Hallå alla

Moderator:Johanna

User avatar
sama_el
Posts:5
Joined:2011-11-26, 16:50
Gender:male
Country:HRCroatia (Hrvatska)
Hallå alla

Postby sama_el » 2011-11-27, 9:41

Mitt namn är sama_el och jag kommer från Kroatien.
Jag gillar att lära mig språk och vill bli en översättare ( har inte valt vilka språk än; kanske japaniska :) ) ... men jag vet att det är inte lätt. :D
Alltså, hallå alla!

Hoppas att jag kan förbättra sitt svenska här och ni kan hjälpa till. :D
[flag]hr[/flag] [flag]en[/flag] [flag]de[/flag] [flag]sv[/flag] [flag]no[/flag] [flag]he[/flag] [flag]ja[/flag] [flag]fr[/flag]

User avatar
Reinder
Language Forum Moderator
Posts:3774
Joined:2011-03-22, 17:21
Gender:male
Country:MXMexico (México)

Re: Hallå alla

Postby Reinder » 2011-11-27, 9:51

Hej Sama_el, välkommen till Unilang. Jag hoppas att du kommer att gillar det här forum. Förlåt när du kan inte förstå mig, min svenska är mycket dåligt. :)
Jag är Reinder och jag kommer från Nederländerna, trevligt att träffa dig. :D
Image Image Image Image | Image | Image

User avatar
sama_el
Posts:5
Joined:2011-11-26, 16:50
Gender:male
Country:HRCroatia (Hrvatska)

Re: Hallå alla

Postby sama_el » 2011-11-27, 9:55

Tack Reinder!
Inget problem, vi kan hjälpa varandra. :D
Jag ska försöka att ställa fanor som du också har nedan. :D
[flag]hr[/flag] [flag]en[/flag] [flag]de[/flag] [flag]sv[/flag] [flag]no[/flag] [flag]he[/flag] [flag]ja[/flag] [flag]fr[/flag]

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Hallå alla

Postby Dingbats » 2011-11-27, 12:32

sama_el wrote:Mitt namn är jag heter sama_el och jag kommer från Kroatien.
Jag gillar att lära mig språk och vill bli en översättare ( har inte valt vilka språk än; kanske japaniska japanska :) ) ... men jag vet att det inte är inte lätt. :D
Alltså, hallå alla!

Hoppas att jag kan förbättra sitt min svenska här och (att) ni kan hjälpa till. :D

Hej! Du ser ut att ha kommit en bit på vägen redan! Hur länge har du läst svenska, och hur bär du dig åt för att lära dig? Jag rättar gladeligen dina inlägg. Säg till om det är någon rättning du inte förstår dig på, så förklarar jag varför det heter som det heter.

"... att det inte är lätt" är en bisats, så därför hamnar inte före verbet är.

(att) satte jag inom parentes för att meningen fungerar både med och utan, men betyder olika saker. Utan att betyder det "Hoppas att jag kan förbättra min svenska här. Ni kan hjälpa till."; med att betyder det "Hoppas att jag kan förbättra min svenska här och hoppas att ni kan hjälpa till".

Reinder wrote:Hej Sama_el, välkommen till Unilang. Jag hoppas att du kommer att gillar det här forumet. Förlåt när om du inte kan inte förstå mig, min svenska är mycket väldigt dåligt. :)
Jag är heter Reinder och jag kommer från Nederländerna, trevligt att träffa dig. :D

Jag förstår vad du menar med "Förlåt när...", men det finns liksom inget sånt uttryck. Man säger "Förlåt om...".

sama_el wrote:Tack Reinder!
Inget problem, vi kan hjälpa varandra. :D
Jag ska försöka att ställa lägga dit/stoppa in/fixa till/något annat fanor flaggor som du också har nedan. :D

"Ställa fanor" :D

Att ställa något är att placera det upprätt på en yta, så som en människa står på sina fötter. Man kan ställa en flaggstång någonstans, men knappast en flagga. Sätta och lägga motsvarar på samma sätt sitta och ligga. Men i det här fallet fungerar inget av de orden så bra, för det du gör är så abstrakt.

Det finns inget svenskt verb som rakt av motsvarar engelskans put eller franskans mettre, utan man måste välja bland många alternativ. (I dialekter i Norrland finns verbet he, egentligen samma ord som rikssvenskans häva, som fungerar så. Men det kan du ignorera helt som utlänning.)

Fana är inget ord man direkt använder, utan man säger flagga.

User avatar
sama_el
Posts:5
Joined:2011-11-26, 16:50
Gender:male
Country:HRCroatia (Hrvatska)

Re: Hallå alla

Postby sama_el » 2011-11-27, 12:58

Jag har lärt mig svenska ( för ) nästan ett år. Jag förstår allt som du rättade.
Synd att det finns ingen på chatten, jag skulle vilja tala med andra på svenska. :(
Tack så mycket för rättningarna!
[flag]hr[/flag] [flag]en[/flag] [flag]de[/flag] [flag]sv[/flag] [flag]no[/flag] [flag]he[/flag] [flag]ja[/flag] [flag]fr[/flag]

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Hallå alla

Postby Dingbats » 2011-11-27, 13:17

sama_el wrote:Jag har lärt mig svenska ( för ) i nästan ett år. Jag förstår allt som du rättade.
Synd att det finns ingen inte är någon på chatten, jag skulle vilja tala med andra på svenska. :(
Tack så mycket för rättningarna!

Ingen fungerar som en hopdragning av inte någon, så i bisatser, när inte måste sitta före verbet, delas det upp. I det här fallet låter det dessutom bättre med är än finns.

User avatar
Hunef
Posts:9532
Joined:2004-01-21, 20:55
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Hallå alla

Postby Hunef » 2011-11-27, 13:21

Välkommen till UniLang, sama_el!
But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Carl Sagan

User avatar
sama_el
Posts:5
Joined:2011-11-26, 16:50
Gender:male
Country:HRCroatia (Hrvatska)

Re: Hallå alla

Postby sama_el » 2011-11-27, 13:23

sama_el wrote:Ingen fungerar som en hopdragning av inte någon, så i bisatser, när inte måste sitta före verbet, delas det upp. I det här fallet låter det dessutom bättre med är än finns

Alltså...
ingen - att det inte är någon
inget - att det inte är något
inga - att det inte är några

Stämmer det?
:D
[flag]hr[/flag] [flag]en[/flag] [flag]de[/flag] [flag]sv[/flag] [flag]no[/flag] [flag]he[/flag] [flag]ja[/flag] [flag]fr[/flag]

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Hallå alla

Postby Dingbats » 2011-11-27, 13:24

sama_el wrote:
sama_el wrote:Ingen fungerar som en hopdragning av inte någon, så i bisatser, när inte måste sitta före verbet, delas det upp. I det här fallet låter det dessutom bättre med är än finns

Alltså...
ingen - att det inte är någon
inget - att det inte är något
inga - att det inte är några

Stämmer det?
:D

Helt korrekt!

User avatar
sama_el
Posts:5
Joined:2011-11-26, 16:50
Gender:male
Country:HRCroatia (Hrvatska)

Re: Hallå alla

Postby sama_el » 2011-11-27, 13:27

Hunef wrote:Välkommen till UniLang, sama_el!

Tack!
[flag]hr[/flag] [flag]en[/flag] [flag]de[/flag] [flag]sv[/flag] [flag]no[/flag] [flag]he[/flag] [flag]ja[/flag] [flag]fr[/flag]


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests