Det är kanske en bra idé at skriva lite på svenska från tid till annan

Moderator:Johanna

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)
Det är kanske en bra idé at skriva lite på svenska från tid till annan

Postby Woods » 2017-02-08, 2:43

Hm, nu ser jag olika bildar från Sverige i Google Images, och jag säger till mig själv – Sverige ser så mycket vackrare än Danmark ut, åtminstone på bildarna! Och så blev jag inspirerat till att skriva något på svenska i det svenska forumet, därför annars glömmer jag allt (eller lär jag aldrig).

Men det er så förvirrande att skriva samma ord, men bara lite annorlunda – jag börjar nästen alltid på det danske sätt, och därefter rätter mig – men i slutet hoppas jag, at det här er blivit en god text på svenska :)

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Det är kanske en bra idé at skriva lite på svenska från tid till annan

Postby Jurgen Wullenwever » 2017-02-10, 17:04

Jag rättar lite:

Woods wrote:Hm, nu ser jag olika bildar (bilder) från Sverige i Google Images, och jag säger till mig själv – Sverige ser så mycket vackrare (ut) än Danmark ut, åtminstone på bildarna (bilderna)! Och så blev jag inspirerat (inspirerad) till att skriva något på svenska i det svenska forumet, därför (för) annars glömmer jag allt (eller () lär jag (mig) aldrig).

Men det er (är) så förvirrande att skriva samma ord, men bara lite annorlunda – jag börjar nästen (nästan) alltid på det danske (danska) sätt (sättet), och därefter rätter (rättar jag) mig – men i slutet hoppas jag, at (att) det här er (har) blivit en god text på (god) svenska :)
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Det är kanske en bra idé at skriva lite på svenska från tid till annan

Postby Woods » 2017-02-11, 11:55

En sak är säker – at det så inte har blivit en text på god svenska :)

Tack för rättelserna!

Jag vet inte om det är en bra idé at fortsätta med at försöka at skriva svenska, eller är det bättre bara at skriva danska i stället (svenskarna förstår den skrivna dansk i varje fall, icke?)

Jag (synes?) det alltid är en god idé at lära sig at skriva på et annat sätt, men det är också så förvirrande, när de två språk är så nära!

Okej, jag (synes) fortfarande at det er en god idé at skriva lite på svenska, kanske blir jag bättre :)


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests