Fikatråden / The Swedish Café Thread

Moderator:Johanna

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)
Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Jurgen Wullenwever » 2012-04-24, 17:54

Johanna wrote:plus att jag inte kan få tag i mina böcker när jag behöver dem

Detta väcker den nyfiknes undran - hur många böcker har du, vad är det för böcker, och vad behöver du dem till? :?: :?: :?:

(Är någon av dem skriven på Kålländska? :twisted: )
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Johanna » 2012-04-24, 18:02

Haha, nä, tror inte det finns en enda som är det :P

Det är inte så många, 50-60 kanske, och de flesta av dem skönlitterära. Men jag var dum nog att packa kokbok och den färöisk-danska ordboken (med uttalsguide och listor över grammatiska former och grejer) någonstans långt ner :(
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Jurgen Wullenwever » 2012-04-24, 18:08

Johanna wrote:Det är inte så många, 50-60 kanske,

Så du är ännu lyckligt obelastad av diverse bråte från krökarna längs livets väg, åtminstone avseende ditt personliga bokbestånd. :)

(Själv har jag nog bortåt tvåtusen för ögonblicket, och jag vet inte längre vilka de är. :( )
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Aurinĭa
Forum Administrator
Posts:3909
Joined:2008-05-14, 21:18
Country:BEBelgium (België / Belgique)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Aurinĭa » 2012-04-24, 19:26

Jurgen Wullenwever wrote:(Själv har jag nog bortåt tvåtusen för ögonblicket, och jag vet inte längre vilka de är. :( )
Tvåtusen? Så många har jag inte. Tror jag. Inte än, i alla fall. :P Men du är inte den enda som inte längre vet vilka böcker han här. Det har hänt att jag köpte en bok och erfteråt såg att jag redan hade det. Jag köper aldrig dyra böcker, så det är inte någon katastrof när det händer, men sumt är det väl. Å amdra sidan har det också hänt att jag inte köpte en bok, eftersom jag tänkte att jag redan hade den, men sedan upptäckte att det inte var sant. Det irriterar mig mer. :x

Johanna wrote:Det är inte så många, 50-60 kanske,
Jag... köpte 50-60 böcker idag, Kamske ännu mer, jag har inte räknat dem. Och jag har egentligen inte köpt dem, jag fick dem. Det var försäljning i det engelska departementet här på universitetet, de sålde massor med böcker. Några gamla böcker var gratis av dem kunde man ta med sig så måmga som man ville. Jag höll på att titta på dem och hade redan tagit några, när en kvinna som tydligen arbetade där frågade mig om de där gamla böckerna intresserade mig. Jag svarade ja, och då sa hon att jag skulle följa henne till hennes kontor, där fanns det många fler gamla böcker som jag kunde ta om jag ville. Jag försökte vara hård, men det var så svårt. Jag kan väl inte lämna kvar en bok om gotiska, eller hur? Eller böcker från 1849? Min äldste bok var från 1877, 1949 är nästan 30 år äldre! Så nu har jag bara två frågor: 1) hur får jag alla dessa böcker till Belgien? och 2) vad gör jag med dem hemma? Jag ska nog behöva köpa mig en ny bokhylla, men det har jag inte plats till. :? Äsch, det kommer nog att ordna sig på något sätt. och jag har nya (gamla) böcker som inte kostade mig någonting. :)

Så, nu har jag faktiskt skrivit rätt mycket. Vilken duktig student jag är! Om jag bara gjorde det också för de språk jag studerar nu.

User avatar
globetrottersara
Posts:398
Joined:2010-09-03, 12:50
Real Name:Sara
Gender:female
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby globetrottersara » 2012-04-28, 9:00

åh... böcker & flytta: min favorit ämne

Nästan två år sedan började jag adoptera regel att en bok måste gå ut först, då en bok kan komma in. Det var bra på en tid men jag har delt i World Book Night så jag distributerade tjugo-fyra fri böcker. Det var så kul men andra personer gav mig dem böcker också så nu har jag mer böcker i huset, f**... :P
Och jag vill aaaalltid köpa mer böcker. Jag lånar också från biblioteket och jag vill använda bookcrossing.com oftare.

Jag måste stanna i denna stad till halv 2013 så jag vill inte tycker på hur många boxar jag ska behöva när jag ska flytta ut :doggy:
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby hashi » 2012-04-29, 21:21

Jag vill bara säga att det är roligt om man stavar "Amerika" som "A-mörk-a" i stället :P
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

kotrcka

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby kotrcka » 2012-04-29, 21:37

Varför har ni så mycket böcker? OK, böcker är bra för att göra eld, men tidningarna är billigare :partyhat:

Jag flyttade till en ny lägenhet och jag bara tog Anna Karenina och en kokbok om pasta.

User avatar
Hunef
Posts:9532
Joined:2004-01-21, 20:55
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Hunef » 2012-04-29, 21:42

hashi wrote:Jag vill bara säga att det är roligt om man stavar "Amerika" som "A-mörk-a" i stället :P
Så här?
But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Carl Sagan

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby hashi » 2012-04-29, 21:50

kotrcka wrote:Jag flyttade till en ny lägenhet och jag bara tog Anna Karenina och en kokbok om pasta.
Är pasta verkligen så svårt att laga att man behöver en kokbok?

Hunef wrote:
hashi wrote:Jag vill bara säga att det är roligt om man stavar "Amerika" som "A-mörk-a" i stället :P
Så här?
Jag är på lektion just nu, ska titta på det senare :)
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

kotrcka

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby kotrcka » 2012-04-29, 21:57

hashi wrote:Är pasta verkligen så svårt att laga att man behöver en kokbok?


Ja :)

Pasta är mer än bara spagetti. Och jag är bara en man, jag behöver en kokbok för att laga en saltat vatten också.

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby hashi » 2012-04-29, 22:02

kotrcka wrote:Pasta är mer än bara spagetti. Och jag är bara en man, jag behöver en kokbok för att laga en saltat vatten också.


Haha. Några män är så dåliga att de även bränner vatten när de försöker göra toast... :roll:
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

kotrcka

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby kotrcka » 2012-04-29, 22:22

Heeeey, bränna en skål är lätt som 1-2-3 :blush:

Allvarligt, jag gillar matlagning och jag är bra i den. Men jag gillar att inspirera mig med kokböcker också.

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby hashi » 2012-04-29, 22:37

kotrcka wrote:Heeeey, bränna en skål är lätt som 1-2-3 :blush:

Allvarligt, jag gillar matlagning och jag är bra i den. Men jag gillar att inspirera mig med kokböcker också.


Åssåm! Jag vill blir bättre i den, men jag gör mat för bara själv så gör jag bara enkla saker. "Kokböcker" är ett jätteroligt ord i ett engelsktalandes ögon :P (Det ser som en bok om k*kar ut).
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
Reinder
Language Forum Moderator
Posts:3774
Joined:2011-03-22, 17:21
Gender:male
Country:MXMexico (México)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Reinder » 2012-04-30, 7:45

hashi wrote:Åssåm! Jag vill blir bättre i den, men jag gör mat för bara själv så gör jag bara enkla saker. "Kokböcker" är ett jätteroligt ord i ett engelsktalandes ögon :P (Det ser som en bok om k*kar ut).
Jag hatar mattlagningen, det dröja så jättelångt.
Varför är det roligt, då? Jag förstår inte vad du menar med k*kar.
Image Image Image Image | Image | Image

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby hashi » 2012-04-30, 7:50

Reinder wrote:Jag förstår inte vad du menar med k*kar.

Ersätt asterisken med ett u :P
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
Reinder
Language Forum Moderator
Posts:3774
Joined:2011-03-22, 17:21
Gender:male
Country:MXMexico (México)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Reinder » 2012-04-30, 7:55

hashi wrote:Ersätt asterisken med ett u :P
Haha, och du trodde att jag visste vad det var på svenska? Min ordbok ger också en skicklig exempel: "suga kuk". :P
Image Image Image Image | Image | Image

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby hashi » 2012-04-30, 8:03

Reinder wrote:
hashi wrote:Ersätt asterisken med ett u :P
Haha, och du trodde att jag visste vad det var på svenska? Min ordbok ger också en skicklig exempel: "suga kuk". :P

o.O Hur kan man inte veta vad det betyder? Det ser nästan engelska ut :P "att suga k*k" är en jätteanvändbar fras att kunna, särskilt i Sverige: landet full av de manligaste pojkarna :P
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
Reinder
Language Forum Moderator
Posts:3774
Joined:2011-03-22, 17:21
Gender:male
Country:MXMexico (México)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Reinder » 2012-04-30, 8:11

hashi wrote:o.O Hur kan man inte veta vad det betyder? Det ser nästan engelska ut :P "att suga k*k" är en jätteanvändbar fras att kunna, särskilt i Sverige: landet full av de manligaste pojkarna :P
Lol, förlåt, min sexvokabulär är inte så stor på svenska. Jag har aldrig varit i Sverige, men när jag går till Sverige, jag kan nu säga "Vill du vara snäll och suga min kuk?".
Image Image Image Image | Image | Image

User avatar
hashi
Posts:9191
Joined:2008-11-02, 2:39
Gender:male
Country:NZNew Zealand (New Zealand / Aotearoa)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby hashi » 2012-04-30, 8:14

Reinder wrote:Lol, förlåt, min sexvokabulär är inte så stor på svenska. Jag har aldrig varit i Sverige, men när jag går till Sverige, jag kan nu säga "Vill du vara snäll och suga min kuk?".

Hahaha i så fall kan du inte säga att du inte har lärt dig nånting från unilang då :P
(en-nz)(ja)(sv)(it)(mi)(et)

Sono ancora qui (a volte), ma probabilmente non ti voglio parlare.

User avatar
globetrottersara
Posts:398
Joined:2010-09-03, 12:50
Real Name:Sara
Gender:female
Country:GBUnited Kingdom (United Kingdom)
Contact:

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby globetrottersara » 2012-04-30, 11:44

hashi wrote:
Reinder wrote:Lol, förlåt, min sexvokabulär är inte så stor på svenska. Jag har aldrig varit i Sverige, men när jag går till Sverige, jag kan nu säga "Vill du vara snäll och suga min kuk?".

Hahaha i så fall kan du inte säga att du inte har lärt dig nånting från unilang då :P


Och om du betänker att fika på italienska (fica) betyder mus... nu har fikatråden helt annan betydelse :roll: :rotfl:
Native [flag]it[/flag] Fluent [flag]en[/flag] [flag]fr[/flag] [flag]es[/flag] Very basic [flag]pt[/flag] [flag]de[/flag] Currently studying [flag]sv[/flag]


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 15 guests