Fikatråden / The Swedish Café Thread

Moderator:Johanna

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)
Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Johanna » 2012-04-20, 12:59

Det verkar som att det finns ett behov av en allmän diskussionstråd där vi kan skriva på svenska om vad som helst, och utan att bli rättad om man inte ber om det. Var bara beredd på att förklara lite närmre om det är någon som inte förstår.

Så här är den: Fikatråden :)

This is the Swedish Café Thread, where you can talk about anything, as long as it is in Swedish.
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Johanna » 2012-04-20, 13:03

Och eftersom jag startade det här så ska väl jag säga något också :P

Jag har inte haft internet på något dygn, så jag fastnade framför TV:n, och fy fan vilket läsuttal folk har; jag vet inte om jag kan rekommendera att lära sig svenska via TV längre. Radio verkar bättre, åtminstone om man håller sig till SR :)
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Ceresz
Posts:216
Joined:2010-07-04, 15:49
Real Name:Kevin Kihlander
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Ceresz » 2012-04-20, 13:07

De få gånger jag har slagit på TV:n det senaste året och tittat på typ nyheterna har jag också skakat på huvudet åt alla jävla läsuttal. Det stämmer mycket väl att det är lite bättre på radio, men även där förekommer nog en hel del läsuttal vid just nyhetsuppläsningarna. Jag skulle nog gissa på att det har nåt med att vilja artikulera så tydligt som möjligt när man läser upp nyheterna att göra, framför allt om man läser innantill :hmm:. Hemskt är det i alla fall.
sv (sv)en-US (en-US)fr (fr)de (de)

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Jurgen Wullenwever » 2012-04-20, 15:18

Johanna wrote:vilket läsuttal folk har; jag vet inte om jag kan rekommendera att lära sig svenska via TV längre. Radio verkar bättre, åtminstone om man håller sig till SR

"Bättre" innebär inte att radiouttalet är särskilt lämpligt det heller. :(

Jag står inte ut med att höra svensk åttiotalspop heller, just av detta skäl. :(

Johanna wrote:Fikatråden

Jag undrar hur det förhåller sig med ordbildningen i det fallet. :?
(Fast fika är inte ett riktigt ord, utan bara en omvändning av kaffe, så det kanske inte spelar någon roll.)

Johanna wrote:Jag har inte haft internet på något dygn

Vad har hänt?
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Aurinĭa
Forum Administrator
Posts:3909
Joined:2008-05-14, 21:18
Country:BEBelgium (België / Belgique)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Aurinĭa » 2012-04-20, 16:01

Och jag som tänkte titta på svenskt TV för att öva min svenska... Och att byta till radio skulle nog inte hjälpa, jag lyssnar nästan aldrig på radion. Får väl tala mer med modersmålstalare då. :P
Men att titta på TV eller att lyssna på radio hjälper i alla fall för att förbättra hörförståelse.

Första icke-modersmålstalare här inne!

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Johanna » 2012-04-20, 16:05

Jurgen Wullenwever wrote:
Johanna wrote:vilket läsuttal folk har; jag vet inte om jag kan rekommendera att lära sig svenska via TV längre. Radio verkar bättre, åtminstone om man håller sig till SR

"Bättre" innebär inte att radiouttalet är särskilt lämpligt det heller. :(

Jag står inte ut med att höra svensk åttiotalspop heller, just av detta skäl. :(

Beror på vartåt man siktar, och jag är hyfsat nöjd så länge jag inte hör /deːt/, /jɑːg/, /ɛːr/ och så.

Helst inte /mɛːd/, /meːd/ eller /vɑːd/ heller, men det är nog att önska för mycket :(

Jurgen Wullenwever wrote:
Johanna wrote:Fikatråden

Jag undrar hur det förhåller sig med ordbildningen i det fallet. :?

För rikssvenska riktigt bra, tackar som frågar :)

Jurgen Wullenwever wrote:(Fast fika är inte ett riktigt ord, utan bara en omvändning av kaffe, så det kanske inte spelar någon roll.)

"Fika" är idag ett riktigt ord, det är flitigt använt och har samma betydelse mellan generationerna. Sen att det inte är så gammalt är en annan historia, jag själv tycker det är kul att en nybildning låter så svensk, och har blivit så allmän efter bara 50-60 år, och att den inte hamnade i slangträsket.

Jurgen Wullenwever wrote:
Johanna wrote:Jag har inte haft internet på något dygn

Vad har hänt?

Satt fast mellan förra hyresgästens och nästas (jag flyttar till annan lägenhet om 1,5 vecka) abbonemang, och det hade blivit något krångel. Fixat nu iaf :)
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Jurgen Wullenwever » 2012-04-20, 17:56

Johanna wrote:"Fika" är idag ett riktigt ord

Hur böjs det då? :P

Substantivet: en fika, den ?, två ?, de ?

Som verb har vi fika-fikar-fikade-fikat, (fast *fiker-*fek-*feke-*fikit ser mer tilltalande ut, men jag undrar om någon skulle förstå det. :D )
melan wrote:Och jag som tänkte titta på svenskt TV för att öva min svenska... Och att byta till radio skulle nog inte hjälpa, jag lyssnar nästan aldrig på radion. Får väl tala mer med modersmålstalare då. :P
Men att titta på TV eller att lyssna på radio hjälper i alla fall för att förbättra hörförståelse.

Första icke-modersmålstalare här inne!

För dig borde det nog mediesvenskan vara lämplig i alla fall - även om de inte talar som kung Berik och de yverborne göter där.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Ceresz
Posts:216
Joined:2010-07-04, 15:49
Real Name:Kevin Kihlander
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Ceresz » 2012-04-20, 17:58

Det är ju inte ofta man hör det böjt, men enligt Wiktionary kan det vara antingen utrum eller neutrum iaf. Sen har vi ju ordet fik också.
sv (sv)en-US (en-US)fr (fr)de (de)

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Jurgen Wullenwever » 2012-04-20, 18:01

Ceresz wrote:utrum

Grrr! :evil: (angående icke-m-f-n-genussystem i svenskan)
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Jurgen Wullenwever » 2012-04-20, 18:04

Ceresz wrote:Sen har vi ju ordet fik också.

Hade titeln varit "Fiktråden" så hade jag inte kommenterat ordet. :|
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Dingbats » 2012-04-20, 18:21

Jurgen Wullenwever wrote:Hur böjs det då? :P

Substantivet: en fika, den ?, två ?, de ?

Jag skulle nog böja det en fika, den fikan, flera fikan, de fikana; dvs utrum i singular och neutrum i plural. Det är lite vackligt. Flera fikor är väl kanske inte helt fullständigt uppåt väggarna.

Att det är ett "riktigt" ord och allmänt uppfattas som ett sånt och inte som en variant på "kaffe" torde väl vara tämligen okontroversiellt. Fråga tio slumpmässigt utvalda svenskar varifrån ordet "fika" kommer och högst två kommer kunna härleda det till "kaffe" (och i det fallet med övervägande sannolikhet för att de har läst sig till det eller hört det berättas).

Och det är ju inte alla ord med slutvokal som släpper den i sammansättningar: "pizzabagare" mfl. Där är ju "fika" ganska analogt.

EDIT: Det finns väl för tusan ingen som säger "fikbröd"??

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Johanna » 2012-04-20, 18:41

Svagt feminint skulle jag säga att "fika" är, om man håller sig till det här med att träffas och fika då.

Västgötska: ena fika, fika, fiker, fikera
Rikssvenska: en fika, fikan, fikor, fikorna

"Fikat" finns också, men handlar mer om det man äter eller dricker.

Jaja, nu var det här inte menat som en nördtråd för oss modersmålstalare, utan ett ställe dit alla som lär sig svenska kan komma och skriva, utan att behöva bli rättade. Så prata hellre om värdsliga ting :)

Förresten tror jag att rikssvenskans -a + sammansättning är taget härifrån, så sluta mobba den företéelsen tack.
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Aleco » 2012-04-20, 19:02

Jag kommer nog försöka skriva här då och då för att kanske förbättra min svenska lite innan jag försöker prata svenska på Skype :P Jag hade blivit mycket glad om ni kunde rätta mig! Innimellom kommer jag nog lägga till ord som jag är medveten om att är norska i kursiv för att jag inte vet vad det heter, eller hur det stavas på svenska.
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Dingbats » 2012-04-20, 19:07

Aleco wrote:Jag kommer nog försöka skriva här då och då för att kanske förbättra min svenska lite innan jag försöker prata svenska på Skype :P Jag hade blivit mycket glad om ni kunde rätta mig! Innimellom kommer jag nog lägga till ord som jag är medveten om att de är norska i kursiv för att jag inte vet vad det heter, eller hur det stavas på svenska.

Kul kul! "Emellanåt" passar nog bäst för "innimellom".

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Aleco » 2012-04-21, 2:09

Tack! Jag ska försöka komma ihåg emellanåt! Jag har tyvärr inget annat att tala om just nu... hela natten har nämligen gått med till lexor som redan skulle vara färdiggjorda :roll: Poängen är att jag är lite trött nu och klarar inte komma på något vettigt att säga. :lol: Men oavsett vad jag skriver får jag lite övning i att använda svenska, så det är väl vinn-vinn för mig, vad?
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby hashi » 2012-04-21, 2:16

Bra idé Johanna. Jag letade efter en ursäkt att öva på svenska mer ;)
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Dingbats » 2012-04-21, 8:21

Aleco wrote:Tack! Jag ska försöka komma ihåg emellanåt! Jag har tyvärr inget annat att tala om just nu... hela natten har nämligen gått med åt till lexor läxor som redan skulle vara färdiggjorda :roll: Poängen är att jag är lite trött nu och klarar inte att komma på något vettigt att säga. :lol: Men oavsett vad jag skriver får jag lite övning i att använda svenska, så det är väl vinn-vinn för mig, vad?

"Va" som i "Vad sa du?" eller i fallet här skrivs oftast utan -d, och uttalas alltid med kort vokal (och givetvis utan -d, men det gäller ju "vad" också om man inte har läsuttal).

User avatar
Hunef
Posts:9532
Joined:2004-01-21, 20:55
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Hunef » 2012-04-21, 11:21

Johanna wrote:Jag har inte haft internet på något dygn, så jag fastnade framför TV:n, och fy fan vilket läsuttal folk har; jag vet inte om jag kan rekommendera att lära sig svenska via TV längre. Radio verkar bättre, åtminstone om man håller sig till SR :)
Jag kan snart inte åka buss längre, det är så otroligt irriterande att höra de pendlande gymnasieungdomarnas - speciellt tjejers - läsuttal. Många stör sig på allt deras "ja bah", "han bah" etc., men det bryr jag mig inte om. Men en nästan lika irriterande sak som läsuttalet är att många tjejer i den åldern har ett slags semiläspande s. Jag trodde först att det var enstaka uttalsfel när jag hörde det första gången för 10 år sedan eller så, men det verkar ha utbrutit en epidemi.
But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Carl Sagan

User avatar
Ceresz
Posts:216
Joined:2010-07-04, 15:49
Real Name:Kevin Kihlander
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Ceresz » 2012-04-21, 11:30

hashi wrote:Bra idé Johanna. Jag letade efter en ursäkt att öva på svenska mer ;)

Då får vi väl helt enkelt komma på nåt att prata om då 8-).

Hunef wrote:
Johanna wrote:Jag har inte haft internet på något dygn, så jag fastnade framför TV:n, och fy fan vilket läsuttal folk har; jag vet inte om jag kan rekommendera att lära sig svenska via TV längre. Radio verkar bättre, åtminstone om man håller sig till SR :)
Jag kan snart inte åka buss längre, det är så otroligt irriterande att höra de pendlande gymnasieungdomarnas - speciellt tjejers - läsuttal. Många stör sig på allt deras "ja bah", "han bah" etc., men det bryr jag mig inte om. Men en nästan lika irriterande sak som läsuttalet är att många tjejer i den åldern har ett slags semiläspande s. Jag trodde först att det var enstaka uttalsfel när jag hörde det första gången för 10 år sedan eller så, men det verkar ha utbrutit en epidemi.

Ja, men det brukar väl va så att tjejer/kvinnor oftare håller sig närmre standardspråket i uttal medan män istället oftare lånar in ordval och syntax från standardspråket? Det där läspande s:et har jag aldrig tänkt på tidigare, men vi borde kanske snacka om nåt som andraspråksinlärarna har nåt att säga till om också ;)?
sv (sv)en-US (en-US)fr (fr)de (de)

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Johanna » 2012-04-23, 22:24

Flytta är inget skoj :(

Alltså, nya lägenheten kommer bli bättre, med badkar, två trappor mindre att släpa sig uppför och typ trehundra meter till mataffären istället för en kilometer :) Men allt runtomkring blir bara för mycket, plus att jag inte kan få tag i mina böcker när jag behöver dem förrän allt är klart och jag har orkat packa upp dem igen.
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests