Svenska - Diogenes

Moderator:Johanna

User avatar
Diogenes
Posts:676
Joined:2008-03-20, 13:08
Country:USUnited States (United States)
Svenska - Diogenes

Postby Diogenes » 2011-12-27, 19:32

God dag, mina vänner! Jag heter Diogenes. För lite under en månad sedan började jag lära mig svenska. Det är inte bara svenska jag är intresserad av. Jag kan också lite tyska och ryska. Nu har jag inte så mycket tid, för jag är student. Jag har lärt mig norska i tre år, men det här är första gången jag försöker skriva svenska. Vill ni snälla rätta mina fel? Tack så mycket!
Om alle var lykkelige ville vi ikke hatt noe god musikk.

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Diogenes

Postby Dingbats » 2011-12-27, 20:31

Diogenes wrote:God dag, mina vänner! Jag heter Diogenes. För lite under en månad sedan började jag lära mig svenska. Det är inte bara svenska jag är intresserad av. Jag kan också lite tyska och ryska. Nu har jag inte så mycket tid, för jag är student. Jag har lärt mig norska i tre år, men det här är första gången jag försöker skriva svenska. Vill ni snälla rätta mina fel? Tack så mycket!

Kul att ha dig här, välkommen!

Inte ett enda grammatiskt fel i din text, på sin höjd är det lite smått oidiomatiskt här och där. Jag skulle nog hellre säga "lite mindre än en månad" än "under", och "skriva på svenska" än "skriva svenska", men det är inte fel som du skriver heller. Det låter lite småstyltigt när du inte binder ihop satserna med konjunktioner och adverb så mycket, men det kommer med tiden. Jag kan bara gratulera dig till din goda svenska, och nöjt konstatera att du verkar klara av det bra att hålla svenskan och norskan isär!

User avatar
Diogenes
Posts:676
Joined:2008-03-20, 13:08
Country:USUnited States (United States)

Re: Svenska - Diogenes

Postby Diogenes » 2011-12-28, 20:14

Tack för din kommentar, Dingbats! Jag har bara en fråga om det du skrev: Varför heter det "kul att ha dig här" och inte "kult"?

Här är några korta meningar jag har skrivit idag:

Vill ni veta lite mera om mig? Jag kommer från USA, och jag har engelska som modersmål. Jag bor midt i USA i staten Illinois, men jag föddes inte där. Vad har jag för yrke? Jag är fysiker, eller rättare sagt, jag ska bli fysiker. Men inte ännu! Jag är fortfarande student.
Om alle var lykkelige ville vi ikke hatt noe god musikk.

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Diogenes

Postby Dingbats » 2011-12-28, 20:48

Diogenes wrote:Tack för din kommentar, Dingbats! Jag har bara en fråga om det du skrev: Varför heter det "kul att ha dig här" och inte "kult"?

"Kul" är oböjligt. *"Kult" och *"kula" finns inte.

Här är några korta meningar jag har skrivit idag:

Vill ni veta lite mera om mig? Jag kommer från USA, och jag har engelska som modersmål. Jag bor midt mitt i USA i staten Illinois, men jag föddes inte där. Vad har jag för yrke? Jag är fysiker, eller rättare sagt, jag ska bli fysiker. Men inte ännu! Jag är fortfarande student.

Helt korrekt, förutom en felstavning!

User avatar
Hunef
Posts:9532
Joined:2004-01-21, 20:55
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Svenska - Diogenes

Postby Hunef » 2011-12-28, 23:58

Dingbats wrote:"Kul" är oböjligt. *"Kult" och *"kula" finns inte.
I talspråk är det böjligt, jag säger definitivt kult och kula men jag skulle aldrig skriva så. (Jag skulle för övrigt aldrig använda kul annat än som interjektion.)
But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Carl Sagan

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Diogenes

Postby Dingbats » 2011-12-29, 9:52

Hunef wrote:
Dingbats wrote:"Kul" är oböjligt. *"Kult" och *"kula" finns inte.
I talspråk är det böjligt, jag säger definitivt kult och kula men jag skulle aldrig skriva så. (Jag skulle för övrigt aldrig använda kul annat än som interjektion.)

Okej, tydligen förekommer det då. Jag har aldrig stött på det, och skulle aldrig säga så själv. Videon med pojken som önskar sina föräldrar "kult på restaurangen" fick ju en hel del kommentarer om varför i hela friden han säger "kult", så det finns uppenbarligen många som det låter ogrammatiskt för.

User avatar
Diogenes
Posts:676
Joined:2008-03-20, 13:08
Country:USUnited States (United States)

Re: Svenska - Diogenes

Postby Diogenes » 2011-12-31, 17:52

Tack för förklaringen - det bara låter konstigt för mig eftersom det heter då "kul, kult, kule" på norska. Jag ska försöka inte glömma det, men det kan ju vara svårt att minnas vad som är riktigt :P Här är meningarna jag skrev idag:

Jag gillar alla slags musik. Jag började spela fiol då jag var sju år gammal och kan också spela lite piano. Så studerade jag klassisk musik vid universitetet. Men nu det är inte bara klassisk musik jag lyssnar på. Jag är intresserad av nästan all rockmusik, och har läst några böcker som gäller rockens historia och utveckling. Jag lyssnar också på folkmusik från Östeuropa, som är mycket vacker.
Om alle var lykkelige ville vi ikke hatt noe god musikk.

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Diogenes

Postby Dingbats » 2012-01-01, 17:14

Diogenes wrote:Tack för förklaringen - det bara låter konstigt för mig eftersom det heter då "kul, kult, kule" på norska. Jag ska försöka inte glömma det, men det kan ju vara svårt att minnas vad som är riktigt :P Här är meningarna jag skrev idag:

Jag gillar alla slags musik. Jag började spela fiol då jag var sju år gammal och kan också spela lite piano. Så studerade jag klassisk musik vid universitetet. Men nu det är inte bara klassisk musik jag lyssnar på. Jag är intresserad av nästan all rockmusik, och har läst några böcker som gäller rockens historia och utveckling. Jag lyssnar också på folkmusik från Östeuropa, som är mycket vacker.

Ingenting är direkt fel, men det är mycket som är oidiomatiskt, man hör att du inte är svensk. Jag skriver om det som jag hade formulerat mig på svenska:

Tack för förklaringen, det låter bara lite konstigt för mig eftersom det heter "kul, kult, kule" på norska. Jag ska försöka komma ihåg det, men det kan ju vara svårt att minnas hur det heter :P Här är meningarna jag skrev idag:

Jag gillar all slags musik. Jag började spela fiol när jag var sju, och kan spela lite piano också. Och så har jag läst klassisk musik på universitetet. Men det är inte bara klassisk musik jag lyssnar på, utan jag är intresserad av nästan all sorts rockmusik och har läst en del böcker om rockens historia och utveckling. Jag lyssnar också på folkmusik från Östeuropa, som är mycket vacker.

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Svenska - Diogenes

Postby Johanna » 2012-01-02, 11:09

Diskussionen om ordet "kul" höll på att ta över helt så den fick sin egen tråd: viewtopic.php?f=69&t=35921
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.

User avatar
Diogenes
Posts:676
Joined:2008-03-20, 13:08
Country:USUnited States (United States)

Re: Svenska - Diogenes

Postby Diogenes » 2012-01-04, 20:27

Dingbats wrote:Ingenting är direkt fel, men det är mycket som är oidiomatiskt, man hör att du inte är svensk. Jag skriver om det som jag hade formulerat mig på svenska:

Tack för ditt råd. Jag tror jag måste läsa mycket mera på svenska för jag kan börja skriva idiomatiskt. Samtalet om ordet "kul" var också mycket intressant.
Om alle var lykkelige ville vi ikke hatt noe god musikk.


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests