Tisus förberedning

Moderator:Johanna

JOYSIMA
Posts:2
Joined:2013-10-06, 13:46
Real Name:JOY
Gender:female
Country:ESSpain (España)
Tisus förberedning

Postby JOYSIMA » 2013-10-12, 15:21

Hej, jag ska ta tisus provet om ett par veckor och hoppas att ni kan rätta mig.


Utbildning och yrke
Vad pâverkar vâra val?


När vi är barn sâ vet vi vilket vârt drömyrke är, även om vi kanske inte vet hur vi ska utbilda oss till astronaut eller brandman, men vi vet att vi vill bli känd eller hjälpa människor som är i fara.
Sen sâ växer vi upp, och när det blir slutligen dags att välja och bestämma vad vi ska studera sâ tänker vi mer logiskt, kommer jag verkligen komma att bli en bra astronaut? Jag tycker ju inte ens om matte. Jag kanska borde plugga juridik trots allt.
Väldigt fâ har sig klart att deras drömyrke fortfarande kommer att vara deras drömyrke när de är 40 âr gammal, gifta med barn. Mânga tar nog bara ett steg i taget, det fâr bli som det bli… ödet spelar nog en stor roll.
Men det är inte bara ödet som bestämmer vilket yrke vi slutligen kommer att ha, ekonomiska anledningar pâverkar ocksâ vârt val, visserligen sâ är högskoleutbildning gratis i Sverige men om man vill plugga vidare utomlands eller kanske ansöka till ett privat universitet sâ kostar det.
Det är inte bara pengar som ska investeras, men även tid… en 3 ârs universitetsexamen och en 2 ârs master och sen ett âr som trainee, och till slut är man 27 âr gammal när man ansöker för sitt första jobb.
Sâ hur väljer man det perfekta yrket dâ? Och vad händer om man väljer fel? Är det lika väl att ge upp eller borda man börja om frân början. Valet kan ocksâ pâverkas av kvoteringar av sökanden till olika utbildningar efter kön, âlder, etnisk bakgrund… Det är mycket ät tänka pâ. En 19 âring som just har tagit studenten har ett svârt och stort val framför sig. Oftast sâ är det ett val som pâverkar hela ens framtid.
Själv anser jag att man kan ta det lugnt och pröva sig fram, även om det tar tid och ansträning sâ kommer man fram ditt man vill bara man inte ger upp. Det viktigaste är att man hittar det yrke som fâr en ”känna sig hemma”. Även om det tar ett par âr längre än förväntat eller kostar mer sâ är det värt det. Alla ungdomar i världen kan inte utbilda sig sâ vi som kan borde verkligen ta vara pâ den chansen.

Tack, mvh
Joy

Björn
Posts:24
Joined:2011-06-11, 12:19
Country:SESweden (Sverige)

Re: Tisus förberedning

Postby Björn » 2013-10-17, 22:30

Jag svarar på det här eftersom ingen annan gjort det. Men jag är ingen språkvetare, bara en vanlig viktigpetter. Jag ska härma rödgrön färg på rättningen.

JOYSIMA wrote:Hej, jag ska ta tisus provet tisusprovet om ett par veckor och hoppas att ni kan rätta mig.


Utbildning och yrke
Vad pâverkar vâra val?


När vi är barn vet vi vilket vârt drömyrke är, även om vi kanske inte vet hur vi ska utbilda oss till astronaut eller brandman, men vi vet att vi vill bli känd kända eller hjälpa människor som är i fara.
Sen växer vi upp, och när det blir slutligen slutligen blir dags att välja och bestämma vad vi ska studera sâ tänker vi mer logiskt, kommer jag verkligen komma att bli en bra astronaut? Jag tycker ju inte ens om matte. Jag kanska kanske borde plugga juridik trots allt.
Väldigt fâ har sig klart klart för sig att deras drömyrke fortfarande kommer att vara deras drömyrke när de är 40 âr gammal gamla, gifta med barn. Mânga tar nog bara ett steg i taget, det fâr bli som det bli blir… ödet spelar nog en stor roll.
Men det är inte bara ödet som bestämmer vilket yrke vilka yrken vi slutligen kommer att ha, ekonomiska anledningar pâverkar ocksâ vârt våra val., v Visserligen sâ är högskoleutbildning gratis i Sverige men om man vill plugga vidare utomlands eller kanske ansöka till ett privat universitet sâ kostar det.
Det är inte bara pengar som ska investeras, men utan även tid… en 3 ârs universitetsexamen och en 2 ârs master och sen ett âr som trainee, och till slut är man 27 âr gammal när man ansöker för söker sitt första jobb.
Sâ hur väljer man det perfekta yrket ? Och vad händer om man väljer fel? Är det lika väl Är det då lika bra att ge upp eller borda borde man börja om frân början.? Valet kan ocksâ pâverkas av kvoteringar av sökanden till olika utbildningar efter kön, âlder, etnisk bakgrund… Det är mycket ät att tänka pâ. En 19 âring 19-åring som just har tagit studenten har ett svârt och stort val framför sig. Oftast är det ett val som pâverkar hela ens framtid.
Själv anser jag att man kan ta det lugnt och pröva sig fram, även om det tar tid och ansträning ansträngning sâ kommer man fram ditt dit man vill bara man inte ger upp. Det viktigaste är att man hittar det yrke som fâr en att ”känna sig hemma”. Även om det tar ett par âr längre än förväntat eller kostar mer sâ är det värt det. Alla ungdomar i världen kan inte utbilda sig sâ vi som kan borde verkligen ta vara pâ den chansen.

Tack, mvh
Joy


Du använder ordet "så" lite väl mycket. Det är inte alltid fel, men ofta låter det bättre utan. Fast ibland är det nödvändigt.

En del meningar är väldigt långa och skulle nog tjäna på att delas upp:

När vi är barn sâ vet vi vilket vârt drömyrke är. Även om vi kanske inte vet hur vi ska utbilda oss till astronaut eller brandman, vet vi att vi vill bli kända eller hjälpa människor i fara.

Lycka till på provet!
sv (sv)en (en) :D , ru (ru) :dunno:

JOYSIMA
Posts:2
Joined:2013-10-06, 13:46
Real Name:JOY
Gender:female
Country:ESSpain (España)

Re: Tisus förberedning

Postby JOYSIMA » 2013-10-24, 12:02

Tack sâ mycket!!


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests