Fikatråden / The Swedish Café Thread

Moderator:Johanna

Vassilis
Posts:3
Joined:2015-08-05, 12:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)
Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Vassilis » 2015-08-05, 13:02

Hej! :)

Jag hittade den här sidan just nu och jag är glad att jag kan öva svenska :)
Jag kommer från Grekland och har bott i Sverige i ett år, för att jag pluggar där. Nu är jag på semester hemma. Hoppas att du kan förstå mig :oops: Jag har pratat knappast med folk på svenska och jag har det lite svårt att använda språket ännu.

frenzyone
Posts:7
Joined:2015-08-15, 16:18
Real Name:Oscar
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby frenzyone » 2015-08-16, 16:18

Jag är inte så jätteförtjust i ordet hen mest för att det känns konstigt att säga men det kan vara behändigt att ha ett könsneutralt pronomen utan att det känns som man pratar om en sak. När vi väntade vår dotter och inte visste vilket kön barnet skulle få än kändes det väldigt konstigt att säga den eller dra till med han/hon och vara tvungen att lägga till "ja, vilket det nu blir" :)

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby Johanna » 2015-08-17, 17:05

frenzyone wrote:Jag är inte så jätteförtjust i ordet hen mest för att det känns konstigt att säga men det kan vara behändigt att ha ett könsneutralt pronomen utan att det känns som man pratar om en sak. När vi väntade vår dotter och inte visste vilket kön barnet skulle få än kändes det väldigt konstigt att säga den eller dra till med han/hon och vara tvungen att lägga till "ja, vilket det nu blir" :)

+1

Ja, jag tycker det är ett jättesmidigt ord nu när jag har vant mig vid det :)
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
zimmermann_
Posts:2
Joined:2015-08-28, 12:44
Real Name:Uzair
Gender:male
Location:Malaysia
Country:MYMalaysia (Malaysia)

Re: Fikatråden / The Swedish Café Thread

Postby zimmermann_ » 2015-08-28, 13:48

Hej! Jag är nya här och bor i Malaysia. Jag hopp jag har en bra tid här :D :D
Everything has a picture, song within it.
No one is perfect, but they can be their best.


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests