FInlands Svenska ! i Finland

Moderator:Johanna

Moniqiili
Posts:8
Joined:2012-06-03, 3:40
Real Name:Andrew Waddington
Gender:male
Location:Sendai
Country:JPJapan (日本)
FInlands Svenska ! i Finland

Postby Moniqiili » 2012-06-03, 6:40

hei Moi

Det är mit eget skriftkraft på svensk. och då översätta på Finska och Engelska.
Jag är nativ Engelskaman jag lärt mig Svensk i England och Sverige bland Dansk Norsk och Hollandska. och ha interessa av Germanska och av Finlands Svenska ! och annan språk Saapbmi Geali på exempel i Finland.
Man kan vara finnas diskussion på PakkoRootsi i Finland om Finlands Svensk språk och Kolonialism.
Men på gatan man kan se vägskylten. Jag har stannade i Värmland mötade Sveriges Finskfolk.

Jag interess av två språks ex Finlands Svenska Finska MaqQomputer användarsvänlig kontaktyta iOS vägskylten och om Unilang kan ha två språks användarsvänlig kontaktyta.

hei Moi It's mit own writing force in Swedish. and then translate the Finnish and English. I am a native Engelskaman I learned Swedish in England and Sweden among Danish Norwegian and Dutch. and have interessa of Teuton and of Finland's Swedish! and other languages ​​Saapbmi Geali the example of Finland. One can be found on the talk PakkoRootsi in Finland on Finland Swedish language and Colonialism. But on the street you can see the road sign. I have stayed in Värmland dissuaded Swedish Finnish People. I interess of two languages ​​as Finnish Swedish Finnish MaqQomputer user-friendly interface iOS road sign and on UniLang can have two language user-friendly interface.Kumoa muokkaukset

hEI Moi Se mit osayksikön voimassa ruotsiksi. ja sitten kääntää suomeksi ja Englanti. Olen syntyperäinen Engelskaman opin ruotsin Englannissa ja Ruotsissa keskuudessa Tanska Norja ja Hollanti. ja on interessa sekä Teutonien ja Suomen ruotsinkielistä! ja muiden kielten Saapbmi Geali Suomen esimerkki. Yksi löytyy talk PakkoRootsi Suomen osalta Suomessa ruotsin kielen ja kolonialismin. Mutta kadulla näet kyltin. Olen asunut Värmlannissa luopua ruotsiksi Suomen kansan. Olen interess kahden kielten suomi ruotsi suomi MaqQomputer käyttäjäystävällinen käyttöliittymä IOS tienviitan ja UniLangin voi olla kaksi kieltä käyttäjäystävällinen käyttöliittymä.
Save languages, learn new ones,

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: FInlands Svenska ! i Finland

Postby hashi » 2012-06-03, 6:46

What?
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
Bryon
Posts:3755
Joined:2005-09-22, 20:52
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)
Contact:

Re: FInlands Svenska ! i Finland

Postby Bryon » 2012-06-03, 8:07

:shock:
Main: [flag]fi[/flag] [flag]fr-qc[/flag] [flag]ru[/flag] [flag]es-mx[/flag]
Ole ystävällinen ja korjaa virheeni!

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: FInlands Svenska ! i Finland

Postby Dingbats » 2012-06-03, 12:35

:para:

User avatar
Hunef
Posts:9532
Joined:2004-01-21, 20:55
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: FInlands Svenska ! i Finland

Postby Hunef » 2012-06-03, 21:24

:dunno:
But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Carl Sagan

Grytolle
Posts:1122
Joined:2007-07-24, 18:00
Gender:male

Re: FInlands Svenska ! i Finland

Postby Grytolle » 2012-06-03, 23:28

Close enough.

Varislintu
Posts:15429
Joined:2004-02-09, 13:32
Country:VUVanuatu (Vanuatu)

Re: FInlands Svenska ! i Finland

Postby Varislintu » 2012-06-04, 20:48

I didn't understand that either.

Tuossa ei ollut päätä eikä häntää.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: FInlands Svenska ! i Finland

Postby Jurgen Wullenwever » 2013-02-02, 18:45

Jag såg just det här på yle.fi
Harvard sparkar tiotals luntande studenter


Skandalen är den värsta i Harvards historia.

Det amerikanska toppuniversitetet Harvard har uteslutit ett sextiotal studenter. Orsaken är att de fuskat i en tent.

Ett stort gäng studerande vid den humanistiska fakulteten kopierade varandras svar i en tent i augusti. Det var frågan om en tent som gjordes hemma och många av studenterna har sagt att de inte visste att samarbete var förbjudet.

Sammanlagt var upp till 125 studenter misstänkta, och nu har runt sextio av dem tillfälligt mist sin studieplats. De är relegerade från universitetet i två till fyra terminer.

Vid Harvard säger man att fuskskandalen är den värsta i universitets historia.

Harvard är ett av världens högst rankade universitet. Att studera där kostar tiotusentals euro per termin.

I centralsvenskan (i brist på bättre term för svenskan i Sverige) brukar tentamen även kallas tenta, men finlandssvenskan har tydligen tent. :shock:

Vad luntande kan betyda anar jag ej. Lyckligtvis hjälper SAOB här:
© Svenska Akademien. SAOB spalt: L1207; tryckår: 1941
(Observera att webbversionen av SAOB inte är slutkorrigerad (senaste uppdatering: 31/8 2010). Text i rött är tillägg till den ursprungliga tryckta texten, t.ex. moderniserade stavningformer av uppslagsorden.)
LUNTA , v.² -ade. vbalsbst. -ANDE, -NING.
[avledn. av LUNTA sbst.²,]
[LUNTA.v2 0]
(i Finl., i skolspr.): olovligt använda "lunta" (se LUNTA, sbst.² ¹ slutet) l. läroboken vid besvarande av frågor l. vid skriftliga prov, fuska. HLittSt. 3: 143 (c. 1890). NORDMANN BorgåBarn 74 (1906).
Särsk. förb.:
– LUNTA SIG FRAM . (i Finl., i skolspr.) dra sig fram i skolan gm att "lunta". TOPELIUS Vint. I. 1: 320 (1860, 1880)


Och det gällde även tent:
© Svenska Akademien. SAOB spalt: T820; tryckår: 2003
(Observera att webbversionen av SAOB inte är slutkorrigerad (senaste uppdatering: 31/8 2010). Text i rött är tillägg till den ursprungliga tryckta texten, t.ex. moderniserade stavningformer av uppslagsorden.)
TENTA tän ³ta ², r. l. f.; best. -an ; pl. -or ; äv. (i Finl.) TENT , sbst. ², r.; best. -en ; pl. -er . ( tent 1978 osv. tenta 1846 osv. )
[ kortform för TENTAMEN
] (ngt vard.) tentamen; äv. konkret, om den i tentamen förelagda uppgiften, provskrivning. Klara tentan. En svår tenta. Tentan gick bra. Landsm. XVIII. 8: 43 ( cit. fr. 1846 ). Kandidat E. var uppe i tentan, och det gick dåligt. SvD(B) 1944 , nr 104, s. 8 . Någon kunde ha spruckit i en tenta. OLSSON Mittåt 128 (1963 ). Han körde på en tenta. BLOM Sörja 89 (1971 ). Det var sexton år sedan jag senast satt på en tent och ingenting hade förändrats. Hufvudstadsbl . 10 ⁄ 10 1979 , s. 6. Åtminstone någon gång varje termin händer det att . . (hon) faller i gråt när hon tittar på tentan hon fått framför sig. DN 10 ⁄ 12 2000 , s. A6. -- jfr SLUT-TENTA .
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

Varislintu
Posts:15429
Joined:2004-02-09, 13:32
Country:VUVanuatu (Vanuatu)

Re: FInlands Svenska ! i Finland

Postby Varislintu » 2013-02-04, 12:00

Lunta och tent. :) Jag tror vi blev lärda i skolan att lunta är ett finlandssvensk ord, men jag visste inte att tent är det. Tentamen är allmännare, tror jag, men ibland blir det tent. Säkert påverkar finskan här som vanligt, för på finska heter ordet "tentti". Jag vet inte om tentti kommer från tent eller tvärtom, men numera påverkar finskan svenskan mera än tvärtom, så det låter inte konstigt att säga tent om man vet att det heter tentti på finska.

Ibland känns det hemskt att inte vara säker på om något är finlandssvenska eller inte. Om jag talar med en svensk börjar jag ibland misstänka att vart annat ord är "fel" och att den andre inte förstår någonting. :oops:


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests