med tanke på att man i sydöstra Norge vad jag vet säger det på samma sätt som oss (och stavar det med två d) menar jag.

Dessutom stavar vi ju det med ett d, så borde det inte ha ett långt a om det rör sig om rent läsuttal?

Käjrå ... Jag mindes fel från Elias Wessén, Svensk språkhistoria del I, åttonde upplagan (1965), s. 244-245.

Det rör sig för hela böjningen av verbet hava om en kombination av inflytelser från fonetiska faktorer, analogibildningar och skriftformer.

För uttalet hadde gäller i huvudsak analogibildning efter tro tror trodde trott > ha har hadde hatt.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Johanna » 2014-10-08, 21:00

Jurgen Wullenwever wrote:
Johanna wrote:Är det verkligen läsuttal överallt? Med tanke på att man i sydöstra Norge vad jag vet säger det på samma sätt som oss (och stavar det med två d) menar jag.

Dessutom stavar vi ju det med ett d, så borde det inte ha ett långt a om det rör sig om rent läsuttal?

Käjrå ... Jag mindes fel från Elias Wessén, Svensk språkhistoria del I, åttonde upplagan (1965), s. 244-245.

Det rör sig för hela böjningen av verbet hava om en kombination av inflytelser från fonetiska faktorer, analogibildningar och skriftformer.

För uttalet hadde gäller i huvudsak analogibildning efter tro tror trodde trott > ha har hadde hatt.

Ahh

Tja, jag gillar analogibildningar, de visar på ett levande språk som ändå vill förhålla sig till vissa regler :)
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
TeneReef
Posts:3074
Joined:2010-04-17, 23:22
Gender:male
Location:Kampor
Country:HRCroatia (Hrvatska)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby TeneReef » 2014-10-08, 21:14

Can you use barna, bena or husa in Swedish? :hmm:
When do you ad -a to definite neutral plurals, as in huvudena? :hmm:
What about plurals like ögona? :hmm:
विकृतिः एवम्‌ प्रकृति
learning in 2019: (no-nn)

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Johanna » 2014-10-08, 21:54

TeneReef wrote:Can you use barna, bena or husa in Swedish? :hmm:
When do you ad -a to definite neutral plurals, as in huvudena? :hmm:
What about plurals like ögona? :hmm:

In my dialect: barna, bena, husena

hôvvena

öja [ˈɞːjɐ]
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-10-11, 4:51

TeneReef wrote:Can you use barna, bena or husa in Swedish?

Yes, but not if writing rikssvenska. In speech you are free to say so.

Johanna wrote:In my dialect: barna, bena, husena

hôvvena

öja [ˈɞːjɐ]

Over here: barna bena husa (now husen)
(now huvena)
ögera (now ögona/ögena)
Last edited by Jurgen Wullenwever on 2014-10-11, 5:53, edited 1 time in total.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-10-11, 5:27

TeneReef wrote:When do you ad -a to definite neutral plurals, as in huvudena?

In this case you have
ett huvud
det huvudet
två huvuden
de huvudena

The indefinite plural form huvuden may seem odd, but it is derived from huvud > huve, making the spoken forms follow the usual "neuter ending in vowel"-paradigm:
ett huve
dä huvet
två huven
dom huvena
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby hashi » 2014-10-11, 6:53

Lol. Såg inte någon min fråga på förra sidan? :roll:

Som jag sa, samtalet är oftast om dialekter ;)
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Swedish Discussion & Minor Questions

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-10-11, 11:11

hashi wrote:Jag har en liten fråga om svensk kultur (antar jag). Jag tänkte om ordet "middag" häromdagen, och undrade varför det kallas för det eftersom middag äts ju inte för middag äts ju inte/eftersom middag ju inte äts mitt i dagen, men [hellre: utan] i på/under/om kvällen.

Sen läste jag att lunch brukade kallas för "middag" när det var den största måltiden i under dygnet. [hellre: dygnets största måltid] Får jag anta att middag/dinner är nu nu är den största måltiden svenskar äter?

Vet någon varför det ändrade sig till senare i på/under dygnet?
hashi wrote:Lol. Såg inte någon min fråga på förra sidan? :roll:

Som jag sa, samtalet är oftast om dialekter ;)

Jag har justerat några detaljer som tydligen verkar vara det svåraste kruxet för de som lär sig svenska som främmande språk, och du har ju annars hållit på i några år med ganska stor framgång.

1 Middagsmålet är troligen den största måltiden som svenskar äter, men det gäller kanske inte alla svenskar - vi är ju så individualistiska och oberäkneliga idag.

2 Nej, jag vet inte varför tiden ändrades.

3 Jo, jag såg frågan, men jag hade inget svar.

Enligt andra personer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Middag_(mat)
Middag är den måltid som brukar intas efter arbetsdagens slut[1], vanligen på sen eftermiddag eller tidig kväll. Middag kan även avse en festmåltid (middagsbjudning) senare på kvällen.[1]

Ursprungligen syftade uttrycket på dagens största måltid, den som då åts vid middag, mitt på dagen. När kvällsmålet i samband med industrialiseringen och det därav följande åtskiljandet mellan hem och arbetsplats gjorde att man i stället kom att äta den största måltiden när man kom hem på kvällen, kom ordet middag att förflyttas till att gälla den tidiga kvällsmåltiden.

Än idag är det dock inte ovanligt att man på landsbygden (där industrialiseringen ej påverkade) intar middagen mitt på dagen precis som förr och på kvällen enbart äter en lättare kvällsmat. Särskilt i södra Sverige används ordet middag fortfarande ofta i den betydelse som på annat håll numera för det mesta kallas lunch.

Om den mat som serveras på kvällen är av enklare slag och inte tillagad mat, brukar den inte kallas middag. Då är ord som kvällsmat vanligare. En måltid som serveras kl. 20 eller senare kallas ofta supé.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
OldBoring
Language Forum Moderator
Posts:6152
Joined:2012-12-08, 7:19
Real Name:Francesco
Gender:male
Location:Milan
Country:ITItaly (Italia)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby OldBoring » 2014-12-19, 10:08

Today on Skype Johanna wrote something that's probably her dialect :
sôv så gôtt I ǻ :)

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-12-19, 22:17

Youngfun wrote:Today on Skype Johanna wrote something that's probably her dialect :
sôv så gôtt I ǻ :)

"Sov så gott ni också."
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

wrassman
Posts:3
Joined:2014-12-22, 19:11
Real Name:William
Gender:male
Location:Los Angeles
Country:USUnited States (United States)

Svensk brothers Proverb or Saying

Postby wrassman » 2014-12-22, 19:12

I am looking for a Swedish proverb to share with my brother. I found on site the phrase, "Brödravrede djävulsvrede," meaning a brother's wrath is a devil's wrath. Is it grammatically correct? Does this make sense to you? Could you recommend a another proverb or saying?

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Svensk brothers Proverb or Saying

Postby Johanna » 2014-12-22, 20:42

It's not grammatical, but Brödravrede är djävulsvrede would be :)

It does make sense, but it's not one of those traditional proverbs that everyone knows, so if it exists here it has to be a local one.

admin

This is a pretty simple question, so I will merge this thread with Swedish Discussion and Minor Questions in a day or two, but I will give you a chance to read this before I do that. Anyway, when it disappears, you know where to look :)
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

wrassman
Posts:3
Joined:2014-12-22, 19:11
Real Name:William
Gender:male
Location:Los Angeles
Country:USUnited States (United States)

Re: Svensk brothers Proverb or Saying

Postby wrassman » 2014-12-22, 21:50

Awesome, thank you for your input. I'm wondering where that proverb would be local to (if anyone knows)? I also found "bar är broderlös bak." (Kind of means the same thing, right?)

wrassman
Posts:3
Joined:2014-12-22, 19:11
Real Name:William
Gender:male
Location:Los Angeles
Country:USUnited States (United States)

Re: Diskussionstråd / Discussion and Minor Questions

Postby wrassman » 2014-12-23, 19:15

Could you recommend a site that has those "proverbs that everyone knows?"

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Diskussionstråd / Discussion and Minor Questions

Postby Jurgen Wullenwever » 2014-12-23, 21:50

Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

Tehanu
Posts:4
Joined:2014-10-21, 16:27
Real Name:Maja
Gender:female
Country:PLPoland (Polska)

Vad betyder magan?

Postby Tehanu » 2015-02-05, 17:58

Hej! I P.O. Enquists boken Kartritarna har ja stött på ordet magan. Har någon av er en idee vad det kan betyda? Hela meningen ser ut så:(...) och sedan kunde man se att dödens udd hade slagit mot magan men ändå mist sin udd..
Google och mina ordböcker hjälper inte.

Tack i förväg!

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Vad betyder magan?

Postby Jurgen Wullenwever » 2015-02-05, 18:26

Tehanu wrote:ordet magan. Har någon av er en idee vad det kan betyda?

Det borde vara mage som avses. Äldre objektsform var då maga, med bestämd artikel magan.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

Petra85
Posts:1
Joined:2015-03-26, 20:46
Real Name:Petra Koger
Gender:female

Du är en fisk?

Postby Petra85 » 2015-03-26, 20:49

What does it mean when someone says that? "Du är en fisk?" Does it somehow relate to being drunk?

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Du är en fisk?

Postby Johanna » 2015-03-27, 0:16

Petra85 wrote:What does it mean when someone says that? "Du är en fisk?" Does it somehow relate to being drunk?

Literally it means You're a fish, but it can also mean that your astrological sign is Pisces. If it has anything to do with being drunk... I don't know, it sounds plausible, but I haven't heard it with that meaning and it definitely doesn't exist in my area.
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Du är en fisk?

Postby hashi » 2015-03-27, 0:31

Johanna wrote:
Petra85 wrote:What does it mean when someone says that? "Du är en fisk?" Does it somehow relate to being drunk?

Literally it means You're a fish, but it can also mean that your astrological sign is Pisces. If it has anything to do with being drunk... I don't know, it sounds plausible, but I haven't heard it with that meaning and it definitely doesn't exist in my area.

It could be a direct borrowing from English, since being "a fish" can be in reference to being particularly "good" at drinking (alcohol).
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests